Janes Attack Squadron - recenze
5/10
zdroj: Archiv

Janes Attack Squadron - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

12. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Letecký simulátor Janes Attack Squadron z prostředí druhé světové má za sebou bouřlivou minulost, ale nakonec vyšel a my jsme byli hlavně zvědavi, jestli dosahuje kvalit stále kralující hry IL-2 Sturmovik.

Autor: Mad Max
Publikováno: 12.května 2002


Obrázek zdroj: Archiv Jane’s Attack Squadron je simulátor zasazený do období 2.světové války, který se odehrává na západní frontě. Má za sebou velice bouřlivou minulost. První, kdo na něm začal pracovat, byla firma Looking Glass Studios, známá svými civilními simulátory Flight Unlimited. Bohužel vydavatelé z Electronic Arts po jejím krachu projekt zastavil. Nedlouho poté, co vás Leon na podzim minulého roku v novinkách informoval, hru převzal Mad Doc Software a vydavatelská práva zakoupil Xicat. Práce na projektu pokračovaly a my teď máme možnost posoudit, nakolik se Jane's Attack Squadron (dále už jen JAS) zdařila či nikoliv, jestli se vyplatí za ni utratit peníze, ale hlavně zdali to je konkurence pro kralující hru IL-2 Sturmovik.

Po instalaci a spuštění hry nás uvítá intro, sestavené z různých bitevních situací. To na vás dýchne atmosféru druhé světové, kterou hned dotvoří skvělá swingová hudba, hrající na pozadí menu. To obsahuje vše, co má - single a quick missions, kampaň, trénink, options, přehled techniky a credits. První, co mě okamžitě rozladilo, byly options. Nastavování obtížnosti a reality letu bylo dostatečně detailní. Avšak kámen úrazu se nachází v optimalizaci grafiky, která je hned po realitě alfou i omegou každého simulátoru. Nastavení grafiky představují pouze tři scrollbary a přepínaní rozlišení od 640x480 až po 1600x1200. Další nastavování se týká ovladačů, forcefeedbacku a klávesových zkratek.

 Rozdělení misí
V JAS se zúčastníte všech druhů misí, které byly pro druhou světovou válku typické. Budete absolvovat strategické nálety v B-17, ať jako pilot, bombometčík či střelec. Nebo naopak budete jeden z Little Friends, jež bombardéry nad místo určení doprovázely. Útočit se bude na města, továrny, ponorky, vlaky, tankové kolony nebo prostě jen poletíte a budete zemi bránit proti dorážejícím bombardérům.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Všechny mise jsou rozděleny do tří kategorií - trénink, samostatné mise a kampaň. Trénink se skládá z pouze pěti misí, které vás naučí základy. Každou tréninkovou misi je možné zaletět ve dvou typech letounů, kromě torpédového útoku, který je prováděn za pomoci Ju-88. Tak jako tak je trénink vcelku k ničemu, uvedené činnosti, které se trénují, zvládne kdokoliv s trochou zkušeností z předchozích simulátorů. Samostatných misí je také pouze pět a jsou rozděleny mezi všechny mocnosti, jež se nad západní frontou utkaly.

 Kampaň
Kampaň je rozdělena jak za Německo, tak za Spojence, přičemž za každou stranu máte možnost odlétat přibližně devět akcí v rozmezí let 1943 - 45. Zapomeňte však na to, že by kampaň byla dynamická. Obsahuje pouze daný počet misí, ve kterých se nemění ani pozice nepřátelských letounů, takže pokud už tu samou akci letíte podeváté, víte naprosto přesně, kde se kdo nachází a není problém se na to připravit. Navzdory tomu jsou však mise velice náročné, a tak mnohdy nestačí ani oněch zmiňovaných devět pokusů.

Zvětšit zdroj: Archiv Další, co mi na misích v kampani nesedělo, byla jejich stavba. Uvedu příklad: máte zničit továrnu na výrobu Spitfirů. Továrna je obrovská a na její zničení by se hodil velký strategický nálet. Bohužel vy dostanete pouze pět letadel FW - 190, každé ověšené třemi bombami, z nichž dvě se odhazují v páru, kvůli vyvážení letounu. Naproti tomu však v další misi dostanete tři Ju - 88 s plným nákladem bomb a máte zničit radnici jednoho anglického města. Tedy akce, na kterou by se eventuálně Focke Wulfy hodily.

 Problematický briefing
Ale kampaň má i další stinné stránky. Tou první bude asi briefing a debriefing, což jsou položky, které se vztahují i k samostatným misím. Jako celý briefing slouží pouze popis toho, co máte udělat, s čím to máte udělat a s kterými piloty poletíte, což je naprosto zbytečný a nepotřebný údaj. Další minus je nepřítomnost mapy. Ano, čtete dobře, za celou hru nevíte, nad čím to vlastně letíte. To je velice dezorientující a totálně to zabíjí vlastnost, kterou se autoři chlubili a to reálné převýšení terénu a památky ve známých městech.

Teď se někdo může ptát, jak se tedy navigovat správným směrem, abychom doletěli k místu střetu. K tomu slouží jakési zelené kruhy, kterými prolétáte v místech waypointů. Co se ale upřít nedá, je reálná vzdálenost, u bombardovacích misí počítaná na stovky kilometrů. Avšak nic není ztraceno a nedočkaví hráči se můžou mezi waypointy přenášet, takže do místa útoku doletí za pět minut.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Quick missions
Quick missions je obdoba stejného builderu z IL-2 Sturmovik. To by se jednoduše dalo popsat jako: vyber si letadlo, zvol si protivníka a leť. Avšak je zde několik položek, díky nimž můžete obyčejný dog-fight zpestřit. Nejdříve si vyberete, zda chcete letět se stíhacím, nebo bombardovacím letadlem a pak druh mise. Jakmile toto navolíte, můžete se pustit do výběru letadel. A těch je šestnáct na každé straně, takže může vzniknout velmi pěkná bitva. Špatné je pouze to, že nemůžete letět jako doprovod bombardéru nebo si zvolit stíhače, který by jako doprovod letěl vám.

 Modely letadel
K dispozici nám je 15 letadel, od stíhaček po bombardéry, jak za Spojence, tak i za stranu osy. Za Spojence jsou to: Spitfire MkI a Mk IX, B-17, B-24, Avro Lancaster MkI a jejich „little friends“ P - 38J, P - 47D, P - 51D. Oponují jim následující stroje: Me109E-4 a G-6, FW190 A-4, A-8 a A-9, proudový letoun Me262A1b a bombardér Ju88A-4. Ve hře jsou zakomponovány ještě dva další letouny, které však v připravených misích nenajdeme, ale jsou přítomny v editoru misí a lze s nimi létat. Jsou to raketový Me163 Komet a noční stíhačka Ju88G-7. K odhalení posledních dvou mi významnou měrou pomohl obrovský článek o JAS od kolegů na SimHQ.com.

Zvětšit zdroj: Archiv Další aspekt, ve kterém JAS nevyniká, jsou matematicko-fyzikální modely letadel. Ty bohužel ve většině případů neodpovídají skutečnosti a výsledkem toho je, že některé stroje mají výkony nadsazené a jiné podhodnocené. To se týká hlavně amerických letounů a většiny německých, což znamená, že letadla, která měla v reálu jasnou převahu, se teď sotva vyrovnají těm slabším.

Stejně jako stíhačky, i bombardéry mají nadhodnocené výkony. Opravdu neznám bombardér z druh0 sv2tov0, který by zvládl looping. Jakmile B-24 nebo jakýkoliv jiný těžký bombardér příliš nakloníte, tak kromě toho, že vám posádka nakloněna příliš nebude, se váš letoun začne stáčet do střemhlavého klesání. Prostě na záda ho neotočíte. Natož s ním dělat looping. Bohužel v JAS není problém létat s B-17 skoro stejně jako se stíhačkou, což potvrzuje fakt, že jsem se s B-17 svou obratností téměř vyrovnal taktéž silně podhodnocenému Focke Wulfu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Vývrtky a další problémy
Další výtky následují. Díky nastavení v Options si můžete zvolit, jak náchylná budou letadla pro pád do vývrtky. Pokud vše, co můžete, nastavíte na maximum (tak, jak by to měl dělat každý virtuální pilot), dostanete se do stavu, kdy chybí jen málo a vy přeženete úhel náběhu natolik, že vám letadlo začne padat do vývrtky. To by bylo naprosto v pořádku, kdyby dostávání se z ní nebylo tak neuvěřitelně jednoduché a to i v malé výšce. Další věc je ztráta rychlosti a opětné zrychlování. Rychlost ztratíte jen pomalu, ale zpět ji naberete velmi rychle. To jsem zkoušel u Spitfiru. Při 300km/h jsem vypnul motor a čekal. Až po neuvěřitelné době začala rychlost klesat tak, že mě donutila motor znovu zapnout. A to jsem letěl ve vodorovné pozici - divné. Poslední výtka se bude týkat právě vypínání motoru za letu. V tom by nebyl žádný problém, kdyby se po vypnutí vrtule nepřestala točit. Normálně by se vrtule vlivem náporu vzduchu sama otáčela. Ovšem ne v JAS.

Některé výše popsané problémy řeší nedávno vyšlý patch, který si od nás můžete stáhnout. A nebo si můžete modely letadel upravit sami v Psychic Editoru. To dává hře poněkud jiný rozměr a umožňuje ji posunout do značné reality. Bohužel tato utilitka není nikde popsaná, a tak bude nějakou dobu trvat, než se lidi (jako například MLK, který je známý svými addony do MS Flight Simulatoru) pustí do přetváření a upravování modelů, aby odpovídaly skutečnosti.

 Kokpity
Zvětšit zdroj: Archiv Kokpity jsou ztvárněny relativně věrně. To slůvko "relativně" přidávám pouze kvůli tomu, že se zpracováním ani trochu nerovnají ostatním simulátorům. Vše je sice na svém místě, ale ne zrovna perfektně uděláno, celý přístrojový panel je totiž úplně plochý. Žádný přepínač, nic nevyčnívá, ani okraje budíků. A to je u kokpitu, který si říká 3D, docela chyba. Dalším zádrhelem jsou palposty u bombardérů. Nevím jak u B-24 a Lancasteru (ty totiž nebyly v žádném simulátoru ještě použity), ale u B-17 příliš neodpovídají a simulátoru B-17 The Mighty 8th nesahají ani po kotníky. To nám ale nebrání se po celém kokpitu nebo palpostu za pomoci myši krásně rozhlížet.

 Mapování poškození
Mapování je věc, kterou se Mad Doc velice chlubil. A je pravda, že kam vystřelíte, tam se objeví díra po kulce. Bohužel nezáleží na tom, do jakého materiálu střílíte, protože stejně se objeví vždy ta samá po okrajích pokovená díra. Autoři z Mad Doc, každé letadlo rozdělili na obrovský počet segmentů, jež mohou být samostatně poškozeny a většina z nich může od letadla odpadnout. To je samozřejmě fajn, ale objevují se zde i aspekty až příliš nereálné. Když totiž letadlu ustřelíte kus křídla (zvláště, jedná-li se o nepřátelský letoun, o vašem to až tak dalece neplatí), tak to prostě letí a manévruje dál.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Velice mě pobavilo, když jsem viděl, že mi po třech výstřelech ze zadního kulometu Ju-88, upadl celý ocas od kokpitu dál, ale já jsem stále mohl letounem otáčet v podélné ose. A stroj se ani nechystal nějak čumákem padat k zemi. Prostě letěl v nezměněné pozici a padat začal až za chvíli, stále jsem však mohl letadlem otáčet. A podobných příkladů bych mohl uvést celou řadu. Ale musím uznat, že je skvělé, když letadlu můžete ustřelit směrovku, klapku, výškovku nebo cokoliv jiného. Dokonce i pilota můžete zastřelit, ale to taková novinka zase není.

 Umělá inteligence
Zvětšit zdroj: Archiv Co se umělé inteligence týče, není na tom JAS nejlépe. Zaprvé: wingman, potažmo celá vaše letka, je vám k ničemu, protože protivník jich hned při prvním průletu většinu zničí. A pokračovat můžeme inteligencí, či spíše neinteligencí nepřátel. Ta se projeví hlavně v quick missions, kde máte možnost bedlivěji sledovat nepřítele. Nepřítel stále opakuje ty samé manévry, takže si rychle navyknete na to, co děla a sestřelíte jej. Problém je, že to samé dělá s jakýmkoliv letadlem, takže pokud mu dáte slabší letoun, vaše šance na sestřel se násobí, protože počítač nerozpozná, v jakém letadle letí, a to, co dělal se silným, dělá i se slabým.

Další chyba je narážení počítačem řízených letadel do země. To v praxi znamená, že máte-li za ocasem několik nepřátel a došly vám náboje, není nic jednoduššího, než letět tak 30 metrů nad zemí a čekat, dokud si pro vás nepřítel nepůjde a nenarazí na zem. Velice spolehlivý způsob na vítězství :) Bohužel to samé se děje i s letouny z vaší letky. I tyto chyby z části řeší výše zmiňovaný patch, až na to narážení letadel do země.

 Komunikace, editory, multiplayer
Zvětšit zdroj: Archiv Komunikace je dalším (kolikátým už?) průměrem ve hře. Jediné, co můžete dělat, je vydávání povelů celé letce, nebo jednotlivým sekcím a svému wingmanovi. Ty se skládají z obvyklých příkazů, jako: kryj me, zaútoč na můj cíl, zaútoč na bombardéry atd. Naprosto neexistuje jakákoli komunikace s věží.

Hra obsahuje dva editory. Psychics editor, o kterém jsem se již zmínil a který upravuje vlastnosti a sílu konstrukce letadel. Další však je editor misí, který je neuvěřitelně detailní a pokud nemáte jakoukoliv dokumentaci, která bohužel není na CD společně s manuálem, ale je volně ke stažení na domovské stránce, nemáte, až na zkušené jedince, šanci vyrobit kvalitní misi. Ani já jsem nebyl schopen vloudit se do tajů tohoto editoru.

Multiplayer jsem bohužel neměl možnost za dobu testování vyzkoušet, a tak budu čerpat informace od kolegů ze zahraničních serverů. Hru může hrát až 32 hráčů po internetu nebo LAN. Avšak je přítomen pouze jeden styl hraní a to dog-fight. Bohužel ani neexistuje možnost navolit počítačové protivníky. Co však potěší, je možnost plného obsazení bombardéru.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

• Grafika
Letadla vypadají velmi dobře a jsou propracovány do nejmenšího detailu, včetně poškození. Ale zemi tvoří pouze hladká textura, která je sice krásná na pohled z nějakých 5000 metrů, ale pokud slétnete níž, zjistíte, že je to jen placka s kopci. Žádný předěl mezi kolejemi a zemi nebo něco podobného. Prostě nic. Co mě ale vcelku potěšilo, jsou města. Ty už nejsou jen textury s pár baráčky v centru, ale celé město je domy doslova prošpikováno a nejsou to jenom baráky, ale i světoznámé památky - například Eiffelova věž nebo Vítezný oblouk. Domů je sice pouze několik druhů, ale i tak je to dost pokrok. I když se hra při nízkém průletu začne solidně trhat, zvlášť, když se na vás spustí vskutku impozantní protivzdušná palba, kdy celá obloha doslova zčerná od výbuchů flaku. Ale jinak je vše krásně plynulé i na slabších počítačích. Lepší povědomí o grafice hry vám snad přinese množství obrázků všude kolem.

Zvuky jsou dostačující. Je slyšet kolísání motoru a údery kulek do trupu vašeho letounu přidávají na té správné atmosféře, stejně tak, pokud kolem vás vybuchuje flak. S čím mě autoři příjemně překvapili, jsou hlášky v německém jazyce - samozřejmě pokud letíte za Němce. Je poznat i rozdíl v rážích kulometů a kanónů.

Zvětšit zdroj: Archiv Jane’s Attack Squadron je bohužel jen velmi průměrný simulátor, který ani po kotníky nesahá současnému králi mezi leteckými simulacemi - IL-2 Sturmoviku. Ano, JAS překvapí a potěší některými věcmi, avšak celkově převládají spíše negativa. Což je škoda, protože se jednalo o velmi slibný projekt.

Stáhněte si: Patch (1,9 MB), Screenshoty
Související články: IL-2 Sturmovik recenze (prosinec 2001)

 
Mad Max
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Odfláknutý simulátor, který možná měl zůstat nedodělaný. Na druhou stranu mu však nemůžeme upřít jistou chytlavost. Alespoň ze začátku.

Nejnovější články