Autor: František Fuka Publikováno: 10.června 2005 | Verze hry: prodávaná/anglická pro PS2 Doba recenzování: 1 měsíc |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek MC3DE se může pochlubit tím, že obsahuje skutečné licencované značky aut a jejich součástek. Chápu, že pro někoho je to významné plus, ale já nerozeznám Toyotu od Audi a auta v MC3DE pro mě tudíž nejsou o nic méně nebo více "cool", než ta v MC2 (který obsahoval smyšlené vozy s legračními názvy jako "Cocotte"). Auta (a motocykly, protože ty jsou ve hře taky) jsou rozdělena do několika skupin podle výkonnosti (A je nejlepší). Začínáte samozřejmě jen s hrstkou dolarů, za kterou si můžete koupit jen nějaké pomalé prdítko. V průběhu hry pak máte vydělat dost peněz na to, abyste si kupovali lepší a lepší auta a prováděli jim tuning (i když kupování nových aut je v první polovině hry zhola zbytečné, protože jich dost vyhrajete). ![]() Zamýšlený výsledný efekt této hry měl být něco jako ve filmu "Rychle a zběsile", t.j. úžasné káry, se kterými můžete nejen závodit, ale také se vytahovat před svými kamarády (online, nebo když přijdou na návštěvu). Tady ale narazíme na menší problém, spočívající v tom, že grafika prostě není nic extra. Je to obzvlášť patrné v garáži, při detailních pohledech na auto. Jestli máte "lesklou barvu" nebo "normální barvu" je prakticky nerozeznatelné a výměna ráfků v praxi znamená, že se v nezřetelných pixelech na vašem kole několik pixelů nějak změní. Nemohu si nevzpomenout na Burnout 3: Takedown a jeho "garážové scény", které vypadaly po všech stránkách lépe a kapoty v nich skutečně působily dojmem lakovaného plechu. Mimochodem, nevěřím, že "screenshoty", doprovázející tuto recenzi (tak jak jsme je obdrželi z oficiálních zdrojů), jsou opravdu z prodávané PS2 verze této hry. ![]() ![]() ![]() Na tomto místě bych se také mohl krátce zmínit o zvuku: Efekty jsou naprosto bezchybné, ale mám trochu problém se soundtrackem, který je trochu "každý pes jiná ves" (rap, techno a do toho najednou Marilyn Manson). Ale jde přece o závodní hru, takže bychom se měli konečně věnovat závodění... Tři podobná města V průběhu hry odemknete postupně tři města: San Diego (sídlo programátorského týmu, který hru vytvořil), Atlantu a "motorové město" Detroit. MC2 se mohl také pochlubit třemi městy, jenomže je tu jeden zásadní rozdíl! V MC2 jste se projížděli po Los Angeles, Paříži a Tokiu a většinou vám během pár sekund bylo jasné, ve kterém městě se právě nacházíte, protože každé z nich bylo unikátní. Kdežto San Diego, Atlanta a Detroit vypadají značně podobně (i když v San Diegu je horská dráha, v Detroitu velký přístav apod.). Jsou to prostě nějaké ulice, pár mostů a kolem toho dálnice, všechno v podobném architektonickém stylu. ![]() Při hře ale nemáte moc času obdivovat architekturu, protože musíte závodit. Většina závodů spočívá v tom, že projíždíte checkpointy rozmístěné po mapě, přičemž není pevně dáno, jakými ulicemi se dostat od jednoho k druhému. Později dojde i na "unordered races", ve kterých můžete checkpointy projet v libovolném pořadí, což vás nutí zamyslet se a hledat nejkratší cestu, případně ďábelské zkratky (skryté rampy, ze kterých létáte přes domy a řeky). Občas také musíte jet sami, bez protivníků, pouze na čas, jindy závodíte na více kol a někdy jedete bodovaný šampionát, sestávající z několika závodů. Základem je ale vždy závodění od checkpointu k checkpointu. Vzhledem k názvu hry nepřekvapí, že se veškeré dění odehrává v noci, případně za setmění/rozbřesku. Tudíž není moc dobře vidět. Občas se navíc přidá i sněžení nebo déšť. A teď se dostáváme k největšímu problému, který s MC3DE mám. Hra běží ve 30 (resp. 25) fps a chvílemi ještě pomaleji. To je u závodní hry značné mínus a pokud jezdíte 300 km/h úzkými uličkami v noci tak dvojnásobné mínus. Schválně jsem si znovu na chvíli pustil Burnout 3 a pocit rychlosti v něm byl mnohem lepší, i když tachometry v obou hrách ukazovaly přibližně stejná čísla. ![]() ![]() ![]() Tohle není Burnout 3 Jistě stojí za to srovnat MC3DE s Burnoutem 3, králem arkádových závodních her pro PS2. Z technického hlediska je MC3DE opravdu o něco chudší (jak grafikou tak její svižností). Na druhou stranu zatímco v Burnoutu 3 jedete stále po jedné silnici, kterou můžete opustit pouze pokud havarujete, v MC3DE najdete detailně propracovaná města, kterými se můžete prohánět mnoho hodin, aniž byste objevili všechna jejich skrytá zákoutí. MC3DE je také plně trojrozměrný, t.j. obsahuje nadjezdy, podjezdy, víceúrovňové křižovatky a ony výše zmíněné neuvěřitelné skoky. K těm mám ale jednu výtku: když letíte vzduchem, kamera zabírá vaše auto "efektně" mírně ze strany, takže máte problém odhadnout, kam vlastně letíte a jak máte auto správně "naštelovat" pro hladký dopad. V MC3DE i v Burnoutu 3 je na autech vidět poškození, ale v obou případech jde jen o grafickou záležitost, která nemá vliv na jejich jízdní vlastnosti. Pokud v MC3DE své auto zcela zničíte, jste za to penalizováni pár vteřinami ztráty a pak dostanete zbrusu nové auto. ![]() Speciální manévry Kromě ježdění po dvou kolech (které v praxi příliš nevyužijete) přináší MC3DE další tři speciální manévry – jeden pro každou třídu vozidel. Ve všech případech fungují tak, že vám při konkrétním způsobu jízdy (např. žádné havárie nebo hodně smyků) nabíhá ukazatel a když je plný, můžete stisknutím L3 manévr aktivovat (což znamená, že ho v ostrých zatáčkách občas aktivujete omylem). Zdaleka nejužitečnější manévr se jmenuje "Zone" a spočívá v tom, že se na pár vteřin hra extrémně zpomalí a vaše auto získá mnohem lepší ovladatelnost. Zbylé dva manévry vám umožňují vyhazovat ostatní auta ze silnice a jsou užitečnější mnohem méně, protože při jejich použití auta často létají do nepředvídatelných směrů, tedy například vám do cesty. Motocykly mohou jezdit po jednom kole a tím výrazně zlepšit svou akceleraci. ![]() ![]() ![]() Významnou výhodou oproti Burnoutu 3 má MC3DE v tom, že pokud jste v závodě beznadějně poslední a dáte si "Restart", nic se nenahrává a jste okamžitě znovu na startu. Při těžkých závodech opravdu oceníte, že nemusíte znovu a znovu koukat na "Please Wait". Nahrávání (a ukládání pozice) je v MC3DE obecně trochu svižnější, než v Burnoutu 3.. Gumoví protivníci ![]() Tato strategie funguje ve většině her s gumovou AI, ale v MC3DE funguje ještě mnohem lépe. V průběhu závodu totiž můžete několikrát (až třikrát v každém kole) použít Nitro a tím extrémně zrychlit. Nitro ovšem lze aplikovat také "zdarma" v případě, že se chvíli držíte v proudu vzduchu za kterýmkoliv soupeřem. Díky Nitru je tak možné se okamžitě vrátit na bednu a do závodu. Ve vítězství vám pak může zabránit pouze vyložená chyba, kdy při skoku odletíte do nějaké úplně jiné oblasti města, ztratíte se v úzkých uličkách nebo něco podobného. Okolo poloviny závodů jsem s použitím výše uvedené metody vyhrál bez problémů na první pokus, aniž bych předem nějak studoval jejich mapu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Závodů je v MC3DE obrovská spousta (určitě hodně přes 100) a hra vám tudíž vydrží opravdu dlouho. Ale málokterý z nich si zapamatujete jako něčím výjimečný. Různé vylepšování aut a kupování lepších modelů nemá z herního hlediska valný význam, protože soupeři jsou vždycky přibližně stejně dobří jako vy (proto je v některých závodech paradoxně jednodušší závodit v nějakém horším autě). Kromě hlavního herního módu "Career" vám MC3DE nabízí také několik "vedlejších" režimů, kdy si můžete s auty hrát na babu, provádět deathmatch a podobně... Bohužel, ve dvou na splitscreenu to není úplně ono a online hru pro více hráčů (kterou MC3DE podporuje) jsem neměl možnost vyzkoušet. Stáhněte si: Trailery, Wallpapery |
František Fuka | |
autor začínal s hrami ještě v době, kdy "mít počítačovou hru" znamenalo "naprogramovat si ji", přesto si i dnes rád sedne ke konzoli; více u něj doma na www.fuxoft.cz |