Metal Gear Solid: Portable Ops - recenze
8/10
zdroj: Archiv
Recenze

Metal Gear Solid: Portable Ops - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 6. 2007 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Nejnovější akčně-špionážní eskapády vás na handheldu PSP zavedou do Jižní Ameriky roku 1970, kdy se postava známá jako Big Boss snaží eliminovat narůstající napětí vedoucí k možnému vojenskému konfliktu.

Autor: Martin Kaller
Publikováno: 10.června 2007


Nejnovější akčně špionážní eskapády v rámci MGS univerza nás zavedou do Jižní Ameriky a roku 1970, v němž se postava známá z minulosti jako Big Boss snaží eliminovat narůstající napětí vedoucí k možnému vojenskému konfliktu. K ruce ovšem bude mít tým rekrutů, s jejichž pomocí by měl znovu uspět.

Obrázek zdroj: Archiv Snake se nám znovu navrací na herní stealth scénu, tentokráte tu kapesní, přičemž nejde o Solid Snakea, ale jeho velkého předchůdce označovaného jako Big Boss. S nímž jsme ostatně už měli tu čest ve hře Metal Gear Solid 3: Snake Eater, resp. Subsistence. Přitom právě na výše uvedené dobrodružství "třetího dílu" příběh v Portable Ops přímo navazuje. Po několika letech od mise ve Snake Eater je náš hrdina zajat, ale podaří se mu uprchnout z vězení, za pomoci Zeleného bareta jménem Roy Campbell, se kterým tu začne rozplétat další příběhový propletenec. Ocitáme se na bývalé ruské základně, nacházející se přitom v Jižní Americe, kde má hlavní slovo speciální jednotka Fox, jíž byl Snake kdysi členem. Samozřejmě, že v pozadí zdejší Fox revolty musí být nově vyvíjená zbraň hromadného ničení, ovšem pozor - na tuhle mission-based špionážní akci nebudete protentokráte sami. Což se bude hodit, protože proti vám stanou další, hodně bizarní postavy (čti bossové), a fůra potíží.

 Nový příběhový, jakož i herní koncept
Příběh se odvíjí skrze netradiční kreslené sekvence, jež má na svědomí Ashley Wood, autor komiksu z MGS univerza s názvem Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel. Pokud vám jeho styl (maximální roztříštěnost a nejednotnost kresby) stejně jako mě nevyhovuje, budete s touto fází hry hrubě nespokojeni. Zážitek však vylepšuje audio stopa, kde se nadějete namluvení všech dialogů. Pohříchu není zdejší vyprávění až tak dynamické, což má na svědomí zcela unikátní herní koncepce. Třebaže se v případě Portable Ops jedná o návrat k osvědčeným mechanismům a principům, kde se budete opatrně plížit za zády nic netušících stráží a tyto postupně odstraňovat nebo šikovně obcházet, v akci budete mít k ruce početnou armádu souputníků. V průběhu hraní totiž můžete (lépe řečeno musíte) vybrané vojáky zajmout a posléze rekrutovat do svých řad. Tito pak nejenom, že mohou jednotlivé mise absolvovat namísto vás, ale i za "frontovou linií" významně vypomáhají ve vašem úsilí!

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Každý voják má určité parametry a specializaci, jisté dovednosti, které lze využít jeho přidělením určené jednotce. Vyjma té, co jde spolu s vámi do akce, se vždy jedná o jakýsi záložní personál, rekruty, kteří v mezidobí dokáží léčit zraněné, ty, co se aktuálně nezúčastní mise, dokáží vymýšlet nové zbraně a užitečné vybavení a co hlavně, kteří zvládnou sondovat a podrobně zmapovat terén. Tento pro účely hry představuje rozlehlý poloostrov s řadou záchytných bodů, resp. lokalit, kam můžete kdykoliv nakouknout. Vaši průzkumníci přispějí i sběrem hodně důležitých informací např. o výskytu klíčových předmětů či lidí, pro něž si pak do daného levelu, pomyslným zapíchnutím špendlíku do správného místa na mapě, lze dojít. A třebas i opakovaně, díky čemuž si vylepšujete svou jednotku o zkušenější muže, potažmo ženy.

Uvedené však současně obnáší příliš časté lození po stále stejných úrovních, kde se sice mění postavení či počet stráží, nicméně časem se uvedený model stává poněkud repetetivním. Tím více, že se tvůrcům - jako již tradičně na PSP - nepodařilo akceptovatelně vyladit ani ovládání, ani kamerový náhled na dění. A vzato kolem a dokola, jinak originální radar v rohu displeje se zohledněním blízkého hluku též není úplně ideálním pomocníkem do stealth akce.

 Staré dobré triky
Snake, jakož i ostatní vojáci, kteří s ním mohou jít do vámi vybrané mise, kde se mezi nimi za určitých podmínek lze přepínat, ale aktivní může být vždy jenom jeden z nich, má spoustu pro něj charakteristických pohybových aktivit a dispozic. Nechybí kradmé našlapování, schovávání se ve výklencích, plazení se, tady zejména různými šachtami a větracími průduchy, opatrný postup podél stěn s následným vykouknutím zpoza rohu, ručkování po okrajích platforem, přelézání nevysokých objektů či rychlý běh s efektivním kotoulem, schopným porazit blízko stojícího nepřítele.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

S nepřítelem si můžete poradit i klasickým kombem při boji nablízko, ruka-ruka-noha, kterým jej okamžitě pošlete k zemi. A nebo využijete stejně klasické přiškrcení, to když se k němu přikradete zezadu. V těchto stealth manévrech mají své nezastupitelné místo naverbovaní vojáci z té které oblasti, co se ve "své" lokalitě mohou pohybovat téměř nerušeně za předpokladu, že nebudou vyvíjet nějakou podezřelou činnost (hlídce na očích) a nebo že nepřijdou do těsné blízkosti svých dřívějších kamarádů.

Zvětšit zdroj: Archiv Samozřejmě, že se můžete lehce nadít také ryzí a řádně adrenalinové akce za dopomoci nepřeberné palety střelných zbraní a výbušnin, co se vám dostanou do ruky. Hodně limitovaný inventář - čtyři pozice, do nichž musíte počítat také s uzdravovačkami, v tento moment není až zase takovou nevýhodou, jak to snad na papíře vypadá. Jakkoliv při prozrazení a následném alarmu můžete očekávat příliv posil na scénu. Inventář se může jevit jako nedostatečný až při konfrontacích s bossy, jež jsou i na Normal obtížnost zkouškou vaší trpělivosti. Váš um lze posléze otestovat ve speciálním Boss Battle módu či navýšením herní obtížnosti, po dohrání singleplayerové kampaně, která vám může zabrat nějakých deset, nebo i dvacet hodin!

 Stará dobrá kamera?
Vedle defaultního third-person náhledu je pamatováno i na first-person perspektivu pro precizní zaměřování vámi drženou zbraní (jinak je tu auto-lock), v níž se dá dokonce i slušně hýbat, což významně vylepšuje šance pro ultimátní headshot. Ale málo platné, stále bojujete s komplikovaným ovládáním, díky čemuž si to tady hodně dlouho neužijete natolik, jak byste si určitě zasloužili. Dobře, nakonec si zvyknete. A možná, že překonáte i problémy s kamerou…

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Kamera je sice v relacích Subsistence, tedy s umístěním za záda vámi ovládané postavy, s manuální korekcí skrze směrový kříž a rychlým vycentrováním, navzdory všemu vám ani takhle vstřícná gesta nebudou stačit. A mnohdy se tu budete motat jako ta příslovečná nudle v bandě a proklínat všechny jenom trochu uzavřenější lokace. Obzvlášť lahůdkové jsou v tomto směru úzké chodby, které se nemusí týkat zdaleka jenom interiérů, v nichž vám zdejší stále hodně nedotažený kolizní systém dá nejednou pocítit hořkost při hloupé nemohoucnosti pramenící z mizerného povědomí a špatném přehledu o nastalé situaci.

 Brány do virtuálního světa
Ve zdejší hře nakonec budete mít hodně velký akční rádius, ale pouze s prstem po mapě. Odkud budete vzdušnou čarou lehce přeskakovat velké vzdálenosti mezi separátními a hodně uzavřenými lokalitami o malé rozloze. Jsme na PSP, nezapomeňte. Jakkoliv je grafická stránka výborná, herní prostředí není ani zdaleka tak variabilní a konzistentní, jako tomu bylo v Subsistence. Spíše budí dojem porůznu poházených levelů, kde plníte určené pokyny sestávající zejména z dojití z místa A na místo B.

Lehce sterilní look vylepšuje tradiční interakce s prostředím, počítaje v to zejména dveře pro prostup do interiérových prostor, či něco prudce výbušného materiálu. Mimochodem, párkrát se v herní náplni dočkáte vítané změny, jako je vyhození nějakého objektu do povětří, nebo odchycení a výslech konkrétní osoby, kterýžto lze provést i s obyčejným strážným, jehož chytnete pěkně pod krkem. Občas z nich něco zajímavého opravdu vypadne. Nemluvě o předmětech, co z nich lze pravidelně vyklepat:) S jejich počtem (oněch předmětů) narůstá množství minut strávených v menu při sestavování jednotlivých týmů a přiřazování potřebného vybavení těm, kdož míří do akce. Je v tom cítit nesporný strategický aspekt, umocněný multiplayerovým módem, kde svůj tým můžete vyslat do boje proti soupeři a výsledek bude stanoven na základě vyhodnocení parametrů a vybavení jednotlivých vojáků.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Odtud už je jenom krůček k výtečnému multiplayerovému snažení pro šest hráčů, kteří si to tady mohou střihnout pěkně zostra např. v deathmatchi. Teď mám na mysli fakt, že o poražené vojáky z tohoto online zápolení můžete klidně přijít. Na druhou stranu díky kamarádovi si ztracené tváře lze nahradit naverbováním nových, které k vám poputují ze Save pozice kamarádova handheldu, což není jediná originální možnost, kterak rozšířit početní stav vlastní armády!

Zvětšit zdroj: Archiv Vedle tradičně povedené hudby musíte vzít zavděk namluvením toliko v nehratelných příběhových sekvencích, prezentovaných nepříliš vydařenými komiksovými črtami. Unikátním prvkem je stavba malé armády, několika týmů plných přeběhlíků usnadňujících vaše poslání, v němž se s vybranými jedinci můžete spojit dokonce tím způsobem, že do akce vyrazíte společně. Tohle slovo se hodí připomenout i v kontextu propracovaného online multiplayeru, takže před sebou máte počin, co vydrží na hodně dlouho.

Tento článek vyšel ve spolupráci se serverem GamePro.cz



Související články: Vše o sérii Metal Gear Solid

 
Martin Kaller
editor: jd






 
 

Verdikt:

Určitě důstojné pokračování série se skvělou audiovizuální stránkou. Herní náplň může být místy trochu stereotypní, ale stealth vyžití je téměř nekonečné, protože zdejší levely jsou stále otevřené vašim aktivitám. Asi největší vadou na kráse zůstává problematické ovládání a kamera, což jsou natolik zásadní parametry, že vám jejich pachuť může snadno zkazit výsledný, veskrze pozitivní dojem.

Nejnovější články