RIM: Battle Planets - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

RIM: Battle Planets - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

18. 4. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po letech vývoje dokončila německá firma TriNoDe svou hru RIM: Battle Planets, která přináší osvěžující novinky jako postupné ničení jednotek nebo kombinaci prvků z tahových a real-time strategií.

Autor: ABE
Publikováno: 18.dubna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Po dvou letech vývoje konečně němečtí vývojáři TriNodE dokončili svoji strategii RIM: Battle Planets. Příběh hry je docela zajímavý - výzkumná vesmírná loď RSS SOLARIUS míří do vzdálené části vesmíru, který se nazývá Vnější hrana (Outer Rim), aby tento prostor prozkoumala a pátrala po mocných artefaktech, které zde zanechala rasa Prastarých lidí. Tato mise je první velký projekt od velké války s rasou Slakz, což je jakési přerostlé mravenčí společenství. Vy se vžijete do role důstojníka Maxe Adamského, který velí jednotce pozemní pěchoty a má za úkol postarat se o zdárné dokončení mise.

Za zmínku také stojí, že rasa, za kterou zde budete hrát, se nenazývá lidé, ale Reyové. V podstatě se ale od lidí nijak neliší, mají jednu hlavu, tělo, ruce atd. jako každý člověk. To se ale nedá říct o ostatních rasách, se kterými se zde setkáte. Zvláštní je, že jako první nenarazíte na rasu Slakz, ale na Nurgs, kteří jsou pro změnu hodně podobní všelijakým broukům a podobné havěti. K dalším rasám patří Maysa, kteří jsou hodně podobní Nurgs a stejně jako oni nejsou moc přátelští. Kromě těchto ras jsou ve hře ještě Guardians of Kroon - velice vyspělá rasa, se kterou bojujete ve druhé polovině hry a rasa Iharee, která je pro změnu vás spojenec. Celý příběh je hodně spletitý a několikrát mě překvapilo nečekané spojenectví se starým nepřítelem.

 Real-time nebo turn-based?
Autoři z TriNodE svou hru prezentují jako real-time strategii, ale přesnější by bylo nazvat ji tahovou s prvky real-time strategie. Ne každému je toto asi jasné a proto to raději trošku vysvětlím. Celá hra je rozdělena na tahy a jeden tah se skládá ze tří částí - z pohybu, z plánování útoku a z provedení zadaných akcí. Jak to vypadá v reálu? Nejprve probíhá pohyb jednotek. Zde se setkáváme s již zmiňovanou kombinací tahové a realtimové strategie. Pohyb totiž probíhá současně u vás i u počítačem řízených jednotek a proto záleží jen na vás jestli se rychle pohnete se všemi jednotkami nebo takticky vyčkáte na to, co provede soupeř.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Všechny jednotky mají dáno, o kolik políček se mohou v jednom kole pohnout, obecně platí, že rychlá vozidla jsou slabší než pomalá, ale na to jste jistě zvyklí už z jiných strategií. Bohužel této fázi se nevyhnulo několik vcelku podstatných chybiček. Tou první a nejvýraznější je to, že jakmile se s jednou jednotkou již pohnete, nemůžete se s ní v jednom kole pohnout znovu, i když by jí ještě zbývaly nějaké pohybové body. Další věcí, která mě moc nepotěšila, je že použitý systém pohybu se moc nehodí na dlouhé přesuny mnoha jednotek. Ty totiž nejde označovat do skupin, ale musíte s nimi pohybovat pěkně jednu po jedné, což je někdy opravdu otrava.

 Postupné ničení jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhou fází je naplánování útoku a to probíhá velmi jednoduše. Stačí označit, která jednotka bude na co útočit. Samozřejmě nemusíte útočit na nic nebo místo útoku použít nějakou speciální vlastnost, např. aktivovat štít a podobně. K tomu se hodí poznamenat, že jednotky se, kromě toho že jim ubývá 'život', také poškozují. Pod ukazatelem zdraví se nachází několik ikonek, které symbolizují jednotlivé části jednotky. Tím, že jí postupně ubíráte zdraví, jí také ničíte v určeném pořadí tyto moduly, takže pokud vyřadíte například pohybový modul, nemůže se jednotka již hýbat.

A konečně třetí fází je provedení útoku - to probíhá jako dynamické video, ve kterém sledujete, jak po sobě jednotlivé jednotky střílí a postupně se ničí. Autoři tuto vsuvku označují jako zábavnou, mě ale později spíše otravovala, větší bitvy trvají i několik desítek sekund a dívat se při tom v podstatě pořád na to samé brzy omrzí.

 Plnění úkolů
Základní představení hry máme za sebou, takže se můžeme podívat trochu podrobněji na náplně jednotlivých misí. Těch je asi 20-30 a odehrávají se různých neznámých planetách. Z počátku hrajete pouze za Raye, ale časem se pod vaše velení dostanou i jiné rasy (jaké to budou si nechám jako překvapení). Většina úkolů spočívá ve zničení nepřítele, ale najdou se i mise záchranné nebo mise ve kterých musíte najít nějaký artefakt. Specialitkou je, že nové úkoly dostáváte i během plnění mise, což sice není nijak originální nápad, ale rozhodně je to pěkné zpestření.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nové úkoly vám přidělují vaši nadřízení nebo jiné osoby vyskytující se v příběhu hry. Jednotlivé mise jsou pospojované pomocí in-game animací, které jsou podle mě docela povedené, hlavně co se některých hlášek týká. Postavy často používají i docela sprostá slova, např. Shira říká v jedné pasáži Adamskému: "Kiss my little ass" a často jde i o docela vtipné dialogy (koktající robot Sid a jeho "S-s-s-s-hit" :)

Bohužel hra má i vlastnosti, které mě moc nepotěšily. Nejprve jsem byl překvapen tím, že jednotlivé jednotky lze jak opravovat, tak i všelijak vylepšovat (např. sílu útoku, pohyblivost, štíty...). Naneštěstí ale jen v rámci jedné mise, protože jednotky si mezi misemi nejde přenášet. Škoda, jelikož bodů na opravy a vylepšování nemáte k dispozici mnoho, většinou si je lepší je šetřit pouze na opravy klíčových jednotek a zbytečně neutrácet za vylepšování těch, které v další misi stejně mít nebudete.

 Široká nabídka jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatím jsme vůbec nemluvili o jednotkách, které máte k dispozici, takže je načase to napravit. Autoři uvádějí, že k dispozici je kolem 70 jednotek, já jich napočítal něco přes 50, ale je možné, že jsem nějaké opomněl. Kromě několika málo létajících jednotek jsou všechny pozemní. U Reyů se jedná převážně o všelijaké varianty tanků a u ostatních ras někdy až rozum zůstává stát nad tím, co autoři vymysleli. Umělá inteligence rozhodně patří do nadprůměru. Počítačem řízené jednotky skoro vždy útočí ve skupinách a pokud nějakou hodně poničíte klidně uteče do bezpečí. Proto i na nejnižší obtížnost je hra místy docela náročná a na vyšší obtížnosti rozhodně donutí váš mozek k vysoké aktivitě.

Všechny jednotky mají vcelku povedený design (hlavně jednotky hmyzích ras :) a velmi dobře vypadají hlavně efekty při výbuchu nebo střelbě. To samé platí i o okolní krajině, která je díky použitému enginu celá ve 3D. Naštěstí se autoři nepustili do žádného velkého kouzlení s kamerami, takže jediné, co můžete dělat, je rotovat kamerou kolem osy, což podle mě úplně stačí. Zoomování probíhá automaticky, podle toho, jak se přibližujete nebo oddalujete od jednotek a ač to možná nezní moc dobře, v praxi se mi to docela líbilo. Trošku minusem je celková chudost okolní krajiny, protože kromě pár stromů nebo občas nějaké té ruiny se pohybujete jen po pustém terénu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Multiplayer
Úplně nakonec jsem si nechal hru více hráčů. Ta je možná buď po lokální sítí nebo internetu. Zahrát si můžete až v osmi hráčích, přičemž některé módy přímo vyžadují více něž dva hráče. Těchto módů je k dispozici celkem sedm a zde si je představme alespoň ve zkratce:

deathmatch - klasika, úkolem je zničit soupeřovu věž

management kill out - cílem je zničit nepřítelův transportér dříve, než obsadí vaši továrnu nebo svým transportérem obsadit továrnu jeho

hunt - úkolem je zničit soupeřův transportér a zároveň ubránit ten svůj

escort - musíte zajistit ochranu předem určenému vozidlu

survive - úkolem je vydržet určitý počet kol a ubránit se nepříteli

Zvětšit zdroj: tisková zpráva complex mission - standardní mise s různými úkoly

mad scientists - tento mód se mi bohužel nepodařilo spustit, je možné že se aktivuje až splněním nějakého bonusového úkolu

Stáhněte si: Demo v němčině (140 MB)

 
ABE
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Zajímavá strategická hra, která ale asi nebude bavit každého. Rozhodně se v ní najde několik docela originálních prvků, jako je třeba postupné ničení funkcí jednotek nebo zajímavá kombinace tahové a real-timové strategie. Bohužel obsahuje i několik rozporuplných vlastností, jako je třeba zdlouhavé pohybování jednotkami nebo časem stereotypní mise.

Nejnovější články