Autor: Nukem Publikováno: 10.prosince 2005 & 1. července 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Dobrou zprávou je, že "Princ trojka" přináší mnoho zajímavých novinek. Ale nevím, zda je jednoznačně dobrou zprávou fakt, že jádro hry zůstalo nezměněno – tzn. projít komplikovanou, jednoznačně danou trajektorii, ležící mezi bodem A a B stylem „přeskoč, přelez, podlez (ale pak se zase narovnej)“ a cestou pacifikuj legie protivníků. Pouze styl, jakým hru procházíte a jakým se vypořádáváte s nepřítelem, je zase o něco pestřejší. Ostatně milion a půl prodaných kopií během úvodního týdne a vysoká hodnocení ze světa hovoří samy za sebe. Pojďme si tedy Prince of Persia: Two Thrones dopodrobna rozebrat v první české recenzi PC verze. Co asi většina hráčů (včetně mě) bude kvitovat s povděkem, je návrat atmosféry hry k jedničce (Sands of Time) při zachování herního stylu z dvojky Warrior Within. Stejně jako v prvním dílu trilogie je děj Dvou trůnů pojat jako vyprávění příběhu, který se stal kdysi v minulosti. Vypravěčem je tentokrát Kaileena, která tu a tam několika větami okomentuje určitou kapitolu hry, včetně momentu vlastní smrti. Věty: „A takhle se to stalo. Takhle jsem zemřela“ vyzní v tomto kontextu velmi zvláštně. Hráči pak celou dobu vrtá hlavou, co se asi stane, že Kaileena může nyní vyprávět celý příběh, když na jeho počátku zemřela. ![]() Kaileena však není jediná postava, kterou během hraní uslyšíte. Ještě častěji to je samotný Princ, v jehož mysli se odehrává slovní souboj mezi světlou a temnou stranou jeho vědomí. Byla to právě ona písečná nákaza, která uvnitř Princovy mysli probudila jeho temné já. Zatímco se světlá strana řídí svědomím rozumem a hlavně srdcem, temná strana je poháněna touhou po krvi a po pomstě. Dva princové v jednom těle Světlá strana Prince nabádá k nesobeckosti a obětavosti, avšak podle temné strany je jedinou možnou cestou ke spravedlnosti cesta nejkratší, bez zbytečného zdržování, bez ohledu na okolí. Je to vnitřní souboj dvou princů. Dobrosrdečného prince ze Sands of Time a padlého Warrior Within. Název Dva trůny je tedy metaforou na tento schizofrenní stav Princovy mysli. Jen čas ukáže, která stránka jeho osobnosti je silnější, která po všech trablích usedne na trůn. Dialogy obou stran mají docela šmrnc. Budete sledovat mnohé momenty, v nichž jedna strana zvítězí nad druhou a podle toho se odvíjí další události. Navíc některé ironické až cynické poznámky temné strany jsou i celkem humorné. ![]() ![]() ![]() Druhá Princova identita není jen psychického rázu, ale v určitých úsecích hry nabude i fyzické podstaty. Princ se změní v něco podobného, čím se stal minule, když si nasadil masku Písečného přízraku. Ve trojce je změna vyvolávána postupující otravou pískem času, na kterém se temný Princ stává životně závislý. Jeho zdraví neustále klesá, a pokud si v brzké době nedopřeje alespoň jednu dávku písku, zemře. Dá se říci, že tento stav nahrazuje časové úseky z minulých dílů, tedy např. zmáčknutí spínače a projití více či méně ![]() Zde tedy musíte procházet dlouhé a komplikované úseky a cestou se dobíjet pískem. Ten získáte z poražených nepřátel nebo z rozbitých nádob, truhlic, nábytku apod. Primární zbraní je v tomto stavu velmi ostrý a pružný řetěz, který se Princovi zařízl do paže. S jeho pomocí se může zachytávat za hrazdy, konzole či svícny a přeskákat třeba přes propast. Něco jako Spiderman, který z dlaně vystřeluje lepkavé provazce pavučin. Samozřejmě, že i v této podobě může Princ využívat sílu Písků času, ale oproti Písečnému přízraku ve dvojce mu zde písek normálně ubývá. Všechny cesty vedou do Babylonu Design lokací je tradičně na špičkové úrovni a celou hrou se nese rozmanitost úrovní. Prakticky každá mapa (resp. vaše trasa) je originální a nápaditá. Přitom až na pár výjimek jde o rozumně obtížné cesty a ani ty těžší pasáže nejsou nikterak přehnané. Citelně ubylo pastí. Většina z nich na vás číhá na cestách za tajnými fontánami zdraví. Stejně tak málo je tu „časovaných“ dveří nebo padajících stropů a říms. Avšak i nadále vede k cíli vždy jen jediná cesta. Novinkou v překonávání vzdáleností jsou místa na stěnách, kam můžete zabodnout dýku a udržet se na stěně libovolně dlouho. A také odrazové můstky, které vás ode zdi vymrští mnohem dál a ještě třeba jiným směrem. Hojně zastoupeny jsou svislé úzké mezery, takové stoupačky, v nichž Princ neskáče, ale vzepřen rukama i nohama o stěny může sjet dolů nebo naopak vyšplhat vzhůru. ![]() ![]() ![]() Na koníčky nesázejte Často vyzdvihovanou vychytávkou se staly jízdy po městě na vozících tažených párem koní. Dle tvůrců má jít o osvěžující vlastnost hry, ale osobně jsem zůstával k ní velmi skeptický. Vzpomněl jsem si totiž na nepříliš zábavné útěky před Dahakou, kde malá chybička v odbočení, načasování skoku či zaváhání měla obvykle za následek opakování útěku od ![]() Cosi mi říkalo, že ony proklamované koňské dostihy budou něco podobného a nemýlil jsem se. Řítíte se ostře klikatými uličkami, vyhýbáte se překážkám, skáčete do neznáma, přetlačujete se s jinými spřeženími nebo shazujete naskočivší nepřátele. Někdy není na cestu ani pořádně vidět. I malá chyba znamená smrt, a pokud chcete pískem šetřit nebo vám už došel, tak to jedete znova. Zkrátka, žádná velkolepá zábava se nekoná. Umění zabíjet Z Warrior Within zdědila trojka především systém soubojů. Stěžejní prvky zůstaly de facto zachovány. Primární zbraní je dýka času, sekundární většinou to, co nepřítel dal, když umíral. Tyto zbraně mají omezenou trvanlivost (vyjma jedné), takže je nutné je obměňovat. Většina z nich na vás číhá na cestách za tajnými fontánami zdraví a také na ke konci hry. Zůstal hodně omezený počet zásobníků písku času a zůstal i systém soubojových komb nazvaný Free-Form Fighting. Nedokážu s přesnou určitostí říci, zda některá komba přibyla - v manuálu i menu hry jich je několik stránek/obrazovek a dělí se na komba s jednou zbraní, dvěma zbraněmi, s přeskokem nepřítele, s vytržením zbraně, odrazem ode zdi atd. ![]() Samostatnou kapitolou jsou souboje v momentě, kdy Prince přemohla temná strana síly. V této fázi se stává primární a extrémně účinnou zbraní výše zmíněný řetěz, díky němuž si dokážete držet i více nepřátel pěkně od těla a rychle je posílat do písečného pekla. I s řetězem lze vykouzlit řadu komb, kde ani dýka času nebude zahálet. Účinnost řetězu je vyvážena zvýšeným počtem nepřátel, ale ani to není problém. Navíc každý zabitý bojovník znamená jednu dávku písku a ta znamená zvýšení zdraví temného Prince až na maximum. ![]() ![]() ![]() Ovšem tím nejlepším soubojovým prvkem nejsou složitá komba a troufám si tvrdit, že ani, jinak velmi užitečné, využívání písků pro zpomalování času nebo jeho vracení, případně vyvolávání písečných vln hromadného ničení. Hlavní novinkou je zde, tak trochu po vzoru Splinter Cell, tzv. Speed Kill, což není nic jiného, než tichá likvidace nepřátel ze zálohy. Pokud je k vám nepřítel zády nebo jste-li nad ním, můžete v určitém momentu a přijatelné vzdálenosti spustit sekvenci Speed Kill. ![]() Pokud se do zmíněných okamžiků netrefíte, nepřítel výpad zablokuje a hra přechází do klasického souboje, kdy jsou zalarmováni i ostatní nepřátelé poblíž. Samozřejmě, že po nepovedeném Speed Kill se lze vrátit v čase a zkusit jej znova, chcete-li. Speed Kill lze uplatnit i v případě temného Prince, kdy je třeba rychle mačkat danou klávesu, přičemž Princ amputuje řetězem nepříteli hlavu. ![]() ![]() ![]() Zabraňte přesile Velkou výhodou tohoto systému je to, že jej lze využít téměř kdekoliv. Nejčastěji tak, že se pomocí říms, běhu po zdi, skoků z jedné konzole na druhou apod. dostanete do vhodného místa, odkud seskočíte na nepřítele a rychle zlikvidujete. Pakliže se v okolí nachází více nepřátel, lze vysledovat, kdy a kam se který dívá a napadnout jednoho z nich, aniž byste byli ostatními spatřeni. Takto můžete potichu zlikvidovat celou skupinu. ![]() Ačkoliv jsou nepřátelé víceméně tupí tvorové, bránit se celkem umí. Taktéž zvýší svoji pozornost, pokud klasickým způsobem napadnete někoho v okolí, rozbijete poblíž nějaký předmět nebo třeba vyplašíte holuby. Obvykle to má za následek to, že už vás nespustí z očí a nedají vám tak šanci na využití Speed Kill nebo vás rovnou napadnou. ![]() ![]() ![]() Ach ty prokleté fontány Kontroverzní systém ukládání se nezměnil ani v tomto díle. I zde jsou poněkud nepravidelně rozmístěny ukládací fontány. Úseky mezi fontánami jsou pak stejně nepravidelně rozděleny na části, na jejichž začátku se objevíte, pokud v nich zahynete. Když hru ukončíte, začínáte od kašny. Takže pokud nechcete procházet některá území znova, je dobré vydržet až k další fontáně, tam uložit a hru ukončit. ![]() Dokonalý vjem Po grafické stránce se oproti dílům minulým nezměnilo vlastně nic. Přestože byl Ubisoftí engine Jade již podruhé přepracován a vylepšen, na vzhled hry to mělo dopad spíše minimální. Opravy se tedy týkaly především chyb ve vykreslování, kameře, ovládání apod. Ale příliš nejásejte. Například na kameře to moc poznat není. Ne málokrát se mi mezi objektiv a Princovu postavu dostal roh budovy, pilíř či jiný větší předmět. V úzkých chodbách se mi Princ někdy ztratil úplně. Samozřejmě, že polohu kamery lze snadno korigovat, ovšem ne tak snadno, když jste obklopeni nepřáteli a tak tak se jim dokážete bránit. ![]() Trpělivost na prvním místě Obtížnost hry je kolísavá. Procházení lokacemi mi připadá rozumně obtížné. Souboje usnadňuje možnost tiché likvidace, ale ne vždy je to možné. Pokud jste obklopeni třemi protivníky a ještě třeba nemůžete využívat Písků času, jsou souboje mnohdy velmi krušné. Ať už kvůli kameře, špatnému výběru cíle nebo blokování výpadů, vzdáleným lučištníkům atd. Mnohdy následují i několikerá opakování dlouhého úseku hry, což některým hráčům nemusí připadat vůbec zábavné. Omezené ukládání odsuzuje hráče buď dohrát úsek k další ukládací fontáně, přičemž nikdy není jasné, jak dlouho to ještě bude trvat, nebo absolvování prošlého úseku znova. Není tedy překvapující, že hra vydrží poměrně dlouho, klidně i 20 hodin zábavy (ale možná u toho místy zešílíte jako já). ![]() ![]() ![]() ![]() Něco tomu možná chybí Přestože je hra obohacena o mnoho novinek, některé velmi příjemné (Speed Kill) jiné spíše otravné (závody spřežení), zůstává herní styl prakticky shodný co minule. Určitě bych uvítal bohatší škálu způsobu, jak se probít dál - ne tedy jen volbu mezi tichým nebo hlučným zabíjením, ale třeba úplně jinou cestu. A nemusely by to být jen očividné alternativy, ale klidně i tajné chodby s nějakým příjemným překvapením. Větší interakci s okolím. Tedy kromě pák a posouvání sochy i třeba sbírání předmětů a jejich využíváním jinde. Prostě cokoliv nápaditého, co by osvěžilo obehraný styl: popojdi – zabij – popojdi – zabij. Co se týče technického zpracování, neměl jsem s hrou jediný problém a to ani při častém přepínání na plochu a zpět. Přestože engine hry využívá standardních 3D efektů, jako je světlo, oheň, voda, filtrování, vyhlazování atd., náročnost na systém není vyšší než u předchůdců. Více než vhodným kusem hardware je pak analogový gamepad s patřičným množstvím tlačítek. Minimální konfigurace je 1,5 GHz CPU, 512 MB MEM, videokarta DX9.0c (hra nepodporuje GF4MX), DVD mechanika a 1,5 GB mista na disku. Na mé sestavě (P4 3.2, 1 GB RAM, GF6800 GT) běžela v 1400x1050 na maximální detaily zcela plynule. Zhodnocení a videa z české verze ![]() Kdo měl tu možnost hrát předchozí díly v originále a zároveň je slyšel i v češtině, asi poznal, že ačkoliv se najatí herci skutečně snažili, není výsledek tak dobrý, jako originál. Dva trůny jsou na tom úplně stejně. Po počátečních rozpacích jsem si na české hlasy začínal zvykat, ale ta přirozenost původních hlasů i jejich pečlivý výběr prostě nebyl dosažen. Hodně nepřirozeně působí, když se mladší člověk snaží napodobit hlas staršího muže tak, že přidá na drsnosti, chraplavosti, ale výsledek je nepřesvědčivý, viz např. vezír v jednom z videí, kde je navíc slyšet foukání do mikrofonu při každé vyslovené hlásce „P“. Celkově ale dabing rozhodně nezatracuji. Má ve hře své místo, můžete se více soustředit na dění na obrazovce, a pokud hlasy nepřehluší ruchy či hudba, neunikne vám žádné slovo. Bohužel ještě stále je tím lepším typem lokalizace přeložení textů při ponechání originálního znění, pokud je to ovšem množné. ![]() Stáhněte si: Trailery, Videa, Cheaty... + Trailer z české verze Související články: Novinky, Prince of Persia: Warrior Within recenze, Prince of Persia Sands of Time recenze |
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) |