Paradise Cracked - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Paradise Cracked - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 11. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Taktické RPG, které představuje ruské pojetí cyberpunku, je konečně venku. Udělali soudruzi někde chybu, nebo se jedná o propracovanou pecku s atmosférou Neuromancera nebo Blade Runnera?

Autor: Jan Rod
Publikováno: 13.listopadu 2003
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1.5 týdne


Obrázek zdroj: tisková zpráva Pokud se vám na první pohled zdá, že Paradise Cracked je hrou, která spadla z čistého nebe, tak tomu tak není. Ví se o ní již poměrně dlouhou dobu, první zmínky na Tiscali Games jsou dokonce z konce roku 2000. Teď určitě přemýšlíte, co se stalo, že vydání hry trvalo tak dlouho, nota bene když takřka před rokem byla k dispozici novinářská verze hry, která demonstrovala plně funkční grafický engine, akorát v ní nebyly obsaženy všechny lokace. Nejpravděpodobnější vysvětlení tohoto problému je, že prostě trvalo velmi dlouho hru dostat na západoevropský a americký trh. V matičce Rusi, což je domov vydavatelského domu Buka Entertainment, hra totiž vyšla již před drahnou dobou.

V oné zmiňované novinářské verzi tehdy byly sice anglické texty, nicméně dabing byl kompletně rusky. Takže dalším faktorem může být neúnosně dlouhá doba potřebná pro lokalizaci hry do angličtiny. Přesný důvod zpoždění se mi nepodařilo zjistit, neb má znalost azbuky po těch letech zdaleka nedosahuje úrovně potřebné ke zjištění těchto faktů z některého ruského herního webu. Na žádném z hlavních anglických ani českých či francouzských webech se o tom nezmiňují, takže se můžeme pouze dohadovat a pojďme raději k povídání o plné verzi hry.

 Ruské pojetí cyberpunku
Buka Entertainment jsou poměrně neznámou firmou, nicméně nejde o žádné zelenáče. Rovněž tak zběžný popis Paradise Cracked mne rozpaloval již dlouhé měsíce. „Taktické RPG navazující na kulturní odkazy knih Williama Gibsona“ (Neuromancer a další), nebo „Atmosféra Blade Runnera, Matrixu a Ghost in the Shell“ – to všechno jsou velmi silná slova, každý příznivec cyberpunku při nich jistě zbělá a zasní se nad tím, jak nádherný by takový titul mohl být. A proto, že her tohoto typu je zatraceně málo (prakticky snad žádná od dob Fallouta), těšil jsem se ještě více.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po krátké úvodní animaci s logem vývojářů z MistLandu na mně vykouklo pěkně graficky zpracované menu do červeno-oranžova, které mi připomnělo stařičký, leč úžasný Perihelion. Ještě lépe, řekl jsem si v duchu. Výběr nové hry a lehká úprava nastavení (hlavně gamma korekce, hra je „od přírody“ hodně tmavá) byly dílem okamžiku. Pak přišlo na řadu intro, které bylo trochu zmatené, trochu graficky zastaralé a dohromady jsem se z něj nic nedozvěděl. I když některé příběhové linie a jeho podstata naznačeny byly.

 Balík zvláštních dat
Ocitnete se v roli mladého Hackera (píši záměrně s velkým H, poněvadž to je zároveň jméno hlavní postavy), kterému se při jedné z virtuálních projížděk knihovnou podařilo objevit balík zvláštních dat, načež těsně po dokončení downloadu mu u dveří zvoní policejní oddíly. Smyslem hry pak je samozřejmě odhalit celý osud hrdiny, jak k čemu a proč došlo a co jsou vlastně stažená data.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příběh dál nebudu rozebírat, poněvadž je nosnou částí hry a nerad bych vám kazil herní požitek. Po tomto krátkém entrée, kdy se Hacker velmi duchaplně rozhodne pro možnost „vzít do zaječích“ raději než se „pokusit všechno vysvětlit“ policejním sborům, přejímá jeho ovládání hráč. Po vyzpovídání pobudy se odeberete do sousední čínské čtvrti za obchodníkem Samem Leem, který vám dá prvních pár rad do života v Paradise Cracked. Poté už je jenom na vás, jakou cestou se budete ubírat. Příběh není lineární a nabízí několik možných cest ke konci. O subquesty není nouze a jsou do hry chytře zakomponovány tak, že hráč často neví, který povede k poodhalení další části příběhu.

 Skupinové RPG
Herní rozhraní je pojato klasickým RPGčkovým způsobem, takže zde najdete inventář, příruční počítač, který zaznamenává všechny questy a důležité události, zobrazí vám mapu lokace, či globální zprávy, ze kterých se často dozvíte důležité informace pro pochopení celého příběhu. Menší inovací oproti již zmiňované „předloze“, totiž Falloutu (srovnávání se nemohu nevyhnout) obsahuje však jednu věc navíc.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na začátku článku jsem řekl, že půjde o taktické RPG, což spočívá především v tom, že hráč neovládá pouze hlavního hrdinu, ale celou skupinu. Své druhy naleznete postupem času v určitých lokacích. Jednoho pomocníka můžete nabrat hned na začátku, a ačkoliv se jedná o svalovce, který je pravým opakem Hackera, je vydatným bojovníkem. Má totiž několikanásobně vyšší počet hitpointů a v boji je to klasická mlátička :o). Oproti tomu Hacker je samozřejmě počítačový intelektuál, který se zhroutí po jedné ráně z malorážky. Právě tato rozdílnost jednotlivých charakterů a souboje podobné spíše sérii Jagged Alliance dělají onu taktickou část.

 Tahový systém soubojů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Soubojový systém Paradise Cracked je tahový, přičemž každá postava má svůj předem daný počet akčních bodů, které může využít. Tento systém je docela propracovaný, protože na časovou náročnost jednotlivých úkonů má vliv více faktorů – v případě střelby nejen váš aktuální zdravotní stav, který se odráží na celkovém počtu AP přidělených na kolo, ale i na dovednosti střelby, či obratnosti. Může se tak stát, že odstřelovač, který má relativně málo AP, bude střílet častěji než postava s větším počtem bodů prostě proto, že má svoji zbraň dokonale zvládnutou.

Se souboji těsně souvisí také systém rozdělování zkušeností. Obecně platí, že za každého zabitého protivníka dostane zkušenosti celá parta a ten, kdo ho zabil dostane o trochu více. Tento systém se mi také zdál povedený, protože spolubojovníci dostanou cosi jako ocenění za snahu a nestagnují na jednom levelu. Levelování je zde skoro stejné jako v ostatních hrách – za určitý počet zkušeností postoupíte o level a můžete si vylepšit dovednosti, sílu a další vlastnosti.

 Hlavní kámen úrazu
Největším problémem Paradise Cracked je však právě onen kolový systém. Zatímco v drtivé většině tahových her probíhají na kola pouze souboje a jinak se hraje v reálném čase, zde je tomu naopak. Kompletně celá hra se hraje na tahy, takže i když nebojujete, ale pouze chodíte po mapě, musíte hrát na kola. Navíc při přepnutí kola trvá několik desítek vteřin, než odehraje počítač, protože ten hýbe vším, co se hýbat může v celém levelu – což jsou nejen postavy, ale i roboti a automaty, tramvaje a tak.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Ačkoliv se na první pohled může zdát, že o žádný velký problém nejde, je tomu naopak. Hra je strašně, ale opravdu strašně zdlouhavá, navíc když na jednom konci lokace (nebo nedej bože dokonce v jiné) něco zapomenete, musíte se vracet, což je často výlet na hodinu. Nejednou se mi stalo, že když jsem zjistil, že musím znovu projít dva levely kvůli kufříku, na který jsem zapomněl, znechuceně jsem hru vypnul, protože jsem na další hodinový výlet neměl nervy. Tento nedomyšlený systém celou hru velmi sráží a degraduje. Protože ačkoliv má celkem propracovaný příběh, je docela i vtipná, není kvůli tomuto problému moc hratelná, což je velká škoda.

 Grafika (c) 2001
Grafické zpracování hry je docela na úrovni. Navíc pokud zohledníme fakt, že hra má všude copyrighty na rok 2001 a engine bude tudíž trochu staršího data (možné důvody opožděného vydání jsem popsal na začátku článku), je zpracování grafiky naprosto v pohodě. Vše je kompletně trojrozměrné, kamera se chová dobře, jde s pohledem otáčet, přibližovat, oddalovat, posouvat obraz a plánovat strategii postupu. Na nejvyšší oddálení je docela dobře vidět celá lokace, takže není ani potřeba moc často používat mapu. Zvuky a hudba jsou také povedené, navíc muzika hraje podle situace, takže když se vyrojí nepřátelé, zrychlí a zdrsní, jinak hrají příjemné ambientní melodie.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkové hodnocení hry je docela těžké. Problémy s tahovým systémem hře ubírají obrovskou porci zábavy, která by jinak byla vynikající. Ale i takto si myslím, že má šanci si najít své příznivce mezi trpělivými cyberpunkery, kteří si hru asi pořádně vychutnají. Mně se to bohužel nepovedlo.

Stáhněte si: Ruské demo

Související články: Novinky

Jan Rod
editor: jd


 
 
Jan Rod
Smarty.cz

Verdikt:

Povedená hra totálně zkažená nesmyslným tahovým systémem, který z ní činí frustrující zábavu. Nebýt toho, bylo by výsledné skóre mnohem vyšší.

Nejnovější články