Ratchet & Clank Future - recenze
8/10

Ratchet & Clank Future - recenze

22. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nesourodá dvojice veskrze sympatických hrdinů, ušatého Ratcheta a plechového robota Clanka se představuje ve hře Vánoc pro PlayStation 3. A v sázce není nic menšího, než záchrana galaxie před novým krutovládcem.

Autor: Martin Kaller
Publikováno: 22.října 2007
Verze hry: review/anglická/PS3

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nesourodá dvojice veskrze sympatických hrdinů, ušatého Ratcheta, jednoho z nejslavnějších absolventů strojní průmyslovky, a plechového Clanka, jednoho z nejmilejších zástupců čeledi robotů, se premiérově představuje na PS3. Přičemž v sázce není nic menšího, než zachránění galaxie před novým krutovládcem - císařem Tachyonem, který má z nějakého důvodu (k němuž se s postupujícím herním časem dopátráte) pifku na rasu Lombaxů, jejímž posledním představitelem je právě Ratchet. Takže nepřekvapí, když je náš chlupatý opravář záhy pronásledován pohůnky zmiňovaného císaře, kteří mu budou v patách po celé galaxii.

K tomu tu jsou ještě vesmírní piráti a záhadné artefakty minulosti, s nimiž by se mohla změnit budoucnost, a příběhový rámec dostává zřejmé kontury, které si budete moci vychutnat díky nezřídka vtipným nehratelným sekvencím. Málo platné, Ratchet s Clankem v tomto bodě pořád, ehm, bodují a pokud jste obeznámeni s animovanými snímky z produkce Walta Disneye, budete mít často pocit, že se díváte na nějaký jejich zbrusu nový počin. Prostě paráda!

Sci-fi plavba vesmírem
Dobrodružství s podtitulem Tools of Destruction je přitom prezentováno v hodně slušivém grafickém hávu, který dále umocňuje rozmanitost herního prostředí se snahou jej ještě dále oživit fůrou pohybujících se objektů na pozadí. S čímž se váže sci-fi nádech hry a jistá pohádková nálada, která je veskrze příjemná. Tahle pochvala se dá vztáhnout i směrem k delší době pro dohrání, anžto tu musíte proletět skrze několik planetárních systémů, kde jednotlivé planety slouží jako jakési herní levely. Ve kterých se vždy musíte dostat, dílem proskákat a dílem prostřílet, z jednoho konce na druhý. Putování je ovšem zhusta dosti lineární a zdejší nepříliš rozsáhlé exteriéry, tedy až na malé výjimky, slují rafinovanými hranicemi, kde můžete spadnout do nicoty a začít putování od posledního checkpointu, jehož umístění není občas zrovna dvakrát čitelné.

Chyby v Matrixu?
Teď přitlačím na pilu kritiky. Manuální korigování náhledu kamery přes pravý analog je sice příjemný standard, absence tradičního vycentrování obrazu naopak jasné pochybení, stejně jako situace, kdy se kamera nemá moc k činu. Díky čemuž se tu občas budete dosti nešikovně motat po place, který navíc párkrát nabídne barevné spektrum vůbec nepřispívající k celkovému přehledu. A pokračuji dále. Chybějící zobrazení důležitých údajů na herní obrazovce jako je aktuální stav vašeho zdraví je taktéž hodně netradiční nápad, za nějž tvůrce určitě nepochválím (byť se tenhle ukazatel pravidelně hlásí o slovo). Radost ostatně nemám ani z absence online multiplayeru.

Vzato kolem a dokola, jestli tady čekáte nějakou zásadně odlišnou herní náplň, než tomu bylo v minulosti, jste na špatné adrese. Nyní už nekritizuji, pouze konstatuji s tím, že pokud vás tahle série již přestává bavit, Tools of Destruction to nemá šanci změnit. Jakkoliv je singleplayerová kampaň venkoncem příjemné herní povyražení, kde se do jednotlivých levelů můžete vracet, což může být příklad speciální arény, kde likvidací nepřátel lze vyzískat nezanedbatelný "finanční bonus".

Nápadité zbraně
Základní měnou zdejšího univerza jsou zase ty šroubky & matky, které tu zůstávají po každém zlikvidovaném nepříteli, potažmo v nachystaných bednách určených k rozbití, a krystaly. Prvně uvedené slouží pro dokupování nových zbraní a munice, po krystalech sáhnete v momentě, kdy budete chtít nějaký takový nástroj dále upgradovat. Ano, parametry té které zbraně se zlepšují jejím častým používáním, ale na předem daných místech lze ještě dále upgradovat dílčí atributy jako je množství munice, dostřel, kadenci, sílu, apod.

Znovu platí, že zdejší zbraně jsou velice nápadité a co hlavně - pestré, přičemž v lítém boji oceníte možnost jejich výměny při zapauzovaném dění. A samozřejmě šikovné strafování doplněné auto-lockem, jakkoliv i tady lze v případě potřeby sáhnout k manuálnímu zacilování s kamerou přiblíženou k Ratchetovi. Jedinou pihou na kráse budiž fakt, že v některých hektičtějších pasážích, zejména těch v závěru hry, se toho v obraze děje tolik (spousta rozličných efektů a výbuchů), že se v něm trochu ztrácíte.

Je tu k vidění kvér, z něhož vystřelíte želatinového chasníka, co se vzápětí v kamikadze útoku rozprskne o nejbližšího soka. Granát s toxinem způsobujícím vzájemnou nevraživost mezi útočníky. Robotický ochránce, který vás spolu provází a střílí naváděné rakety na blízké soupeře. Malé tornádo, jež můžete vypustit do řad nepřátel. A nebo klasičtější alternativy střílející různé projektily, mezi nimiž jsou i úlomky vracející se několikrát zpátky na vybraný cíl. Vedle bohatého rejstříku zbraní nechybí samozřejmě ani rozličné propriety, které se dílem používají automaticky, což je případ při občasném potápění či pravidelném skejťáckém sjíždění různých klandrů a kolejí, třeba i takových, po kterých jezdí vlaky, kterým je tak bezpodmínečně nutné se vyhnout efektním přeskokem na sousedící kolej. A pak propriety, co je třeba aktivovat, kam zase patří legrační pirátský kostým nutný pro infiltraci. Nebo cosi sloužící ve speciálních lokalitách k vystřelování želatinových kostek, po kterých se dá vyskákat výše a dále.

demo 15min gameplay video

Herní nadstavba
Navrch sem tvůrci znovu zahrnuli i hratelné pasáže s Clankem a střílení z kokpitu vaší lodi, se kterou jinak v dosti nehezké loadingové sekvenci zdoláváte vzdálenosti mezi jednotlivými planetami. Krátké úrovně s Clankem jsou ovšem příliš předdefinované. Zkraje to vypadá ještě celkem sympaticky, čekáte, že se to někam konečně posune. Při dalších opakováních se však dostavuje nuda. Povětšinou zde musíte najít malé robůtky, které vidí jenom Clank, co se přitom schovávají hned za nejbližším rohem, a s jejich pomocí posléze aktivovat nějaký ten mechanismus či spravit cosi rozbitého, čemuž se děje skrze povel v menu. A tak jediná vaše trochu činorodější aktivita je občasné přeskočení či přelet nějaké té průrvy, či zpomalení běhu času, abyste dokázali projít skrze ošklivou past.

Stejně rozpačitý dojem zanechávají střílecí pasáže, v nichž participuje vaše vznášedlo, kde nic nenasvědčuje skutečnosti, že byste přitom byli na PS3. Máte velice omezený manévrovací prostor, v jehož rámci se musíte vypořádat s překážkami, které vám přicházejí v ústrety, čemuž se děje s prstem neustále na spoušti. Nuda na druhou… a mezi námi, motiv s jízdou v gyroskopickém vozítku mi také nepřišel nějak extra.

Akční rámec
Zapomenout nesmím na tradiční střety s bossy, kde se naštěstí tvůrci vyhnuli únavnému stereotypu dnešních dnů, vybraného soka tu stačí jen a pouze ustřílet. Když byla řeč o stereotypu, měl jsem na mysli obvyklý model, kdy lze soupeře zranit jenom v určitou, tvůrci danou chvíli, pak je třeba dlouho v obraze kličkovat a připravovat se právě na tuhle chvíli. Výše zmiňovaný model je mi bližší z toho důvodu, že to rychleji odsýpá. Jinak až někdo z vývojářů dokáže přijít s nějakým skutečně zajímavým, hodnotným a inteligentním soubojem s bossem, dejte mi prosím vědět. Určité náznaky a formy řešení dosud nabídlo nemnoho her - jako MGS sága či Shadow of the Colossus. Vedle v textu avizovaného vylepšování zbraní je pamatováno i na samotného Ratcheta, který vedle lepší zbroje získává větší odolnost, což samozřejmě nejenom v tomto momentě přijde vhod.

Hlavní herní vyžití v novém Ratchetovi tedy obnáší fůru third-person střílení, které prokládáte útokem nablízko pomocí svého věrného hasáku, jenž na určitých místech podtrhuje příjemnou herní interakci skrze aktivování různých mechanismů, jako je pojízdná plošina. Vedle toho dojde i na klasické plošinovkovité pasáže, kdy musíte zdolat úsek s pohybujícími se platfomami a nějakými dalšími záludnostmi, kam patří kupř. laserová pole. Nebo v textu již zmiňované efektní sjíždění klandrů.

A v neposledku přeskakování velkých, jinak nezdolatelných mezer pomocí vystřelovacího háku, co se zachytí na příhodně umístěném a jasně viditelném panelu ve vzduchu - pak je možné se rozhoupat a doskočit na druhou stranu. Občas tu ještě narazíte na pobudu spolu pomáhajícího osvětlit nastalou situaci a k tomu ještě na pár dalších nápadů jako je úroveň se speciálním kanónem teleportujícím vás mezi levitujícími úlomky tvořícími části jedné rozbité planetky. Skoro jak v Malém princi od Exuperyho.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Do kroku vám tady hraje poměrně příjemná a stylová hudba, kde mne zaujal především pirátský motiv jak vystřižený z filmových Pirátů z Karibiku. Herní prostředí nabídne návštěvu urbanistických zón stejně jako džungle plné svěží zeleně, industriálních komplexů, planety s lávovými jezery či výjimečně otevřených plání, po kterých běhá cosi obrovitého, co by se s jistou nadsázkou dalo označit jako pravěký tvor.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nepřátelé jsou zhusta nápadití a originální, což se dá vztáhnout i na využití Sixaxis ovladače, se kterým tu létáte, padáte volným pádem a nebo si hrajete s kuličkou na desce, kterou je třeba cizelérsky naklánět. Naštěstí tohle všechno jde řešit analogem, kterým je to výrazně snazší :) Závěrem snad ještě připomínka sympatických bonusů, jako že lze hrát za vybranou alternativní figuru (namísto Ratcheta), že je tu k vidění hafo artworků a nebo rekapitulace nehratelných scén.

jízda po kolejích gameplay video - stažitelná verze

Stáhněte si: Trailery, Videa...