Autor: Pavel Oreški Publikováno: 8.ledna 2005 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Právě proto asi je náplň prvních misí z nejatraktivnějších: hon na Udaje a Kusaje (=zabití synové Saddáma Husajna) ve dvou částech, trhání talibanského plevele v horách Afghánistánu aneb Operace Anakonda a čtveřici doplňuje tutorial. V retail verzi s podtitulem The War on Terror, která se od podzimu prodává v amerických obchodech za 20 dolarů a kterou jsme měli k recenzi, je levelů celkem patnáct a dají se hrát jak v singleplayeru, tak v multiplayeru - samozřejmě jen za Američany. ![]() Pokud by vám to nestačilo, můžete se ještě začíst do detailního popisu akce, zajímavostí při převádění události do herní podoby, seznamu úkolů, tipů a triků, prohlédnout si satelitní mapu nebo si pročíst diskusi. Pozadí skutečných událostí je popisováno opravdu dopodrobna, případné nesrovnalosti jsou okamžitě probírány v diskusi - nebo by alespoň měly, prozatím zejí prázdnotou. Až do této chvíle se briefing zdá být velmi atraktivní a na samotné hraní vás pořádně nažhaví. Hurááá na ně! Samotné hraní je však velkým zklamáním. Ačkoliv atmosféra, tvořená zvláště válečnou symfonií - tedy výstřely, výbuchy granátů a štěkotu kulometů - je vynikající, dojem kazí skoro všechno ostatní. Kuma: War je taktická týmová simulace, a tak se v místu dění nepohybujete sami. Tým tvoří většinou čtyři vojáci, mezi nimiž lze v singleplayeru libovolně přepínat (stejně jako mezi first-person a third-person pohledem). Obvykle jsou dva vyzbrojeni útočnou puškou, jeden těžkým kulometem a zbývající má sniperku. Je tedy jasně definována úloha každého v týmu. ![]() ![]() ![]() Praxe je bohužel taková, že když dobýváte nebo hlídkujete ve městě, vyberete odstřelovače a všechny vojáky zabíjíte sniperkou. Kdybyste se snažili pohybovat se od domu k domu a vzájemně se krýt, bude výsledná akce sice efektní, ale již ne efektivní. Jakmile s odstřelovačem stále nezkoumáte vzdálený horizont, z mlhy se právě vynořivší sniper vás okamžitě zabije. Bohužel ani to vám někdy nepomůže a buďme vděčni za QuickSave. ![]() Vcelku zajímavým zpestřením jsou boje v budovách, ale těch si moc neužijete. V jedné misi řídíte tank, v další vykuřujete z děr zbytky Talibanu nebo běžíte zákopem u silnice před Baghdádem. Bohužel to málo vás nedokáže vytrhnout z nudné idilky rozbombardovaného iráckého maloměsta. Jako takový bonus byla na stránkách Kuma: War v době psaní recenze třeba mise nezvoleného Kerryho za jeho působení ve Vietnamu. Umělá blbost... ... všech počítačem řízených osob v singleplayeru je do nebe volající. Kontrolu vojáka, kterého právě neovládáte přebírá počítač. Skupině můžete pomocí vysílačky zadávat různé úkoly, jako „Následuj mě!“, „Střílej na můj cíl“, „Stůj“. Nebo to alespoň jako vysílačka zní. Jenže ve skutečnosti vás vojáci slyší tak na deset metrů. To je dost velký problém, protože každou chvilku se někde zaseknou nebo se snaží projít zdí. Proto se musíte po pár metrech otočit a zkontrolovat, jestli máte všechny ovečky nebo se zatoulaly a musíte se pro ně vracet. ![]() ![]() ![]() Počítač si nedokáže poradit s dveřmi, autem nebo jakoukoliv jinou překážkou, někdy ani roh plotu neobejde, o hromádce suti nemluvě. Střílet umí stejně jako se pohybovat a reagovat nedokáže vůbec. Takže i když spolubojovníci dostávají jednu ránu za druhou, stále o kousek dál čekají na smrt. S Iráčany je to podobné. Stojí na místě a jakmile vás spatří, začnou pálit a po vyplýtvání zásobníku popoběhnou blíž a zase střílí. Sice dokážou ohnout hřbet a schovat se za zničené auto, ale to jen když se dobře vyspí. Ve válce je situace vždycky hodně hustá, ale myslím, že ne až tak, aby se ve vzduchu zhmotňovali chlapíci s kalachem. Když v dálce stojí skupinka a vy jednoho zastřelíte, ostatní se podívají doleva, doprava a dál stojí. ![]() ZZZpracování! Ačkoliv grafika nevypadá úplně hrozně, v extázi z ní budete asi jen stěží. Co mi ale vadilo, je neproniknutelná mlha, která brání ve výhledu už na krátkou vzdálenost. Z toho pak pramení problémy se snipery, kteří sotva „hopsnou“ do hry, už vás nemilosrdně kosí. Úplně chybí fyzika, na kterou už jsme si poslední dobou zvykli a která by podle mého názoru neměla u realistického zpracování války chybět. Prostředí na probíhající těžké boje nereaguje jinak než vysypáním skla nebo výbuchem kanistru s benzínem. Sudy nepohnete ani raketometem. Když se podíváte na zprávy, většinou se po iráckých městech pohybuje spousta lidí, aut a zvířat, ale v Kuma: War na ulici nepotkáte živáčka ani plechového miláčka. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Hodně zvláštní je doba, kterou u jednotlivých misí trávíte. Například lezení v Afghánistánu zabere čistého času 20 minut, ale druhý díl zabití údajného Kusaje máte z krku za pouhé dvě minutky. Průměrně jsou mise dlouhé tak minut pět. Když si to spočítáte, vyjde vám, že i se čtením briefingu, shlédnutím videa a podebatováním s ostatními ve fóru vám měsíční poplatek 10 dolarů zajistí tak 1 – 2 hodiny hraní měsíčně. A to věru není moc. Samozřejmě můžete hrát multiplayer, ale jsou lepší alternativy pro vojenské střílečky, jako například America's Army. Osvobození ![]() Stáhněte si: Trial-verzi (1 měsíc hraní zdarma), Videa Související články: Novinky, Vše o hře America's Army |
Pavel Oreški | |
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem |