Autor: Nukem Publikováno: 28.května 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Proč Chameleon? Jistě už všichni tušíte, že šance na únik je rozhodně vyšší a že se Sen dostane na planetu daleko dříve. Ovšem tím to všechno teprve začíná. Lidstvo, rozdělené na dvě znepřátelené frakce, je po dvousetleté válce prakticky na pokraji záhuby. Poslední oázou je malé údolí, na němž obě frakce i nadále bojují o každý centimetr půdy. Je jisté, že jako zrádce by v údolí nepřežil ani hodinu. Avšak jsou tu ještě Společníci, zvláštní stroje, které Senovi propůjčí to nejlepší, co v této chvíli může potřebovat – chameleónskou technologii. Počátek příběhu se tedy nedá označit za novátorský a ani jeho další průběh nemá takovou hloubku jako třeba děj první Syberie. Veškeré dialogy, kterých také není mnoho, jsou tvořeny pouze videosekvencemi, takže je nemůžete nikterak ovlivnit, pouze poslouchat. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že vliv vašeho hrdiny na probíhající události je po celou dobu hraní velmi mizivý, neboť od začátku až k samotnému konci jen putuje po území patřících jedné či druhé frakci a prakticky jen sbírá stále přesnější informace. ![]() ![]() ![]() Každý hlavolam je v přeneseném významu (někdy ale i skutečným) zámkem ve dveřích oddělujících novou lokaci od těch přístupných. Těžištěm hry tedy není ani tak objasnění záhady, jako spíše nalezení řešení všech hlavolamů, které pro vás autoři připravili. Během vašeho snažení se tak mimoděk zjišťujete další informace, ale až téměř na konci vám je najednou objasněna celá pravda. A teprve v této chvíli budete moci uplatnit váš smysl pro hrdinské činy a být konečně planetě a jejím obyvatelům užiteční. Nyní již asi začínají odpadat příznivci hlubokomyslných a komplikovaných příběhů, ale my budeme pokračovat dál. Adventura na enginu pro střílečky ![]() Omezení jsou tu tedy stejná jako v každé 3D střílečce. Pohyb obstarává sada téměř libovolně nastavitelných kláves. Pouze šipky nelze pro chůzi nastavit, neboť jsou pevně svázány s natáčením pohledu, což ale mnohem lépe obstará myš. Zato tlačítka myši, včetně těch bočních, lze i k chůzi přiřadit. Většina z vás však zřejmě zůstane u standardních WASD. Nabízí se rovněž i skákání, ale jde spíše jen o také poskočení na špičkách mající patrně vyřešit případné zaseknutí se za nějakou nižší překážku. Oproti střílečkám tu ale nehrozí žádný pád do propasti, přestože přecházíte i třeba jen pár desítek centimetrů široký most. Je to dáno tím, že ve hře nelze zemřít, proto tu jsou nebezpečné pádové situace takto ošetřeny. Nicméně, v jednom místě se mi podařilo propadnout pod terén. Smrt ovšem nenastala a naštěstí jsem měl uloženo nedaleko. ![]() ![]() ![]() Krajina fantazie Co se výtvarné stránky týče, musím vyjádřit hluboký obdiv autorům jednotlivých lokací, jejichž představivost jde daleko za hranice obyčejných smrtelníků. Především exteriéry jsou přehlídkou pozoruhodných seskupení z říše rostlinné i těch člověkem vytvořených. Monumentální, do detailů promyšlené ocelové komplexy zasazené do husté a rozmanité vegetace. Klidný proud řeky halí ranní mlha a nad skalistými vrcholy se skrz mraky prodírají paprsky zdejšího Slunce. Přímo pohádkově pak působí vesnice Ansalanů v noci, kdy se po celém údolí rozsvítí nesčetné množství různobarevných květů. Samozřejmě, že jde stále jen o postarší 3D engine, takže při bližším zkoumání určitého místa detailů ubývá. Nicméně s rozumným odstupem působí většina nabízených scenérií prostě kouzelně. Obklopující zvuk Rovněž zvukový doprovod má čím zaujmout. Ruch okolí zní velmi reálně a opět jde o lokace v přírodě, které jsou na zvukové efekty nejbohatší. Slyšíte vítr prohánějící se mezi stromy, šumivý tok řeky na dně kaňonu a ze všech směrů pak nesčetné množství ptačích melodií. Majitelé vícekanálových hudebních souprav si hru vychutnají ještě více, neboť ta dokáže využít minimálně 5+1 reproduktorů. Skutečně slyšíte, jak se za vámi zavírají pneumaticky ovládané dveře a občas se dostane i na centrální reproduktor, byť skutečně jen vzácně. O hudbě nemá cenu se ani zmiňovat, neboť (a přiznám to zcela otevřeně) kromě úvodního menu si teď nemohu vzpomenout, zda během hry nějaká vůbec hrála. ![]() ![]() ![]() Je asi pochopitelné, že engine, jehož primárním úkolem bylo pohánět 3D střílečky, si vyžádá i nějaký ten výpočetní výkon. Chudé nastavení grafiky se omezuje pouze na volbu rozlišení až do úchvatných 2048×1536 bodů, přepínání mezi nízkými či vysokými detaily a změnu gamma korekce. Minimální hardware je procesor o výkonu ekvivalentnímu k PIII 500 MHz, 128 MB RAM a 32MB grafika s hardwarovým T&L. Doporučený pak PIII 1 GHz, 256 MB RAM a zvuková karta s podporou EAX 2.0. Ovšem chcete-li využít rozlišení 1024×768 a výše, počítejte s ještě vyššími nároky. ![]() Záhada hlavolamu Jak už jsem v úvodu naznačil, Schizm není hrou pro všechny. Na jednu stranu si ji mohou zahrát i jinak adventurami nedotčení hráči, na druhou stranu ne všichni adventuristé budou ochotni celý čas louskat jeden hlavolam za druhým. K dohrání vám nepomůže cit pro nacházení předmětů v tmavých koutech, ani důvtip jak zkombinovat dva nesourodé objekty v něco, co snad ani neexistuje. Zde jsou všechny hádanky a hlavolamy založeny na přísně logickém uvažování, na představivosti, na matematice a samozřejmostí je alespoň trocha technického cítění. ![]() ![]() ![]() Přestože je Schizm II oproti prvnímu dílu o něco jednodušší, stále jde o hru náročnou na přemýšlení i na trpělivost. Většinu hlavolamů tvoří rozmanité mechanické (umělé či přírodní) systémy s množstvím vstupů (tlačítek) a množstvím výstupů (reakcí systému na stisk daného tlačítka). Ke každému mechanismu je pak třeba přistoupit jako k problému černé skříňky, kde se na základě odezvy na vaše podněty snažíte pochopit princip funkce zkoumaného zařízení. V naprosté většině případů tu jistá a v konečném důsledku i celkem jednoduchá zákonitost existuje, najdou se ale i taková zařízení, kde je to třeba zkoušet tak dlouho, dokud to nevyjde. Chybí tu jen ježek v kleci Oblíbenými hádankami jsou mechanismy složené z mnoha částí, které určitým tlačítkem uvedete v pohyb a cílem je srovnat tyto části do takového uspořádání, aby např. vytvořily průchodnou cestu nebo nepřerušený obvod. Jednou vás hra zase přezkouší ze znalosti skládání barev, jindy z prostorové orientace. Většina mechanických hlavolamů má i několik možných řešení, ale najdou se i takové, jejichž řešení je pro každou nově spuštěnou hru jiné. Fungují sice na stejném principu, ale závislosti výstupů na vstupy jsou pozměněny. ![]() ![]() ![]() V jednom případě si zahrajete logickou hru proti počítači. Potřebujete-li k vyřešení některého problému nějaké další informace či dokonce předměty, ty se nalézají v blízkém okolí, takže není třeba pátrat po celém dostupném území. Občas vám objevivší se šipka ukáže, jakým směrem se vydat, nebo vás upozorní na poblíž ležící předmět. To je výborná pomůcka, neboť při řešení všech těch podivných hlavolamů na sbírání předmětů zcela zapomenete. Složitost úkolů je téměř po celou hru na konstantní úrovni. Konec trochu ujel Bohužel není všechno tak ideální, jak by se mohlo zdát. Velké množství hádanek, mezi nimiž nejsou příliš velké rozestupy, může po nějakém čase začít trochu nudit, ačkoliv jejich rozmanitost je celkem veliká. Co ale ještě více kazí dobrý dojem ze hry, je poněkud nevyvážený závěr. Zdá se, že při vymýšlení všech těch možných i nemožných hlavolamů ztratili autoři ke konci své práce soudnost a pro hráče připravili poněkud neobvyklý hlavolam spojený s převáděním čísel z desítkové na dvanáctkovou soustavu (kolik kalkulaček to umí?). Jedná se o největší oříšek ve hře už jen proto, že tu neexistuje žádná nápověda, která by vás alespoň nasměrovala. Rovněž v českém manuálu jsou popsány pouze první kroky ve hře, sloužící k rychlé orientaci v ovládání a principu hraní. Dále je všechno ponecháno na vašem důvtipu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Hezky česky Poslední odstavec jsem si ponechal na zhodnocení české lokalizace, kterou jsem díky firmě Hypermax měl možnost otestovat. Překlad hry byl pojat překvapivě velkolepě, a tak kromě manuálu a veškerých textů je hra česky i namluvena hereckými jmény třeba Zdeněk Hruška, Miroslav Táborský, Klára Sedláčková či Šárka Ullrichová známá z TV pořadu GamePage (ukázky dabingu). Ba co víc. Český dabing je nadprůměrně kvalitní, minimálně na úrovni Runaway, ale spíše ještě o něco lepší. Gratuluji k pokroku, jen tak dál. Shrňme to Schizm II je osobitou hrou vybočující z řady klasických adventur. Odlišuje se jak použitým grafickým enginem, stylem hraní, tak především znatelně vyšší obtížností. Pokud jsem k odehrání většiny adventur nepotřeboval žádný papír vyjma toho, kam si zapisuji dojmy z hraní, u Schizm jsem během řešení nespočetně mnoha hlavolamů popsal více jak jednu A4ku. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Ukázky českého dabingu... Související články: Novinky, Schizm: Mysterious Journey recenze (12/2001) |
Nukem | |
autorovi je 30 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |