NHL 07 - recenze X360 verze
7/10
zdroj: Archiv
Recenze

NHL 07 - recenze X360 verze

16. 11. 2006 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Next-gen verze hokeje, určená majitelům Xboxu 360, slibovala mnohé, včetně revolučního ovládání, zcela odlišného od toho na PC. Je ale opravdu o tolik lepší? +Rozhovor s EA Czech o důvodech rozdílů mezi verzemi.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 16.listopadu 2006
Verze hry: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Letošní podzim představuje hokej z dílen EA Sports ve dvou podobách. Tradičního pokračovatele série ve verzi pro PC jsme zhodnotili v zářijové recenzi, nyní je na pořadu druhé želízko v ohni – next-gen verze, určená jen majitelům konzole XBOX 360. Ta slibovala mnohé včetně revolučního ovládání, zcela odlišného od toho, na něž jsme byli zvyklí doposud. PC verzi nebylo moc zač chválit, a i proto se tím víc čeká od „druhého pokusu“. Dokonce tolik, že ještě před jeho vydáním už kolovaly internetem názory, jaký to ti konzolisté mají skvělý hokej. V dalších odstavcích se pokusím uvést věci na pravou míru a jednotlivé aspekty tolik očekávaného titulu rozeberu.

Atmosféra
Začněme tím, co šlo EA vždycky nejlíp, a tím je atmosféra. V NHL07 ji v prvé řadě tvoří skutečně parádní grafika. Hráči, stadiony i kluziště nemají chybu a když do toho zazní hudební doprovod, přeběhne vám mráz po zádech, jak vás to chytí. První dojem je rozhodně víc než parádní. Úvodní nástup na led, detailní kamera, šmouhy které zanechávají brusle na ledové ploše - vše na jedničku s hvězdičkou.

První dojem skvělý, nicméně se už tady dostáváme k prvním ale. Předně již zmiňovaná úvodní sekvence je jen jedna a uvidíte ji před každým zápasem. Stejně tak i na konci třetiny stále to samé dokola. Dále si brzy všimnete, že při přerušeních hry zcela zmizely prostřihy na hráče a jejich statistiky, což v NHL dříve bylo včetně mluveného komentáře a jistě to patřilo ke kladům a zajímavým zpestřením. Nyní už to neplatí a je to škoda. Stejně tak je škoda, že český komentář v X360 verzi úplně chybí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Pochválit naopak musím opakované záznamy zajímavých momentů ze hry, kterými jsou nyní herní přerušení vyplňována. Hra si tady šikovně vybírá i starší zajímavé momenty, které stojí za to v klidu zopakovat. Na druhou stranu zamrzí, že po vstřelení branky hra opakuje akci jen jednou, z jednoho pohledu, a dost. Určitě byste si často rádi prohlédli minimálně to, kudy se vlastně puk do branky dostal, kdo ze skrumáže jej tečoval apod. Samozřejmě, lze přerušit hru a studovat opakovaný záznam, ale už tomu chybí onen komfort. Herní atmosféra a to co ji vytváří působí jako celek dost nevyváženě. Jak rychle vás hra ohromí, tak stejně brzy přijdete i na to, že tomu tu a tam něco chybí. Něco, nač už jste byli zvyklí a automaticky jste předpokládali, že minimálně v té stejné míře ne-li větší to najdete i v novém ročníku, tím spíš na nabušené konzoli. Bohužel.

Revoluce ano i ne
Skill Stick Revolution se oficiálně jmenuje to, čemu X360 verze hry ještě před svým vydáním vděčila za tolik pozornosti. Zcela nový způsob ovládání, kdy levým kniplem ovládáte pohyb hráče, zatímco pravým kvedláte hokejkou čili kličkujete a střílíte. Výborný nápad, který hře dává nový rozměr, především při klamání golmanů. Nějaký čas trvá než si na něj zvyknete, ale výsledek stojí za to. Můžete tak střílet jak zápěstím, tak příklepem, puk po ledě tahat stejně jako pálit bez přípravy z one-timerů, tak i střely jen naznačovat. Zde podotýkám, že hra nabízí i možnost používat ovládání „klasické“, v němž jde rovněž stejným způsobem kličkovat, ale střelbu provádíte tlačítky na gamepadu, kde ale sem tam nějaké ty prvky chybí, jako třeba zmíněné naznačení střely. S trochou praxe zvládnete provádět i efektní otočku, která už není tak snadná jako dřív, kdy se provedla automaticky stisknutím příslušného tlačítka a to i opakovaně, takže hráč připomínal spíš exhibujícího krasobruslaře.

Bohužel, ve hře zůstala i řada známých nepěkností. Jednou z nich je automatické směrování přihrávek, díky němuž je zcela snadné odkudkoli přihrát přes půl kluziště útočníkovi a hru tak zcela snadno fofrem přesunout od jedné branky k druhé. Přihrávka vůbec nebere v potaz, jakým směrem se přihrávající kouká a zda vůbec může o svém spoluhráči u červené vědět. A to i v případě, kdy obránce dojíždí puk a je čelem k vlastní brance, takže puk posílá naslepo do protipohybu kamsi za svá záda. Stačí stisknout přihrávku a kotouč přesně najde čepel spoluhráče na druhém konci ledu, navíc se stejnou razancí jako by mi přihrával napřímo. Hra ve středním pásmu se zlepšila, ale právě tyto přihrávky hráči většinou ignorují a tak je založení protiakce otázkou okamžiku. Stejně tak přechod modré není příliš chráněný a ke kontaktu dochází u kruhů, což už je docela dobrá vzdálenost pro ohrožení branky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Obrana
Bránění má svá pozitiva díky skutečně účinným možnostem jako je vypíchnutí puku, hákování, sem tam se povede i bodyček, ale ten musí opravdu dobře vyjít. Stejně tak počítač brání při kontaktu s útočníkem účinně a není snadné udržet puk, pokud se mu dostanete na dosah. Hra umožňuje i padání do střel, což je v jistých situacích fajn, bohužel se ale z lehání na led a následného mávnutí holí dá udělat hodně efektivní zbraň, která vypadá úplně nehokejově – jakýsi „plavec na suchu“, a proti níž se moc nedá krýt. Tohle ve hře být vůbec nemělo anebo to měli v EA lépe zpracovat.

Obecně se o AI hráčů v poli dá říct, že nejsou špatní, rozhodně lepší než v PC verzi. Na druhou stranu ale ani nijak neoslní, stále je vidět značná strojovost, kdy každý přesně kopíruje určitou šablonu a podle ní se chová namísto aby lépe reagoval na aktuální dění. Ono sice nextgen NHL jede na novém enginu, ale ten je zpracován na podobných principech jako to co dobře známe a tudíž trpí i podobnými nedostatky. I to, že obrana často špatně hlídá modrou, golman někdy vyhodí puk rovnou na čepel soupeřova útočníka, spoluhráči nenajíždí do nabízených pozic jak byste čekali apod.

Golmani
Velkým průšvihem NHL 07 pro X360 jsou golmani. Jak je nové ovládání pro útočící přínosem, tak se jeho nezvládnutí projevilo ve zpracování golmanů. Hra se nese ve znamení zcela laciných branek, kdy puk do sítě neletí, ale kutálí se či sune pomalu po ledě. Trefit golmana přímo do břicha, aby mu pak puk padl na led mezi betony a pomalu se došoural do branky, to je asi nejčastější scénář branky úplně zadarmo. Ale padají i jiné, většinou založené na sraženém puku, který buď mezi betony (to nejčastěji), nebo po výstroji či dokonce vrchem přes hlavu najde cestu za golmanova záda - brankáři jakoby byli slepí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Stát se to jednou za X zápasů, je to fajn kuriozita. Ale když laciné branky tvoří polovinu vstřelených v každém zápase, jsme někde jinde. Tohle je asi největší a dost zásadní problém letošní hry, který opět poukazuje na to, že hra zasloužila víc testování a trpělivosti při ladění než kolik se jí dostalo. Vše ostatní by se dalo odpustit, ale tohle sráží celkovou hratelnost hodně dolů a narazíte na to ne-li v každém, tak v každém druhém zápase určitě.

Bludišťové menu
Menu X360 verze na první pohled vypadá přehledně a bohatě. Hra navozuje pocit, že obsahuje spoustu nabídek a tudíž hutný obsah. Jenže už při pohledu druhém začnete kroutit hlavou. Taková herní nastavení se duplikují na spoustě míst a co hůř, seznam položek není vždy stejný. Tu chybí tohle, tamhle něco jiného. Většinou zrovna položka, kterou byste v daný okamžik potřebovali nejvíc.

Třeba při zakládání zápasu nemůžete nastavit kterým směrem chcete hrát. A jelikož je již několik let řešena tím nejnepochopitelnějším způsobem, kdy nastavujete směr pro domácí a nikoli pro živého hráče, uvítali byste aspoň těsně před zápasem tuto volbu jednoduše nastavit. Ale ono ne. Zrovna tohle tam nenajdete. A tak podobně na jiných místech. Už tím, že z různých míst nastavujete to samé jste zmateni, tím spíš, že něco si hra pamatuje, něco ne, něco jen když to nastavíte na patřičném místě, prostě zmatek.

Veselé jsou i nabídky, které po probloudění na jejich konec oznámí, že v danou chvíli danou volbu nelze použít. Třeba v režimu Dynastie se vám zpřístupní nabídka Online. Jůůůů!!! Zajásáte. Tak ono jde hrát zápasy dynastie i po internetu! Super!!! Klik-KLik-KLIk-KLIK-K*L*I*K-„Pro hraní online musíte ukončit režim Dynastie.“ Čekali byste teď určitě aspoň tlačítko „Ukončit dynastii“, když už jste se proklikali až sem. Omyl. Nic takového. Namísto toho Zpět-ZPět-ZPĚt...-Ukončit Dynastii-„Opravdu chcete ukončit dynastii? Nemáte ji uloženou!“ Aha! Nikde žádné tlačítko uložit Dynastii, takže: Klik-Klik-... Mohl bych napsat ještě třeba jak se vyměňuje hráč v sestavě, to je ještě mnohem zajímavější.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Mastíme to onlajn
Online podpora je na Xboxu 360 dnes už samozřejmostí, kterou musí každá hra co chce uspět mít. Tím spíš hokej, který přímo volá po turnajích, ligách, přátelácích proti sobě i společně v jednom týmu, soutěžích v trestných nájezdech, tabulkách, srovnáních, statistikách atd. Jistě byste toho vymysleli spoustu a tuplem větší spoustu, než toho vymysleli v EA. Tam skončili u toho jak se spojit s kámošem a zašmrdlat proti sobě přátelák. Pravda, může být bodovaný či jen tak pro legraci. Ale to je prosím vše. Zapomeňte na ligy či turnaje, zapomeňte i na hru společně v jedné pětce, zapomeňte dokonce i na možnost napevno ovládat jen určitého hráče, což hra proti CPU dokáže. Zapomeňte, zapomeňte.

Tím jsem u druhé podstatné slabiny „revolučního“ NHL pro X360, a tím je minimální podpora online hry, kterou zrovna u EA bychom čekali podstatně bohatší, už proto, že jsem si na to kdysi dávno už tak nějak zvykli. A tu se opět vrací staré leč pravdivé klišé o tom, že hry se v EA nevyvíjí směrem kupředu ale tak, že se každoročně něco stihne, něco jiného nikoli, a když nadejde určité datum, dá se to na placku a hurá s tím do kšeftu. Budou se na mě v EA možná zlobit, ale myslím, že by se spíš měli chytit za nos. Tohle totiž jinde nemá obdoby. Neznám hru, která by v jednom dílu přišla s něčím tak žádaným jako pořádná hra online a v dalším dílu by to scházelo. Byť jde o novou platformu.

Mohu zmínit ještě online browser, který slouží pro hledání soupeře. Seznam hráčů v místnosti zabírá celou obrazovku, přesto ukazuje pouhých pět řádků, takže při hledání musíte rolovat tímhle miniseznamem. A co víc – tenhle seznam se neustále automaticky refreshuje a namísto aby se ti noví řadili na konec, pořád se jejich pořadí mění, takže vám kurzor pořád samovolně přeskakuje. Ach!

Naopak dobré na online hře je, že proti živému hráči se posouvá hratelnost mnohem dál a díky schopnosti účinně bránit se opravdu pobavíte. Tím víc zamrzí ony laciné branky, které mnohdy rozhodují o tom, na čí stranu se štěstí přikloní. Po skončení zápasu bohužel nenajdete tlačítko pro odvetu, takže nezbývá než založit novou hru a spojit se znovu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Pel-mel aneb další postřehy
Nepřišel jsem na to jak hru přinutit, aby si pamatovala obtížnost. Ty jsou mimochodem čtyři, All-Star je druhá nejvyšší a nad ní nově máme ještě Superstar. Jde ale jen o změnu názvosloví, nehledejte za tím ani oběti Ondry Hejmy, ani ďábelsky tuhou úroveň. Znáte to – pes který štěká nekousne. Naopak i když nové ovládání teprve zkoušíte dostat do ruky, nebude pro vás co NHL hráváte problém být od začátku superstarům důstojným protivníkem. Bylo by určitě fajn, kdyby si hra pamatovala váš oblíbený tým a nenabízela pořád Edmonton a Carolinu. A co se týká týmů, najdete zde pouze kanadskoamerickou NHL a nároďáky. Evropské ligy, na které jsme zvyklí z PC verze se nekonají.

Zajímavá je v X360 verzi novinka Vision Control, což je hra s tím, že máte přehled o dění na ledě proto, že hráč se staví tak aby na dění dobře viděl. Při bránění to lze přirovnat k bruslení pozpátku, kdy sledujete útočníka, ale tahle věc jde používat i v útoku a hráči pak hrají o poznání taktičtěji. Taktika týmu se dá měnit i během hry, a to známým způsobem 5 úrovní pro útok a 5 pro obranu. Ze hry naopak ubyla možnost zrychlovat a to už si nejsem jistý, zda je dobře. Ukáže čas, jak se bruslení bez zrychlování ujme, zatím nejsem schopen tuhle věc posoudit.

 Herní možnosti
K herním módům NHL 07 patří přátelák, sezóna, turnaj pro 8 nebo 16 týmů a dynastie. V ní si užijete již hodnoceného menu asi nejvíc při taktických úkonech, což dá pocítit, že práce manažera není žádná oddychovka. K turnaji snad jen to, že se tu vůbec neřeší pravidla mistrovství, hraných na 4 skupiny a následné playoff. Můžete trénovat i trestné nájezdy, které jsou zpracovány stejně jako tomu bylo u hratelného X360 dema. Pokud jste je hráli, mohli jste si všimnout jedné vlastnosti. Pokud nájezdy skončí, lze dát odvetu tlačítkem Rematch. Pak se ale děje velice často to, že počítač zopakuje přesně tu samou sérii nájezdů, do posledního puntíku, od chování útočníka, golmana až po samotný puk. Je to prostě jako byste pustili videozáznam předchozí série. Co se z toho dá o hře a jejím naprogramování usuzovat nechám na vás.

Ve hře zůstaly i další nedostatky z dřívějška – třeba hrajete-li v oslabení, není problém jezdit s pukem ve vlastní třetině, sem tam si přihrát a takto strávit čas, než se vyloučený vrátí zpět na led. Příliš šikovný není ani ukazatel skóre a času (je možné jej vypnout), často zaclání výhledu. Ten byl mimochodem dobře řešen v PC verzi hry. Rovněž padá nepřirozeně mnoho tyček, čímž tato v reálu adrenalinová situace ztrácí punc.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Shrnutí
Obrana i útok se chovají opět hodně strojově, hra se rychle přesouvá od branky k brance, čemuž hodně pomáhají automaticky směrované přesné přihrávky. Slabinou na ledě jsou golmani, kteří pouští spousty laciných branek. Graficky je na tom hra výborně, atmosféru sráží strohé sekvence vyplňující herní přerušení.

Zmatky do orientace v herních nabídkách vnáší zcela zbytečně překomplikované menu, jakož i uživatelsky krkolomný systém s trenérskými a manažerskými možnostmi. Zklamáním je i online hra, která nabízí pouze přátelák, navíc zcela v duchu toho, co jsem o menu právě psal. Multiplayer je omezen na přátelák, stejně jako je omezený i počet dostupných týmů oproti tomu, nač jsme zvyklí. Hra se prostě opět zastavila někde uprostřed cesty a datum vydání u ní bylo přednější než pořádné zkompletování, testování a zakomponování všeho, co by si fandové této série zasloužili.

Těm, kdo čekali více, se nedivím. Chápu i ty, kdo se s tímto spokojí, budou si užívat nového ovládání a nad nedostatky přimhouří oko. Já ve svém hodnocení dávám důraz na celkovou hratelnostní kvalitu a přihlížím i na dloholetou tradici, díky níž stojím na straně těch, kdo automaticky předpokládají, že nový díl by měl být lepší jako ročníky předchozí a nabízet minimálně to, co už hráči měli v minulosti k dispozici. Zároveň si myslím, že je lepší když hra vyjde se vším všudy později než v termínu s tím, že tam či tuhle něco chybí, případně hra trpí vyloženými chybami, k čemuž časté kutálení puku za golmanova záda řadím. Tahle hra by prostě mohla při troše chuti nabízet podstatně víc a její autoři to určitě moc dobře vědí.

ROZHOVOR S ELECTRONIC ARTS O ODLIŠNOSTECH VERZÍ HRY
Proč v u nás prodávané Xbox 360 verzi NHL 07 není čeština tak, jako tomu je u verze hry pro PC/PS2? Proč chybí v Xbox360 verzi NHL 07 evropské ligy a je zde pouze NHL + národní týmy?

Andrea Šmídová, marketing manager EA Czech: Vývoj NHL pro next-gen konzole a pro starší typy konzolí a PC je třeba vnímat odděleně. Zatímco možnosti starších konzolí i PC co do výraznějších změn hratelnosti jsou značně omezené, next-gen dává zatím téměř neomezené možnosti vývoje. U starších platforem jsme se proto zaměřili spíše na bonusy ve formě většího počtu evropských lig, plné lokalizace atd. U next-genu je myslím pro všechny fanoušky hokeje zásadní ta změna v hratelnosti, nový herní engine a kvalitativní skok v grafice. Co se týče právě plné lokalizace hry NHL 07, tady stojí za zmínku, že jde o iniciativu společnosti EA Czech republic, která ji organizačně zajistila a připravila na vlastní náklady. A prosadit vývoj české verze a české extraligy i pro Xbox 360 v okamžiku, kdy u nás nebyl oficiálně vůbec na trhu, bylo prakticky nemožné. Příští rok už ale určitě chybět nebude.

Proč v Xbox360 verzi NHL jde hrát online pouze přáteláky, navíc nejde nijak nastavit ovladače a tudíž se dá hrát pouze stylem 1 proti 1, takže nejde ani hrát společně v týmu, dokonce ani mít uzamčené ovládání na konkrétním hráči?

NHL 07 pro Xbox360 je jednou z prvních sportovních her pro next-gen. Jak už jsem zmínila, důraz při vývoji byl kladen především na to, aby hráči na první pohled viděli a „cítili“ ten obrovský skok oproti starším platformám. Ať už je to dokonalejší grafika, zvuk, hratelnost a další atributy. Online hraní je samozřejmě fenomén, který si v EA uvědomujeme, je to nepochybně směr, kterým se chceme ubírat, ale přeci jen u vývoje NHL 07 jsme více času věnovali vývoji dokonalejšího herního enginu a propracovanější grafiky. Rozšířené možnosti online hraní jsou pro nás na pořadu dne právě teď.

Proč naopak ostatní verze NHL 07, třeba ta pro PC, nepodporují nový systém ovládání použitý v X360 verzi?

Zvětšit zdroj: Archiv Každá platforma nabízí jiné možnosti a ne vždy je smysluplné převádět všechny prvky z next-genu na starší platformy a naopak. Souvisí to samozřejmě i s filozofií EA, kterou jsem nastínila v předchozích odpovědích, herní zážitek u next-gen konzolí a u straších platforem je postaven na jiných pilířích.

Stáhněte si: PC demo, Videa, Utility a aktualizaci sestav

Související články: Mega-recenze české PC verze, Novinky, Recenze NHL 06, NHL 2005, NHL 2004 a starších ročníků

Mickey Mouse
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru






 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

Nextgenové NHL 07 je opravdu lepší než jeho PC kolega, čemuž přispívá především nový způsob ovládání. Jinak ale jde o další z rozporuplných titulů, plný šikovných prvků, jakož i těch, které hru naopak kazí, například multiplayer či menu. Stejně napolovic to je i z pohledu hratelnostního, kdy novému ovládání kontrují přečasto chybující golmani. X360 verze, o které se tvrdí, že jede na zbrusu novém enginu, se zkrátka vyznačuje obdobnými vlastnostmi jako hokej, jak jej známe z osobních počítačů.

Nejnovější články