Autor: Marek Beniač Publikováno: 18.listopadu 2008 |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky od výrobce, ty přímo ze hry např. zde Most Wanted trochu jinak Srovnání s NFS: Most Wanted se přímo nabízí. Tentokrát však na rychlé vozy v ulicích nahlížíte trochu z jiného úhlu pohledu. Vlastní závody jsou tu až na druhé koleji, nakonec hráč jakožto příslušník policie nestojí o přílišnou pozornost, nadvládu nad územím či snad o titul nejlepšího řidiče široko daleko. Kdepak, tentokrát jste za šedou eminenci, která se objeví, zazáří, splní, co je potřeba, a zase rychle zmizí. ![]() S (ne)oficiální podporou policie Vpravdě tradiční je i vstup do hry. Filmové intro, policejní manévry a vrtulníky asistující honičce na dálnici jsem zmiňoval již v dojmech, prostě Most Wanted potažmo Carbon hadr. Tentokrát je vám do rukou hned v prvních vteřinách svěřen Nissan 370Z a zběsilý útěk před smečkou pronásledovatelů završuje poněkud překvapivě demolice policejních vozů. Kusy rozestavěné dálnice, dopadnuvší na blikající majáky, jsou věru pádným argumentem pro ukončení honičky. A přestože Z370-ka nedošla vetší újmy, hra začíná stejně jako minulé ProStreet s Nissanem 240SX v garáži. Mimochodem, co mají EA s touhle japonskou automobilkou? ;) ![]() ![]() ![]() Jak vidno z předešlých řádků, mnoho logiky v Undercover nehledejte. Ačkoliv je tu snaha vyřešit vše co možná nejrychleji, o vaší příslušnosti k policejnímu sboru ví kromě agentky už jen poručík Jack Keller. Kolegové v uniformách vás proto rozhodně nešetří a jejich snaha zastavit a zatknout vás je vskutku enormní. Chybí i jakákoliv materiální podpora, minimálně ponechání Nissanu 370Z v aktivní službě, neřku-li zápůjčka něčeho rychlého z policejních skladů by jistě nebyla od věci. Ale co už, přece vás tvůrci nepřipraví o všechnu tu zábavu. Tradiční herní módy plus dálniční bitva ![]() Dalším z módů je Útěk, což není nic jiného než Outrun známý z Underground 2. Znovu jde o závod dvou vozů napříč městem… a kdo uteče, vyhraje. Vedoucí řidič volí trasu a snaží se vybudovat dostatečný náskok (hraje se na čas, kdo udrží vedení, vítězí). V případě, že kolegu ve zpětném zrcátku nesetřese, role se otočí. Podobně laděný je i poslední (premiérový) režim, Highway battle. Nepochybuji, že z novinek a videí o něm víte už naprosto vše, přesto alespoň telegraficky. Závodí se pochopitelně na dálnici (nečekané) a honička kočky s myší není nepodobná právě Outrunu, potažmo duelu v kaňonu z NFS Carbon. ![]() ![]() ![]() Uhnout samozřejmě není kam a komu se podaří prokličkovat okolní, relativně hustou a ne zrovna spořádaně jedoucí, dopravou bez úhony, může se radovat. Opět jen stačí být lepší než soupeř a nechat jeho vůz v prachu, daleko vzadu. Dálniční bitva je vlastně jediným módem, ve kterém lze auto zcela rozmašírovat a uvidět hlášku o konci hry. K dispozici je pochopitelně ihned restart, přesto tyhle situace nastávají až po opravdu drsných nárazech, většinou trefíte-li nějaký pilíř či středová svodidla. Kontakty s poklidně jedoucími civilisty mají (kromě časové ztráty) za následek maximálně pomačkané plechy. Přesto zábava je to parádní a adrenalin jen proudí, protože skulinky na předjetí nebývají zrovna široké, rychlost je vysoká a soupeř přilepený na zadním nárazníku nepříjemně dotírá. Pomáhat a chránit (a podvádět) ![]() Naštěstí v Tri-City je, zdá se, draze a radnice si účtuje vysoké částky – stačí proto zdemolovat několik autobusových zastávek, přilehlý parčík či zpřeházet materiál na několika zdejších staveništích. Souboje s policií zakončí vždy útěk, kdy vás strážci zákona zcela ztratí z dohledu, což je koneckonců i náplň módu Únik. V něm se na škody na majetku příliš nehledí, ale ruku na srdce, ony stejně vzniknou a ne malé, než se v daném časovém limitu vypaříte. Třetím do party je potom režim Cop Takeout, který z vás udělá nefalšovaného lovce policajtů. I tady jde o časový limit a únik - ještě předtím je ovšem zapotřebí odstavit stanovený počet hlídek. ![]() ![]() ![]() Jak vidno, všechny tři módy se nám hezky prolínají a všechny už víceméně známe z Most Wanted. Dokonce lze použít i stejné finty, jelikož v Undercoveru nechybí ani Speedbreaker (krátkodobé zpomalení času) ani Pursuit Breaker (specifická místečka nebo spíše pasti na pronásledovatele). K setřesení policie tak stačí opět využívat okolní prostředí a strhávat za sebou různá lešení, zavěšené billboardy, podrážet sloupy pod dálnicí či shazovat náklad nesený na jeřábu. Občas už je to až nuda, chvílemi i k pousmání, když pomalu na každém rohu narazíte na pěkně naskládané ocelové trubky nebo kmeny stromů na návěsu. Taková místa k ukončení honičky přímo vyzývají. A ty velké upozorňující barevné ikony si tvůrci mohli už tuplem odpustit. ![]() Práce v podsvětí Až se ve městě trochu rozkoukáte a zaběhnete (tedy absolvujete několik závodů i půtek s policií) přijdou konečně na řadu také speciální úkoly. Neobjevil jsem v nich nějaký řád či snad pravidla, ale obecně vzato, čas od času se prostě příběh pohne dál, když se ozve Chase Linh a doporučí, kde se ukázat nebo kam zajet. Většinou postačí vyhrát specifický závod nebo zesměšnit dostatečně policii a už vám volá nějaký přisluhovač, s nabídkou práce. Zpočátku jde vesměs o testovací úkoly typu "ukradni nový model vozu XY z autosalonu", případně náš „zákazník“ si objednal tohle auto a my víme, kdo ve městě ho vlastní. ![]() ![]() ![]() Ať už je záminka jakákoli, tyhle mise jsou vždycky napínavé. Bývají totiž na čas, velmi často též za účasti policie, a v závěru hry se do nich míchají též členové konkurenčních gangů. Typický úkol spočívá v jízdě z bodu A do B, na kterou je času tak akorát, přičemž řídíte vám naprosto neznámé auto (což může být problém, viz pasáž o fyzice níže) a to celé ztíží ještě nutnost setřást pronásledovatele. Tu a tam vše zpestří ještě podmínka dovézt auto v dobrém stavu, což v překladu do řeči NFS znamená bourat o něco méně než obvykle, neb je přítomen ukazatel poškození. V žádném případě se ale nelekejte, vyčerpat pomyslnou zásobu energie stojí hodně úsilí a na jízdní vlastnosti nemá tahle záležitost absolutně vliv. ![]() Jakpak to jezdí? Co říct o jízdním modelu a neurazit? Třeba to, že na poměry ostatních dílů NFS (profi závody ProStreet nepočítám) není zase tak špatný a že má i svoje světlé chvilky. Série Need for Speed byla vždy čistě arkádová, ovšem EA rozeznávají arkádu a arkádu. Vidíte ten rozdíl, ano? A tak zatímco je pátý díl věnovaný automobilce Porsche všeobecně veleben, vzýván a chválen za svůj příklon málem k simulaci, některá další pokračovaní (však víme) evokovala spíše závody vznášedel či motorových člunů. Undercover je na tom relativně dobře, vždyť tvůrci ctí hnané nápravy, konstrukci podvozku i tuhost karoserie, zapracována byla též data přímo od automobilek. ![]() ![]() ![]() A opravdu, při laškování s ruční brzdou, dělání otoček či přejíždění obrubníků si lze všimnout funkčního odpružení a vcelku pěkného chování všech aut. Každé se navíc řídí jinak. Já například první peníze utratil za sportovní Lotus Elise a krádež historického Stingraye byla vcelku krušná. Silný motor uložený vpředu, náhon na zadek… to bylo milé překvapení. Potěší i nutnost používat brzdy, už jen kvůli bodovému zisku. Ono je lepší před zatáčkou zpomalit jako normální člověk a ne se odrážet od mantinelů. Zvlášť šikovní hráči mohou i korigovat začínající smyk nebo mazácky s ruční brzdou řezat ostré zatáčky. Ti méně šikovní se pak přetočí nebo skončí v bariéře. ![]() Bez poškození a málem i bez tuningu Aplikace poškození je v závodních hrách obtížná, tím spíš jedná-li se o pouliční klání. Na okruzích není problém, ale sešrotovat licencovaný vůz o městský autobus? Na tohle vám automobilky kývnou jen sporadicky. Undercover tudíž používá klasický model, s pomačkanými plechy, utrženým víkem motoru či prasklými plasty nárazníku. Skla jsou ale nesmrtelná (alespoň jsem si nevšiml, že by nějaké prasklo nebo se dokonce vysypalo) a samozřejmě nic z toho nemá vliv na jízdní vlastnosti. Případy, kdy lze auto zničit, jsme už probrali, doplním snad jen to, že za opravy se neplatí a tyto probíhají zcela automaticky. Takže dokončíte závod, nemáte přední nárazník, blatníky jsou pomačkané, kryt motoru zůstal kdovíkde… a pak blik, autíčko je zase jako ze škatulky a pěkně se blýská. ![]() ![]() ![]() Zrovna nadšeni asi nebudou ani příznivci tuningu. Marná sláva, neony jsou na ústupu a tady se závodí ve dne. Úpravy se tak scvrkly na obligátní balíčky vylepšení a nakupovat se dá i zrychleně – stačí jen požadovat větší výkon či lepší ovladatelnost. Kdo si však chce trochu pohrát, může „ručně“ vybrat, co nainstaluje. Lepší brzdy, lepší pneumatiky, výkonnější motor… ovšem i zde se volí jen úroveň vylepšení. Prosil bych tedy jeden motor kategorie Race a gumy mi dejte ty nejlepší, z přihrádky Pro. Takhle nějak to vypadá, všechny díly zkrátka znají jen úroveň jedna, dvě, tři (Street, Race, Pro) a tím to hasne. ![]() Pro mechaniky mezi námi je k dispozici ještě možnost individuálního nastavení vozu. U každého auta v garáži jde několika posuvníky poladit vybrané hodnoty, například u motoru, na podvozku či u pneumatik. Dle preferencí řidiče se tak nabízí šance nastavit si lepší točivý moment nebo naopak upřednostnit maximální možnou rychlost. Znát by údajně měl být i tvrdý a měkký podvozek, zajímavě zní i nastavení (ať už je to myšleno jakkoliv) pneumatik na volné (lepší smyky?) a přilnavé. Osobně jsem ladit zkoušel, na jízdě auta se i ledacos projeví, ale vzhledem k odstavci o fyzice a jízdním modelu snad netřeba zdůrazňovat, jak to pak vypadá v praxi. ![]() ![]() ![]() "Mistrovské řízení" Heroic Driving Engine (název pro vše, co se fyziky a řízení auta týče) tedy dopadl v podstatě dle očekávání. Zaměřme se teď ale především na parádičky a systém hodnocení. Hra vás odmění prakticky za cokoliv, co s vozem předvedete. Body jsou za rychlou jízdu, za jízdu smykem, za těsné předjížděcí manévry, za čistě projetý úsek bez kontaktu… opět by bylo snazší uvést, co se neodměňuje. Všemu pochopitelně dominují ony parádičky a finty, jež předvádíte při honičkách s policií. ![]() Zklamal však vývoj hrdiny. Pakliže závodu dominujete (to jest pokoříte stanovený limit), vaše atributy se vylepší zcela automaticky a kdybych chtěl být ošklivý, napíšu že i náhodně ;) Po skvělém výkonu na trati hra přidělí našemu řidiči třeba plus pět procent do kolonky převodovka. Nezdá se ale, že by se extra přihlíželo právě k práci s manuální převodovkou. Když už si nemohu v takzvaných Schopnostech řidiče polepšit tam, kde já chci, uvítal bych alespoň návaznost na styl řízení. Najíždíš dobře do zatáček? Nepálíš zbytečně gumy? Tu máš body na pneumatiky a brzdy. Nehuntuješ podvozek a tlumiče skoky přes obrubníky? Dobrá, vylepšíme ti kolonku pérování. Tohle by asi dávalo smysl, ale bohužel – v hodnocení a výši obdržených bodů řád nějak chybí. ![]() ![]() ![]() Nuda z Hollywoodu Zrovna nepřesvědčily ani opěvované filmečky. První dojem je slušný, intro líbivé a Maggie Q jako agentka FBI rozhodně přijatelná. Její výstupy se však omezují na pouhé informační brífinky a hraná pasáž málokdy překročí deset vteřin. Většinou padne jen jedna-dvě věty, dojde k představení člena gangu (aneb "dej si na něj pozor, má prsty v tomhle") a šmytec. Obsahově hutnější pak jsou scény z garáží, tu plné hecování, jindy rozkrývající dění v podsvětí. Herecké výkony ovšem působí dost tristně. Povětšinou bezejmenní hollywoodští čekatelé, jakoby se chtěli za každou cenu předvést, jejich tvrďácké hlášky „Měls jen štěstí. Chci odvetu. A chci ji hned!“ jim ale zbaští asi málokdo. ![]() Animace vůbec velmi pokulhávají, i ty herní, enginové. Start závodu, zahájení honičky s policií, pasáž se zatýkáním… to všechno vypadá hrozně cool. Ale jen napoprvé. Každá situace zná jen pár variant a brzy se tak opakují. A vidět popadesáté provokativní smyk přímo před čumákem policejního sedanu nebo těsné protáhnutí se mezi dvěma autobusy… to se vážně okouká. Větší prostor nabízely ingame filmečky pro jednotlivé úkoly, ale ty jsou zase zjednodušené na nejvyšší možnou míru. Hráč povětšinou jen civí na logo hry, podbarvené zvukovými efekty, představujícími nějakou akci. Jsou slyšet lidské kroky, zaklapnutím zámku dveří, zvuk startéru… To musí být ale vzrušující krádež, škoda, že nic nevidíme. Teprve pak následuje střih na vůz opouštějící nějaký objekt a útěk začíná. Pozlacená grafika Technická stránka by se dala odbýt prohlášením typu „pokročilý Most Wanted s prvky z ProStreet“. Efektní kouř od pneumatik, se kterým si vloni tvůrci tolik vyhráli, zkrátka nemohl skončit v koši. Barevné ladění (včetně faktu, že se jezdí jen a pouze za denního světla) zase jasně odkazuje k Most Wanted. Oranžové a zlatavé barvy zcela dominují, musím ovšem přiznat, že nasvícení od zapadajícího slunce má něco do sebe. Přepálené a přesvícené scény jsou jednoduše v kurzu (viz Assassins Creed či Mirrors Edge) a také NFS v nich vypadá pěkně. Prakticky všechny závody se odehrávají se sluncem nad obzorem, buď brzy po ránu nebo v podvečer, proto i stíny generované v reálném čase jsou jaksepatří dlouhé a efektně podané. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Trhání centra města Review-verze pro PS3 navíc nebyla z nejplynulejších a framerate nejednou (ne)pěkně zakolísal (Xbox 360 je na tom údajně o chlup lépe). Jsem zvědav, jak se v tomhle směru vytáhne finální prodávaná hra, přesto k trhání a občasnému doskakování objektů, neřku-li stínů, docházelo hlavně v centru města. Jízda řekněme po venkově, v o poznání méně okázalém prostředí, těmito neduhy netrpěla. Celkově je grafika každopádně povedená, tentokrát ani nevadí mnohdy nenáviděné efekty typu motion-blur či lesknoucí se mokrá silnice. Bez neonů a s kouzelným nasvícením je to jednoduše jiné kafe. ![]() Při koupi hry z Xzone zdarma originální tričko s motivem NFS (PS3/X360 verze) nebo vonítko do auta (PC verze). Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Dojmy a videoreportáž z pražské předváděčky, Novinky, Dojmy z GC, Vše o předešlých dílech NFS |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |