Jack Keane - recenze
8/10

Jack Keane - recenze

16. 4. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kterak němečtí tvůrci ukázali světu, že i stokrát omleté téma o záchraně světa před čajožravými rostlinami lze pojmout ve velkém stylu (pamatujete Monkey Island?) a postavit tak žánr point-and-click adventur zpět na nohy.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 16.dubna 2008
Verze hry: finální/anglická/PC

Recenze o tom, kterak němečtí tvůrci ukázali světu, že i stokrát omleté téma o záchraně světa před čajožravými rostlinami lze pojmout ve velkém stylu a postavit tak upadající žánr point-and-click adventur zpět na nohy. Vývojářský tým Deck 13 se zapsal do povědomí hráčů adventur svou sérií Ankh. Ač nemohu těmto hrám upřít kvalitu, hlavně díky poměrně originálním hádankám a místy nelineárnímu průběhu děje, nejednalo se pro mě díky egyptskému prostředí a příšerně přebloomované grafice o kdovíjak atraktivní sousto.

Dobrodružná cesta na ostrov
Jack Keane měl velké ambice toto všechno změnit a osobně jsem ho sledoval už od oznámení s velkou nadějí. A opravdu, i když zajímavé výtvarné cítění autorů zůstalo při starém, egyptské reálie byly nahrazeny o poznání atraktivnějším prostředím tajuplného ostrova přesně ve stylu Monkey Islandu. Jinými slovy jde o něco, co musí být blízké srdci snad každého adventurního pamětníka.

Hlavním hrdinou hry je "překvapivě" Jack Keane, který představuje jakousi kombinaci sarkasmu Hana Sola z Hvězdných válek a dobrodružného vzevření Indiana Jonese. Jack je kapitánem polorozpadlé bárky na leasing, který se mu zrovna nedaří splácet (soudě podle úvodní pasáže, kde je svázaný na židli "přesvědčován" dvojicí vymahačů).

Finanční krize ovšem s příběhem souvisí jen velmi nepřímo, hlavním tématem je tentokrát dobrodužná cesta na už zmíněný ostrov kdesi uprostřed oceánů, kam máte dopravit anglického tajného agenta na rutinní misi výměnou za štedrou odměnu. To, že to ale budou zatraceně těžce vydělané peníze, vám dá rychle na vědomí už jedna z prvních situací, kdy tajný agent navede vaši loď na útesy.

Se stylem a grácií
Postavy a prostředí jsou vykreslené s černobílou naivitou malého dítěte, ovšem mírně posunutou do světa dospělých, aby více vynikla vtipná absurdita. Všechno má své místo, všechno je přesně takové, jaké byste patrně chtěli mít a všechno to prostě do sebe úžasně pasuje, nic nepřebývá ani nechybí. Jistě, Jack Keane je v některých směrech velmi kýčovitě pojatý, ale v jeho případě se nemohu ubránit nutkání to považovat spíše za stylovou vlastnost než negativní jev.

Onen anglický agent je například typický nešika, který zbabrá, na co přijde, v Kapském městě se maskuje do kostýmu Mexičana a . Jakoby z oka vypadnul inspektoru Clouseauovi z Růžového pantera. Na druhé straně barikády potom stojí šílený Doktor T., který za mocného chichotání ze svého sídla kuje plány na podrobení světa za pomoci armády cvičených opic a masožravých kytek. A nebyl by to asi šťavnatý příběh bez kusu pořádné ženské, v Jack Keane reprezentované druhou hratelnou postavou Amandou.

Multikulturní společnost
Ačkoliv není Tooth Island, jak se ostrov jmenuje, zanesený takřka v žádných mapách, není rozhodně neobydlený. Spíše naopak, poskytuje prostor pro různé tajné laboratoře, chrámy domorodců a hlavně velkou indicky laděnou vesnici s asi patnáctkou různorodých obyvatel. Do té se během hry opakovaně vracíte a řešíte vedlejší úkoly typu záchrany nepovedené svatby nebo výpomoci indickému taxikáři s napravením .

To byl od autorů nepochybně rozumný tah, neboť díky velkému počtu postav a různorodých prostředí se jim otevřel prostor pro tisíc a jeden satirický nebo parodujících vtípek, o více než nadstandardní herní době cca 20 hodin ani nemluvě. Osobně jsem na humor v tzv. crazy komediálních hrách a filmech docela háklivý a nic mi nepřijde trapnějšího než samoúčelné vtipy po vzoru Poldy nebo Horkého léta.

Některé pasáže v Jack Keane tímto sice také čpí, ale naštěstí jsem byl v drtivé většině případů překvapen kvalitativní laťkou, která byla nasazena a která v pohodě snese srovnání třeba s epizodním Sam & Maxem. Spousty narážek na Hvězdné války, Indiana Jonese, Kmotra a další filmové nebo literální klasiky si sice ne každý všimne, ale to nic neubírá na jejich vtipnosti a decentnosti. A když postavička, nápadně připomínající Marlona Branda v sandálích, začne bránit počestnost své dcery na úzkém mostě za vehemetního zvolání "Neprojdeš!", to se asi smíchu ubrání málokterý fanda Pána prstenů.

Perfektní hádanky
Vtipné situace a dialogy skvěle doplňuje i design hádanek, které jsou pojaty striktně coby klasické kombinování nalezených předmětů. Je pravda, že puzzly nemusí vyhovovat každému, neboť jejich vnitřní logika se neřídí zákonitostmi našeho světa, ale světa kreslených komixů. Je už na hráči, jestli se dokáže naladit na podobnou vlnu, každopádně obtížnost je vyvážená perfektně a snad ani jednou během hry jsem neměl pocit frustrace, ošizení kvůli podpásové nelogičnosti nebo pixelhuntingu. Poslední jmenované ve hře prakticky neexistuje, neboť díky disproporciálnímu výtvarnému pojetí všech objektů ve hře je vše pěkně veliké a krásně vidět i bez nějakých berliček v podobě zkratek pro zvýraznění aktivních bodů na obrazovce.

Drobný příklad logického myšlení v Jack Keane ale každopádně neuškodí. Chcete-li dejme tomu získat prkno plovoucí ve vodě, cesta v vede přes zkombinování rybářského prutu a červotoče jako návnady. Ve hře narazíte na stromový přístřešek s opicí na rotopedu, který napájí elektrický plot. Jak na ni? A hele, neviděl jsem někde opodál kytku s pěkně zubatým úsměvem a opičími kostmi roztroušenými kolem? To by mohlo fungovat... Některé úkoly lze podobně jako v Ankhu vyřešit vícero různými způsoby a i když se díky tomu postup hrou nevětví nijak obšírně, určitě je to sympatické rozptýlení a po čase se půjde ke hře vrátit zpět a vyzkoušet si i její další možnosti.

Autoři se pokusili i o v žánru poměrně nezvyklou věc, a sice systém bonusů za s postupem ve hře nesouvisející maličkosti. Jedná se o sběr ukrytých předmětů, drobné úkony jako vyřezání halloweenských hlav z dýní v jedné z lokací, atp. Bohužel toto zůstalo jen na půli cesty a odměny mohly být atraktivnější než sépiový filtr (hodící se do hry asi jako automat na kondomy do Vatikánu) a muzeum voskových figurín. Do něj se postupně přidávají postavy ze hry.

Mona Lisa mezi adventurami
Po vizuální stránce Jack Keane doslova exceluje. Expresivně vyjádřeno, výtvarné pojetí ve stylu Grim Fandanga, Psychonauts nebo Sam & Maxe vyloženě žeru. Lokace jsou navrženy velmi poutavě, detailně a některé z nich mě dokázaly donutit zapomenout na okolní svět a nechat se pohltit atmosférou hry. To se povede malokteré z dnešních her. Na co určitě nezapomenu, to byla zběsilá honička dvouplošníkem skrz zalesněný kaňon, kdy musíte za letu pobíhat po letounu a řešit různé technické problémy, útěk z bortícího se majáku nebo noční lokace v okolí opuštěné vesničky a tajemného skleníku, které mi chtě nechtě připomněly krásné obrázky z chystaného Vampire Story.

Grafici se projevili skutečně jako velcí hračičkové, což je vidět na spoustě dalších maličkostí jako výborné animace, trefná mimika a gestikulace postav během rozhovorů a třeba i měnící se výraz hlavní postavy podle toho, v jaké se nachází situaci (ustrašený pohled při útěku ze spárů smrti,...).

Neduhy v technickém zpracování jsou vidět jen letmo, ale vidět jsou. Kamera sem tam nevolí právě nejlepší úhel, asi třikrát jsem zaznamenal drobnou chybu animace postav a hra si ne moc dobře rozumí s klávesovou zkratkou Alt + Tab. Bloom efekt je velmi subjektivní hodnotit, ale bohužel v míře, v jaké je použit zde, mi trochu vadí. Asi u dvou lokací jsem měl nepříjemný pocit v žaludku a pocit, že zírám dalekohledem do slunce. Rozhodně bych byl raději, kdyby se dal v nastavení hry vypnout nebo alespoň zredukovat.

další obrázky z této hry v galerii

No a v neposlední řadě jsem smutně oželel rozlišení dnes poměrně běžných 1680x1050 a spokojil se s ve hře maximálním 1440x900. Přestože i v něm vypadá hra velmi dobře, jistě by to pro autory nebyl takový nepřekonatelný problém, neboť byl použit plnohodnotný 3D engine a nikoliv předrenderované pozadí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dabing je podle mého skromného soudu velmi povedený, minimálně u hlavních postav. Sarkastický tón Jackovi parádně sedl, Amanda je sexy a Doktor T. se zase projevuje správně spiklenecky. Dojem kazí jen dabéři některých (speciálně ženských) vedlejších rolí, jejichž pištění mi bylo protivné. Soundtrack je sice docela dobrý, jen škoda, že ho uslyšíte přibližně v jednom procentu hry během akčnějších úseků. Ve zbytku hudba z neznámých důvodů chybí.

trailer

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Ankh recenze, Ankh 2: Srdce Osirise recenze

Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)

Martin Holas

Skvělá adventura, které se toho dá vyčinit jen málo a naopak pochválit hodně: jmenovitě třeba dlouhou herní dobu, hádanky, humor a skvělé výtvarné zpracování jako vystřižené z kuchyně mistra Tima Schafera. Na co ještě čekáte?