Autor: Mickey Mouse Publikováno: 16.listopadu 2006 | Verze hry: prodávaná/X360/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Revoluce ano i ne Skill Stick Revolution se oficiálně jmenuje to, čemu X360 verze hry ještě před svým vydáním vděčila za tolik pozornosti. Zcela nový způsob ovládání, kdy levým kniplem ovládáte pohyb hráče, zatímco pravým kvedláte hokejkou čili kličkujete a střílíte. Výborný nápad, který hře dává nový rozměr, především při klamání golmanů. Nějaký čas trvá než si na něj zvyknete, ale výsledek stojí za to. Můžete tak střílet jak zápěstím, tak příklepem, puk po ledě tahat stejně jako pálit bez přípravy z one-timerů, tak i střely jen naznačovat. Zde podotýkám, že hra nabízí i možnost používat ovládání „klasické“, v němž jde rovněž stejným způsobem kličkovat, ale střelbu provádíte tlačítky na gamepadu, kde ale sem tam nějaké ty prvky chybí, jako třeba zmíněné naznačení střely. S trochou praxe zvládnete provádět i efektní otočku, která už není tak snadná jako dřív, kdy se provedla automaticky stisknutím příslušného tlačítka a to i opakovaně, takže hráč připomínal spíš exhibujícího krasobruslaře. Bohužel, ve hře zůstala i řada známých nepěkností. Jednou z nich je automatické směrování přihrávek, díky němuž je zcela snadné odkudkoli přihrát přes půl kluziště útočníkovi a hru tak zcela snadno fofrem přesunout od jedné branky k druhé. Přihrávka vůbec nebere v potaz, jakým směrem se přihrávající kouká a zda vůbec může o svém spoluhráči u červené vědět. A to i v případě, kdy obránce dojíždí puk a je čelem k vlastní brance, takže puk posílá naslepo do protipohybu kamsi za svá záda. Stačí stisknout přihrávku a kotouč přesně najde čepel spoluhráče na druhém konci ledu, navíc se stejnou razancí jako by mi přihrával napřímo. Hra ve středním pásmu se zlepšila, ale právě tyto přihrávky hráči většinou ignorují a tak je založení protiakce otázkou okamžiku. Stejně tak přechod modré není příliš chráněný a ke kontaktu dochází u kruhů, což už je docela dobrá vzdálenost pro ohrožení branky. ![]() ![]() ![]() Obrana ![]() ![]() ![]() Stát se to jednou za X zápasů, je to fajn kuriozita. Ale když laciné branky tvoří polovinu vstřelených v každém zápase, jsme někde jinde. Tohle je asi největší a dost zásadní problém letošní hry, který opět poukazuje na to, že hra zasloužila víc testování a trpělivosti při ladění než kolik se jí dostalo. Vše ostatní by se dalo odpustit, ale tohle sráží celkovou hratelnost hodně dolů a narazíte na to ne-li v každém, tak v každém druhém zápase určitě. Bludišťové menu ![]() ![]() ![]() Online podpora je na Xboxu 360 dnes už samozřejmostí, kterou musí každá hra co chce uspět mít. Tím spíš hokej, který přímo volá po turnajích, ligách, přátelácích proti sobě i společně v jednom týmu, soutěžích v trestných nájezdech, tabulkách, srovnáních, statistikách atd. Jistě byste toho vymysleli spoustu a tuplem větší spoustu, než toho vymysleli v EA. Tam skončili u toho jak se spojit s kámošem a zašmrdlat proti sobě přátelák. Pravda, může být bodovaný či jen tak pro legraci. Ale to je prosím vše. Zapomeňte na ligy či turnaje, zapomeňte i na hru společně v jedné pětce, zapomeňte dokonce i na možnost napevno ovládat jen určitého hráče, což hra proti CPU dokáže. Zapomeňte, zapomeňte. Tím jsem u druhé podstatné slabiny „revolučního“ NHL pro X360, a tím je minimální podpora online hry, kterou zrovna u EA bychom čekali podstatně bohatší, už proto, že jsem si na to kdysi dávno už tak nějak zvykli. A tu se opět vrací staré leč pravdivé klišé o tom, že hry se v EA nevyvíjí směrem kupředu ale tak, že se každoročně něco stihne, něco jiného nikoli, a když nadejde určité datum, dá se to na placku a hurá s tím do kšeftu. Budou se na mě v EA možná zlobit, ale myslím, že by se spíš měli chytit za nos. Tohle totiž jinde nemá obdoby. Neznám hru, která by v jednom dílu přišla s něčím tak žádaným jako pořádná hra online a v dalším dílu by to scházelo. Byť jde o novou platformu. Mohu zmínit ještě online browser, který slouží pro hledání soupeře. Seznam hráčů v místnosti zabírá celou obrazovku, přesto ukazuje pouhých pět řádků, takže při hledání musíte rolovat tímhle miniseznamem. A co víc – tenhle seznam se neustále automaticky refreshuje a namísto aby se ti noví řadili na konec, pořád se jejich pořadí mění, takže vám kurzor pořád samovolně přeskakuje. Ach! Naopak dobré na online hře je, že proti živému hráči se posouvá hratelnost mnohem dál a díky schopnosti účinně bránit se opravdu pobavíte. Tím víc zamrzí ony laciné branky, které mnohdy rozhodují o tom, na čí stranu se štěstí přikloní. Po skončení zápasu bohužel nenajdete tlačítko pro odvetu, takže nezbývá než založit novou hru a spojit se znovu. ![]() ![]() ![]() Pel-mel aneb další postřehy Nepřišel jsem na to jak hru přinutit, aby si pamatovala obtížnost. Ty jsou mimochodem čtyři, All-Star je druhá nejvyšší a nad ní nově máme ještě Superstar. Jde ale jen o změnu názvosloví, nehledejte za tím ani oběti Ondry Hejmy, ani ďábelsky tuhou úroveň. Znáte to – pes který štěká nekousne. Naopak i když nové ovládání teprve zkoušíte dostat do ruky, nebude pro vás co NHL hráváte problém být od začátku superstarům důstojným protivníkem. Bylo by určitě fajn, kdyby si hra pamatovala váš oblíbený tým a nenabízela pořád Edmonton a Carolinu. A co se týká týmů, najdete zde pouze kanadskoamerickou NHL a nároďáky. Evropské ligy, na které jsme zvyklí z PC verze se nekonají. Zajímavá je v X360 verzi novinka Vision Control, což je hra s tím, že máte přehled o dění na ledě proto, že hráč se staví tak aby na dění dobře viděl. Při bránění to lze přirovnat k bruslení pozpátku, kdy sledujete útočníka, ale tahle věc jde používat i v útoku a hráči pak hrají o poznání taktičtěji. Taktika týmu se dá měnit i během hry, a to známým způsobem 5 úrovní pro útok a 5 pro obranu. Ze hry naopak ubyla možnost zrychlovat a to už si nejsem jistý, zda je dobře. Ukáže čas, jak se bruslení bez zrychlování ujme, zatím nejsem schopen tuhle věc posoudit. Herní možnosti K herním módům NHL 07 patří přátelák, sezóna, turnaj pro 8 nebo 16 týmů a dynastie. V ní si užijete již hodnoceného menu asi nejvíc při taktických úkonech, což dá pocítit, že práce manažera není žádná oddychovka. K turnaji snad jen to, že se tu vůbec neřeší pravidla mistrovství, hraných na 4 skupiny a následné playoff. Můžete trénovat i trestné nájezdy, které jsou zpracovány stejně jako tomu bylo u hratelného X360 dema. Pokud jste je hráli, mohli jste si všimnout jedné vlastnosti. Pokud nájezdy skončí, lze dát odvetu tlačítkem Rematch. Pak se ale děje velice často to, že počítač zopakuje přesně tu samou sérii nájezdů, do posledního puntíku, od chování útočníka, golmana až po samotný puk. Je to prostě jako byste pustili videozáznam předchozí série. Co se z toho dá o hře a jejím naprogramování usuzovat nechám na vás. Ve hře zůstaly i další nedostatky z dřívějška – třeba hrajete-li v oslabení, není problém jezdit s pukem ve vlastní třetině, sem tam si přihrát a takto strávit čas, než se vyloučený vrátí zpět na led. Příliš šikovný není ani ukazatel skóre a času (je možné jej vypnout), často zaclání výhledu. Ten byl mimochodem dobře řešen v PC verzi hry. Rovněž padá nepřirozeně mnoho tyček, čímž tato v reálu adrenalinová situace ztrácí punc. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Shrnutí Obrana i útok se chovají opět hodně strojově, hra se rychle přesouvá od branky k brance, čemuž hodně pomáhají automaticky směrované přesné přihrávky. Slabinou na ledě jsou golmani, kteří pouští spousty laciných branek. Graficky je na tom hra výborně, atmosféru sráží strohé sekvence vyplňující herní přerušení. Zmatky do orientace v herních nabídkách vnáší zcela zbytečně překomplikované menu, jakož i uživatelsky krkolomný systém s trenérskými a manažerskými možnostmi. Zklamáním je i online hra, která nabízí pouze přátelák, navíc zcela v duchu toho, co jsem o menu právě psal. Multiplayer je omezen na přátelák, stejně jako je omezený i počet dostupných týmů oproti tomu, nač jsme zvyklí. Hra se prostě opět zastavila někde uprostřed cesty a datum vydání u ní bylo přednější než pořádné zkompletování, testování a zakomponování všeho, co by si fandové této série zasloužili. Těm, kdo čekali více, se nedivím. Chápu i ty, kdo se s tímto spokojí, budou si užívat nového ovládání a nad nedostatky přimhouří oko. Já ve svém hodnocení dávám důraz na celkovou hratelnostní kvalitu a přihlížím i na dloholetou tradici, díky níž stojím na straně těch, kdo automaticky předpokládají, že nový díl by měl být lepší jako ročníky předchozí a nabízet minimálně to, co už hráči měli v minulosti k dispozici. Zároveň si myslím, že je lepší když hra vyjde se vším všudy později než v termínu s tím, že tam či tuhle něco chybí, případně hra trpí vyloženými chybami, k čemuž časté kutálení puku za golmanova záda řadím. Tahle hra by prostě mohla při troše chuti nabízet podstatně víc a její autoři to určitě moc dobře vědí. Stáhněte si: PC demo, Videa, Utility a aktualizaci sestav Související články: Mega-recenze české PC verze, Novinky, Recenze NHL 06, NHL 2005, NHL 2004 a starších ročníků |
Mickey Mouse | |
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru |