Autor: Martin Blatný Publikováno: 10.října 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1,5 týdne |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ačkoli základní principy real-time strategií (stavba základny, těžba surovin, výroba jednotek a boj) jsou zastoupeny i zde, mnoho větších i menších odlišností rozhodně potěší každého hráče, který je již znuděn záplavou strategií, které jsou od sebe k nerozeznání. Stejně jako v předchozích dílech Kohana jsou hlavními surovinami zlato, dřevo, kámen, železo a magické krystaly. Není ovšem nutné zabírat surovinové doly, které se na mapě vyskytují, suroviny je možné „těžit“ i ve městech – v případě velkého vyzbrojování se ovšem bez dolů neobejdete a expanze je tak víceméně nutná. Doly lze za určitý obnos upgradovat a zvýšit jejich produkci. Neutrální doly lze zabrat pomocí speciální jednotky, nepřátelské doly je nutno nejprve dobýt. Zásoby surovin jsou nevyčerpatelné, takže stačí doly ubránit před nepřítelem a trvalý přísun je zajištěn. ![]() Kromě dvou jednoduchých tutoriálů je k dispozici 25 zajímavých a pěkně navržených misí kampaně pro jednoho hráče, doplněných ještě skirmish módem. Náplň misí je různá – nejčastěji se vyskytuje úkol zničit veškeré nepřátelské síly, nicméně nechybí ani záchranné mise, obrana města spřátelené rasy či prostý přesun hrdinů na druhý konec mapy, z čehož se samozřejmě vyklube pořádná bitva. Mise jsou ještě zpestřeny nepovinnými úkoly, které sice nepřinášejí žádné bonusy, přispívají ale k atmosféře hry. Pro fanoušky multiplayeru je pak připraveno velké množství map pro více hráčů a několik herních módu. Navíc je ke hře přibalen kvalitní editor, ve kterém lze s trochou snahy vytvořit vlastní dobrodružství stejné kvality, jako mají originální mise. ![]() ![]() ![]() Města jako základ Stejně jako předchozích dílech lze města stavět pouze na určených místech, kterých je na mapě vždy jen pár. Pomocí speciální jednotky lze na neobsazeném stavebním místě vybudovat vesnici a tu pak vylepšit na město. Nepřátelské město můžete zničit a stejným způsobem na daném místě vybudovat město vaše, totéž ovšem může provést nepřítel vám. Boj o města se tak stává základním strategickým principem celé hry.
![]() ![]() ![]() Samotná města jsou poměrně dobře chráněna – jsou obehnána hradbami a bráněna skupinou lučištníků (či obdobných jednotek v případě jiných ras), kteří automaticky útočí na nepřátelské jednotky. Pokud nepřítel prolomí hradby, vyrojí se ještě další obránci specializovaní na boj zblízka. Nemusíte tak své vojenské jednotky vázat na obranu měst – obléhané město se svými prostředky nějakou dobu ubrání a vy mezitím stačíte jednotky k napadenému městu přesunout. Jednotky - kvalita vítězí nad kvantitou Počet jednotek je značně omezen, takže se nekonají zuřivé závody ve zbrojení. Místo toho je potřeba vybrat a vycvičit jednotky vhodné pro daný úkol (průzkum, útok proti jednotkám či budovám, obrana, podpora atd.) a s ohledem na jednotky soupeře. Díky nízkému počtu jednotek máte neustále přehled o svých silách a lépe provádíte potřebné manévry. S limitem počtu jednotek se budete potýkat víceméně celou hru – limitující přitom většinou není nedostatek surovin, ale počet měst, případně jejich úroveň. Opět se dostáváme k nutnosti expanze – s jedním městem nebo dokonce vesnicí prostě velkou armádu nevybudujete. ![]() Standardní jednotky mají kromě velitele čtyři stejné vojáky, pokud si ale vyberete pokročilý mód tvorby jednotky, můžete doplnit i vojáky na křídla a dozadu. Nic vám samozřejmě nebrání vybrat i na tyto posty stejně vyzbrojené jedince a zvýšit tak údernou sílu (např. pokud potřebujete rychlou průzkumnou jednotku jezdectva a lučištníci či kopiníci by ji zpomalovali). Většinou ale využijete možnost umístit na křídla například lukostřelce pro boj na dálku a zezadu to všechno podporovat léčiteli či mágy. Použitou sestavu lze dokonce uložit a pak jedním kliknutím vybrat – vycvičení několika jednotek osvědčené kombinace je pak otázkou několika sekund. ![]() ![]() ![]() Jednotce jako celku také přibývají zkušenosti. Každou jednotku lze uspořádat do formace podle potřeby – k dispozici je kromě standardní formace ještě útočná (s větší útočnou silou, ale pomalejším pohybem) a pochodová (rychlejší, ale zranitelnější). Nechybí standardní povely jako je přesun, útok či patrolování, ale zajímavým povelem je průzkum – jednotka se přesune na určené místo a ve zvětšujících se kruzích začne prozkoumávat okolní území. Obrana je lehčí než útok Dalším prvkem převzatým z minulých dílů je uzdravování jednotek. Pokud je jednotka na území blízko některého ze svých měst, poměrně rychle se léčí a doplňuje. Jednotku pochroumanou v boji tak můžete umístit blízko města a po nějaké době máte vojáky opět v plné síle. Jednotky dokonce ustupují z boje a pokud se jejich bojeschopnost povážlivě zmenší, stačí je pak přesunout k městu a vyléčit. K tomuto procesu stačí, aby přežil byť jen jediný člen jednotky. Pokud v boji zahynou všichni, je nutné jednotku znovu vycvičit. Je jasné, že proces léčení značně usnadňuje obranu měst – jednotky umístěné v jeho blízkosti se i v průběhu boje pomalu doléčují. Zónu „vlivu“ lze jednoduše zobrazit jak na minimapě, tak i na herní mapě. ![]() Slušivý kabátek Asi nejvýraznější změnou oproti předchozím dílům série Kohan je přechod do 3D. Grafické zpracování se opravdu vyvedlo, jednotky i budovy jsou nádherně vykreslené a herní prostředí je prostě fascinující. Zelené pláně, pusté pouště či zasněžené hory jsou doplněny výborně provedenými efekty (déšť, sníh, bouře atd.), voda se vlní a po zemi se prohánějí stáda zvířat. Herní plocha je poměrně členitá, přičemž terén má nezanedbatelný vliv na chování jednotek (bonusy při útoku z lesa, delší dohled z kopce atd.). ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Hudební a zvuková složka dopadla také na výbornou – hrdinové jsou skvěle nadabování, zvukové efekty a monumentální hudební skladby pak dokonale zvýrazňují perfektní atmosféru. Vše se navíc svižně hýbe i při průměrném HW vybavení a větším počtu jednotek na mapě. Technické zpracování je prostě skvělé a nemusím na něj šetřit superlativy. Drobné vady na kráse v klidu přenesete přes srdce nebo zjistíte, že chybějící funkce (jako například nemožnost otáčet kamerou) ani nevyužijete. Ovládání padne do ruky Na interface hry je znát, že prošlo dlouhým vývojem a že si s ním někdo dal dost práce. Vše je maximálně jednoduché a přehledné, ovládání „padne do ruky“ a během hry jej ani nebudete vnímat, což je pro ovládání vždy známkou nejvyšší kvality. Umělá inteligence jak vlastních, tak cizích jednotek je poměrně slušná, navíc spousta úkonů je zautomatizována nebo zjednodušena. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer Související články: Novinky, Kohan: Immortal Sovereigns recenze (4/2001) | ||
Martin Blatný | |
autorovi je 36 let, pracuje jako programátor-analytik, má v oblibě především logické hry a budovatelské strategie, ale nepohrdne výbornou hrou jakéhokoliv žánru |