19. 12. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pro Rally 2001 - recenzeAutor:LeonPublikováno: 19.prosince 2000 Souběžně s Colin McRae...

Pro Rally 2001 - recenze

Autor:Leon
Publikováno: 19.prosince 2000

Souběžně s Colin McRae Rally 2 se začalo prodávat i Pro Rally 2001 od UbiSoftu. Které rallye je ale lepší?

Driving school
Zvětšit zdroj: Archiv Před týdnem jsem na tomto místě psal recenzi na Colin McRae Rally 2 (CMR2), na kterou jste poměrně hodně reagovali i vy svými názory. Jsem rád, že nám sdělujete vaše názory, i když (nebo právě proto) s mým názorem více či méně nesouhlasíte. Vaše připomínky k CMR2 se daly rozdělit na dva různé pohledy na hru. Na jedné straně je především skvělá hratelnost podpořená pěknou grafikou. Na straně druhé ale CMR2 nepřináší nic moc nového a rozhodně nejde o simulátor, což mnozí (zvláště hardcore) hráči nechtějí přenést přes srdce. Toliko tedy malé ohlédnutí za CMR2 a přejděme k dalšímu rallye „simulátoru“ Pro Rally 2001 (PR2K) od zkušeného UbiSoftu. Klidně se přiznám, že jsem si od něj hodně sliboval. Grafika na uvolňovaných screenshotech vypadala úžasně a i ostatní informace vypadaly dokonale. Ale pak vyšlo demo a už po chvilce hraní jsem si říkal: „Sakra, tohle má bejt ten naslibovanej super simulátor rallye?“ Ale přece jenom demo je jen demo a nemusí vždy ukazovat (ale mělo by) na kvalitu samotné hry. Počkal jsem si tedy na kompletní verzi a názor jsem si nakonec ještě lehce opravil. Dost řečí a vzhůru za volant (nebo joystick) …

Už první věc, na kterou jsem při hraní narazil, mi zkazila náladu. Musíte totiž absolvovat Driving School (školu jízdy), ve které se vůbec nic nenaučíte. Přesněji řečeno, autoři asi chtěli, abyste si „ošahali“ auto a zkusili si, jak se přidává, jak se brzdí a jak zatáčí! Výsledek je přímo trapný. Jezdíte (až na výjimky) po nějakém dvoře primitivní okruhy, čas je sice omezený, ale ne nějak moc. Jedinou překážkou jsou pro vás barely vymezující trať. Kdyby to aspoň byly normální sudy, co odletí, jenže tyhle sudy jsou snad ze železobetonu, nehnou se ani o píď a vy se od nich odrážíte. Navíc auto smíte poškodit pouze na určitou míru, jinak řidičák nedostanete. Víc se o téhle „škole“ nemá cenu rozepisovat. Kdyby ve hře nebyla, nic by se nestalo, naopak, spíš by to bylo k dobru věci.

Chování auta na trati
Zvětšit zdroj: Archiv Pak se tedy stanete soutěžním jezdcem a můžete jezdit s Kit Cary. Po úspěšném absolvování seriálu závodů se vám zpřístupní kategorie WRC, případně po ní i Legends. Tedy pokud u hry vydržíte. Asi se ptáte, proč byste u hry neměli vydržet. Na to je jednoduchá odpověď - PR2K je totiž prakticky NEHRATELNÁ !!! Možná silná slova, ale už je to tak. Začnu u chování auta na tratích, což je největší problém celé hry. Podstata problému tkví především v tom, že prakticky nejde projet zatáčku kontrolovaným smykem. Zpočátku jsem doufal, že je to způsobeno tím, že jezdím s Kit Cary, které mají většinou pohon předních kol a jsou tudíž běžně nedotáčivé. Jenže ouha, u čtyřkolek WRC je to úplně to samé!

Při jízdě by to mělo například vypadat nějak takto - přijíždíte k pravotočivé ostré zatáčce, přiměřeně přibrzdíte, volantem lehce doleva a vzápětí prudce doprava (tímto způsobem auto zaručeně roztočíte a měli byste s ním krásně obkroužit zatáčku) a následuje prudká akcelerace při výjezdu ze zatáčky. Při obzvláště ostrých vracečkách je vhodné pomoci si i ruční brzdou. Toliko zhruba teorie. V PR2K je to celé naprd. Do kontrolovaného smyku auto prakticky nedostanete a nepomáhá ani ruční brzda. Zbývají vám dvě možnosti. Buď zatáčku projet skoro krokem nebo se spolehnout na to, že se od něčeho odrazíte zpět na trať. Že obě možností jsou k ničemu, je doufám jasné. Při hraní tak úplně ztratíte dojem z rychlé jízdy a výdej adrenalinu je roven nule nebo se přesune do pásma, kde se mění v něco jiného než zrovna opojení (prostě budete naštvaní). Tímto zcela nedotaženým ovládáním autoři hru silně degradovali, protože to je u závodních her jeden z nejpodstatnějších (ne-li nejdůležitější) aspektů vůbec.

Podivné havárie a svodidla
Podivně se vůz chová i při haváriích. To, že se většinou pouze od všeho odráží, budiž, CMR2 je na tom podobně, stejně tak podobné jsou i následky na technický stav vozidla, tedy minimální. Podivné věci se ale dějí při větších karambolech, kdy jde auto přes střechu. Respektive mělo by jít. Ono to totiž vypadá tak, že se auto položí na bok, jenže místo toho, aby se pak přetočilo i na střechu, si to nějak rozmyslí a naopak se vrátí na čtyři kola. Na střechu se dostane Zvětšit zdroj: Archiv skutečně jen minimálně a to proto, že auto se otáčí nejspíš jen v podélné ose. Výsledek je skutečně prapodivný.

Další naprosto debilní (omlouvám se za to slovo, ale jemněji se to ani nedá vyjádřit) věcí jsou rozkouskovaná svodidla! Jednak je to holý nesmysl, jednak to šíleně naštve (opět se mi vkrádá na jazyk něco hodně nespisovného) při vlastní jízdě, protože pokud i jenom zadrhnete o začátek toho neustále se přerušujícího se svodidla, zastavíte se na místě (ať jedete sebevětší rychlostí!). Ach bože, kdo tohle vymyslel a hlavně do hry prosadil. To byl buď naprostý diletant nebo sabotér nasazený do UbiSoftu. Každopádně za tohle bych mu udělil mimořádnou Nobelovu cenu za přínos pro hratelnost počítačových her…

Povedená grafika a okolí tratě
To hlavní, co jsem měl na srdci, už víte a až doteď jsem jen tvrdě kritizoval. Je na čase si povědět něco i o kladnějších stránkách hry. Tak především je to grafické zpracování. Soutěžní vozy jsou sice celkem pěkné, ale ani omylem nemají na ty v CMR2. Naopak výborným způsobem je zpracováno okolí, které je ve stylu doposud v rallye simulátorech nevídaným. Z tratě můžete daleko vyjet, protože nejste svázáni dosud běžným úzkým koridorem. Často jezdíte okolo stavení, pěkně jsou udělány i lesy, potoky, vodopády atd. Tohle je asi ta největší deviza hry.

Určitý plus vidím i v tom, že při jízdě můžete používat i pohled zpoza volantu, což třeba v CMR2 moc nešlo. Zajímavý je pohled na samotné závody. Šampionát se skládá z 12 závodů, což je sice více než v CMR2, ale každá rallye se skládá pouze ze dvou rychlostních zkoušek (!), což dává dohromady 24 tratí. To je oproti téměř devadesáti v CMR2 málo. Některé erzety jsou celkem dobré (třeba Korsika, která se mi líbila nejvíce i v CMR2), jiné jsou ale šíleně nudné, protože v nich prakticky nepotkáte zatáčku - celá trať je víceméně přímý úsek, při kterém se můžete dloubat prstem volné ruky v nose.

Zvětšit zdroj: Archiv Povrch tratí se mění podle charakteru té které soutěže a občas třeba prší, což dělá pěkný efekt na kameru zpoza vozu. Při detailnějším prozkoumání si ale všimněte, že celá erzeta má vždy pouze jeden povrch. S kombinací 50% asfalt a 50% šotolina se tedy nesetkáte. Vždy je jen něčeho 100%. To vám mimochodem dost usnadňuje volbu pneumatik. Při této příležitosti vás chci upozornit, že hra automaticky nevybírá nejvhodnější typ pneumatiky vzhledem k povrchu tratě. Na to si dávejte pozor.

Výběr vozů a jezdců
Co se týče samotných soutěžních vozů, je zde poměrně dost Kit Carů a vozů nižších výkonových tříd vůbec, na druhou stranu výběr v nejžádanější kategorii WRC je menší. Bohužel zde nenajdete značku Škoda. Ani v PR2K se nesetkáte se skutečnými jmény jezdců rallye a, což mi přišlo vskutku komické, většina smyšlených jezdců je snad ruského původu :) Tak mi to alespoň připadalo při pohledu na jejich jména.

Pokud se vyžíváte v nastavení vozu, zapomeňte na tuhle hru. Ta vám nedovolí nastavit skoro nic. Alespoň, že systém oprav není tak nelogický jako u CMR2. Tam čas na opravu zabral úplně stejně pro málo i hodně poškozenou součást. Tady je to alespoň přepočteno na míru poškození. Jenže při pouhých dvou tratích na jednu soutěž vás opravy nemusí ani trápit.

Ještě mi zarazila jedna věc. Spolujezdec vám totiž sděluje nejen informace o trati, ale také komentuje vaši jízdu! Takového spolujezdce bych (kdyby to šlo) vysadil při první zastávce, protože na takovýhle kecy nejsem jaksi zvědavý. Ostatně asi ani vy nejste nadšení, když vám třeba tchýně mluví do řízení :) Spolujezdec má prostě v rallye pouze sdělovat řidiči nejdůležitější informace a jinak ho nerozptylovat při soustředění na jízdu.

Zklamání
Zvětšit zdroj: Archiv Abych řekl pravdu, jsem celkem rád, že dopisuji tuhle recenzi. Hned poté Pro Rally 2001 odinstaluji a už se k ní asi nevrátím. Místo zvýšené hladiny adrenalinu ve mně vyvolala pocity docela jiné. Možná jsem při jejím hodnocení dost tvrdý, ale zcela nedotažené ovládání (a s tím spojené obrovské problémy s hratelností) je pro mě naprosto klíčovou věcí pro podobné hry a ani pěkná grafika to nemůže zachránit. Když už podobná hra nemá ambice být simulátorem, ať je to klidně arkáda, ale prokristapána, ať je to hlavně zábava. To bohužel Pro Rally 2001 není, pro mě osobně je tahle hra obrovské zklamání a UbiSoft u mě pomyslně dost klesl. Mimochodem, na začátku článku jsem naznačil, že jsem si o hře během hraní pozměnil názor. Ano, od špatného ještě k horšímu …

Leon

Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv