Mobile Forces - recenze
7/10
zdroj: Archiv

Mobile Forces - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 6. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Myšlenka skloubit multiplayerovou střílečku s možností ovládat vozidla je již poměrně stará. Zatím se ale z toho žádné hře nepovedlo vyždímat maximum a ani Mobile Forces nejsou výjimkou.

Autor: Dreb
Publikováno: 14.června 2002


Obrázek zdroj: Archiv Myšlenka spojit dohromady FPS s možností ovládat vozidla je již poměrně stará. Zatím se ale nepovedlo žádné hře vyždímat z tohoto skloubení maximum a ani Mobile Forces od Rage Software nejsou výjimkou. I když...

První, čeho si na většině her všimnete, je kromě úvodního dema to, jak je zpracované hlavní menu hry a kolik možností nabízí. Nebývá to vždy pravidlem, ale právě četnost voleb a zpracování menu hodně napoví, jak to bude s hrou dále. Obrazovka s volbami v Mobile Forces je bohužel graficky chudá jak kostelní myš, navíc trpí špatnou podporou akcelerovaného kurzoru a až na pár výjimek toho moc nenabízí. Velmi podobná je bohužel i hra samotná, tedy alespoň jsem si to celkem dlouhou dobu myslel. Už nějaký ten pátek se mi totiž nestalo, že by hra, které bych chtěl dát podle prvního dojmu a podle několika prvních hodin hraní velmi nelichotivé hodnocení doprovozené peprnou recenzí, dokázala tak výrazně otočit můj pohled na ní. I když ne ve všem.

 Princip hry
Ti z vás, kteří sledují dění na herní scéně, určitě ví, že Mobile Forces je multiplayerově orientovaná first-person střílečka, která kromě samotné akce umožňuje používat i vozidla. Vy, kteří jste to doposud nevěděli, jste zase o něco moudřejší. Hra sice obsahuje i simulaci singleplayeru (postupné otvírání map a skirmish) s boty, ale stejně jako ve většině současných titulů nedosahuje inteligence nepřátel a počítačem řízených spolubojovníků, i přes osm různých nastavení inteligence (bohužel se mění jen přesnost střelby) ani desetiny hodnoty, která by byla optimální. Jinak řečeno, boti jsou blbí jak štoudev.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Spolubojovníci sice alespoň na slovo poslouchají, ale vůbec u toho nijak nepřemýšlí a pokud jim například rozkážete, aby hlídali určité místo, stoupnou si přímo tam, kam ukážete a čekají, dokud někdo nepřijde. Pak ho buď zabijí nebo jsou sami zabiti, ale vůbec je nenapadne, že by se třeba mohli takticky schovat nebo využít jiných výhod mapy. To samé nepřítel. Když nějaký bot hlídá třeba vlajku (o dostupných herních modech se zmíním dále), víte, že bude někde poblíž tupě stát, takže stačí k vlajce naházet pár granátů a je hotovo. Neříká se mi to lehce, ale pravděpodobně ještě nedozrál čas na tituly s opravdu kvalitními počítačem řízenými bojovníky, kteří by dokázali myslet a učit se z chyb a bylo by asi lepší zůstat u naskriptovaných soupeřů s částečně adaptabilní AI.

 Prázdné mapy a nerozeznatelné modely postav
Zvětšit zdroj: Archiv Grafika není v multiplayerových střílečkách to nejdůležitější, ale jak již nakousl Mickey Mouse v prvních dojmech z dema, ve hře Mobil Forces není nikterak oslnivá. Dokonce by se dalo říci, že na to, že hra běží na upraveném Unreal enginu, který navíc využívá některých vychytávek z připravovaného enginu Unrealu 2, je dosti podprůměrná. Navíc ani jedna z jedenácti nabízených map není žádným architektonickým skvostem (výjimkou jsou části mapy zasazené do westernového prostředí) a všechny obsahují mnoho hluchých míst.

Nutnost rozlehlosti map ale vyplývá z toho, že se ve hře používají vozidla a kdyby byly mapy malé, nenašly by okolené vehikly takové upotřebení. I přes svou nadměrnou rozlehlost jsou ale všechny mapy hratelné a zábavné, i když ne ve všech módech a ne na všech místech. Některé části map jsou totiž neuvěřitelně tmavé, což si zvláště v místech častých střetů vybírá svoji daň na orientaci. Rozeznat zde, kdo je s vámi a kdo usiluje o vaši virtuální dušičku, je více než těžké.

Ke špatné orientaci přispívají i vlastní modely. Tedy vlastně model ve hře je jen jeden nebo možná víc (opravdu to nejde poznat :-) a strany se odlišují jen barevným provedením. Jedni mají kombinézy červenočerné a druzí modročerné, přičemž na obou modelech převládá společná černá. Jak jste si jistě schopni představit, spolu s tmavostí některých map a míst je poznávání nepřátel opravdové peklo a kupodivu moc nepomáhá ani to, že mají všichni spolubojovníci nad hlavou barevný štítek v týmové barvě a nepřítel ne. Jelikož se totiž bojuje na velké vzdálenosti, dosti často se tento malý štítek ztrácí anebo se kolikrát stane, že se hráči pohybují mezi překážkami, které viditelnost štítku omezují.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Zbraňový arzenál aby jeden pohledal
Věřte nebo ne, dostupnost, počet a ztvárnění zbraní v té které hře často rozhoduje o její úspěšnosti. Když jsem Mobile Forces spustil poprvé a dostal se do konzole, ve které si vybíráte zbraně, nic to se mnou neudělalo. Myslel jsem si totiž, že se těch šest kousků (konkrétně pistole, commando, krátká brokovnice, odstřelovací puška, bazuka a rotační kulomet) a čtyři kousky doplňkového vybavení (granáty, lékárnička, brnění a stick bomby) vztahuje jen k mapě, kterou jsem hrát. Horší to už bylo, když jsem zjistil, že se jedná o nabídku úplnou. Výše vyjmenované zbraně a extra vybavení je totiž opravdu vše, s čím se ve hře setkáte. Pro hráče, který okusil jakoukoliv jinou, ať už singleplayerovou nebo multiplayerovou FPS, to bude zcela jistě zklamání.

Možná kdyby byly zbraně nějak extra nádherně zpracovány a nabízely bezpočet módů střelby, dalo by se to překousnout, ale opak je bohužel pravdou. S takto nevábně vyhlížejícím arzenálem by se v současné době neodvážil přijít ani volně šiřitelný mod. Commando vypadá jako kus klacku, bazuka jako uříznutá roura a rotační kulomet by se dal přirovnat k jisté části pánského těla, ale radši zůstaneme slušní :-)

 Omezená výbava
Zvětšit zdroj: Archiv S různými módy střelby je to stejné. Commando stejně jako bazuka sice nabízejí zazoomování a s rotačákem si nezastřílíte, dokud ho nerozložíte, ale celkově je to málo. Na druhou stranu pozitivem je, že každá ze zbraní, ale i vybavení, zabírají určitý počet zbraňových slotů a vy si můžete pokaždé smrti zvolit svoji výbavu takříkajíc na tělo. Nepočítejte ale s tím, že byste si vzali najednou bazuku, rotačák a ještě třeba brnění. Příjemné je také to, že si autoři vzali příklad z mangy a některé zbraně, konkrétně ostřelovačku, bazuku a rotačák řádně předimenzovaly. Pokud dlouho neumíráte, můžete si doplnit munici, popřípadě vyměnit zbraně u speciálních krabic, rozesetých po mapě, avšak jen v některých módech.

Na závěr této části recenze bych se ještě rád zmínil o stick bombách, které se od dob hry Duke Nukem 3D nijak výrazněji neprosadily. O to víc jsem byl překvapen, ale i spokojen, že v Mobile Forces dostávají dosti prostoru a o jejich taktickém využívání nemůže být nejmenších pochyb.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 V pohybu a rychlosti je síla
Několikrát jsem se již zmínil o tom, že můžete ke svým bojovým rejdům využívat i vozidla. Konkrétně se jedná o čtyři vehikly, přičemž každý je trochu jiný. Za prvé je k dispozici bugina, která vyvažuje svou velkou rychlostí to, že není prakticky nijak pancéřována. Dále se můžete povozit v upravené verzi humvee, který je o něco pomalejší, ale zato poměrně dobře pancéřovaný, v předělaném tanku na kolech a bez děla a konečně v nejpomalejším vozidle hry - v náklaďáku. Jeho handicap v rychlosti je vyrovnán počtem hráčů, které dokáže pojmout. Ano, v Mobile Forces totiž můžete kromě role šoféra zastávat i roli spolujezdce a střelce zároveň (stejně jako v Xbox pecce Halo). Do buginy se vejde jeden spolujezdec, do humvee dva atd.

Každé z vozidel jde samozřejmě s různou mírou námahy zničit. Zatímco buginu notně pochroumáte již po pár vteřinách střelby z commanda, na tank budete potřebovat i několik raket. Taktéž jdou poničit kola, což způsobí horší ovladatelnost vozidla, ale kdoví proč se tyto časem znovu sami od sebe obnovují. Po celkovém zničení vozidla se po chvíli objeví na svém respawn pointu.

Zvětšit zdroj: Archiv Ze začátku, zvláště ve hře proti botům, mi připadalo, že vozidla jsou vlastně zbytečná a slouží jen k rychlejšímu přiblížení se na místa, kam potřebujete, ale není to tak. Mimo to, že můžete nepřítele jednoduše přejet, je správné využívání vozidel velmi důležité a pokud chcete na internetu vyhrávat, rozhodně se bez nich neobejdete. Kromě rychlých přesunů se totiž dají používat i k taktickému prorážení zaminovaných oblastí, kdy se jednoduše rozjedete a těsně před tím, než vozidlo protne dráhu laserového paprsku spouštějícího detonaci, vyskočíte, nebo ke strategickému blokování přístupových, popřípadě ústupových cest.

 Herní módy
Konečně se dostáváme k tomu nejlepšímu a to jsou různé modifikace hry. Mobile Forces jich nabízejí v základní verzi 8 a již nyní je k dispozici první přídavný mód, o kterém se zmíním na závěr. Každý typ hry lze spustit na všech mapách, což bohužel některé mody odsouvá na vedlejší kolej. Jelikož jsou totiž mapy univerzální (prakticky vždy jde o zrcadlové obrazy dvou základen) a taktéž kvůli rozsáhlosti, jsou některé mody jako například Deathmatch absolutně nezábavné, protože dříve než někoho najdete, unudíte se k smrti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Pojďme se tedy podívat, co všechno si na nás autoři přichystali:

 Deathmatch
Všichni ho známe a všichni ho milujeme. Od dob Dooma se prakticky nevyvíjí, ale proč měnit něco, co je dokonalé, že ano. Vítězem se stává ten, kdo dosáhne jako první stanoveného počtu fragů. Vozidla zde moc neuplatníte nebo lépe řečeno, použití vozidel zde neskýtá až zase takovou výhodu.

 Squad Deathmatch
Squad Deathmatch neboli Team Deathmatch je týmovou obdobou výše zmiňovaného Deathmatche. V tomto modu již nehraje každý na své triko, ale stojí zde proti sobě dva týmy a vítězem se stává ten tým, který jako první dosáhne stanoveného počtu fragů. O použití vozidel zde platí to samé, co u Deathmatche.

 Captains
Tento neotřelý mod je variací na Squad Deathmatch. Na rozdíl od tohoto modu ale nedostáváte body za každé zabití soupeře, ale jen za zabití kapitána, což do hry vnáší nový strategický prvek. Vozidla se zde dají využít již o trochu více, ale pořád to není to pravé ořechové.

 CTF
Zvětšit zdroj: Archiv Stará dobrá klasika, kdy máte, stejně jako soupeř, uvnitř vlastní báze schovanou vlajku. Úkolem obou týmů je potom nepřátelskou vlajku ukořistit, donést ji do báze vlastní a při tom všem je ještě třeba dávat pozor, aby soupeř náhodou nezískal tu vaši. V tomto modu se poprvé naplno projeví, jak moc jste zběhlí v používání vozidel, protože bez nich se vyhrát prakticky nedá.

 Holdout
Tento mod je de facto obdobou známé modifikace King of the Hill, kdy je třeba po předem určený časový limit udržet stanovený bod. Ten je většinou uprostřed mapy reprezentovaný velkou barevnou svítilnou, která vydává barvu toho týmu (červenou nebo modrou), který ji má v držení. Použití vozidel se zde omezuje prakticky jen na dojetí k bodu o který se bojuje, i když toto neplatí pro všechny mapy.

 Detonation
Neotřelá týmová modifikace, ve které je úkolem nalézt detonační klíč, s nímž je třeba dostat se do soupeřovi báze a tam zaktivovat bombu. Klíč se v mapě vyskytuje jen jeden, takže se o něj většinou vedou tuhé bitvy. Vozidla a s nimi spojená rychlost přesunů zde hrají prim.

• Safecracker
Více méně se jedná o obdobu CTF modu jen s tím rozdílem, že nemáte ve své bázi vlajku, ale sejf, k jehož rozbití je třeba nějaký čas. S vybraným obsahem je pak nejlepší zamířit co nejrychleji k sejfu vlastnímu. Pro využití vozidel zde platí to samé co u CTF.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další screenshoty z Mobile Forces najdete v naší galerii

• Trailer
Rozhodně nejoriginálnější ze všech modů je Trailer, ve kterém je vaším úkolem nalézt humvee s přívěsem, na kterém je obří hlavice (je vidět na mapě) a dovézt ho do soupeřovi báze. Jakmile dostanete přívěs do určené zóny, dojde po pár vteřinách k detonaci a humvee se zase objeví na místě, kde byl původně. To klade nemalé požadavky na sehranost týmu, protože soupeřovi by de facto stačilo, kdyby po ukořistění okupoval respawn point a s objevivším humvee odjel do vaší báze. Nasazení vozidel je zde maximální.

• Mental Race
Jak jsem slíbil, tak plním. Mental Race je prvním přídavným módem, který se objevil záhy po vydání hry a cíl v něm je stejně jednoduchý jako mentální :-) Každý tým má k dispozici jednu buginu, s níž musí projet 12x přes checkpointy ze své báze do soupeřovi a zpět. Komu se to podaří dříve, ten vyhrává. Problémem tohoto modu je to, že špatně podporuje boty, takže se počítačem řízení hráči ani nedokáží dostat z vlastní báze, ale s živými soupeři je to super zábava.

• Stojí to za to?
Zvětšit zdroj: Archiv Celkově je to s Mobile Forces trošku složitější a svoji roli ve finálním hodnocení hraje několik faktorů. Na jedné straně stojí fakt, že grafika je slabá, mapy jsou dost prázdné a místy moc tmavé, zbraní je málo a poskočení vypadá jako zapnutí a rychlé vypnutí jetpacku. Na druhé je třeba brát v úvahu poměrně dobře zvládnutou možnost využívání vozidel, návrat stick bomb, spousta herních modů a hlavně zábavnost a hratelnost, které mě i přes veškerá negativa donutily strávit u hry mnoho hodin.

Mimo tohoto tu máme ještě neschopné boty a bohužel i poměrně nedostupné servery, na které je ping pod sto i s dobrým připojením zázrak, což neumožňuje plně si hru užít. To ale rozhodně není chyba hry a pokud se Mobile Forces ve světě chytnou, jako že by to nemuselo být až tak nereálné, rozhodně se objeví i nějaké servery u nás.

Stáhněte si: Demo (77 MB), Přídavek s herním módem Mental Race (683 kb), Cheaty
Související články: První dojmy (03/2002), Novinky

 
Dreb
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Mobile Forces bych tedy hodnotil následovně - 55% pokud nemáte dobrý přístup na internet a chtěli byste hrát jen s boty, 75% pokud máte dobré připojení, 80% pokud jste navíc zarytým fandou žánru.

Nejnovější články