Offroad - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Offroad - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 3. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Offroad jsou na první, druhý i třetí pohled autíčka. Pokud hledáte něco na odreagování, budete s nimi jistě navýsost spokojeni...


Offroad - recenze

Autor: Michal “TCRaven” Urban
Publikováno: 28.března 2001

Autíčka. Tahle hra jsou na první, druhý i třetí pohled autíčka. Našlo by se asi odbornější označení, ale pro mě to jsou autíčka. Předem chci upozornit, že to není žádná oddychovka na páteční odpoledne, kdy je člověk rád, že je rád. Rovněž noční pokusy, po návratu ze společenských zařízení pochybné úrovně, budou asi značně „off road“.

 Vizuální hostina
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když si hráč nastaví Offroad k obrazu svému, přesněji svému hardwaru, zjistí, že hra rozhodně vypadá moc dobře. Autíčka jsou vyvedena s mnoha detaily, každé vypadá jinak tvarově i barevně. Je vidět podrobně rozanimovaný pilot i s palubní deskou, na pohyblivých nápravách jsou pracující tlumiče atd.

Hoši (a dívky) od Rage Software nezůstali nic dlužni své pověsti tvůrců graficky vyspělých produktů (Incoming, Hostile Waters). Že je k rozpohybování potřeba odpovídající počítadlo, není třeba zdůrazňovat. Na Thunderbird 1000 a GF2 MX se však rozhodně nedalo říci, že bych si užíval plných detailů v absolutní pohodě !!! (na PII 400@480, TNT1, 256 Mb jsem musel hrát v 640x480x16). Třeba při průjezdu lesem, kdy od všech autíček odletuje listí, se to hodně cukalo. Grafika je rozhodně nadprůměrná, ale tomu odpovídají i HW nároky, které se dají označit tím samým přídavným jménem.

 Tratě po všech čertech
Tratí je šest a každá ve čtyřech variantách. Cesta, po které se (většinou) jede, je zpracována s velkým smyslem pro vertikální směr - všude samá boule, kopec a jáma. Na každé je k tomu větší či menší množství zkratek. A to zkratky opravdu spořící čas, ale i zkratky zdelšovačky zaručující pravý opak. Tratě vypadají hezky, má to ale jednu mouchu. I při vyšších rozlišeních a detailech jsou rozpoznatelné jednotlivé „dlaždice“ textur kterými je cesta polepena. Okolo i na trati jsou strategicky umístěny kaluže, kameny, pneumatiky a další propriety jízdu zpříjemňující. Sem tam se dokonce najde i nějaký ten divák. Vše je zdůrazněno výtečným zpracováním počasí a osvětlení, podle lokace se jede v dešti, na sněhu (v Nevadě prý nesněží. Je tu možnost nočního, denního závodu nebo třeba za svítání. Mezi pouhými třemi nabízenými kamerami se nevyskytuje pohled z kabiny. Díky velké členitosti trati většina patrně zvolí ten nejvyšší pohled.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvuky aut jsou poměrně zajímavé. V6 plochý motor zní jako vzduchem chlazený Porsche. Například Hurricane v 1.divizi zní zase jako americký osmiválec s prokopnutým výfukem. Pro gringa synfonie, pro mě skoro až nepříjemné. Já raději Porsche. A s výfukem ! Při stání na stratu startu se tak ozývají ze všech stran rozličné motory. Při jízdě však o sobě motor nedává přímo moc vědět. Spíše je slyšet odrazem od skal v úzkých místech trati a podobně. Naopak havárie a spol. jsou poměrně hlasité. Není nijak možno nastavovat hlasitost jednotlivých zdrojů zvuku - zkrátka nic moc, EAX je nějaký podivný.

 Manuální převodovka???
První, co mě zarazilo u tohoto typu hry, je možnost manuálního ovládání převodovky a ruční brzda. V autíčkách ale po mě nemůže nikdo chtít řadit manuálně. Záhy se dá zjistit, že ručka v některých částech tratí smysl má. Ne řadit ale opravdu nebudu, děkuji.

Jak bylo řečeno, tratí je 6 x 4, tedy 24. Vzhledem k jejich členitosti a obtížnosti to je, myslím, postačující počet. Udržet se bez otloukání po všech konárech a kotárech chce hodně tréninku, dá zabrat už těch 24, jsou poměrně obtížné. I ta sebenší chybička je těžce trestána. Jakýkoli náraz, který nevede okamžitě k pokračování jízdy znamená prakticky nedohratelnou ztrátu, o hodinách do protisměru ani nemluvě. Okamžitě exit a nahrát znovu !

 Tuhé boje se soupeři
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak je všeobecně známo, vítěz může být jenom jeden a je tu dalších pět aut. Protivníci nic nedarují, neopomenou to do hráče napálit, když se jim naskytne příležitost. V 90% s fatálními následky, no pro koho asi ? Nedoporučuje se toto vyhledávat, je lépe uhnout než loadovat závod. Na každé trati jsou však místa, kde nepochopitelně ztrácejí, případně opakovaně chybují, takže je možno ztrátu dohnat. Nepříjemné je, že krátce po startu jsou vždy vpředu, i když jsou zabudována stejná vylepšovátka jako mají AI. V tuto chvíli nemá smysl používat nitro a snažit se hned ztrátu dohnat. Aha, zase jsem na něco zapomněl. V každém závodě jsou k dispozici tři nitra. Jejich funkce se ale dá, myslím, lehce odtušit. Takže je třeba se jich držet co to jde a v posledním kole to rozjet.

Na špici se jede stále v kontaktu s ostatními. Nezřídka kdy se rozdíly měří na tisíciny sekundy. Upozorňuji, že nečtete recenzi na simulátor Formule 1, ale arkádu ! Na některých tratích se dá jet na prvním místě a vyhrát, ale to aby se člověk jmenoval Mika Schumacher. Ale s trochou (nekonečně :) trpělivosti to jde. Vlastnosti aut se ovšem celkově nezdají nijak nesmyslné. Měl jsem pocit, že asi tak nějak by se mělo chovat. Ještě jsem neřekl, že autíčka jsou nerozbitná ? No ještě to by scházelo, starat se o poškození !

Šampionát
Nabízené herní módy jsou Šampionát, Time Trial, Challenge a hra po síti. Pod volbou Challenge se skrývá klasický samostatný závod, ale také hra pro dva hráče v horizontálně rozdělené obrazovce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celý šampionát je rozdělen do čtyř divizí. Postup do další je možný pouze po vyhrání aktuální, začíná se ve čtvrté. Na začátku sezóny je třeba vybrat mezi dvěma týmy, většinou po prvním nebo druhém závodě přijde nabídka od jiného týmu. Jedná se vesměs o nabídky typu “když budete mít do konce xx bodů, nebo se umístíte v každém závodě do toho a toho místa, budete příští sezónu závodit v našem týmu”.

Každý tým má své auto různé úrovně, která je charakterizována číslem. V tom je defakto zahrnut počet upgradů auta, které jsou čtyři. Na začátku se začíná s autem kategorie 5, tedy bez zlepšovátek. Během sezóny je možno nějaká zlepšovátka získat, je ovšem nutno říci, že jejich přidělování je řízeno náhodou. Patřičný upgrade je možno získat jenom když se zajíždí slušná umístění, řekněme do 3. místa. Ale ani to není zárukou, že něco dostaneme. V rovnici, která počítá, jestli hráč něco dostane, umístění jenom zvyšuje pravděpodobnost.

Na vlastní kůži
Ve čtvrté a třetí divizi to není takový problém, dá se jezdit a vítězit i bez upgradů. Sice jsem musel mnohokrát loadovat, ale obě jsem vyhrál na první pokus. Ve druhé to bylo podstaně složitější. Po předchozích zkušenostech jsem odmítl nabídku na lepší team pro další sezonu. Počítal jsem s tím, že upgrady dostanu stejně a nebudu se muset plácat v té samé divizi znovu. Vsadil jsem špatně. Po prvním jsem nedostal, po druhém také, po třetím zase nic. Jeden jsem dostal až před posledním šestým závodem, když dva další protivníci měli od začátku upgrady tři - výfuk, turbo a převodovku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Moje ubohé prdítko prostě nestačilo. Jel jsem sem jako démon. Absolutně bez chyby, snažil se co nejméně skákat, vybíral si cestu s nejmenšímy výškovými rozdíly a jezdil zkratkami. Nestačilo to. Hra je udělaná, že v první sezoně i v druhé divizi bez upgradů se nedá sezóna vyhrát !!! (kdo to dokáže první má u mě tatranku, malou). Je nutno ji opakovat, proto je výhodné přimout nabídku na lepší auto. Po neskutečných peripetiích, kdy jsem si připadal, že trávím více času pohledem na load progress bar než samotnou jízdou, jsem se prokousal do divize první.

První divize
V této divizi jsem pojal první sezónu jako zahřívací, čekal jsem na nabídku od teamů. Jedna přišla - na auto 4. kategorie, měl jsem 5. tak jsem odmítl. Do konce jsem dostal jenom jeden upgrade. V další sezóně nabídka byla na 3. kategorii, přijal jsem. Třetí byla na ostro…

V tuto chvíli lituji, že už hra Doom 2 má takový podtitul jaký má. Teď by se mi perfektně hodil, přesně tím to totiž je. Uááá. Vše, co se týče obtížnosti, řečené výše, platí, navíc je ještě zpestřeno novými vlastnostmi autíčka. Je okamžitě cítit, že je mnohem težší. Pokud se pojede stejně jako doposud, většina pokusů o zatočení bude zakončena hodinami. Je značně přetáčivé, je lépe ještě v zatáčce začít točit na druhou stranu, jinak auto bude pokračovat v oblouku dále. Nestačí na výjezdu pustit klávesu a tím srovnat kola do přímého směru, chce to kontrovat. Píšu klávesu, protože nepředpokládám, že by někdo chtěl na něčem takovém rychtovat svá drahocená analogová posunovátka a točítka. Při jejich použití, ale asi nebudou takové problémy s ovládáním jako na klávesnici.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva …uff jsem rád, že to mám za sebou. Singleplayer už asi nikdy hrát nebudu. Po síti to je ovšem něco jiného. A pozor na mě, mám to docela najeté ! :))

Michal "TC Raven" Urban


Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva


Verdikt:

Ač jsem v Rage Software proklínal všechny, od ředitele až po poslední uklízečku, stále jsem se bavil. Nutilo mě to zkoušet znovu a znovu, dokud to nevyšlo. Není zde nic co by nebylo v jiných hrách, originalitu vážně nemá smysl hledat. Koho taková jezdítka baví, nebude zklamán. Pro ostatní to je jenom další z (velkého) davu, pro ně je to jenom lehce nadpůměrná hra. Mínusem je vysoká obtížnost, která asi ledaskoho odpudí. Přitom by stačila možnost jejího nastavování.

Nejnovější články