Autor: Mad Max Publikováno: 12.května 2002 |
![]() ![]() ![]() Všechny mise jsou rozděleny do tří kategorií - trénink, samostatné mise a kampaň. Trénink se skládá z pouze pěti misí, které vás naučí základy. Každou tréninkovou misi je možné zaletět ve dvou typech letounů, kromě torpédového útoku, který je prováděn za pomoci Ju-88. Tak jako tak je trénink vcelku k ničemu, uvedené činnosti, které se trénují, zvládne kdokoliv s trochou zkušeností z předchozích simulátorů. Samostatných misí je také pouze pět a jsou rozděleny mezi všechny mocnosti, jež se nad západní frontou utkaly. Kampaň Kampaň je rozdělena jak za Německo, tak za Spojence, přičemž za každou stranu máte možnost odlétat přibližně devět akcí v rozmezí let 1943 - 45. Zapomeňte však na to, že by kampaň byla dynamická. Obsahuje pouze daný počet misí, ve kterých se nemění ani pozice nepřátelských letounů, takže pokud už tu samou akci letíte podeváté, víte naprosto přesně, kde se kdo nachází a není problém se na to připravit. Navzdory tomu jsou však mise velice náročné, a tak mnohdy nestačí ani oněch zmiňovaných devět pokusů. ![]() Problematický briefing Ale kampaň má i další stinné stránky. Tou první bude asi briefing a debriefing, což jsou položky, které se vztahují i k samostatným misím. Jako celý briefing slouží pouze popis toho, co máte udělat, s čím to máte udělat a s kterými piloty poletíte, což je naprosto zbytečný a nepotřebný údaj. Další minus je nepřítomnost mapy. Ano, čtete dobře, za celou hru nevíte, nad čím to vlastně letíte. To je velice dezorientující a totálně to zabíjí vlastnost, kterou se autoři chlubili a to reálné převýšení terénu a památky ve známých městech. Teď se někdo může ptát, jak se tedy navigovat správným směrem, abychom doletěli k místu střetu. K tomu slouží jakési zelené kruhy, kterými prolétáte v místech waypointů. Co se ale upřít nedá, je reálná vzdálenost, u bombardovacích misí počítaná na stovky kilometrů. Avšak nic není ztraceno a nedočkaví hráči se můžou mezi waypointy přenášet, takže do místa útoku doletí za pět minut. ![]() ![]() ![]() Quick missions Quick missions je obdoba stejného builderu z IL-2 Sturmovik. To by se jednoduše dalo popsat jako: vyber si letadlo, zvol si protivníka a leť. Avšak je zde několik položek, díky nimž můžete obyčejný dog-fight zpestřit. Nejdříve si vyberete, zda chcete letět se stíhacím, nebo bombardovacím letadlem a pak druh mise. Jakmile toto navolíte, můžete se pustit do výběru letadel. A těch je šestnáct na každé straně, takže může vzniknout velmi pěkná bitva. Špatné je pouze to, že nemůžete letět jako doprovod bombardéru nebo si zvolit stíhače, který by jako doprovod letěl vám. Modely letadel K dispozici nám je 15 letadel, od stíhaček po bombardéry, jak za Spojence, tak i za stranu osy. Za Spojence jsou to: Spitfire MkI a Mk IX, B-17, B-24, Avro Lancaster MkI a jejich „little friends“ P - 38J, P - 47D, P - 51D. Oponují jim následující stroje: Me109E-4 a G-6, FW190 A-4, A-8 a A-9, proudový letoun Me262A1b a bombardér Ju88A-4. Ve hře jsou zakomponovány ještě dva další letouny, které však v připravených misích nenajdeme, ale jsou přítomny v editoru misí a lze s nimi létat. Jsou to raketový Me163 Komet a noční stíhačka Ju88G-7. K odhalení posledních dvou mi významnou měrou pomohl obrovský článek o JAS od kolegů na SimHQ.com. ![]() Stejně jako stíhačky, i bombardéry mají nadhodnocené výkony. Opravdu neznám bombardér z druh0 sv2tov0, který by zvládl looping. Jakmile B-24 nebo jakýkoliv jiný těžký bombardér příliš nakloníte, tak kromě toho, že vám posádka nakloněna příliš nebude, se váš letoun začne stáčet do střemhlavého klesání. Prostě na záda ho neotočíte. Natož s ním dělat looping. Bohužel v JAS není problém létat s B-17 skoro stejně jako se stíhačkou, což potvrzuje fakt, že jsem se s B-17 svou obratností téměř vyrovnal taktéž silně podhodnocenému Focke Wulfu. ![]() ![]() ![]() Vývrtky a další problémy Další výtky následují. Díky nastavení v Options si můžete zvolit, jak náchylná budou letadla pro pád do vývrtky. Pokud vše, co můžete, nastavíte na maximum (tak, jak by to měl dělat každý virtuální pilot), dostanete se do stavu, kdy chybí jen málo a vy přeženete úhel náběhu natolik, že vám letadlo začne padat do vývrtky. To by bylo naprosto v pořádku, kdyby dostávání se z ní nebylo tak neuvěřitelně jednoduché a to i v malé výšce. Další věc je ztráta rychlosti a opětné zrychlování. Rychlost ztratíte jen pomalu, ale zpět ji naberete velmi rychle. To jsem zkoušel u Spitfiru. Při 300km/h jsem vypnul motor a čekal. Až po neuvěřitelné době začala rychlost klesat tak, že mě donutila motor znovu zapnout. A to jsem letěl ve vodorovné pozici - divné. Poslední výtka se bude týkat právě vypínání motoru za letu. V tom by nebyl žádný problém, kdyby se po vypnutí vrtule nepřestala točit. Normálně by se vrtule vlivem náporu vzduchu sama otáčela. Ovšem ne v JAS. Některé výše popsané problémy řeší nedávno vyšlý patch, který si od nás můžete stáhnout. A nebo si můžete modely letadel upravit sami v Psychic Editoru. To dává hře poněkud jiný rozměr a umožňuje ji posunout do značné reality. Bohužel tato utilitka není nikde popsaná, a tak bude nějakou dobu trvat, než se lidi (jako například MLK, který je známý svými addony do MS Flight Simulatoru) pustí do přetváření a upravování modelů, aby odpovídaly skutečnosti. Kokpity ![]() Mapování poškození Mapování je věc, kterou se Mad Doc velice chlubil. A je pravda, že kam vystřelíte, tam se objeví díra po kulce. Bohužel nezáleží na tom, do jakého materiálu střílíte, protože stejně se objeví vždy ta samá po okrajích pokovená díra. Autoři z Mad Doc, každé letadlo rozdělili na obrovský počet segmentů, jež mohou být samostatně poškozeny a většina z nich může od letadla odpadnout. To je samozřejmě fajn, ale objevují se zde i aspekty až příliš nereálné. Když totiž letadlu ustřelíte kus křídla (zvláště, jedná-li se o nepřátelský letoun, o vašem to až tak dalece neplatí), tak to prostě letí a manévruje dál. ![]() ![]() ![]() Velice mě pobavilo, když jsem viděl, že mi po třech výstřelech ze zadního kulometu Ju-88, upadl celý ocas od kokpitu dál, ale já jsem stále mohl letounem otáčet v podélné ose. A stroj se ani nechystal nějak čumákem padat k zemi. Prostě letěl v nezměněné pozici a padat začal až za chvíli, stále jsem však mohl letadlem otáčet. A podobných příkladů bych mohl uvést celou řadu. Ale musím uznat, že je skvělé, když letadlu můžete ustřelit směrovku, klapku, výškovku nebo cokoliv jiného. Dokonce i pilota můžete zastřelit, ale to taková novinka zase není. Umělá inteligence ![]() Další chyba je narážení počítačem řízených letadel do země. To v praxi znamená, že máte-li za ocasem několik nepřátel a došly vám náboje, není nic jednoduššího, než letět tak 30 metrů nad zemí a čekat, dokud si pro vás nepřítel nepůjde a nenarazí na zem. Velice spolehlivý způsob na vítězství :) Bohužel to samé se děje i s letouny z vaší letky. I tyto chyby z části řeší výše zmiňovaný patch, až na to narážení letadel do země. Komunikace, editory, multiplayer ![]() Hra obsahuje dva editory. Psychics editor, o kterém jsem se již zmínil a který upravuje vlastnosti a sílu konstrukce letadel. Další však je editor misí, který je neuvěřitelně detailní a pokud nemáte jakoukoliv dokumentaci, která bohužel není na CD společně s manuálem, ale je volně ke stažení na domovské stránce, nemáte, až na zkušené jedince, šanci vyrobit kvalitní misi. Ani já jsem nebyl schopen vloudit se do tajů tohoto editoru. Multiplayer jsem bohužel neměl možnost za dobu testování vyzkoušet, a tak budu čerpat informace od kolegů ze zahraničních serverů. Hru může hrát až 32 hráčů po internetu nebo LAN. Avšak je přítomen pouze jeden styl hraní a to dog-fight. Bohužel ani neexistuje možnost navolit počítačové protivníky. Co však potěší, je možnost plného obsazení bombardéru. ![]() ![]() ![]() Grafika Letadla vypadají velmi dobře a jsou propracovány do nejmenšího detailu, včetně poškození. Ale zemi tvoří pouze hladká textura, která je sice krásná na pohled z nějakých 5000 metrů, ale pokud slétnete níž, zjistíte, že je to jen placka s kopci. Žádný předěl mezi kolejemi a zemi nebo něco podobného. Prostě nic. Co mě ale vcelku potěšilo, jsou města. Ty už nejsou jen textury s pár baráčky v centru, ale celé město je domy doslova prošpikováno a nejsou to jenom baráky, ale i světoznámé památky - například Eiffelova věž nebo Vítezný oblouk. Domů je sice pouze několik druhů, ale i tak je to dost pokrok. I když se hra při nízkém průletu začne solidně trhat, zvlášť, když se na vás spustí vskutku impozantní protivzdušná palba, kdy celá obloha doslova zčerná od výbuchů flaku. Ale jinak je vše krásně plynulé i na slabších počítačích. Lepší povědomí o grafice hry vám snad přinese množství obrázků všude kolem. Zvuky jsou dostačující. Je slyšet kolísání motoru a údery kulek do trupu vašeho letounu přidávají na té správné atmosféře, stejně tak, pokud kolem vás vybuchuje flak. S čím mě autoři příjemně překvapili, jsou hlášky v německém jazyce - samozřejmě pokud letíte za Němce. Je poznat i rozdíl v rážích kulometů a kanónů. ![]() Stáhněte si: Patch (1,9 MB), Screenshoty Související články: IL-2 Sturmovik recenze (prosinec 2001) |
Mad Max připravil: jd |