Marvel: Ultimate Alliance - recenze
zdroj: Archiv
Recenze

Marvel: Ultimate Alliance - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 12. 2006 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Ať už znáte komiksy jen ze stříbrného plátna, jste předplatitelem Mateřídoušky nebo se vám doma válí sbírka Spider-Mana, nenechte si komiksovou průtrž mračen od Marvelu ujít. Je to vážně ultimátní mlátička!

Autor: Jiří Lavička
Publikováno: 6.prosince 2006
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: Archiv
Raven Software na nás přivolali komiksovou průtrž mračen. Ať už znáte komiksy jenom ze stříbrného plátna, jste předplatitelem Mateřídoušky nebo se vám doma válí kompletní sbírka Spider-Mana, neměli byste si nejnovější počin s razítkem Marvelu nechat ujít. Je to opravdu ultimátní mlátička - přesně jak slibuje název.


Raveni se přitom v komiksové škatulce neocitají prvně. Už před několika lety překvapili velmi povedeným titulem X-Men: Legends, který si vzal na paškál osudy slavné mutantské skvadry a pokusil se vyrobit klasické mlátící RPG ve stylu Diabla, ve kterém se místo seker a mečů metalo firebally a mrazícími paprsky. Po dlouhých letech neskutečně pitomých adaptaci komiks->film->hra se jednalo o příjemné osvěžení a tak firma vloni vydala i druhý díl, jenž dokázal, že to nebyla náhoda. Raveni svým komiksákům opravdu rozumějí. Na třetí pokus však X-Meny částečně opustili, aby se vypořádali rovnou s celým marveláckým vesmírem. Zatímco ve filmovém vesmíru je přítomnost několika různých superhrdinů v jednom filmu spíš kontraproduktivní, Marvel: Ultimate Alliance drancuje sklady proslulého komiksového vydavatelství s až děsivou důkladností.

Zahraj to znovu, Same
V nové hře si tak můžete zahrát za celkem třiadvacet hrdinů, ale když k tomu přičtete NPC postavy a početnou bandu superzáporáků, vyšplhá se finální číslo až ke třem cifrám. Každá z ovladatelných postav má navíc několik variant oblečení (přesně podle svých vzorů) a naráz hrajete pouze s kvartetem hrdinů, takže kombinací je tolik, že by to zavařilo i japonskou kalkulačku. Vlastně ze začátku nebudete vědět, na koho dřív sáhnout. Možná i proto vám hra během intra přidělí natvrdo čtyři hrdiny - ukecaného Spider-Mana, věčného bručouna Wolverina, dušínovského Kapitána Ameriku a božího (doslova) Thora.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Kluci se zrovna slunili někde na Bahamách, když se doslechli o tom, že na největší baštu spravedlnosti - superagenturu S.H.I.E.L.D. - útočí sám Dr. Doom. S tímhle "cínovým vojáčkem" má co dělat samotná Fantastická čtyřka a teď se ještě ke všemu spiknul s největšími zloduchy světa, aby ovládnul... celý vesmír! Doom si rozhodně neklade malé cíle, ale také má zlověstně dokonalý plán a pokud ho šéf agentury, Nick Fury, s vaší jemnou pomocí, nezastaví, budou zítřejší televizní noviny depresivnější než by bylo zdrávo.

Atmosféra jako řemen
Ano, děj je komiksově béčkový, ale až vám Raveni naservírují první CGIčkovou cutscénu, spadne vám čelist na koberec a přestanete myslet na příliš barevné kostýmy nebo uhozené účesy. Tomuhle říkám vyprávění... jakkoliv se Marvel: Ultimate Alliance většinu času tváří jako bezhlavá mlátička a počet vašich obětí půjde do tisíců, okamžiky válečného běsnění jsou velmi chytře prokládány špičkovými animacemi a dlouhými rozhovory s ostatními postavami. Někdy tak dlouhými, že si stihnete dojít na kafe, než se postavy vykecají, pro fanoušky komiksu se ale jedná o cenný zdroj informací.

Rozhovory jsou vůbec fajn, protože komiksové hrdiny dabují stejní herci jako v animovaných seriálech a různé postavy na sebe různě reagují, přesně v duchu klasických nuancí marveláckého vesmíru. Můžete slyšet Spideyho, jak si dobírá svého častého protivníka Mysteria, Daredevil si zase neodpustí uštěpačnou poznámku směrem k Bullseyeovi a slovní přestřelky obecně tvoří značnou část atmosféry a mnohdy i pečlivě budovaných gagů.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Fanoušci komiksů na tom celkově budou trochu lépe než ostatní. Ne že by byl běžný hráč nějak perzekuován, ale mohly by mu uniknout jak drobné detaily v oněch dialozích, tak některé bonusové body. Projeví se to např. při výběru vašeho dream teamu. Po několika úvodních misích se totiž zabydlíte na základně Tonyho Starka alias Iron Mana a budete si moci zvolit svůj vlastní tým. Ten má krom jiného i jakési měřítko "respektu", které můžete zvýšit, pokud si hrdiny správně zvolíte.

Můžete si třeba vybrat kompletní Fantastickou čtyřku, sestavit tým z ženských hrdinek nebo výhradně z mutantů. Tyto možnosti vám přinesou pár výhod navíc, ale jedná se víceméně hlavně o šimrání vašeho ega. To vy jste přece věděli, že takhle to bude nejlepší. Osobně mám radši sólové hrdiny, takže jsem si to nasázel podle toho, kdo je nejvíc "cool". Nemusíte se bát, jakmile se váš tým osvědčí, budou ho všichni respektovat na stejné úrovni jako zaběhnuté party. A kdyby ne, pošlete jim blesk do okna. Aby bylo jasné, kdo je tady pánem.

Do třetice všeho dobrého
Dalo se očekávat, že autoři použijí osvědčený systém, známý ze série X-Men: Legends. Pokud jste si s mutanty v minulosti zařádili, budete se cítit jako doma, ale už během prvních potyček s nekonečnou armádou záporáků pocítíte, že pár změn se přece jen stihlo urodit. Pro zelenáče jen dodám, že ovládání je prosté - můžete přepínat mezi kterýmkoliv ze čtyř hrdinů a používat ho buď na souboj holýma rukama-nohama, nebo na praktikování speciálních schopností. Jejich arzenál závisí na vaší zkušenosti, která se zvyšuje s každým zabitým nepřítelem. Jakmile pokročíte na vyšší level, znásobí se síla dosavadních schopností a po dokončení mise můžete rozdělit bonusové body do stávajících i nově odemčených sil.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Svým spolubojovníkům pak můžete rozdávat rozkazy, i když je zrovna neovládáte. Nemusíte se bát, že by bez vaší přímé taktovky zakrněli. I když je zrovna neovládáte, drží s vámi krok a tak jsou většinou zkušenostně jen o level za vámi. Někdy se také stane, že o některého z nich v zápalu boje přijdete (většinou při zúčtování s nějakým bossem). Nemusíte se však bát - váš tým je aktivní, dokud nezemře poslední z hrdinů... ostatní tři se po časem uzdraví a na dalším checkpointu se k vám budou moci opět přidat.

Zní to hrozně jednoduše a díky zkušenostem vývojářů to opravdu jednoduché je. Ovládání je navrženo velmi elegantně a interface je krásně přehledný. Poučení z chybiček a nedodělků předchozích her je zjevné a marveláci navrch vyfasovali řadu vylepšení v bojovém modelu. Své protivníky můžete mlátit, škvařit paprsky, ale tentokrát i odhazovat do dáli, případně velmi účinně blokovat jejich útoky a dokonce jim brát jejich vlastní zbraně. A jakmile přijdou do hry pokročilejší superschopnosti a v cestě vám budou stát ostří hoši z první ligy, možná si konečně všimnete, že hra dospěla i po vizuální stránce.

Plná nůše barevných explozí
CGIčkové animace jsem vychvaloval už v úvodu, ale in-game sekvence a samotná herní grafika zaostávají jen o maličký krůček. Engine je velmi působivý a s kamerou můžete točit podle libosti (mnohdy se to hodí, protože automatika vás klidně schová za nějaké to potrubí a vy se pak marně snažíte vymanévrovat pryč - výhodu mají postavy jako Thor nebo Iron Man, protože umějí létat). Svoje zuby však grafická stránka hry ukáže až ve chvílích, kdy se začne bojovat. Firebally hrají všemi barvami, krabice a sudy se tříští na kusy a při explozích tu máme i klasicky se tetelící horký vzduch.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Prostředí jsou proměnlivá a tak se podíváte na vesmírné lodi, do šíleného zábavního parku nebo na středověký zámek. Nebudu zapírat fakt, že vašimi nepřáteli budou často jen jinak naskinovaní "pěšáci", ten základní model, který přiběhne s paprskometem a snaží se z vás vytřást duši. Tady se autoři nepokoušeli o žádnou invenci, vrcholem technologie zůstává pěšák se štítem, kterého musíte obejít, abyste ho kopnuli do nechráněných zad. Pravým kořením jsou totiž superzáporáci, kteří na vás číhají za každým rohem.

Ty máš mozek, já mám svaly
Trochu obrácené motto Baby Jagy z ruského Mrazíka tu bohužel platí do posledního detailu. Řadoví vojáci jsou na tom s inteligencí bídně a většinou prostě střílejí po všem, co se hýbe. Díky tlačítku pro skok s nimi můžete blbnout do roztrhání těla a opravdu se zapotíte až na obtížnost "Hard", která se odemkne po dokončení hry (můžete se do ní vydat s předem nabušeným týmem z prvního dohrání - milý detail). Váši spolubojovníci na druhou stranu také trochu trpí a často vrážejí do statických překážek nebo běhají všude možně, jen ne do nejsilnějších nepřátel. Lze jim sice udělovat rozkazy (zvlášť v módu aggresive, jsou roztomilí a bez upozornění devastují vybavení kterékoliv místnosti), ale jen velmi obecně. Raději se tedy spoléhejte na svoje schopnosti a to i v soubojích se silnějšími nepřáteli.

Těch je tu velký počet a často se vám stane, že musíte vyřídit hned dva superparchanty najednou. Až v závěru se objeví větší šarže jako Mandarin, Galactus nebo sám Dr. Doom, které vám dají zabrat samy o sobě. Každému souboji většinou předchází tradiční vykecávací intro, ve kterém si hrdinové navzájem zanadávají a přednesou pár krátkých vtípků a... jde se na to. Většina bitev má samozřejmě "háček", na který je třeba přijít, ale pro úspěšné zdolání bossů vám stačí selský rozum, stejně jako na některé logické puzzly (na nejnižší obtížnost vám hra dokonce i napoví). Souboje se superzáporáky jsou každopádně vrcholem, ve kterém dochází hned k několika fázím bitvy, což notně přidává na komiksově-filmové atmosféře.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Mohlo by se zdát, že Marvel: Ultimate Alliance je příliš primitivní mlátičkou, kterou lze projít za jedno odpoledne. V tom byste se ale mýlili. Nejenže je tu možnost projít hru několikrát, pokaždé s jiným týmem (schopnosti hrdinů se natolik odlišují, že to vždy může být úplně jiný zážitek), ale samotná kampaň vám díky své rozsáhlosti zabere slušných 12-15 hodin. Je tu celkem šest aktů a v každém se skrývá několik poměrně dlouhých a hutných misí. Veskrze se jedná o mlátičky typu "sejmi 500 maníků a nahoď turbínu", ale díky neustálému výskytu známých záporáků (tady se marvelácké zásoby opravdu hodí) a hrdinů ve vedlejších rolích (jen tak mimochodem potkáte třeba Bruce Bannera alias Hulka) se nestihnete nudit a zároveň vám to nezačne celé připadat na jedno brdo. Dramaturgové tu odvedli pořádný kus práce a kdykoliv byste snad začli pochybovat, potkáte třeba Ghost Ridera, který se nabídne, že by se přidal k S.H.I.E.L.D.u, nebo některá z vašich postav vyfasuje novou schopnost či fešný kostým. Motivace je tu zkrátka na rozdávání a samotná dějová linie obsahuje tolik zvratů, že vás bezpečně udrží přibitého v křesle.

Týmová práce
Máme tedy před sebou hru s hutnou atmosférou, solidní prezentací a nadprůměrnou trvanlivostí (ani jsem nezmínil bonusové mise, které získáváte hraním za určité charaktery nebo sbíráním speciálních předmětů napříč lokacemi... a je jich... taky HODNĚ). Můžeme to ještě nějak vylepšit? Ale jistě. Co takhle dát si multiplayer? U jednoho počítače nebo přes internet, taková milá kooperace ve čtyřech by jistě bodnula, ne? Máte to mít.

Tvůrci sice nepřipravili multiplayerový deathmatch, ale můžete si krom kooperativního módu (jedete klasicky příběhové mise, přesně jako v singleplayeru) zahrát i soutěžní mód, ve kterém se každé postavě přičítají body a vylepšují statistiky podle toho, kolik nepřátel skolila. Hrajete tak za tým, ale zároveň sami za sebe, takže získáváte to nejlepší z obou světů. Jen škoda, že přes internet se dá hrát jenom ze save pozice jednoho z hráčů a ostatní si tak nemohou přivést do hry svoje vytuněné miláčky ze singlu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Vrchol na dosah?
Proč tedy dostává tahle hra "jen" osmičku? K dokonalosti tu chybí špetka inovace v tom zdaleka nejdůležitějším - designu levelů. Atmosféra je super, příběh je chytlavý, hrdinové k sežrání, ale lokace, ve kterých se budete pohybovat jsou zoufale stejné a můžete odpřísáhnout, že se mění jenom textury a chodby zůstávají stejné (zábavní park Murderland budiž čestnou výjimkou). Raveni se to snaží maskovat horem spodem, ale uniformita prostředí v kombinaci se striktně lineárním průchodem skrz mise (následujte červenou šipku a vždycky dojdete do Říma) hře ve výsledku dost ubližuje. Dojem nastavované vaty tak trochu podrazí nohy i dlouhé příběhové linii a stereotypu se vyhnete jen včasnou rotací vašeho superhrdinského týmu.

Je jasné, proč ke zklamání dochází právě v této oblasti - samotný herní design je nejnáročnější komoditou a jeho vývoj vyžaduje to nejcennější: dobré nápady. Tím nechci říct, že tu chybí. Všechna ta chvála se z předchozích odstavců nevyvalila jen tak pro nic za nic. Ve výsledku však Ultimate Alliance nezmůže nic proti svému původu. Je to "jen" mlátička, i když v mnoha ohledech dovedená do pověstné dokonalosti.

Zvětšit zdroj: Archiv A jaké hry pro nás vydavatelství Marvel připraví příště? Ghost Rider a Marvel vs. Card Game (zima), Spider-Man 3 (jaro), Fantastic Four 2 (léto), Marvel Nemesis a Spider-Man Trilogy (Vánoce 2007). Do té doby si musíme vystačit s dvacítkou ke všemu odhodlaných hrdinů. To nejsou zas tak špatné vyhlídky, co říkáte? Jen zamrzí, že se CD Projekt úplně vykašlal na distribuci této hry v ČR.

Stáhněte si: Trailery, Cheaty...

Související články: Novinky, X-Men Legends II recenze

Jiří Lavička
autorovi je 28 let, pamatuje ZX Spectrum a v současné době přebíhá mezi PCčkem, konzolemi a nekonečnou prací v jednom vědeckém ústavu






 
 
Jiří Lavička

Nejnovější články