Autor: Dreb Publikováno: 14.června 2002 |
![]() ![]() ![]() Spolubojovníci sice alespoň na slovo poslouchají, ale vůbec u toho nijak nepřemýšlí a pokud jim například rozkážete, aby hlídali určité místo, stoupnou si přímo tam, kam ukážete a čekají, dokud někdo nepřijde. Pak ho buď zabijí nebo jsou sami zabiti, ale vůbec je nenapadne, že by se třeba mohli takticky schovat nebo využít jiných výhod mapy. To samé nepřítel. Když nějaký bot hlídá třeba vlajku (o dostupných herních modech se zmíním dále), víte, že bude někde poblíž tupě stát, takže stačí k vlajce naházet pár granátů a je hotovo. Neříká se mi to lehce, ale pravděpodobně ještě nedozrál čas na tituly s opravdu kvalitními počítačem řízenými bojovníky, kteří by dokázali myslet a učit se z chyb a bylo by asi lepší zůstat u naskriptovaných soupeřů s částečně adaptabilní AI. Prázdné mapy a nerozeznatelné modely postav ![]() Nutnost rozlehlosti map ale vyplývá z toho, že se ve hře používají vozidla a kdyby byly mapy malé, nenašly by okolené vehikly takové upotřebení. I přes svou nadměrnou rozlehlost jsou ale všechny mapy hratelné a zábavné, i když ne ve všech módech a ne na všech místech. Některé části map jsou totiž neuvěřitelně tmavé, což si zvláště v místech častých střetů vybírá svoji daň na orientaci. Rozeznat zde, kdo je s vámi a kdo usiluje o vaši virtuální dušičku, je více než těžké. Ke špatné orientaci přispívají i vlastní modely. Tedy vlastně model ve hře je jen jeden nebo možná víc (opravdu to nejde poznat :-) a strany se odlišují jen barevným provedením. Jedni mají kombinézy červenočerné a druzí modročerné, přičemž na obou modelech převládá společná černá. Jak jste si jistě schopni představit, spolu s tmavostí některých map a míst je poznávání nepřátel opravdové peklo a kupodivu moc nepomáhá ani to, že mají všichni spolubojovníci nad hlavou barevný štítek v týmové barvě a nepřítel ne. Jelikož se totiž bojuje na velké vzdálenosti, dosti často se tento malý štítek ztrácí anebo se kolikrát stane, že se hráči pohybují mezi překážkami, které viditelnost štítku omezují. ![]() ![]() ![]() Zbraňový arzenál aby jeden pohledal Věřte nebo ne, dostupnost, počet a ztvárnění zbraní v té které hře často rozhoduje o její úspěšnosti. Když jsem Mobile Forces spustil poprvé a dostal se do konzole, ve které si vybíráte zbraně, nic to se mnou neudělalo. Myslel jsem si totiž, že se těch šest kousků (konkrétně pistole, commando, krátká brokovnice, odstřelovací puška, bazuka a rotační kulomet) a čtyři kousky doplňkového vybavení (granáty, lékárnička, brnění a stick bomby) vztahuje jen k mapě, kterou jsem hrát. Horší to už bylo, když jsem zjistil, že se jedná o nabídku úplnou. Výše vyjmenované zbraně a extra vybavení je totiž opravdu vše, s čím se ve hře setkáte. Pro hráče, který okusil jakoukoliv jinou, ať už singleplayerovou nebo multiplayerovou FPS, to bude zcela jistě zklamání. Možná kdyby byly zbraně nějak extra nádherně zpracovány a nabízely bezpočet módů střelby, dalo by se to překousnout, ale opak je bohužel pravdou. S takto nevábně vyhlížejícím arzenálem by se v současné době neodvážil přijít ani volně šiřitelný mod. Commando vypadá jako kus klacku, bazuka jako uříznutá roura a rotační kulomet by se dal přirovnat k jisté části pánského těla, ale radši zůstaneme slušní :-) Omezená výbava ![]() Na závěr této části recenze bych se ještě rád zmínil o stick bombách, které se od dob hry Duke Nukem 3D nijak výrazněji neprosadily. O to víc jsem byl překvapen, ale i spokojen, že v Mobile Forces dostávají dosti prostoru a o jejich taktickém využívání nemůže být nejmenších pochyb. ![]() ![]() ![]() V pohybu a rychlosti je síla Několikrát jsem se již zmínil o tom, že můžete ke svým bojovým rejdům využívat i vozidla. Konkrétně se jedná o čtyři vehikly, přičemž každý je trochu jiný. Za prvé je k dispozici bugina, která vyvažuje svou velkou rychlostí to, že není prakticky nijak pancéřována. Dále se můžete povozit v upravené verzi humvee, který je o něco pomalejší, ale zato poměrně dobře pancéřovaný, v předělaném tanku na kolech a bez děla a konečně v nejpomalejším vozidle hry - v náklaďáku. Jeho handicap v rychlosti je vyrovnán počtem hráčů, které dokáže pojmout. Ano, v Mobile Forces totiž můžete kromě role šoféra zastávat i roli spolujezdce a střelce zároveň (stejně jako v Xbox pecce Halo). Do buginy se vejde jeden spolujezdec, do humvee dva atd. Každé z vozidel jde samozřejmě s různou mírou námahy zničit. Zatímco buginu notně pochroumáte již po pár vteřinách střelby z commanda, na tank budete potřebovat i několik raket. Taktéž jdou poničit kola, což způsobí horší ovladatelnost vozidla, ale kdoví proč se tyto časem znovu sami od sebe obnovují. Po celkovém zničení vozidla se po chvíli objeví na svém respawn pointu. ![]() Herní módy Konečně se dostáváme k tomu nejlepšímu a to jsou různé modifikace hry. Mobile Forces jich nabízejí v základní verzi 8 a již nyní je k dispozici první přídavný mód, o kterém se zmíním na závěr. Každý typ hry lze spustit na všech mapách, což bohužel některé mody odsouvá na vedlejší kolej. Jelikož jsou totiž mapy univerzální (prakticky vždy jde o zrcadlové obrazy dvou základen) a taktéž kvůli rozsáhlosti, jsou některé mody jako například Deathmatch absolutně nezábavné, protože dříve než někoho najdete, unudíte se k smrti. ![]() ![]() ![]() Pojďme se tedy podívat, co všechno si na nás autoři přichystali: Deathmatch Všichni ho známe a všichni ho milujeme. Od dob Dooma se prakticky nevyvíjí, ale proč měnit něco, co je dokonalé, že ano. Vítězem se stává ten, kdo dosáhne jako první stanoveného počtu fragů. Vozidla zde moc neuplatníte nebo lépe řečeno, použití vozidel zde neskýtá až zase takovou výhodu. Squad Deathmatch Squad Deathmatch neboli Team Deathmatch je týmovou obdobou výše zmiňovaného Deathmatche. V tomto modu již nehraje každý na své triko, ale stojí zde proti sobě dva týmy a vítězem se stává ten tým, který jako první dosáhne stanoveného počtu fragů. O použití vozidel zde platí to samé, co u Deathmatche. Captains Tento neotřelý mod je variací na Squad Deathmatch. Na rozdíl od tohoto modu ale nedostáváte body za každé zabití soupeře, ale jen za zabití kapitána, což do hry vnáší nový strategický prvek. Vozidla se zde dají využít již o trochu více, ale pořád to není to pravé ořechové. CTF ![]() Holdout Tento mod je de facto obdobou známé modifikace King of the Hill, kdy je třeba po předem určený časový limit udržet stanovený bod. Ten je většinou uprostřed mapy reprezentovaný velkou barevnou svítilnou, která vydává barvu toho týmu (červenou nebo modrou), který ji má v držení. Použití vozidel se zde omezuje prakticky jen na dojetí k bodu o který se bojuje, i když toto neplatí pro všechny mapy. Detonation Neotřelá týmová modifikace, ve které je úkolem nalézt detonační klíč, s nímž je třeba dostat se do soupeřovi báze a tam zaktivovat bombu. Klíč se v mapě vyskytuje jen jeden, takže se o něj většinou vedou tuhé bitvy. Vozidla a s nimi spojená rychlost přesunů zde hrají prim. Safecracker Více méně se jedná o obdobu CTF modu jen s tím rozdílem, že nemáte ve své bázi vlajku, ale sejf, k jehož rozbití je třeba nějaký čas. S vybraným obsahem je pak nejlepší zamířit co nejrychleji k sejfu vlastnímu. Pro využití vozidel zde platí to samé co u CTF. ![]() ![]() ![]() další screenshoty z Mobile Forces najdete v naší galerii Trailer Rozhodně nejoriginálnější ze všech modů je Trailer, ve kterém je vaším úkolem nalézt humvee s přívěsem, na kterém je obří hlavice (je vidět na mapě) a dovézt ho do soupeřovi báze. Jakmile dostanete přívěs do určené zóny, dojde po pár vteřinách k detonaci a humvee se zase objeví na místě, kde byl původně. To klade nemalé požadavky na sehranost týmu, protože soupeřovi by de facto stačilo, kdyby po ukořistění okupoval respawn point a s objevivším humvee odjel do vaší báze. Nasazení vozidel je zde maximální. Mental Race Jak jsem slíbil, tak plním. Mental Race je prvním přídavným módem, který se objevil záhy po vydání hry a cíl v něm je stejně jednoduchý jako mentální :-) Každý tým má k dispozici jednu buginu, s níž musí projet 12x přes checkpointy ze své báze do soupeřovi a zpět. Komu se to podaří dříve, ten vyhrává. Problémem tohoto modu je to, že špatně podporuje boty, takže se počítačem řízení hráči ani nedokáží dostat z vlastní báze, ale s živými soupeři je to super zábava. Stojí to za to? ![]() Mimo tohoto tu máme ještě neschopné boty a bohužel i poměrně nedostupné servery, na které je ping pod sto i s dobrým připojením zázrak, což neumožňuje plně si hru užít. To ale rozhodně není chyba hry a pokud se Mobile Forces ve světě chytnou, jako že by to nemuselo být až tak nereálné, rozhodně se objeví i nějaké servery u nás. Stáhněte si: Demo (77 MB), Přídavek s herním módem Mental Race (683 kb), Cheaty Související články: První dojmy (03/2002), Novinky |
Dreb připravil: jd |