Penny Arcade Adventures - recenze

30. 1. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Série epizod s komiksovou grafikou balancuje na pomezí adventur s RPG prvky a polotahovými souboji. Resuscitaci starých časů však nečekejte, jedině absurdně šílený humor.

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 29.ledna 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: pár týdnů

U nás neznámý a snadno přehlédnutelný titul. Na první pohled asi nejvíce zaujme obludně dlouhým názvem, jehož plné znění je "Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick Precipice of Darkness - Episode One / Two". Jedná se tedy o postupně vydávanou hru, jejíž první dva díly jsou již na světě, a soudě dle příběhu nás ještě dvě epizody čekají. Hra se inspiruje komiksem Penny Arcade, čemuž odpovídá grafický kabátek. Bohužel jsem se s papírovou předlohou nikdy nedostal do styku a hru hodnotím z pohledu neznalce. Pokud tedy přehlédnu nějakou významnou souvislost, tak se fanouškům předem omlouvám.

Složitá žánrová definice
Jedná o jednoduchou adventuru s RPG prvky a polotahovými souboji. Resuscitaci starých adventurních časů nečekejte. Předmětů je poskromnu, jejich použití je automatické (po aktivaci cílového objektu) a zákysy nehrozí. Pokud ani z deníku nepochopíte, co se po vás chce, stačí proběhnout nejbližší lokace znovu dokola a ono vás to praští přes nos samo. RPG systém je také velmi zjednodušen a připomíná japonská RPG. Bonusy za každou novou úroveň jsou předem pevně dány. A i když vaše skupinka sílí, specializace volit nelze.

oficiální obrázky

Souboje probíhají v reálném čase, přesto připomínají spíše tahový systém. Každá postavička má tři akce - přístup do inventáře, útok a speciální útok, podmíněný splněním malé minihry. Jednotlivé akce se postupně nabíjejí a po použití kterékoli se všechny znovu resetují. Je tedy na vás, zda budete protivníka pražit jedním útokem za druhým a nebo necháte postavičky delší dobu nečinně stát a počkáte na speciální útok. Proti přicházejícím útokům se lze bránit včasným stiskem patřičného tlačítka. Vzhledem k časovému rozmezí, ve kterém lze akce používat, je při soubojích na vše čas. A spíše čekáte, než že by jste nestíhali.

Herní mechanismy jsou v obou dílech téměř totožné a v druhé epizodě došlo jen k pidizměnám. Některé předměty v inventáři jsou pozměněny a vhodný čas pro blokování útoku je naznačen. V ostatních ohledech je hratelnost obou dílů identická.

Absurdně šílený humor
Příběh není nijak dokonalý. Do pařátů dostanete partičku postaviček, z níž té hlavní před chvíli obrovský robot rozšlápl domek. A vyrážíte na hledání zdroje všechno zla v Arcadii. Podobnost názvu světa s The Longest Journey je čistě náhodná. Odkud se vzaly zástupy robotů a proč jsou hnáni takovou touhou po ovoci (jméno Fruit-fuckers nemají jenom pro nic za nic), co způsobuje agresi všudypřítomných mimů a kam se ztrácejí bezdomovci? To vše se pokusíte rozřešit v prvním díle.

Děj druhé epizody mi přišel slabší než první. Trpí běžným neduhem prostředních epizod delších sérií. Schází pořádný začátek a konec. Navíc až do konce vlastně netušíte, proč děláte to, co děláte. Co děj postrádá v propracovanosti a smysluplnosti, to plnými hrstmi nahrazuje šíleným humorem. Od animací útoků protivníků, hlášek v rozhovorech, podivných řešení problémů, až po design lokací.

Nejde o vtípky, které vás složí smíchy na zem. Spíše o zcela absurdní záležitosti, které vás nutí hrát dál ve zvědavosti, čím vás hra ještě překvapí. Dočkáte se tak shánění vědeckých pomůcek pro nedoceněného badatele v oblasti Urinologie, případně hledání ztracených předmětů jednoho mima. Jako za trest neviditelných. A během návštěvy místního hotýlku pochopíte, proč nese líbezný výstižný název "Shithole".

Technická stránka hry
U rozhovorů se na chvíli zastavím, protože mohou být v naší zemičce považovány spíše za zápor. Jsou psány hezkou, ale o to náročnější angličtinou, kde na prostou holou větu narazíte svátečně. Dobrou polovinu výrazů se ve škole nenaučíte a hra je tak přístupná pouze pro zkušenější angličtináře. Pokud nezvládáte v originále Tolkiena nebo posledního Harryho Pottera, budete mít nejspíš problém.

vlastní fotky z hraní

Jak jsem před chvílí zmínil, hra je podána v komiksovém kabátku a ten jí velmi sluší. Samotné hraní je 3D, rozhovory a animace jsou podány ve 2D animacích. Všem postavám schází dabing. Mluveného slova se dočkáte pouze od charismatického vypravěče, jehož kvalita dokáže okamžitě vtáhnout do hry.

Přestože máte většinu lokací přístupných od začátku a často se vracíte na stará místa s novými předměty, je Penny Arcade v zásadě lineární hrou. Sice je to občas maskováno možností řešit několik úkolů najednou nebo nevýznamným větvením dialogu. Ale velké volnosti se nedočkáte. Každý z dílů lze pokořit za nějakých 8 hodin, což není za cenu 20 eur/1600 MS bodů (první epizoda), resp. 15 eur/1200 MS (druhá epizoda) tak špatné.

další vlastní fotky v galerii

Rozdíly mezi verzemi
Hra je k dostání pouze přes digitální distribuci. A to jak na PC (například přes Impulse či Steam), tak na Xbox Live. První epizoda byla na Xbox Live, kvůli ratingu, nepřístupná z ČR. Druhá už šla překvapivě stáhnout bez problémů. Hrál jsem proto každý z dílů na jiné platformě a v případě Penny Arcade vychází vítězně ovládání na PC.
Hlavně zkoumání okolních předmětů je na konzoli bolestným zážitkem. Místo jednoduchého najetí myší je nutno natočit postavičku správným směrem, případně krkolomně prolistovat seznam nejbližších předmětů. I používání inventáře v boji je na gamepadu výrazně pomalejší a na vyšší obtížnosti je zejména včasné léčení překážkou. Pouze samotné souboje se na gamepadu ovládaly maličko lépe, protože nehrozilo, že v rychlosti kliknete těsně vedle protivníka. Ale jde o rozdíl téměř zanedbatelný.

trailer na druhou epizodu

Stáhněte si: Dema, Trailery...