Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 28.listopadu 2006 |
![]() ![]() ![]() To všechno za situace tak dramatické a monstrózní, že by byl americký prezident nucen okamžitě vyhlásit výjimečný stav a povolat armádu včetně záloh. Všechno korunuje až zoufale nečitelný závěr hry, kterým si tvůrci nechali otevřená zadní vrátka pro další pokračování, ale z mého pohledu z něj čiší jen zmatek scénáristy vymyslet něco kloudného. Po svěžím Samu Fisherovi v roli dvojitého agenta je příběh opravdu tím, co tady brzy pustíte z hlavy. Jakmile však začnete hrát, odpustíte tvůrcům vše - boj v provedení Rainbow Six Vegas je vskutku vynikající. Do akce! Celkem na vás čeká sice jen šest, zato velmi rozsáhlých misí. Každá se totiž skládá ze dvou až čtyř částí a vzhledem k vyšší obtížnosti hry můžete počítat s minimálně dvanácti nebo více hodinami zábavy a to jen ve Story módu. A to jsem ještě vůbec nemluvil o „Honu na teroristy“, co-op módu nebo multiplayeru, které přijdou na řadu později. ![]() ![]() ![]() Cestování vrtulníkem Mezi jednotlivými misemi se přemísťujete ve vrtulníku, kde absolvujete krátkou instruktáž o situaci a svěřeném poslání. Tím je jako vždy klasika – likvidace teroristů, osvobození rukojmích, deaktivace bomby, sabotáž zařízení. Ono už taky nic světoborného vymyslet nelze. Ve vrtulníku se také musíte řádně vyzbrojit, protože během celé mise, během všech částí, které misi tvoří, se už ke zbraním nedostanete (výjimku tvoří Mexiko). Samozřejmě můžete sbírat zbraně a munici po zabitých teroristech, ale oficiální cestou se dozbrojíte pouze ve vrtulníku. Nabídka zbraní je poměrně široká. K dispozici jsou pistole, samopaly, útočné pušky, karabiny, brokovnice, dokonce ochranný štít a samozřejmě útočné a kouřové granáty. Několik jednoduchých údajů (účinnost, přesnost, dostřel, velikost zásobníku) vás informuje o vhodnosti zbraně pro následnou akci a netradiční je určitě možnost výměny mířidel (průhledové, laserové, optické). V boji unesete dvě velké zbraně, pistoli a šest granátů, takže vaše palebná síla je poměrně značná. Samozřejmostí je termální vidění, bez kterého se prakticky neobejdete. ![]() ![]() ![]() Hlavně nikam nespěchat Ovládání komanda ![]() ![]() ![]() Navíc ještě můžete upřesnit zmíněný styl přepadu nebo vydat rozkaz k ošetření raněného kolegy. Ano, ve hře můžete „zázračnou“ injekcí pomocí zraněnému vojákovi. Máte na to několik desítek sekund, což je více než dostatečné, ale nepřátelé se občas nerozpakují zraněného dorazit na místě. Vaší osoby se uzdravení ovšem netýká, takže pohyb s maximální opatrností se stane nepsaným pravidlem. Jakmile se vám rozostří zrak pod údery nepřátelských projektilů, nezbývá vám nic jiného, než se rychle ukrýt, protože na ústup rozhodně nebudete mít čas. Kde to dobře funguje... ![]() ![]() ![]() ... a kde to naopak skřípe Asi nejkritičtější bug, který jsem odhalil, je problém s checkpointy. Hra ukládá pouze vaši poslední pozici, což by bylo v pořádku, kdyby ovšem nešlo některý ze starších checkpointů aktivovat podruhé. Pokud to vědomě nebo nevědomě uděláte, funkčnost mise se zhroutí a vy se musíte vrátit minimálně na začátek jedné ze základních částí. Tak moc jsem se u nějaké hry hodně dlouho nerozčílil… Další problémy naštěstí nejsou tak dramatické. Občas zazlobí jinak kvalitní fyzika a těla zabitých nepřátel lítají prostorem rychleji než Gagarin na oběžné dráze. Klasikou je pak občasná nedokonalá AI, zejména nepřátel, kteří mají problém zasáhnout vás, když se kryjete štítem. Tím jsem prozradil účinnou taktiku na mnohá místa ve hře, ale opakuji, že AI jinak zaslouží hodně vysokou známku, byť si myslím, že dokola omílaný Gears of War je ještě o kus dál. Na některých místech také nefunguje krycí systém, ale hned vzápětí je zase všechno v pořádku. Jednou se mi také podařilo proniknout do překážky tak nešťastně, že pomohl pouze restart. Z nedostatků bych dále zmínil malou účinnost kouřového granátu a nemožnost rozdělit vaše AI bojovníky, protože bránit se útoku ze tří stran současně, když dokážete pokrýt pouze dva směry, je docela vyčerpávající. Co-op a multiplayer Mimo příběhu si můžete vyzkoušet také část nazvanou „Hon na teroristy“, kde osamoceně nebo v co-op módu bojujete proti desítkám náhodně rozmístěných nepřátel. Základem pro start co-opu nebo multiplayeru je vytvoření vlastní postavy. Postupně si vyberete obličej, upravíte vousy, kamufláž a nakonec vás čeká výběr uniformy, zbraní a jiného vybavení. Všimněte si také, že neprůstřelné vesty a chrániče sice zvýší odolnost proti účinkům střelných zbraní, ale současně citelně sníží pohyblivost. ![]() ![]() ![]() Ojedinělou příležitostí je tvorba obličeje pomocí kamery Xbox Live Vision. Hra vyfotí váš obličej čelně a z profilu a po docela dlouhé době ukáže výsledek na obrazovce. Celá procedura sice funguje bezchybně, ale s výsledkem asi nebudete příliš spokojeni. Hodně také záleží na světelných podmínkách, takže doporučuji, abyste se těmito pokusy zabývali pouze přes den kvůli eliminaci umělého osvětlení. V opačném případě váš herní vzhled stoprocentně sklidí posměch rodinných příslušníků. Kooperativní mód je naprosto pohlcující. Mimo uvedeného „Honu na teroristy“ je k dispozici znovu Story mód a to až pro čtyři hráče oproti pouze trojčlennému týmu v singleplayeru. Neustálé dohady, kdo první otevře dveře, kdo první slaňuje dolů, vzájemná synchronizace všech hráčů, odpočítávání přepadové akce, to všechno neuvěřitelným způsobem znásobuje zážitek ze hry. Pokud si navíc nastavíte pouze jeden život bez možnosti respawnu, pak projít celý level beze ztrát je takřka nemožné – to už vyžaduje maximální souhru všech účastníků. Podobně silnou stránkou je i Versus mód, který pojme až šestnáct hráčů na deseti různých mapách. Herní módy jsou variabilní, od klasiky typu Sharpshooter, Survival, přes Team Sharpshooter, Team Survival po Retrieval nebo Attack and Defend. Nezajímavější jsou určitě týmové módy, kde se znovu uplatní perfektní spolupráce včetně plného využití krycího systému, který beze změny funguje ve všech módech. Drobnou změnou je snad omezení na jednu velkou zbraň oproti dvěma v singleplayeru. ![]() ![]() ![]() Technické zpracování Licencovaný Unreal Engine 3 ukazuje svou sílu i v Rainbow Six Vegas, ačkoliv je jasně viditelné, že v rukou jeho autorů z Epicu dosáhnul daleko lepších výsledků. Ano, znovu mluvím o Gears of War. Ve Vegas se střídá překrásná grafika s průměrnou, jakoby snad na hře dělaly dva úplně odlišné týmy. Svět kasin a luxusních hotelů v záplavě barev neonových reklam, světel reflektorů a cinkotu hracích automatů je nepříliš častým prostředím ve videohrách a i proto okamžitě upoutá vaší pozornost. Naopak, mnohé „chudší“ interiéry jsou až sterilně strohé, bez nápadu, s minimem polygonů a rozmazanými texturami. Naštěstí převládají místa, kde budete navýsost spokojeni a to je podstatné. Zklamáním pro mě byly odfláknuté NPC postavy včetně vašich vojáků, kteří hrají nejdůležitější roli. V nočních misích nízký počet polygonů a malé textury ještě přehlédnete, ale ve dne vás nemilosrdně praští do očí. Špatný mapping v oblasti ramenou pak nelze nazvat jinak než fušerstvím. Nepovedla se ani krev, mimo cákanců na stěnách, a docela často zlobí Z-Buffer, což poznáte problikáváním textur. Ještěže alespoň framerate je bezproblémový, protože v demu docela zadrhával, ale k plné verzi pro X360 nemám námitek. Překvapivě kvalitní je fyzika a interakce s objekty. Tlakové vlny způsobené explozemi granátů vyráží okna, převrací nábytek, mnoho objektů lze rozstřílet na kusy. Legrační je cinkot mincí valících se z rozstřílených automatů, což vám zdůrazňuje prostředí, ve kterém se pohybujete. Byl jsem spokojen také s nazvučením a hudbou, i když jsem zaregistroval nepřirozeně znějící dabing, který byl připraven jakoby pro prázdnou místnost, ale uslyšíte ho venku v otevřeném prostoru. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii(thx TeamXbox) Závěr Celá recenze se možná trochu nesla v duchu srovnávání hry s Gears of War, ale já si myslím, že je to docela na místě. Nejde jen o technologickou spřízněnost v použitém enginu, ale také o příbuznou herní stránku, zejména uvedený systém krytí. Takže jaká je nakonec ta tvář Vegas? Myslím si, že je ve srovnání s předchůdci z řady Rainbow Six mnohem sympatičtější a to pro většinu hráčů. Zastávám názor, že v jednoduchosti je síla a proto také považuji Vegas za nejlepší díl celé série. Ne všichni se mnou budou asi souhlasit, ale teprve v této hře jsem si připadal jako opravdový člen protiteroristické jednotky. Taktické možnosti jsou unikátní a umožňují hráčům prožít dosud nevídané pocity. To hodnotím a vyzdvihuji nad všechny ostatní aspekty. ![]() Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: TEST dema, Novinky, Rainbow Six Lockdown recenze |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |