Psychotoxic - recenze
5/10

Psychotoxic - recenze

19. 7. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Konec světa se blíží a jedinou nadějí lidstva je Angie Prophet - napůl žena a napůl anděl - která by mohla zaujmout nenáročné hráče first-person stříleček. Nebo aspoň ty, co mají rádi ulítlé levely a primitivní akci.

Autor: David Ducháček
Publikováno: 19.července 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/prodávaná

Obrázek zdroj: tisková zpráva Neznámý německý tým Nuclear Vision neměl při vývoji této hry takové ambice, aby si troufl pokořit některého z velikánů jako Half-Life 2 nebo DOOM III, nicméně jeho snahy uspět z vlastním projektem nelze nechat bez povšimnutí. Kvalitních FPS sice vychází pořád hodně, ale herní publikum se stále dožaduje nových titulů. Psychotoxic by mohl zaujmout nenáročné a příležitostné hráče, kteří vyžadují netradiční příběh a upřednostňují primitivní akci.

Angie Prophet je hlavní hrdinkou příběhu, který se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti roku 2022. V době, kdy na světě zuří nukleární války a na Zem bylo sesláno zlo v podobě apokalyptického jezdce, který hodlá planetu ovládnout. Tato bytost rozsévá mezi lidmi zlo a kazí tak jejich duše. Angie se snaží proti němu bojovat a jak sami tušíte, nebude to snadné. Angie si zpočátku není vědoma svých schopností a bere svůj úkol jako nějakou legraci, později však pochopí svou důležitou roli a začne naplno využívat svých dovedností.

Design levelů a úkoly
Úrovně v Psychotoxic nepochybně navrhnul nějaký pološílený designér. V průběhu více než dvaceti misí se změní několikrát žánr hry a místy vám bude dokonce připadat, že hrajete zcela jiný titul, který nemá s first-person akcí pranic společného. Místy zacházejí tvůrci možná až příliš daleko. Některé levely totiž připomínají hopsačku ala Jazz the Jack Rabbit nebo klasickou coin-up záležitost typu House of the Dead – musíte za určitou dobu zničit všechny hodiny v levelu. Na jiných misích je znát velká inspirace řadou známých áčkových titulů a to nejen z poslední doby (No One Lives Forever, Painkiller....).

Naštěstí zde najdete i pár slušně vymyšlených úrovní. Mise připomínající peklo, kde se pohybujete po levitujících schodech, je působivá, stejně jako vzdušný útok v helikoptéře nebo mise v podzemce. Evidentní slabinou hry, na čemž se dost podepisuje nepříliš kvalitní engine, jsou exteriéry. Naštěstí jich ve hře není mnoho, hra se převážně odehrává uvnitř budov, starých továren, technických usedlostí, ve vilkách, případně laboratořích.

Mile mne však překvapila mise pod vodní hladinou. Mořský svět se opravdu povedl, obsahuje spoustu příšerek a velmi pěknou chobotnici. Zajímavé mise vás také čekají v samotném závěru hry, ale víc prozrazovat nebudu. Velkým problémem Psychotoxicu je fakt, který vám často napovídá, „tohle už jsem přece někdo viděl“. Je to tak, hra místy působí příliš jako kompilace a nebýt „snových“ nebo řekněme úchylných misí, bylo by výsledné hodnocení o dost nižší.
K dokončení misí není zapotřebí zvláštního střeleckého umění ani vysokého IQ. Všechno podstatné se dozvíte před začátkem mise v docela hezkém videu. Úkoly jsou kdykoliv dostupné klávesou a jejich stručnost je na místě. Obvykle stačí někam dojít, setkat se s osobou, případně někoho dalšího zabít a jde se dál. Nic složitého, jelikož 98% veškerého hraní vyplňuje likvidace potvor a všechno živého.

Bestiář
Úvod dává tušit, že se budete setkávat jen se standardními příslušníky lidské říše – vojáky, agenty, policisty, kravaťáky, ale tím však výčet příšer vážně ohrožující vaše zdraví zdaleka nekončí. Ve fantaskních úrovních přicházejí na řadu pravé krvelačné bestie ve formě zombie, obřích pavouků, sápajících se pulčíků, částečně ohlodaných vojáků, průhledných duchů a vrcholem vší perverznosti jsou zmutované krávy, jejichž mléčné struky byly nahrazeny rotačními kulomety. Můžete se tedy těšit na pestrou a místy docela úchylně ztvárněnou havěť.

Na morbidní originalitu z Painkillera jsou však přátelé s nukleárními vizemi krátcí. Tím rozhodně nechci snižovat snahy tvůrců. Naopak, podařilo se jim vytvořit celkem solidní bestiář, za který by se nemusel stydět ani kdejaký renomovaný vývojář.

A.I. jako by nebyla
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Umělá inteligence se dá víceméně ignorovat a výsledek dopadne jako u Serious Sama – hra pak bude obsahovat zcela tupé protivníky v obrovském množství. Druhou možností je propracovat inteligenci protivníků co nejlépe, aby bylo jejich chování reálné a měli jste proti sobě skutečné bojovníky. Jestli čekáte něco obdobného v Psychotoxic, musím vás zklamat. Nepřátelé jsou hloupí, jejich chování je předvídatelné a používají zcela tradiční taktiku – jakmile vstoupíte na naskriptované území, začnou po vás střílet, pokud se však objevíte na místě, se kterým tvůrci nepočítali, nikdo si vás nevšimne a můžete bez problémů vyvražďovat dle libosti. Spoustě potvor se dá i utéct, jelikož po chvíli ztratí orientaci.

Andělský útok i konvenční výzbroj
Likvidačních pomůcek je tu poměrně dost, nicméně hlavních zbraní lze mít současně při sobě jen čtveřici + speciální andělský útok. K jeho vytvoření je nutné sebrat speciální žlutý magický symbol, s jehož pomocí můžete dočasně zpomalit čas, zvýšit svoji sílu nebo vytvořit ochranný štít.

Z konvenčních zbraní máte na výběr speciální pistole na vlkodlaky a jinou duchařskou havěť, brokovnice, několik druhů rotačních kulometů (lze využít i kulomet od zmutované krávy), sniperský kulomet a nechybí ani klasický revolver nebo pistole z tlumičem. Trošku nepříjemné je, že musíte zbraně často měnit, protože nejde mít víc než čtyři zbraně u sebe. Tenhle nápad mi nepřipadá moc chytrý, zvlášť, když se po úrovních povaluje zbraní víc než dost. Nábojů je naštěstí dostatek, takže není důvod municí šetřit.

Zastaralá technologie
Ani po grafické stránce není snadné Psychotoxic hodnotit. Vizuální stránka hry je totiž hodně nevyvážená a její kvalita se v průběhy hry hodně mění. V první třetině hry se objevují poměrně dost nekvalitní textury, strohé interiéry a žalostně vyhlížející modely postav. Skoro jako z jiné hry však působí úrovně odehrávající se v surreálním prostoru – v šíleném prostředí připomínajícím peklo, vnitřních útrobách počítače (nenápadná inspirace Tronem?), v podmořském světě či na travnatém paloučku s pobíhajícími růžovými králíčky a to bez legrace.
Tvůrci zřejmě z finančních důvodů vsadili na technologii vlastní výroby a výsledkem je lehce zastaralý engine připomínající značně okleštěnou verzi Painkillera. Textury jsou ale v mnohem nižším rozlišení, architektonické prvky jsou převážně hranaté a ani postavy příliš nehýří polygony – naopak zasloužily by si na rok 2005 mnohem detailnější zpracování. Relativně slušně jsou scény nasvíceny a docela pěkně vypadají i vizuální efekty – vlnění vody, plameny při střelbě atd. Každopádně na Psychotoxicu se nepříznivě podepsal čtyřletý vývoj (první informace se o něm objevily už v roce 2001) a několikrát odložené datum vydání anglické verze.

Čtyři roky jsou v počítačovém světě hrozně dlouhá doba a je to patrné i fyzikálního enginu. Realistické kodrcání sudů ze schodů dnes už málokoho oslní. Opět bych mohl začít srovnávat se současnými špičkami a jejich výborně zpracovanými rag-doll efekty. Psychotoxic je na opačné straně barikády. Pády zastřelených monster mají k realistickému pohybu hodně daleko - často se stává, že se nestvůra nebo člověčí monstrum zláme v kolenou a v této poloze zůstane. O poznání větší úsilí věnovali autoři výbuchům aut. Jde o příjemné zpestření, protože odpravit auto několika výstřely může znamenat smrt dalších nepohodlných lidí. Auta jsou k těmto účelům ideálním prostředkem.

Ani další vlastnosti hry neohromí
Hudební doprovod se dle mého názoru příliš nevyvedl. Melodie se vás snaží vtáhnout do děje, ale moc se jim to nedaří, motivy jsou příliš krátké, brzo se opakují a začnou vás ubíjet stereotypem. K hraní takovéhle hry bych si představoval svižnější soundtrack s nápaditými pasážemi, buď v rockovém nebo techno rytmu. Špatný by nemusel být ani orchestrální doprovod. Na podobné libůstky se můžete nechat zajít chuť - Psychotoxic má stejně nekvalitní zvuky.

Ačkoliv to bylo dlouhou dobu před vydáním téměř jasné, že ve hře žádný multiplayer nebude, říkal jsem si, že dokud ji nemám na stole, stále existuje nějaká šance. Bohužel žádné překvapení v podobě multiplayeru nepřišlo. Psychotoxic nabízí pouze hru jednoho hráče, nic víc, žádné další přídavné mise ani módy. Kdepak. Je to škoda, protože pak rapidně klesá životnost hry a po dohrání za dva dny není žádný důvod ji pouštět znovu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zmínit také musím občasné padání do Windows nebo různé drobné chyby, které prý neopravuje ani patch. Hardwarové nároky jsou: 1,3 GHz procesor (doporučeno 2,4 GHz), 128 MB RAM, GeForce 3 64 MB grafika (GeForce FX 5700 doporučena) nebo ATI Radeon 7000 64 MB.

Stáhněte si: Patch, Demo, Trailer, Češtinu, Cheaty...