Nexagon: Deathmatch - recenze
6/10

Nexagon: Deathmatch - recenze

17. 8. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ve 44. století lidstvo dosáhlo takového stupně vývoje, že neexistuje kriminalita. Všichni se ale nudí a proto vznikla televizní show, v jejíchž arénách skupinky odsouzenců takticky bojují o svobodu.

Autor: ABE
Publikováno: 17.srpna 2003

Obrázek zdroj: Archiv Ve 44. století lidstvo dosáhlo takového stupně vývoje, že neexistuje násilí a kriminalita. Bez násilí se ale všichni nudí a proto je spuštěna nová televizní show - Nexagon: Deathmatch. V ní se utkávají skupinky odsouzenců, navzájem se vraždí a bojují o hlavní cenu, kterou je svoboda. Nepřipomíná vám to něco? Ano, správně. Podobnou zápletku měl i slavný film Running Man (Běžící muž) s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli, který nedávno uvedla také jedna domácí komerční televize.

Herní princip
Každá hra v této takticko-akční strategii se odehrává ve 3D aréně, ve které proti sobě nastoupí dva týmy. Cíl taktické bitvy ne nepodobný Incubation je jednoduchý - musíte proniknout do svatyně soupeře a zničit krystal, který se v ní nachází. Za každé zabití protivníkovy jednotky nebo sebrání bonusu dostáváte body, za které potom můžete nakupovat nové jednotky nebo vylepšovat svoji svatyni. Aby to nebylo tak jednoduché, je každá hra rozdělena na 3 časově omezená kola. Pokud není ani po třetím kole zničena svatyně jednoho z hráčů, vyhrává ten s více body.

Hned na začátek vás ale musím zklamat. Výše zmiňovaná zápletka nemá se samotnou hrou skoro nic společného. Klidně by mohla být úplně jiná (nebo žádná) a bylo by to jedno. Jestliže jste čekali souboj hrstky odsouzenců s jednotkami profesionálních gladiátorů, budete zklamáni. Proti sobě totiž nastupují naprosto anonymní jednotky, které sice mají jména, ale tím vše končí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Autoři se snažili jednotlivé bojovníky od sebe odlišit, takže každému se vylepšují určité vlastnosti jako třeba přesnost střelby. Bohužel při samotné bitvě jen velmi těžko odlišíte, kterou jednotku vlastně ovládáte. Ve hře máte pod kontrolou maximálně 6 jednotek, přičemž vybírat můžete celkem ze 4 druhů ze 4 ras. Bojovat můžete industriálními Strunary, robotickými Ghandrosy, starobylými Tekhany nebo alieními Olfrumy.

Zvětšit zdroj: Archiv Boje probíhají ve speciálních arénách, kterých je celkem 20 a jejichž obtížnost postupně roste. Zpočátku se taková aréna skládá ze svatyní hráčů a několika zdí na ploše mezi nimi. Postupně se přidávají výškové nerovnosti a hlavně všelijaké pasti a speciální předměty, které můžete ovládat. Využívat můžete například obří děla, kulomety nebo takové zvláštní počítače, které vám automaticky přidávají body. Skvělé je také to, že řadu míst, jako například zdi nebo mosty. můžete zničit, čím znesnadníte nepříteli přístupovou cestu k vaší svatyni nebo jinak znepříjemníte život.

Odlišnosti jednotek
Jak jsem již nakousl, každá rasa disponuje 4 různými jednotkami. Odlišnosti jednotlivých ras spočívají hlavně v tom, že například některé jednotky Tekhanů se dokáží zneviditelnit, vojáci Olfrumů využívají regeneraci a hrdinové Strunarů umí lépe střílet. Každá rasa má jednu rychlou útočnou jednotku, která je vcelku slabá, ale zase umí používat různé předměty (např. pokládat bomby). Následuje druhá útočná jednotka, která sice neumí používat předměty, ale umí překonávat výškové nerovnosti.

Třetí součástí každé armády je jedna pomalá a obrovská jednotka, která svůj handicap kompenzuje silou. Konečně posledním druhem jednotek, které se vám dostanou pod velení, jsou ty speciální, které se konečně trochu liší, ale zase je nemáte k dispozici hned od začátku. Například Olfrumové dokáží díky ní odstraňovat pasti, Ghandrosové budovat zdi a Strunarové zdi zase bourat.

Další zajímavostí je to, že jednotky v bitvě probíhající v reálném čase hned neumírají. Pokud jsou zneškodněny, přesunou se zpět do svatyně, kde se zregenerují a můžou znovu nastoupit do boje. Nic však netrvá věčně a po určitém počtu zabití už jednotka neobživne, ale zůstane po ní jen rozkošný hrobeček a v menu volba "zpopelnit" ;) Jednotky můžete pomocí myši jednoduše formovat do skupin a ovládat je hromadně. Bohužel nelze takto vytvořené skupiny uložit pod nějaké číslo nebo se mi alespoň vůbec nepodařilo zjistit, jak se to dělá.

Vylepšování svatyně
Zatím jsme probrali jednotky a průběh bitvy, ale hra má ještě jednu dimenzi. A tou je vylepšování vaší svatyně neboli něco pro stratégy-budovatele. Za bodíky (nebo chcete-li peníze) si můžete jednak nakupovat nové jednotky, ale také vylepšovat vaši základnu. To probíhá velmi jednoduše ve 3D náhledu na vaši svatyni. Vylepšovat můžete jednak opevnění (nové, vyšší a pevnější zdi), koupit si lze také speciální dveře, které pustí pouze vaše jednotky. Samozřejmostí je nákup různých obranných zařízení, například děl, kanónů, střílny fireballů a podobně.

Zvětšit zdroj: Archiv Jestliže jsem hru dosud relativně chválil, nyní přišel čas na trochu kritiky. V singleplayer kampani vás čeká celých 12 levelů a kromě nich jsou k dispozici také multiplayer nebo instantní bitvy. Bohužel po několika málo odehraných zápasech se dostaví naprostý stereotyp. Jednotlivé mapy se sice mění, ale úkol je pořád stejný - probojovat se do svatyně nepřítele a zničit krystal. A tak to jde pořád dokola, mapy jsou sice stále složitější a je v nich více různých předmětů, ale prodloužení zábavy to nepřivodí. Spíše naopak, protože ovládání je velmi zmatené, počítač má proti vám ohromnou výhodu a na rychlosti jeho reakcí je to jasně vidět. Tento problém se částečně vyřeší v multiplayeru, protože stejně na tom bude i váš protihráč.

Příklad zmateného ovládání
Zadáte jednotkám nějaké místo, kam se mají přemístit. Ačkoliv jim také můžete nastavit různé stupně agresivity, je to skoro k ničemu, protože když cestou narazí na nepřítele, stejně se o něj v úzkých chodbách zaseknou a jen zmateně pobíhají sem a tam. Vy nestíháte ovládat tolik jednotek najednou, zvláště když ani pořádně nevíte, která je vaše a která počítače. Ve spodní části monitoru je sice lišta s vašimi jednotkami, ale jestliže jednotky stejného typu vypadají úplně stejně, nemáte šanci poznat, která je která.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Přehlednost ještě více znesnadňuje zoomování a otáčení kamery, které občas sice pomůže, ale prostě to není ono. Existuje také možnost hru zapauzovat, které se zde říká stylově Time-Out. Toto pozastavení totiž není nekonečné, ale je dáno ubíhajícím časem na ukazateli. Ten se sice při hře doplňuje, ale pokud potřebujete několikrát za sebou hru zastavit na delší dobu, nemáte šanci. Perličkou je automatické zastavení hry při nejaké důležité události. To má své pro a proti, sice o nic nepřijdete, ale zase to občas trochu vyrušuje.

HW nároky
Zvětšit zdroj: Archiv Ještě než recenzi zakončím, bych se rád zmínil o hardwarové náročnosti. Můžete si zvolit z několika rozlišení od 800x600 až po úctyhodných 1600x1200. Já jsem hrál v rozlišení 1024x768 a na mém Athlonu 1800+ s GeForce 2 a 512 MB RAM byla hra plynulá i při maximálních detailech. Proto tedy nechápu, jak je možné, že po spuštění hry musím několik minut (!!) koukat na loadovací obrazovku. To mě vždycky dokázalo maximálně vytočit, že jsem měl chuť s hrou praštit a raději ji ani nehrát.

Stáhněte si: Demo, Patch, Cheaty