Autor: Frix Publikováno: 19.října 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Netradičně se bodování atributů počítá jako v americkém známkovacím systému, tedy od nejhoršího F po nejlepší A, včetně plusů a minusů. Zlepšení vlastnosti o jednu „známku“ stojí hráče fixních 100 bodů, které však pochopitelně bývají s postupem hry obtížnější k získání. Stačí vybrat jméno a vydat se na cestu za Godslayerem, skrz řadu různorodých lokací a opravdu hodně questů, povinných i nepovinných. Ladím, ladiš, ladíme... ![]() Existují naladění jednoduchá i komplikovaná a řada z nich je svázána buď s jedním ze čtyř přírodních elementů, nebo s nutností např. používání určité třídy zbraní nebo brnění. Kupříkladu ohnivá koule funguje jakožto naladění spojené s ohnivým elementem, a pokud nepoužívá hráč zbraň s ním spojenou, nebude moci dané naladění použít. Systém ladění je po praktickém vyzkoušení velmi lehce pochopitelný, jeho vysvětlování ale představuje daleko větší problém, což mj. dokazuje i herní manuál, z něhož jsem princip ladění příliš nepochopil. ![]() ![]() ![]() Jelikož ladění představuje nejatraktivnější novinku ve hře, popišme si ještě její hlubší dopad na postavu jako takovou. Používáním určitého typu naladění se vlastně kompenzuje absence herních tříd, avšak narozdíl od běžného systému lze mezi těmito třídami do určité míry přehazovat vyhýbky podle momentální potřeby. Během hraní jsem inklinoval především k ohnivé sféře a díky tomu jsem nahromadil především solidní řádku ohňových kouzel, které ale můžu používat jedině, pokud držím v ruce předmět, který je aktivuje. Pokud si tento předmět vyměním za podobný, ovšem pro sféru vzduchu, aktivují se mi naladění vzduchová, která by jinak nefungovala. Má to ovšem háček – v závislosti na vyspělosti postavy jde mít současně vybraných jen několik naladění, zbytek je ve stádiu nepoužitelnosti. Nelze tak pouhým měněním vybavení konstantně měnit také zaměření a schopnosti postavy. Naladění se dají měnit vždy během spánku, který jde realizovat pouze na k tomu určených místech. Tento krok vypadá zpočátku nelogicky, ale v souvislosti s naladěním získává smysl. Zbývá jen doplnit, že naladění je ve hře přes stovku a prakticky není možné nalézt úplně všechny, jednak hra není dostatečně dlouhá a hráče by stěží bavilo muset používat každý nový předmět v honbě za naladěními. Mana v Kultu neexistuje - efekty naladění, jako třeba zmíněný fireball, se prostě časem samy znovu nabijí. Vstupte do Světa snů Vedle běžného světa se inkvizitorka dovede díky svým magickým schopnostem přenést také do snového světa, který existuje paralelně s tím normálním. Zjednodušeně řečeno, jde o svět duchů a mystiky, kde hráč přijde k řadě úkolů a také jich zde několik přímo splní. Vstup do snového světa se děje jednoduchým zmáčknutím tlačítka, obraz se přenese do tmavých odstínů a začne ubývat čas, který zde hráč může strávit. Bez specifického naladění je možné zůstat ve snovém světe pouze něco málo desítek vteřin, poté je třeba chvíli počkat. ![]() Využití Dreamworldu je různorodé. Hráč se tak může třeba dostat do zad nepřátelům, nebo před nimi zkusit utéct, ovšem potíž vyvstává v tom, že ani duchové nebývají zrovna pokaždé přátelští. Těžko potom někoho potěší, že utekl od partičky lapků, když na něj na „druhé straně“ čeká smrtící ničitel duší. Nejčastěji ovšem jde využít svět snů ve chvílích nouze, kdy se nedaří najít další klíčový kousek v příběhovém puzzle. Místo bloudění se vyplatí přepnout mezi světy a zkusit najít nějaký předmět nebo osobu, které by mohly v postupu pomoci. Hned na začátku hry jsem tak strávil pěkných pár minut bloumáním co dál, přitom stačilo jednoduše změnit světy a hned se vše objasnilo. Zajímavé léčení, plytké boje Kult disponuje opravdu dobrým systémem léčení, který si uchovává špetku realismu a přitom nejde o nic, co by komplikovalo hratelnost. Narozdíl od obligátních léčivých lahviček, které vypadají stejně v každém RPG už desítky let, funguje Kult na principu omezení počtem zranění. Postava má od počátku balíček léčivých bylinek, který dovede zranění vyléčit, ale celkový počet hitpointů se dočasně sníží každým provedeným léčením. Jedinou možnosti kompletního vyléčení je odpočinek v táboře nebo hostinci, během kterého se také dají měnit naladění. Je to dobře fungující systém a pokud si hráč dává pozor, klidně může vydržet jen s pomocí bylinek na nohou dost dlouho, ale na druhou stranu s jejich pomocí realisticky nelze vyléčit nemožné. ![]() ![]() ![]() Bojové schéma je bohužel slabinou Kultu, což je u daného typu hry chybou celkem dost výraznou, která shazuje značným způsobem hratelnost. Oproti drtivé většině příbuzných her neexistují žádná komba nebo speciální útoky, s každou zbraní jde provést jeden jediný útok a jako kompenzace jsou zde jen naladění. Kult je poměrně krátká hra, dá se dokončit za něco málo přes 10 hodin, ale ke konci už je systém levého a pravého tlačítka myši (první slouží pro pohyb, druhé pro útok) dost unavující. Dobrák nebo cynik? Velmi na mě zapůsobila atmosféra Kultu, která v sobě má hodně realismu a cynického pohledu na svět běžný i herní. Zatímco většinou jde o klasické konflikty dobra a zla, inkvizitorka v Kultu má mnohokrát na výběr strany v menších neutrálních konfliktech a její poznámky mě dovedly spolehlivě překvapit. Spor mezi dvěma znepřátelenými gangy ve městě může člověk vyřešit tak, jak se mu zachce a neexistuje dobré nebo špatné řešení. Za zmínku určitě stojí poznámky hlavní postavy i NPC. V hlavě mi utkvěla reakce jistého vesničana na nabídku vyřešení jednoho z mnoha problémů, s kterými se potýkal: „Máš snad nějakou patologickou potřebu pomáhat lidem?“. Jednak jsem se zasmál a také jsem si uvědomil, jak pravdivý je tento komentář. Technické zpracování ![]() Vzhledově je Kult přijatelný, ale nejde mluvit o žádné hvězdné kvalitě vzhledem k dlouhému vývoji a mnohonásobně menšímu týmu autorů oproti konkurenci. Pochválit mohu různorodost prostředí a jejich celkový dojem, který působí opravdu výtečně. Na druhou stranu je obrazovka většinou příliš statická. Rozlišení se nastavuje fixně podle nastavení pracovní plochy ve Windows, což příliš nechápu, nicméně není obtížně si jej změnit po dobu hraní, pokud chcete. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší galerii Kvůli možnosti zoomování po několika skocích a speciálním efektům působí většinou Kult slušně a velmi nízká hardwarová náročnost zařídí, že s ním nebudou mít problémy ani vlastníci starších strojů. Škoda, že obzvláště pěkná vnitřní prostředí postrádají jakékoliv možnosti interakce, člověka to vyloženě nutí trochu se v těch krásně prokreslených místech zabydlet. Chybí také automapa, ale slovo chybí není zcela na místě. Rozsah prostředí totiž není nijak ohromující a ztratit se prakticky nejde, nicméně by tato drobnost určitě přinesla do hraní větší komfort. Zvuk je standardně dobrý a není si na co stěžovat, hudba neruší a naopak skvěle dotváří fantasy atmosféru. Snad bych jen zmínil další z nedostatků, když někdy nefunguje správně detekce typu povrchu a postava tak běží po trávě, zatímco se ozývají zvuky nárazů bot na kamenné chodbě. Dabing, který se vyskytuje jen sporadicky, je skutečně dobrý kvůli přítomnosti profesionálního herce Toma Bakera. Závěr ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Patch... Související články: Rozhovor, Novinky |
Frix | |
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje helsinskou Open University of Economics; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |