Insane
9/10
zdroj: tisková zpráva

Insane

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 12. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Insane - recenzeAutor:LeonPublikováno: 7.prosince 2000Po propadáku 4x4 Evolution je tu...


Insane - recenze

Autor:Leon
Publikováno: 7.prosince 2000

Po propadáku 4x4 Evolution je tu konečně pořádný off-road simulátor - Insane od Codemasters.

 Pryč s 4x4 EVO
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není to tak dávno, co jsem si v recenzi na 4x4 Evolution stěžoval na nedostatek kvalitních off-road simulátorů. A neuběhlo ani pár týdnů a mé stížnosti jsou minulostí - vyšla totiž hra Insane. Mimochodem, nechápu, jak většina recenzentů mohla 4x4 Evo hodnotit tak vysoko, když šlo o celkem slušné fiasko. Ale co, je to jejich názor, ale radím vám dobře, pokud si chcete koupit nějaké off-road závody, zapomeňte na 4x4 Evo a kupte si raději Insane, která je nejméně o 100% lepší. Proč a v čem se hned dozvíte.

Codemasters jsou známí především svými špičkovými závodními hrami (také netrpělivě čekáte na Colin McRae Rally 2, která se objeví co nevidět?). Trošku překvapivě si však pro vývoj off-road hry vybrali prakticky neznámý maďarský tým Invictus, ale asi dobře věděli proč. Ti totiž dokázali něco nevídaného - dokázali spojit dokonalý fyzikální model s výbornou hratelností a neskonalou zábavou. V minulosti tomu tak většinou nebývalo. Pokud byla některá podobně zaměřená hra realistická, nebyla moc zábavná a naopak. Ale pěkně od začátku.

 Klasické volby v menu
Po spuštění hry vás navnadí už pěkné intro, které se dnes sice očekává u každé hry, ale Insane intro je opravdu jedno z nejlepších, co jsem kdy viděl. Po něm se ocitnete v hlavním menu, kde si můžete vybrat ze základních typů her - singleplayer nebo multiplayer. Určitě začneme singleplayer hrou, ale nebojte se, k multiplayeru se ještě vrátíme. Poté je vhodné vytvořit si vlastního jezdce a zvolit si jeho model. A můžeme jít závodit. Na výběr jsou celkem obligátní volby - Championship, Quick Race a Practice. Volba Practice je každému jasná a nemá cenu se o ní rozepisovat. I volba Quick race je jasná - zvolíte si auto, lokaci tratě, herní mód a kvalitu soupeřů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Volba vozidel i tratí je zpočátku omezena a teprve postupem v závodech Championship se odkrývají další a další. Nezbude vám tedy nic jiného, než hrát zmíněný Championship. Ten je rozdělen na 5 tříd podle typů vozidel. Zpočátku je přístupná pouze nejslabší třída a do další se dostane vždy po získání dostatečného počtu bodů. Body ze získávají za umístění systémem 10-7-4-0, přičemž vždy máte tři soupeře. V jednotlivých třídách je určitý počet map (resp. lokací) se třemi různými módy.

Tím jsme se konečně dostali k tomu, v čem Insane bezesporu kraluje - rozmanitosti herních módů. Nebude tedy na škodu, když si je trochu přiblížíme:

 Off-road race
Tento mód je klasický závod, kdy máte na mapě vyznačenou trať (jediný mód se značenou trasou) s checkpointy, které je potřeba projet co nejrychleji a samozřejmě ve správném pořadí. Jede se na několik kol - zpravidla na tři.

 Jamboree
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Cílem v Jamboree je získat pro sebe co nejvíce „gates“, což jsou v podstatě opět zase checkpointy. Vždy je aktivní jeden checkpoint, kterým je potřeba projet jako první. Kdo to udělá, získává bod a v tom okamžiku se na mapě aktivuje jiný checkpoint. Vyhrává ten, kdo nasbírá 10 bodů. Jamboree je však trochu nedomyšlen. Chybička spočívá v tom, že checkpointy se aktivují v daném pořadí. Pokud se tedy mapu naučíte a vytipujete si pár checkpointů, ke kterým budete jezdit předem, aniž byste bojovali o ten momentálně aktivní, nebude vám dělat větší problém vyhrávat. Prostě si počkáte u toho následujícího, který se aktivuje poté, co některý z vašich soupeřů získá předcházející. Myslím, že ještě zajímavější by byla náhodná aktivace příštího checkpointu. Pak by se nedalo taktizovat a muselo by se tvrdě bojovat o každý checkpoint.

 Gate Hunt
Na mapě je daný počet (30) „gates“. Vítězí ten, kdo jich pro sebe zabere nejvíc. Jinak řečeno, na začátku jsou všechny checkpointy aktivní. Ten, kdo ním první projede, získává bod a zároveň tento checkpoint deaktivuje. Závod končí v momentě, kdy jsou všechny checkpointy zabrány. V tomto módu je velice důležitá spolupráce s mapou, na které máte znázorněny všechny checkpointy, které jsou barevně rozlišeny (aktivní - neaktivní). Je dobré si tedy předem promýšlet trať a zároveň pokud možno zbytečně nesoutěžit s ostatními soupeři. Ostatně znáte to - dva se perou a třetí se směje.

 Pathfinder
Další variace na téma projíždění checkpointů. Tentokrát je na mapě 15 checkpointů a vyhrává ten, kdo je jako první projede všechny. Na pořadí samozřejmě nezáleží a je jen na vás, jakou trasu si zvolíte. V Pathfinderu se nedá moc taktizovat ohledně soupeřů, záleží jen na vás samotných.

 Destruction Zone
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tento mód je trochu podobný Carmageddonu nebo Destruction Derby. Primárním cílem je získat co nejvíce bodů. Ty můžete získat dvěma způsoby. Jedním méně efektivním je najíždění do soupeřů a pokud se vám třeba podaří soupeře přetočit přes střechu, získáváte další bonus. Tím druhým je obsazení strategické zóny. Ta se na mapě často nachází na těžko přístupném místě a je vyznačena zeleným křížem. Pokud se zrovna nacházíte v této zóně sám, naskakují vám další body. Je-li tam však více soupeřů, body nepřibývají nikomu a je proto důležité snažit se ostatní soupeře z této zóny vystrnadit. Po určité době je tato zóna deaktivována a na jiném místě se aktivuje jiná. Vítězí ten, kdo dosáhne celkem 200 bodů.

 Capture the Flag
Mód Capture The Flag (CTF) je znám především z akčních her. V Insane je však v trochu jiné podobě. Na mapě je jen jedna vlajka a ten kdo jí momentálně drží, získává body. Další důležité body se získávají projetím checkpointu s vlajkou. Tu můžete soupeřovi ukradnout a zrovna tak se dá snadno ztratit, např. pokud přetočíte auto přes střechu. Hra končí, když jeden z hráčů dosáhne 150 bodů.

 Return the Flag
I tentokrát je na mapě jedna vlajka a vaším úkolem je dopravit jí zpět na start. Poté se náhodně na mapě objeví vlajka jiná. A tak stále dokola, dokud někdo nedopraví zpět celkem 3 vlajky. Vlajka se dá opět soupeřovi ukradnout a zrovna tak jí lze i ztratit.

Jak vidíte, máte příležitost zahrát si celkem 7 módů, z nichž většina je pro off-road závody netradičních. Ale co je hlavní, pro jejich rozmanitost vám nehrozí jednotvárnost a nuda.

 Fyzikální model vozidel
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nyní bych se chtěl trochu pozastavit nad tím, v čem je Insane absolutní špička - totiž u fyzikálního modelu vozidel. Nevím přesně, jak to Invictus dokázali, ale to, jak se všechny auta chovají na při jízdě, se mi jeví jako dokonalá realita. Těžko se to dá přesně popsat, to musíte vidět. Je nádherné pozorovat, jak na nerovných terénech pracují nápravy, jak se mění propérování vozu (speciálně u nezávislého zavěšení kol u osmikolky) nebo jaký vliv má na auto přetáčivost při pohonu zadní nápravy. Stejně tak je velmi podstatné, na jakém povrchu jedete. Auto se chová jinak na silnici, na trávě, v poušti, na sněhu i na ledu. Přitom všude má takové jízdní vlastnosti, které bych předpokládal. Nemalý vliv na chování vozu při jízdě má i jeho poškození, kdy například ohnutá náprava odklání vůz z přímého směru. I když malé rejpnutí si neodpustím - zdá se mi, že míra poškození není taková, jaká by byla asi ve skutečnosti. Vím sice, že tyhle závodní speciály vydrží leccos, ale že by celkem bez pohromy vydržely i pády z třicetimetrových srázů, to asi těžko.

Na druhou stranu nemusíte neustále opravovat vůz, protože pádů a všelijakých kotrmelců je opravdu hodně. Ano, opravovat vůz jde podobně jako v Carmageddonu během závodu. Nestojí vás to žádné peníze (ty se ostatně v Insane vůbec neobjevují), pouze opravou ztratíte 3 sekundy, během kterých se auto opravuje. Někdy se vám také může stát, že se dostanete do těžko řešitelné situace (spadnete do kaňonu, někde uvíznete apod.). K jejímu vyřešení vám pomůže klávesa „Rescue“, která vás vrátí na nějaké místo, kde jste se předtím pohybovali. Nepočítejte ale s tím, že se po nechtěném pádu ze skály vrátíte zpět nahoru. Na to je tato funkce příliš inteligentní. Jen dodám, že použitím Rescue ztratíte 5 sekund.

 Výběr vozítek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samotných vozidel je ve hře něco přes dvacet. Tím, že postupně procházíte Championshipem, se vám odkrývají další auta potřebná k nové závodní třídě a k tomu i vozítka bonusová. U každého vozidla si můžete zvolit tři základní nastavení - Factory (z továrny), Race (závod) a Off-road. Pokud by vám to bylo málo, můžete si auto nastavit podle svého gusta. Tato nastavení jsou důležitá jak vůči zvolenému hernímu módu, tak především zvolené trati. Například na zasněžené kopcovité mapě je vám nastavení na Race celkem k ničemu. Mapy samotné jsou zasazené do různých států a podle toho i vypadají. V Itálii jezdíte po zasněžených Alpách, na Havaii po malých ostrovech, čas od času se objevíte v poušti apod. Velikost map není velká, odhadem asi 1300x1300 metrů a i z toho je vidět, že autoři dbali především na akci a zábavu. Jinak nehrozí, že z mapy vyjedete. Podobně jako Cimrmani („Jdu na sever a už jdu na jih“) se i vy nakonec objevíte na druhém konci mapy. Toto řešení je dnes celkem běžné a viděli jsme ho i v 4x4 Evo.

Sledování zmenšené mapy na displeji je velice důležité. Dají se z ní totiž vyčíst důležité údaje - tudy to nepůjde, je tam kaňon, další checkpoint je na silnici a po ní se tam nejrychleji dostanu apod. Taktéž na ní vidíte pozici soupeřů a podle toho můžete volit cestu s vlajkou bez rizika ukradnutí. Spolupráce se zmenšenou mapou, zvláště pokud lokaci nemáte dobře natrénovanou, je jedním ze základních předpokladů úspěchu ve hře. Také je dobré sledovat směrový ukazatel, který vás informuje o směru k checkpointu, vlajce nebo soupeři s vlajkou.

 Grafika
Zvětšit Grafické zpracování je na velmi dobré úrovni, která se od nových her už víceméně očekává. Auta jsou opravdu povedená, stejně tak hory, cesty, řeky, jezírka a další prostředí. Budov ve hře moc nepotkáte, ale ty už tak pěkné nejsou. Na některých místech potkáte ovce nebo bizony, kteří by také mohli vypadat lépe, ale to už je detail. Nejvíce mě mrzí, že moc pěkně nevypadá pohled z kabiny řidiče. Je sice hezké, že se při zatáčení pohled natáčí v zamýšleném směru, ale graficky se moc nepovedl. Zvláště volant vypadá jako osmiúhelník a i vše ostatní je takové hranaté. Nakonec jsem si z tohoto důvodu zvykl na ovládání vozu z pohledu zadní kamery, koneckonců je při tom vidět i dokonalá práce podvozku.

Trochu mě také mrzí, že nejdou porazit stromy. Že to nejde malou buginou bych pochopil, ale že se velká osmikolka od smrčku odrazí, no to asi ne :) Podobně pokud vletíte do stáda bizonů, tak se vám taky mnoho nestane. To jsou ale vlastně jediné chybičky na hře. Zvuková stránka je na standartně dobré úrovni, naopak hudbu ve hře je třeba vyzdvihnout, ta je opravdu skvělá a ke hře se hodí. Ani v Insane nechybí možnost si závod zpětně přehrát z pohledů mnoha kamer a dokonce si závod i uložit. I to se ale dnes od závodních her očekává.

 Multiplayer
Vidíte, skoro bych zapomněl na multiplayer, ke kterému jsem se na začátku slíbil vrátit. Jestli jste to ještě nepochopili, pak to budu muset teď říci sám. Insane je hra určena především pro multiplayer. K tomu je ostatně určen i Codemaster’s Multiplayer Network (CMN), přes který lze hru nejen hrát, ale i chatovat apod. A určitě není třeba zdůrazňovat, že teprve při hraním se soupeři, kteří mají vlastní mozek, nastává ta pravá zábava a nutnost taktizovat. Tím nechci říct, že AI soupeřů řízených počítačem je špatná, naopak, je opravdu na vysoké úrovni, ale člověk je přeci jen člověk.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A teď už chybí asi jen závěrečné shrnutí. Pokud jste měli (nebo budete mít) možnost zahrát si oba poslední off-roady - 4x4 Evo a Insane, pak musíte dospět ke stejnému závěru jako já. A to, že 4x4 Evo působí vedle Insane vyloženě trapně a nesahá mu ani po kotníky. Málo platné, maďarský tým Invictus odvedl skvělou práci a výsledkem je nejlepší off-road simulátor, jaký jsme kdy mohli spatřit na našich monitorech. Pokud máte rádi podobné hry, pak je Insane jasná volba. Jediným soupeřem by mohl být Screamer 4x4, který se snad objeví do Vánoc, ale Insane nasadila laťku opravdu vysoko. Mimochodem, víte co znamená v překladu Insane? Ne? Český výraz pro insane je šílenství, takže si dávejte pozor, ať vás nepostihne herní šílenství u Insane :)

Leon



Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva




Smarty.cz

Verdikt:

Mimořádně povedené spojení dokonalého chování vozů s výbornou hratelností značí nejlepší off-road všech dob.

Nejnovější články