Scribblenauts - mega-recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Scribblenauts - mega-recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 12. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co je zač nevšední hra, která si z E3 odnesla nejvíce ocenění a která z MacGyvera udělá žabaře? Revoluce v hraní adventur aneb - jaký si to uděláš, takový to máš!

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 9.prosince 2009
Verze: DS/prodávaná/anglická
Doba recenzování: pár týdnů


Co je zač nevšední hra, která si z E3 odnesla nejvíce ocenění a v očích mnoha novinářů tehdy překonala i pecky jako Uncharted 2 nebo Starcraft 2? Scribblenauts je hrou, která z MacGyvera udělá žabaře. Aneb: jaký si to uděláš, takový to máš!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Představte si následující vzorovou situaci: Hloupá kočka se vyšplhala na střechu domu. Její majitelka stojí zoufale dole a chtěla by svoji kočičku zpět. Jakým způsobem jí pomůžete? Nalákáte kotě na krabici mléka? Přivoláte hasiče a hodíte mu záchranu na krk? Vlastnoručně ji snesete na létajícím koberci? Nebo pomocí stroje času odcestujete do pravěku, osedláte nejbližšího mírumilovného dinosaura, vrátíte se s ním v čase zpět, přivážete mu lanem k ocasu neposlušnou kočku, hodíte před něj potravu a jak se k ní rozběhne, tak strhne kočku ze střechy? Možná si teď říkáte, co to plácám za snůšku nesmyslů a co to má společného s recenzovanou hru? Scribblenauts jsou hrou, kde jsou všechna tato řešení nejen možná, ale hlavně funkční a správná.

Mám-li se při popisu odpíchnout od přirovnání k jiné obdobné hře, lze říci, že Scribblenauts jsou do extrému dovedenou variací na Crayon Physics. V ní bylo třeba dopravit kuličku ke hvězdičce kreslením vlastních předmětů. Ve Scribblenauts musíte hlavního hrdinu Maxwella dopravit ke hvězdičce psaním libovolných předmětů. Potřebujete překonat vysokou překážku? Napište "trampolína". Potřebujete otevřít truhlu pod vodou? Napište "potápěčská helma" a doplavte si na dno sami. Brání vám v cestě několik hladových piraní? Napište "toustovač", nebo jiný elektrický spotřebič, hoďte jej do vody a elektrický proud se o problém postará.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Obsah a omezení slovníku
Nepochybně teď nevěřícně kroutíte hlavou plnou pochybností a říkáte si, že hra přeci nemůže obsahovat úplně všechno. Určitě musí jít o marketingový trik, který sladkými sliby naláká na hru rozeznávající padesát základních výrazů, které jsou vyjmenovány v manuálu. Tyto obavy bych hned úvodem rád vyvrátil a potvrdil, že možnosti a rozsah hry jsou dechberoucí. A to i přes fakt, že některé výrazy ve hře záměrně schází. Nelze používat vulgární slova, objekty spojené s erotikou, drogami a alkoholem.

Vyplouvá zde na povrch absurdita současného hodnocení přístupnosti her. Ve hře můžete masakrovat kohokoli, včetně malých dětí, desítkami zbraní. Ale na sklenici vína rovnou zapomeňte. Padají samozřejmě jakékoliv copyrightované předměty a reálné osoby. Také musíte použít konkrétní hmatatelný předmět. Z posledních dvou pravidel existují naštěstí výjimky. Hmatatelný předmět nemusí být vůbec reálný a dočkáte se i obsáhlé nabídky sci-fi i fantasy předmětů. A některé slavné postavy z historie jsou ve hře také zahrnuty.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

I když seznam chybějících možností zní obsáhle, ve skutečnosti to není tak zlé. Jakýkoliv jiný předmět lze ve hře nalézt. 5 lidí z vývojového týmu "5th Cell" strávilo celý půlrok pouze pročítáním slovníků, encyklopedií a jiných zdrojů. Oněch 6 měsíců nedělali nic jiného, než že plnili herní databázi slovíček. Pravděpodobnost, že sami rychle vymyslíte výraz, který jim unikl, je mizivá. Ať už napíšete cokoliv ze seznamu zvířat, jídla, nábytku, nářadí, vozidel, zbraní, chemických prvků nebo libovolný předmět, který vám leží na stole, tak vás hra nezklame. Autoři šli do takových extrémů, že hra obsahuje i známé internetové výrazy jako "longcat", "keyboard cat" a "ceiling cat". A když vám hra uzná i výraz "ROFLcopter", začnete tušit, že máte čest s výjimečným titulem.

Konkrétněji lze uvést, že hra rozeznává 22500 různých výrazů. Mnohé z nich jsou ovšem synonyma pro stejný, nebo velmi podobný předmět. Takže graficky unikátních objektů lze vyvolat 4500. Díky těmto počtům, jsem se při hraní nijak omezený necítil.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Vaříme s Maxwellem
Celý obsáhlý slovník by neměl smysl, pokud byste vytvářeli pouze statické obrázky předmětů. Proto byl pro hru vytvořen speciální engine Objectnaut, který předměty řadí do skupin a podskupin, definuje jednotlivé vlastnosti předmětů a jejich vzájemné chování. Díky tomu vyvolané objekty reagují způsobem, jaký lze předpokládat. Cokoliv ze dřeva půjde spálit. Mravenci půjdou po sladkém. Tygr zaútočí a sežere cokoliv z masa. Pacient bude následovat doktora. Voda uhasí oheň. Policista prožene zloděje. Bagr vyhrabe díru v zemi. Lepidlo slepí předměty a lanem lze svázat dvě věci dohromady. V oblasti interakcí lze nedostatky nalézt častěji než v seznamu slovíček. Ne všechny předměty lze využít všemi reálnými způsoby. Často se stane, že budete chtít při hraní interakci, která nebude fungovat. Ale vzhledem k počtu výrazů je spíše zarážející a překvapivé, co všechno funguje.

Ze zvědavosti jsem podnikl krátký kurz vaření. Vyvolal jsem krávu a kuchyňský nůž. Po chvíli šermování zůstala na zemi ležet flákota syrového masa. Vytvořil jsem v blízkosti troubu a strčil do ní maso. Když jsem troubu otevřel, vypadly ven hotové masové koule. V blízkosti se nacházelo jezírko s několika rybami. Napsal jsem "rybářský prut", vylovil rybu a šup s ní do trouby. Čekalo mě hotové jídlo z mořských plodů. Když se mi z vejce usmažila omeleta, už jsem ani nebyl překvapen. Snad to jako ukázka detailnosti hry stačí. Mimochodem, víte že když vezmete mléko, a strojem času odcestujete do budoucnosti, tak se z něj vyvine sýr? Praktické herní využití těchto možností je možná sporné. Ale v tom je kouzlo Scribblenatů. Hra vám nedává k dispozici jen pár správných řešení. Naopak nabízí stovky vedlejších možností a je jen na hráčově fantazii, jestli pro ně najde uplatnění.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Akční a logické typy úrovní
Nabízené interakce a možnosti by byly k ničemu, pokud by je nebylo kde využít. Hra tedy přináší 220 úrovní plus tutoriál. Levely jsou rozděleny do dvou kategorií. Přesná polovina je označena jako akční úrovně. Ty jsou obdobou klasických plošinovek. Mezi vámi a hvězdou se nachází série překážek, nepřátel, pastí a zavřených dveří. A musíte vymyslet způsob, jak se přepravit do cíle. Druhá polovina je označena jako puzzle. V těchto úrovních se hvězda nenachází, ale dostanete ji až za splnění zadaného úkolu. Puzzle úkoly patří k tomu nejzábavnějšímu, co hra nabízí.

Akční úrovně jsou pouze o překonávání překážek. Ale puzzle nabízí variabilitu, která zabraňuje stereotypu. Krom uvedeného příkladu s kočkou na střeše budete zachraňovat velrybu na souši, nakupovat, pomáhat v kuchyni, uklízet v parku, vykrádat hroby, slavit svatbu nebo převážet pacienta do nemocnice. Některé nápady se časem opakují. Zejména dopravení jednoho předmětu ke druhému. Ale celkově je různorodost obrovská a autoři vyždímali ze hry maximum nápadů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Za splnění úkolu jste odměněni body podle času a počtu použitých předmětů. Score je důležité pro odemykání dalších hádanek a nákupu pár zbytečných bonusů. Podle akcí, které jste při řešení provedli, lze odemknout tzv. Merits. Jde o obdobu achievementů z Xbox360 nebo trofejí na PS3. Nevýhodou je, že u nezískaných odměn nevidíte popisky. Takže jejich odemykání je čistě náhodné.

 Rozsáhlost hry
Scribblenauts jsou hrou s obrovskou znovuhratelností. První řešení bývá často jednoduché, rychlé a nudné. Až když úkol zkoušíte plnit jinými způsoby a experimentovat, tak přichází ten pravý pocit uspokojení ze šílených řešení. Autoři si toho byli zjevně dobře vědomi. Pokud level dokončíte, dostanete pouze stříbrné hodnocení. Míříte-li za zlatem, je nutno úroveň dohrát třikrát v kuse a nepoužít žádný předmět dvakrát. Což je často těžší, než se řekne. Jako příklad lze uvést úkol, kde se nachází starý muž v oční ordinaci a zadání zní: "spravte mu zrak." Nasazení brýlí napadne každého během okamžiku. Vymyslet další dvě řešení už je těžší oříšek, ale zároveň mnohem zábavnější.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Obtížnost hry je kolísavá. Na primitivně snadné i ďábelsky obtížné zadání narazíte ve všech částech. Střídání záludných a oddychových pasáží mi vyhovovalo. Hra nesklouzává k frustraci, jako jiné hry, kde se obtížnost neustále pouze stupňuje. Oproti přirovnanému Crayon Physics je ovšem příjemné, že vás hra nutí občas pořádně zavařit mozkové šťávy. Naštěstí se nové hádanky odemykají zhruba trojnásobnou rychlostí, než s jakou je plníte. Vždy máte možnost přeskočit do jiného levelu a případný zákys si odložit na později. Sám jsem narazil na několik, které jsem zatím nedokázal dokončit ani na poprvé. Takže trojí vyřešení bude peklem. Pouze existence oficiálního průvodce, který obsahuje čtyři řešení ke každému levelu, mi dává najevo, že chyba je na mé straně a ne v nevyřešitelném designu úrovní.

 Editor levelů neschází
Pokud by vám nabízený rozsah nestačil, je ve hře dostupný editor vlastních levelů, kterých můžete mít uloženo maximálně devět najednou a přes Wifi vyměňovat s přáteli. Editor bohužel obsahuje drobné omezení. Nemůžete vytvářet vlastní lokace. Pro rozmístění a tvar základních prvků jako země, skály a vodní plochy, musíte použít kopii některého z 220 originálních levelů. Až v možnostech vybavení lokace máte již naprostou svobodu. Předměty se do vytvářené úrovně přidávají stejně, jako při hraní. Stačí napsat jakýkoliv výraz a danou věc umístit na zvolené místo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Příjemné je, že lze modifikovat chování všech přidaných NPC. Kterékoliv postavě lze navolit zda jiný předmět chrání, následuje, chce zabít, utíká od něj, případně chce sežrat. I když jsou možnosti bohaté, tak lze vytvářet pouze levely akčního typu. Tedy ty, kde je cílem sebrat existující hvězdu. Složitější podmínky pro úspěšné splnění levelů, které by odpovídaly běžným puzzle úrovním, navolit nelze.

Druhým ze záporů je zpracování sdílení uživatelského obsahu, které funguje podobně jako ve většině ostatních DS titulů. Vyměňovat úrovně můžete pouze s přáteli, se kterými se již znáte a dokážete to potvrdit výměnou speciálního kódu. Sice tak autoři řeší problém nevhodného obsahu, protože do hry dostanete obsah pouze od lidí, které si explicitně povolíte. Ale nabídka obsahu tím trpí a obsáhlá databáze se vzájemným hodnocením jako v LittleBigPlanet by potěšila mnohem více.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Technické zpracování a chybky
Grafické zpracování odpovídá možnostem Nintenda DS i rozsahu hry. Všechny předměty jsou vykresleny co nejjednodušeji. Přesto je zpracování stylové a ať vytvoříte sebešílenější kombinaci, vždy k sobě vše ladí. Hudební doprovod není extra výrazný. Při hraní mě nerušil, ani netahal za uši. Ale žádná melodie mi neutkvěla v hlavě. Jedná se o hru, kterou lze hrát venku bez problémů bez sluchátek a s vypnutým zvukem, aniž byste o něco přišli.

Jediným, ale docela otravným záporem je ovládání. Téměř všechny akce se provádí pomocí dotykové obrazovky. Pokud kliknete na předmět, můžete jím pohybovat. Pokud ďobnete stylusem do volného místa, Maxwell se na dané místo pokusí přesunout. Problémy nastávají při manipulaci s titěrnými předměty. Často se stává, že se o pár pixelů netrefíte a pokus o uchycení lana se zvrhne v sebevražedný skok do vroucí lávy, nebo naběhnutí na minu. Přitom myslím, že by stačilo tlačítko či ikona, která by po stisknutí zablokovala veškerý pohyb a umožnila bezpečné přesouvání objektů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Otravné chování kamery
Pomocí směrového kříže lze pohledem zcela svobodně pohybovat. Ale po pár vteřinách nečinnosti kamery se pohled přesune zpět na hlavní postavičku. Rovnání předmětů v odlehlé lokaci se tak často zvrhává v neustálé a protivné preventivní popostrkování kamery, u čehož přesunujete předměty a máte strach, že stylusem klepnete vedle. Myslím, že jde také o zcela zbytečný nedostatek.

Největším záporem a zároveň kladem najednou je, že Scribblenauts nedávají hráči nic zadarmo a široké možnosti hry si musíte zasloužit pomocí své fantazie. Pokud ke hře sednete unaveni s plánem dokončit šest úrovní a jít spát, tak hraní snadno sklouzne k nudě, protože budete rutinně používat osvědčené předměty. Na hraní je nutno mít tvořivou náladu a nesedat k němu s cílem dohrát, ale s cílem zahrát si. Scribblenauts jsou hrou, kterou přesně definuje heslo: "jaký si to uděláš, takový to máš."

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Herní doba se u puzzle her velmi těžko soudí, protože je hodně individuální dle schopností hráče. Ale už jen počet 220 úkolů zaručuje zábavu na dlouhou dobu. Za zhruba 10 až 15 hodin lze odemknout všechny obsažené úrovně a zbavit se jakýchkoliv omezení. Za dalších 10 hodin lze splnit většinu hádanek s výjimkou nejzáludnějších. Ale kompletní dohrání všech levelů na zlatou medaili je běh na hodně dlouhou trať. Trvanlivost hry také značně záleží na fantazii a hravosti hráče. Nepochybuji, že spousta lidí se dokáže dlouhé hodiny zabavit pouze ve free módu na úvodní obrazovce. A tvořivější hráči mohou na dlouho vytvrdnout v editoru.

 Pár myšlenek závěrem
Nikoho zřejmě nepřekvapí, že Scribblenauts neobsahují českou lokalizaci. Ovšem u této hry to není extrémně velký zápor. Vzhledem k pojetí si lze zahrát s libovolnou slovní zásobou. A hra tak může fungovat jako skvělý nástroj pro procvičování anglických slovíček. Abyste si zahráli, tak nepotřebujete rozumět souvislým textům. I začátečník se může u hry dobře bavit. Hádanky pro něj budou těžší. O to více jej budou motivovat k občasnému zalistování slovníkem a pohledání nového slovíčka. Ale tempo učení nechává hra čistě na hráči. Nenutí hráče k našprtání určité slovní zásoby, aby z hraní něco měl.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Osobně jsem i zvědav na budoucnost tohoto enginu. Při hraní jsem si říkal, že jde možná o první krok k revoluci v point-and-click adventurách. Všechny hry tohoto žánru zatím nutí hráče postupovat jedinou předskriptovanou cestou. Ale engine Objectnaut by neměl problém zajistit možnost sebrat libovolný předmět v herním světě. A díky naprogramovaným vlastnostem jej umístit či použít kdekoliv jinde s patřičnými následky. Pokud by se hra Scribblenauts přenesla do navazujících lokací a obohatila příběhem po splnění určitých úkolů, mohlo by jít o další velmi zajímavý titul. Nezbývá než doufat, že to napadne i někoho vlivnějšího než jsem já.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Scribblenauts jsou zatím přístupni pouze na handheldu Nintendo DS. Oficiálně se jedná o titul výhradně pro DS. Ale Jeremiah Slaczka, jeden ze šéfů vývojového studia 5th Cell, vypustil do světa dvě zajímavá prohlášení. Jednak, že o hře Scribblenauts neslyšíme naposledy. A potom, že se nyní chystají přejít z vývoje pro DS na jiné platformy, konkrétně na Wii. Z výroků lze odvodit, že se Scribblenautů dočkáme i na jiných platformách. Možná ne přesné konverze téže hry. Ale minimálně podobného titulu ano.



Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor




 
 
Agarwel Idiriz

Verdikt:

Velmi originální puzzle hra, která výjimečně netestuje hráčovu inteligenci, ale fantazii a tvořivost. Množství dostupných předmětů a zpracování interakcí nemá zatím obdoby. S přimhouřením oka lze říci, že tu máme nový žánr, který je navíc opravdu zábavný. Velké množství úkolů a jejich rozmanitost zajišťuje zábavu na desítky hodin. Nebýt neposedného ovládání, mohlo jít o ultimátní hodnocení. Ale iritující boj s dotykovou obrazovkou mě nakonec donutil zavrhnout i původně zamýšlenou devítku. Přesto pro vlastníky DS povinnost. Pro ostatní dobrý důvod, proč o handheldu začít alespoň uvažovat.

Nejnovější články