Prince of Persia Two Thrones (Dva trůny) - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Prince of Persia Two Thrones (Dva trůny) - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 7. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Princ se vrací do Babylonu, ale nachází své království zpustošené válkou a Kaileena se stáva terčem krutého spiknutí. Aktualizováno o zhodnocení české verze hry od Playmana + 12 minut nahrávek s ukázkami dabingu.

Autor: Nukem
Publikováno: 10.prosince 2005 & 1. července 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/PC/ang+cz
Doba recenzování: 1 týden


Původní recenze z 10. prosince 2005 byla aktualizována o zhodnocení a videa z české verze Prince of Persia: Dva trůny z dílny Playmana.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Příběh Prince a dvou trůnů (The Two Thrones) přímo navazuje na konec druhého dílu (novodobé Prince of Persia série), přesněji na ten konec, který jste mohli shlédnout pouze v případě, že jste našli všechny tajné fontány. V této realitě jste svedli těžký souboj s Dahakou a vládkyni času Kaileenu odvezli z jejího ostrova. Do nového příběhu vstupujete v momentě, kdy Princ s Kaileenou připlouvají na malé bárce k břehům města Babylon v naději, že zde společně prožijí klidný zbytek života. Princ by usedl na trůn, s krásnou Kaileenou se dozajista oženil, zplodil několik potomků a ty by společně vychovávali k příkladnému životu, jak se na královskou rodinu patří. Jenomže tato hra není odpočinkový simulátor života na zámku, nýbrž akční adventura a podle toho musí vypadat i její děj.

 Domove, trpký domove
Babylon tedy nevítá vrátivšího se panovníka provoláváním slávy, ani jej nezasypává překrásně vonícími květy. Jsou to ohnivé šípy, které se zabodávají do boku loďky, žalostné sténání bezbranných obyvatel a čpící pach smrti. Dříve než Princ stačí loďku otočit, jsou jedním ohnivým balvanem potopeni. Omráčená Kaileena je odnesena žoldáky do pevnosti. Princ neváhá ani chvíli a pod vaším velením se vydává Kaileenu zachránit...

To ale netuší, že brzy stane tváří tvář starému nepříteli, o němž si myslel, že je dávno mrtev. Ten, přímo před Princovýma očima, probodne Kaileenu dýkou času a již podruhé vypustí nekontrolovatelné Písky času. Vliv písků na poblíž stojící nepřátele je okamžitý. Bohužel ani Princ písečné nákaze neunikne. Následky se dostaví nečekaně brzy. Princovi se znovu hroutí celý život a jeho jediným cílem se stává pomsta. Býval by pro ten kratičký okamžik obětoval vše a všechny, kdyby se mu do cesty nepřipletlo ještě jedno osudové setkání.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Pohádka tisíce a jedné noci
Dobrou zprávou je, že "Princ trojka" přináší mnoho zajímavých novinek. Ale nevím, zda je jednoznačně dobrou zprávou fakt, že jádro hry zůstalo nezměněno – tzn. projít komplikovanou, jednoznačně danou trajektorii, ležící mezi bodem A a B stylem „přeskoč, přelez, podlez (ale pak se zase narovnej)“ a cestou pacifikuj legie protivníků. Pouze styl, jakým hru procházíte a jakým se vypořádáváte s nepřítelem, je zase o něco pestřejší. Ostatně milion a půl prodaných kopií během úvodního týdne a vysoká hodnocení ze světa hovoří samy za sebe. Pojďme si tedy Prince of Persia: Two Thrones dopodrobna rozebrat v první české recenzi PC verze.

Co asi většina hráčů (včetně mě) bude kvitovat s povděkem, je návrat atmosféry hry k jedničce (Sands of Time) při zachování herního stylu z dvojky Warrior Within. Stejně jako v prvním dílu trilogie je děj Dvou trůnů pojat jako vyprávění příběhu, který se stal kdysi v minulosti. Vypravěčem je tentokrát Kaileena, která tu a tam několika větami okomentuje určitou kapitolu hry, včetně momentu vlastní smrti. Věty: „A takhle se to stalo. Takhle jsem zemřela“ vyzní v tomto kontextu velmi zvláštně. Hráči pak celou dobu vrtá hlavou, co se asi stane, že Kaileena může nyní vyprávět celý příběh, když na jeho počátku zemřela.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Kaileena však není jediná postava, kterou během hraní uslyšíte. Ještě častěji to je samotný Princ, v jehož mysli se odehrává slovní souboj mezi světlou a temnou stranou jeho vědomí. Byla to právě ona písečná nákaza, která uvnitř Princovy mysli probudila jeho temné já. Zatímco se světlá strana řídí svědomím rozumem a hlavně srdcem, temná strana je poháněna touhou po krvi a po pomstě.

 Dva princové v jednom těle
Světlá strana Prince nabádá k nesobeckosti a obětavosti, avšak podle temné strany je jedinou možnou cestou ke spravedlnosti cesta nejkratší, bez zbytečného zdržování, bez ohledu na okolí. Je to vnitřní souboj dvou princů. Dobrosrdečného prince ze Sands of Time a padlého Warrior Within. Název Dva trůny je tedy metaforou na tento schizofrenní stav Princovy mysli. Jen čas ukáže, která stránka jeho osobnosti je silnější, která po všech trablích usedne na trůn. Dialogy obou stran mají docela šmrnc. Budete sledovat mnohé momenty, v nichž jedna strana zvítězí nad druhou a podle toho se odvíjí další události. Navíc některé ironické až cynické poznámky temné strany jsou i celkem humorné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Druhá Princova identita není jen psychického rázu, ale v určitých úsecích hry nabude i fyzické podstaty. Princ se změní v něco podobného, čím se stal minule, když si nasadil masku Písečného přízraku. Ve trojce je změna vyvolávána postupující otravou pískem času, na kterém se temný Princ stává životně závislý. Jeho zdraví neustále klesá, a pokud si v brzké době nedopřeje alespoň jednu dávku písku, zemře. Dá se říci, že tento stav nahrazuje časové úseky z minulých dílů, tedy např. zmáčknutí spínače a projití více či méně Obrázek zdroj: tisková zpráva komplikovanou trasou k zavírajícím se dveřím.

Zde tedy musíte procházet dlouhé a komplikované úseky a cestou se dobíjet pískem. Ten získáte z poražených nepřátel nebo z rozbitých nádob, truhlic, nábytku apod. Primární zbraní je v tomto stavu velmi ostrý a pružný řetěz, který se Princovi zařízl do paže. S jeho pomocí se může zachytávat za hrazdy, konzole či svícny a přeskákat třeba přes propast. Něco jako Spiderman, který z dlaně vystřeluje lepkavé provazce pavučin. Samozřejmě, že i v této podobě může Princ využívat sílu Písků času, ale oproti Písečnému přízraku ve dvojce mu zde písek normálně ubývá.

 Všechny cesty vedou do Babylonu
Design lokací je tradičně na špičkové úrovni a celou hrou se nese rozmanitost úrovní. Prakticky každá mapa (resp. vaše trasa) je originální a nápaditá. Přitom až na pár výjimek jde o rozumně obtížné cesty a ani ty těžší pasáže nejsou nikterak přehnané. Citelně ubylo pastí. Většina z nich na vás číhá na cestách za tajnými fontánami zdraví. Stejně tak málo je tu „časovaných“ dveří nebo padajících stropů a říms. Avšak i nadále vede k cíli vždy jen jediná cesta.

Novinkou v překonávání vzdáleností jsou místa na stěnách, kam můžete zabodnout dýku a udržet se na stěně libovolně dlouho. A také odrazové můstky, které vás ode zdi vymrští mnohem dál a ještě třeba jiným směrem. Hojně zastoupeny jsou svislé úzké mezery, takové stoupačky, v nichž Princ neskáče, ale vzepřen rukama i nohama o stěny může sjet dolů nebo naopak vyšplhat vzhůru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Na koníčky nesázejte
Často vyzdvihovanou vychytávkou se staly jízdy po městě na vozících tažených párem koní. Dle tvůrců má jít o osvěžující vlastnost hry, ale osobně jsem zůstával k ní velmi skeptický. Vzpomněl jsem si totiž na nepříliš zábavné útěky před Dahakou, kde malá chybička v odbočení, načasování skoku či zaváhání měla obvykle za následek opakování útěku od Obrázek zdroj: tisková zpráva začátku, pokud jsem nechtěl plýtvat pískem.

Cosi mi říkalo, že ony proklamované koňské dostihy budou něco podobného a nemýlil jsem se. Řítíte se ostře klikatými uličkami, vyhýbáte se překážkám, skáčete do neznáma, přetlačujete se s jinými spřeženími nebo shazujete naskočivší nepřátele. Někdy není na cestu ani pořádně vidět. I malá chyba znamená smrt, a pokud chcete pískem šetřit nebo vám už došel, tak to jedete znova. Zkrátka, žádná velkolepá zábava se nekoná.

 Umění zabíjet
Z Warrior Within zdědila trojka především systém soubojů. Stěžejní prvky zůstaly de facto zachovány. Primární zbraní je dýka času, sekundární většinou to, co nepřítel dal, když umíral. Tyto zbraně mají omezenou trvanlivost (vyjma jedné), takže je nutné je obměňovat. Většina z nich na vás číhá na cestách za tajnými fontánami zdraví a také na ke konci hry. Zůstal hodně omezený počet zásobníků písku času a zůstal i systém soubojových komb nazvaný Free-Form Fighting. Nedokážu s přesnou určitostí říci, zda některá komba přibyla - v manuálu i menu hry jich je několik stránek/obrazovek a dělí se na komba s jednou zbraní, dvěma zbraněmi, s přeskokem nepřítele, s vytržením zbraně, odrazem ode zdi atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kombo se vyvolá určitou sekvencí daných kláves a to nejen bojových, ale i pohybových. Výsledkem jsou úchvatné Princovy pohyby a zpomalené záběry při kosení nepřátel. Nevýhodou je, že ne vždy se celé kombo povede. Buď nepřítel kombo zablokuje a nebo prince zasáhne ještě dřív. V bitevní vřavě se často stane, že si hrdina vezme za cíl někoho jiného, než sami zamýšlíte. Také vzpomenout si na všechny ty klávesové zkratky, čítající třeba osm kláves, není během vyhroceného souboje lehké. V konečném důsledku si oblíbíte možná ne více než pět výpadů a nebo budete zběsile mačkat klávesy a doufat, že se se něco z toho povede.

Samostatnou kapitolou jsou souboje v momentě, kdy Prince přemohla temná strana síly. V této fázi se stává primární a extrémně účinnou zbraní výše zmíněný řetěz, díky němuž si dokážete držet i více nepřátel pěkně od těla a rychle je posílat do písečného pekla. I s řetězem lze vykouzlit řadu komb, kde ani dýka času nebude zahálet. Účinnost řetězu je vyvážena zvýšeným počtem nepřátel, ale ani to není problém. Navíc každý zabitý bojovník znamená jednu dávku písku a ta znamená zvýšení zdraví temného Prince až na maximum.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vražda potichu a rychle
Ovšem tím nejlepším soubojovým prvkem nejsou složitá komba a troufám si tvrdit, že ani, jinak velmi užitečné, využívání písků pro zpomalování času nebo jeho vracení, případně vyvolávání písečných vln hromadného ničení. Hlavní novinkou je zde, tak trochu po vzoru Splinter Cell, tzv. Speed Kill, což není nic jiného, než tichá likvidace nepřátel ze zálohy. Pokud je k vám nepřítel zády nebo jste-li nad ním, můžete v určitém momentu a přijatelné vzdálenosti spustit sekvenci Speed Kill.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Princ napadne nepřítele jedním nebo více speciálními zásahy dýkou času (počet závisí na síle protivníka) a tiše jej zlikviduje, aniž by vzbudil pozornost ostatních, pokud to nevidí, a nebo dal šanci nepříteli se jakkoliv bránit. Vtip je v tom, že každý speciální úder musíte ve vhodný okamžik vyvolat příslušnou bojovou klávesou. Ten je zvýrazněn chvilkovým zamrznutím obrazu, jehož barvy poblednou a dýka času se jasně rozzáří. V tento moment je nutné stisknout klávesu pro útok a Princ zasadí nepříteli zdrcující úder. Pak následuje buď smrt nebo další speciální výpad.

Pokud se do zmíněných okamžiků netrefíte, nepřítel výpad zablokuje a hra přechází do klasického souboje, kdy jsou zalarmováni i ostatní nepřátelé poblíž. Samozřejmě, že po nepovedeném Speed Kill se lze vrátit v čase a zkusit jej znova, chcete-li. Speed Kill lze uplatnit i v případě temného Prince, kdy je třeba rychle mačkat danou klávesu, přičemž Princ amputuje řetězem nepříteli hlavu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zabraňte přesile
Velkou výhodou tohoto systému je to, že jej lze využít téměř kdekoliv. Nejčastěji tak, že se pomocí říms, běhu po zdi, skoků z jedné konzole na druhou apod. dostanete do vhodného místa, odkud seskočíte na nepřítele a rychle zlikvidujete. Pakliže se v okolí nachází více nepřátel, lze vysledovat, kdy a kam se který dívá a napadnout jednoho z nich, aniž byste byli ostatními spatřeni. Takto můžete potichu zlikvidovat celou skupinu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jsou-li dva nepřátelé dostatečně blízko sebe, můžete je na přeskáčku likvidovat oba najednou. Taktika Speed Kill je vhodná především u písečných portálů, které mohou být určitým strážným aktivovány a tím přivolány posily. Ze tří nepřátel se pak vyklube postupně třeba devět a to už není příliš zdraví prospěšné. A pozor! Speed Kill je jedinou funkční taktikou při souboji s některými bossy.

Ačkoliv jsou nepřátelé víceméně tupí tvorové, bránit se celkem umí. Taktéž zvýší svoji pozornost, pokud klasickým způsobem napadnete někoho v okolí, rozbijete poblíž nějaký předmět nebo třeba vyplašíte holuby. Obvykle to má za následek to, že už vás nespustí z očí a nedají vám tak šanci na využití Speed Kill nebo vás rovnou napadnou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ach ty prokleté fontány
Kontroverzní systém ukládání se nezměnil ani v tomto díle. I zde jsou poněkud nepravidelně rozmístěny ukládací fontány. Úseky mezi fontánami jsou pak stejně nepravidelně rozděleny na části, na jejichž začátku se objevíte, pokud v nich zahynete. Když hru ukončíte, začínáte od kašny. Takže pokud nechcete procházet některá území znova, je dobré vydržet až k další fontáně, tam uložit a hru ukončit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Již v Píscích času bylo možné se po cestě občerstvovat z kašen, potoků, či řek a doplnit si tak zdraví i mimo ukládací fontány. To platí i zde, avšak takových míst je zde zatraceně málo, takže pokud hrajete za světlého prince, budete muset z větší části vydržet až k další ukládací fontáně. To někdy znamená pět minut hraní, jindy třeba dvacet. A to nepočítám případné opakování, pakliže se vám něco nepovede. I zde naleznete tajné fontány, které vám přidají něco málo k maximu zdraví, ovšem, narozdíl od Warrior Within, nemá nalezení všech tajných fontán na průběh hry nebo její závěr žádný vliv.

 Dokonalý vjem
Po grafické stránce se oproti dílům minulým nezměnilo vlastně nic. Přestože byl Ubisoftí engine Jade již podruhé přepracován a vylepšen, na vzhled hry to mělo dopad spíše minimální. Opravy se tedy týkaly především chyb ve vykreslování, kameře, ovládání apod. Ale příliš nejásejte. Například na kameře to moc poznat není. Ne málokrát se mi mezi objektiv a Princovu postavu dostal roh budovy, pilíř či jiný větší předmět. V úzkých chodbách se mi Princ někdy ztratil úplně. Samozřejmě, že polohu kamery lze snadno korigovat, ovšem ne tak snadno, když jste obklopeni nepřáteli a tak tak se jim dokážete bránit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vizuální zpracování je sice střídmější co do polygonů či detailnosti textur, ale přesto nabízí slušnou podívanou díky poctivě odvedené práci v designu map. Pohyby postav jsou velmi přirozené a to lze říci také o kvalitním dabingu. Hlas Prince je shodný s hlasem ze Sands of Time, takže je opět tím charismatickým mladíkem oproti někdy až vulgární dvojce. Co našince nepotěší je fakt, že hra stále neobsahuje titulky, takže k lokalizaci bude zapotřebí i český dabing, což znamená měsíce zpoždění (vydání české verze od Playmana se odhaduje na jaro).

 Trpělivost na prvním místě
Obtížnost hry je kolísavá. Procházení lokacemi mi připadá rozumně obtížné. Souboje usnadňuje možnost tiché likvidace, ale ne vždy je to možné. Pokud jste obklopeni třemi protivníky a ještě třeba nemůžete využívat Písků času, jsou souboje mnohdy velmi krušné. Ať už kvůli kameře, špatnému výběru cíle nebo blokování výpadů, vzdáleným lučištníkům atd. Mnohdy následují i několikerá opakování dlouhého úseku hry, což některým hráčům nemusí připadat vůbec zábavné. Omezené ukládání odsuzuje hráče buď dohrát úsek k další ukládací fontáně, přičemž nikdy není jasné, jak dlouho to ještě bude trvat, nebo absolvování prošlého úseku znova. Není tedy překvapující, že hra vydrží poměrně dlouho, klidně i 20 hodin zábavy (ale možná u toho místy zešílíte jako já).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

 Něco tomu možná chybí
Přestože je hra obohacena o mnoho novinek, některé velmi příjemné (Speed Kill) jiné spíše otravné (závody spřežení), zůstává herní styl prakticky shodný co minule. Určitě bych uvítal bohatší škálu způsobu, jak se probít dál - ne tedy jen volbu mezi tichým nebo hlučným zabíjením, ale třeba úplně jinou cestu. A nemusely by to být jen očividné alternativy, ale klidně i tajné chodby s nějakým příjemným překvapením. Větší interakci s okolím. Tedy kromě pák a posouvání sochy i třeba sbírání předmětů a jejich využíváním jinde. Prostě cokoliv nápaditého, co by osvěžilo obehraný styl: popojdi – zabij – popojdi – zabij.

Co se týče technického zpracování, neměl jsem s hrou jediný problém a to ani při častém přepínání na plochu a zpět. Přestože engine hry využívá standardních 3D efektů, jako je světlo, oheň, voda, filtrování, vyhlazování atd., náročnost na systém není vyšší než u předchůdců. Více než vhodným kusem hardware je pak analogový gamepad s patřičným množstvím tlačítek. Minimální konfigurace je 1,5 GHz CPU, 512 MB MEM, videokarta DX9.0c (hra nepodporuje GF4MX), DVD mechanika a 1,5 GB mista na disku. Na mé sestavě (P4 3.2, 1 GB RAM, GF6800 GT) běžela v 1400x1050 na maximální detaily zcela plynule.


Zhodnocení a videa z české verze

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Trilogie her o princi z Persie je jedním z mála titulů, u nichž se domácí distributor rozhodl provést kompletní lokalizaci, tedy včetně dabingu. Důvodem není ani tak štědrost Playmana, nýbrž jednoduchý fakt, že ve všech dílech novodobé série zcela chybí titulky. Aby vůbec byla lokalizace možná, byl tedy dabing nevyhnutelný. Podíleli se na něm stejní herci jako minule, čili František Strnad (Prince), Alena Sasínová (Kaileena), Jana Zajacová (Farah), Markéta Haroková (Mahasti), Míša Kudela (Temný Princ) a Jiří Sedláček (Vezír). Jejich výkon můžete posoudit z našich šesti videí (7 MB - 27 MB, DivX4) s celkem dvanácti minutami nahrávek z různých pasáží, pochopitelně zaměřených na ty s četnými dialogy, ať už při samotném hraní, cutscénách nebo intro sekvenci.

Kdo měl tu možnost hrát předchozí díly v originále a zároveň je slyšel i v češtině, asi poznal, že ačkoliv se najatí herci skutečně snažili, není výsledek tak dobrý, jako originál. Dva trůny jsou na tom úplně stejně. Po počátečních rozpacích jsem si na české hlasy začínal zvykat, ale ta přirozenost původních hlasů i jejich pečlivý výběr prostě nebyl dosažen. Hodně nepřirozeně působí, když se mladší člověk snaží napodobit hlas staršího muže tak, že přidá na drsnosti, chraplavosti, ale výsledek je nepřesvědčivý, viz např. vezír v jednom z videí, kde je navíc slyšet foukání do mikrofonu při každé vyslovené hlásce „P“.

Celkově ale dabing rozhodně nezatracuji. Má ve hře své místo, můžete se více soustředit na dění na obrazovce, a pokud hlasy nepřehluší ruchy či hudba, neunikne vám žádné slovo. Bohužel ještě stále je tím lepším typem lokalizace přeložení textů při ponechání originálního znění, pokud je to ovšem množné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jinak se zdá, že počeštění nemá žádný vliv na stabilitu hry. Problémy instalátoru u Písků času (s umístěním některých souborů a s fonty) tu již naštěstí nejsou a při použití StarForce-remove utility lze předpokládat, že problémy nezůstanou ani po odinstalování hry.

Stáhněte si: Trailery, Videa, Cheaty... + Trailer z české verze

Související články: Novinky, Prince of Persia: Warrior Within recenze, Prince of Persia Sands of Time recenze

 
Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-)






 
 
Nukem
Smarty.cz

Verdikt:

Po menším zklamání z Warrior Within je Prince of Persia: Two Thrones hrou, která má tendenci vyrovnat se prvnímu dílu novodobé série. Už tady sice chybí to nadšení a originalita, ale i tak jde díky některým pozoruhodným vlastnostem (Princova dualita, tichá likvidace nepřátel, design úrovní) o podobně kvalitní počin jako Písky času. Přesto existuje skupina lidí, kterým nemám to svědomí hru jednoznačně doporučit. Jsou to osoby s omezenou trpělivostí, vznětlivější povahy, kardiaci apod., pro něž může časté opakování stejného úseku hry být velkým psychickým zatížením. Mějte to na paměti, než si hru pořídíte.

Nejnovější články