zdroj:
tisková zpráva
Starý dobrý Sensible Soccer se stal legendou díky svému primitivnímu pojetí, když se na fotbal díval zcela odlišným způsobem než novodobé série FIFA nebo Pro Evolution Soccer. Představoval kopanou jako silnou arkádu velice podobnou hrám ještě z dob osmibitů, včetně dvojrozměrné grafiky a zvuků jak z mincových automatů. Odpovídajícím způsobem a zároveň geniálně bylo vymyšleno i ovládání, stavějící na co největší jednoduchosti s minimem ovládacích prvků v kombinaci s jedinečným systémem míření. Založeném na tom, že balón mířil vždy přesně tam, kam se hráč zrovna koukal, což bylo indikováno šipkou, jejíž směr šlo zcela plynule měnit.
Tyto atributy zlomily srdce davům příznivců a jejich základ samozřejmě zůstal zachován i do novodobé reinkarnace v podobě Sensible Socceru 2006, která zvedla ze židlí mnoho pamětníků. Marketingové slogany a popisy vlastností a novinek již sedmého pokračování totiž zněly velice slibně, zvlášť když se na něm podílel i tvůrce originálu Jon Hare. Na druhý pohled ale byly psány přesně tou formou, která krom velké naděje neprozradí nic konkrétního. Bylo tedy třeba klidnit euforii a vyčkat, až se objeví plná verze a bude možné všechna lákadla otestovat, což jsme udělali a rozebíráme je v první české recenzi této hry.
Oprášení staré verze Prvním zásadním a mohutně avizovaným přínosem hry je obohacení o třetí rozměr, čili přechod do 3D. Ten tu bezesporu je, přičemž hře zůstala typicky jednoduchá grafika, dokládající nadhled a humor, který jí autoři vtiskli. Komiksové figurky s velkými hlavami, jednoduché textury i geometrie. Hře tak zůstala zachována původní tvář a to je určitě dobře.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
S grafikou související zvuková stránka hry už ale nedopadla zdaleka tak, jak by si i zarytí fanoušci představovali. Zvuková kulisa v podobě šumění, jež sem tam trochu nabere na intenzitě či je prořízne nepříliš razantní písknutí, to je v podstatě vše, co z vašich bedniček zazní. Zcela tomu chybí jakýkoli nápad, šmrnc a snaha zaujmout nebo aspoň vykouzlit úsměv. Vrátím-li se opět na chvíli myšlenkami do éry osmibitů, vybaví se mi hudební klenoty, které i na tak primitivním hardwaru zdobily kdejaký titul. Sensible Soccer 2006 v tomto ohledu totálně zklamal a jeho zvuková stránka je jeden velký propadák.
Mírně obohacené ovládání
zdroj:
tisková zpráva
Ovládání hry zůstalo v jádru stejné, čili dopředu a dozadu běháte, šipkami doleva a doprava natáčíte hráče nebo zaměřujete. K tomuto základu pak existuje jedna klávesa pro přihrávky po zemi, druhá pro centry či střelbu vzduchem a nově je tu klávesa pro sprint, který ubírá hráčům energii a unavuje je. Za zmínku stojí možnost střely i falšovat, navíc tu ještě existuje možnost přepnout na golmana. A to je vše. Ačkoli to zní jednoduše, dají se s tím v určitých situacích provádět i celkem zajímavé věci, od hlaviček přes skluzy, dorážky apod. Vesměs se zde autoři drželi známé šablony a za novinku lze považovat pouze ono zrychlené sprintování.
Herní možnosti Pohledem do menu lze zjistit, že Sensible Soccer 2006 nabízí vcelku bohaté herní možnosti. Alespoň co se týká kvantity týmů (kluby i nároďáky) a soutěží ze všech koutů světa. Hra neoplývá oficiálními licencemi, proto jsou veškeré názvy a jména smyšlené nebo záměrně zkomolené tak, aby bylo ihned poznat, o koho ve skutečnosti jde. Hra neopomněla se zištným záměrem nabídnout patřičné editory, jimiž lze vše přejmenovat dle libosti. Venku už je dokonce neoficiální patch (86 KB), který tuto mravenčí práci provede jednoduchou instalací za vás. Bohužel, názvy jsou to jediné, co lze nastavovat a tudíž zapomeňte na nějaké editace dovednostní úrovně a parametrů hráčů apod.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Nejen počet týmů, ale i lig, pohárů a turnajů je nečekaně rozsáhlý a nabízí řadu skutečných světových podujetí včetně možnosti si zakládat soutěže vlastní. Kvality jednotlivých týmů jsou ocejchovány příslušným počtem hvězdiček, takže si lze udělat jakous-takous představu, jak silné týmy se soutěží účastní. Bohužel ve hře chybí možnost nastavení herní úrovně, takže jediné, čím lze singleplayerovou hru udělat obtížnější, spočívá právě v síle soupeřících týmů. Nad radami pro zvýšení obtížnosti, jako třeba "nepoužívejte klávesu pro běhání", se dá jen pousmát a bylo by to jako hrát střílečku, kde byste každou první ránu pálili do zdi.
zdroj:
tisková zpráva
Herní možnosti v sobě zahrnují i něco na způsob jednoduché kariéry, začínající vytvořením slabého týmu a snahou s ním postupně procházet různými soutěžemi, v nichž sbíráte zkušenosti, body a postupně se stáváte silnějším a silnějším... Taktické možnosti jsou k dispozici dvě. Jednak lze měnit formaci tak, že si vyberete jednu z přednastavených klasik 4-3-3, 4-4-2 atd. Druhou variantou je možnost vystřídat hráče. Každý tým má k dispozici krom základní jedenáctky ještě pět náhradníků, což není mnoho.
Jisté obohacení hra skrývá v podobě bonusů, které získáváte vítězstvími v předdefinovaných soutěžích. Tu se vám odemkne nový stadion, počasí nebo třeba míč. Trochu to pak kazí fakt, že hra v dešti se nijak citelně neliší od toho, nač jste už byli zvyklí za sucha. Takže spíš kosmetika než přidaná hodnota.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Umělá inteligence a multiplayer Dostáváme se ke dvěma souvisejícím podstatným rysům, na nichž kvalita a hratelnost Sensible Socceru 2006 stojí i padá. Umělá inteligence bohužel nestojí téměř za nic a i když jste předchozí díly nikdy nehráli, budete po dvou zápasech mít ovládání v malíčku a od třetího začnete s přehledem vítězit. Po deseti zápasech pak už budete drtit s nejslabšími celky i ty papírově nejsilnější a tím jste v podstatě vyčerpali vše, co vám hra dokáže nabídnout. Zřejmě zkusíte nějaký ten turnaj či ligu, abyste se přesvědčili, že ani v hraní soutěží není skryto žádné tajné kouzlo, jež by stereotyp a jasný vývoj zápasů změnilo či aspoň okořenilo. Dovolím si tvrdit, že kdo u hry stráví dvě hodiny, bude se tu druhou už celkem nudit a snažit hledat něco, čím by ho hra mohla překvapit. Marně, hra nepředstavuje vůbec žádnou výzvu.
zdroj:
tisková zpráva
Vlastně – přeci něco! Avizovaný multiplayer může vnést do hry spoustu přidané hodnoty a kvalit, daných tím, že vašeho protivníka ovládne někdo jiný. Ale ouha! Zmateně tápete v menu hry ve snaze najít příslušnou položku pro založení síťové hry. A ona nikde mrcha, což nějak nekoresponduje s tím, co o hře psali. A kde že je ten slibovaný multiplayer? Snad jej nakonec nezapomněli do hry zakomponovat! Nezapomněli, v klidu se posaďte, opřete a v duchu vraťte o patnáct let zpátky. Zavolejte kámošům (až třem) a zeptejte se jich, zda nechtějí přijít se židlí a gamepadem v kapse na návštěvu. Multiplayer (řečí pí ár sekce Codemasters) totiž spočívá v možnosti připojení až čtyř ovladačů k jednomu PC. Jen mrzout by odolal nabídce na takovouhle prima kratochvíli, že?
Ťukec v režii interaktivní kamery K neduhům bych přiřadil i kameru, o které se také v reklamních výkřicích píše jako o interaktivně-inteligentní supervychytávce. Už to samo o sobě právem budí nedůvěru. Ve skutečnosti na její topornosti velice často padá vlastní hraní, protože prostě každou chvíli vůbec nevidíte, kde jsou vaši spoluhráči a nezbude než hrát naslepo. Což díky tomu, že celá hra je založena v podstatě na tom, že si míč rychle přihráváte, je docela zásadní problém. Kameru nijak nezměníte (aspoň jsem nepřišel na to jak) a tudíž vás bude tento nedostatek asi permanentně štvát. Kličkování si zde kvůli nedržení míče u nohy neužijete - herní systém v podstatě každý kontakt soupeřících hráčů vyhodnotí tak, že ten, kdo měl míč, o něj přišel, takže jde jen o to přihrát dřív, než se u vás objeví soupeř.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů
Mezi zápory hry se také řadí nějaké ty bugy, jimž se Codemasters nehynuli. „Teleportující se golman“ je jedním z nich, kdy se brankář zničehonic zjeví na místě pěkný kus od toho, kde jste jej viděli o okamžik dřív. „Magnetické rukavice“ je zase jiný trik, kdy letící míž zničehonic skončí v rukách strážce svatyně, i když jej původně o řádný kus míjel.
Shrnutí Kdysi velice zábavný Sensible Soccer v novém ročníku 2006 zcela oprávněně budí dojem, že jej autoři spíchli horkou jehlou a nenamáhali se v nejmenším přijít s inovacemi nebo alespoň dopilovat a rozvinout to, co ve hře již dříve bylo.
zdroj:
tisková zpráva
Spíš než radovat se lze nad tímto titulem pouze kroutit hlavou ve snaze najít důvod, proč s ním Codemasters vůbec vyrukovali a co jeho vydáním chtěli sdělit. Jako nejpřiléhavější mi přijde slogan „Easy money“. Hra se ve Velké Británii prodává za ekvivalent tisíce korun českých, ale mnohem víc by mi sedělo, kdyby Sensible Soccer 2006 vyšel zdarma a Codemasters ho třeba bundlovali ke svým komerčním titulům, podobně jako například Valve zdarma šíří plošinovou hopsačku Codename Gordon.
Stáhněte si: Demo, Videa...
Související články: Dojmy z dema, Novinky
|