Autor: Mad Max Publikováno: 14.července 2002 |
Začínáme... Všechny budovatelské strategie mají jedno společné, a to začátky. Ty si většina z nás vždy odbývá tutorialem a ani IG 2 není vyjímkou. Celými taji hry vás provede podrobný a přehledný tutorial, rozdělený do tří misí. Avšak našinec, jež se anglicky neučil, asi nepochodí, pokud hru před vydáním u nás někdo nepřeloží, protože tutorial se odbývá pouze v angličtině a ne jako v Transport Tycoon, kde vám počítač „sebral“ myš a začal před vámi vše názorně předvádět. Jakmile absolvujete tutorial, můžete se pustit buď do kampaně, která je rozdělená na tři druhy - od nejsnadnější po nejtěžší. Veškeré mise se točí stále okolo stejného tématu a to "do určité doby vydělej tolik a tolik peněz popřípadě prodej tolik a tolik výrobků". Mise v kampani se odehrávají na nejrozmanitějších místech, od Spojených států po Hawai, Novou Kaledonii a mnohé jiné. Další položkou, kterou si můžete vybrat, je nekonečná hra. Zde máte možnost si navolit jednu z 20 map rovněž umístěných do různých (i smyšlených) částí světa. V dalších volbách si vyberete počet oponentů, obtížnost a v neposlední řadě i položku, kterou ocení zvláště hračičkové, a to volbu free play, kdy můžete neomezeně stavět, aniž byste přišli o jediný haléř. Produkce zboží Těžiště hry, jak jsem na začátku naznačil, netkví v dopravě, nýbrž ve výrobě. To v praxi znamená, že nejdříve musíte vyrobit a pak prodat abyste utržili peníze a nákladná výroba se vyplatila. JoWood se samozřejmě postaral o to, aby bylo co vyrábět a také z čeho, a tak nás čeká celkem 150 různých druhů surovin a konečných výrobků. Celá výroba určitého produktu má přibližně následující řetězec: z dolů nebo jiného zdroje surovin (farmy, jak obilné tak i dobytčí, krokodýlí či slepičí) vyvezeme nebo jinak dostaneme surovinu, jenž dál můžeme zpracovat nebo - v případě slepičí a dobytčí farmy a ovocného sadu - rovnou dostat do obchodu a prodat. Pokud však chceme zboží dále upravovat, přijdou na řadu továrny, pily a pekárny. Zde se surovina opracovává a stává se z ní výrobek, který buď můžeme rovnou prodat nebo dále zpracovat, jako například v automobilovém průmyslu, kde musíme dovézt ocel a gumu. Z oceli vyrobíme karosérie a motory, z gumy pak pneumatiky. Z takto vyrobených základů nakonec dáme dohromady hotové auto, které v obchodě s trochou štěstí prodáme. Suroviny a materiály Oproti prvnímu dílu se mi velice líbil systém produkce jak surovin, tak i základních materiálů, jež se dál zpracovávají. Při letmém popisu prvního dílu jsem se zmínil o nemožnosti dovážení vícero druhů materiálů pro budoucí změnu produkce. Zde se autoři poučili a zavedli systém skladování zásob. Všechny zdrojové suroviny a výrobky se tedy dodávají do skladů, které jsou v dosahu továren, kde se mají dále zpracovávat. Takto si můžete sklad předzásobit surovinami a poté plynule přejít na další výrobu, a tak využít plný potenciál továrny. A co je ještě lepší, suroviny nemusíte mezi skladem a továrnou dopravovat. Další skvělou libůstkou je zvýšení či snížení produkce na požadovanou úroveň pomocí úpravy jak platů zaměstnanců, tak i vytíženosti továrny. Takto se dá snadno ovlivnit výroba na požadovaný počet výrobků za měsíc. Prodej Abyste vydělali peníze, musíte vámi vyrobené zboží také prodat. To znamená vystavět příslušné obchodní domy. Ty samozřejmě nestavíme nikde jinde než v co nejvíce zalidněných městech, kde je největší poptávka po vámi zvoleném výrobku. A zde narážíme na další významnou inovaci. Poptávka po výrobcích je rozdělena na čtyři roční období, kdy se může poptávka po jednotlivých druzích zboží lišit. Například opalovací krém. Každý si domyslí, že opalovacího krému se v letních měsících prodá tuna. Přes podzim začne poptávka klesat a na zimu se zastaví úplně, aby začala opět na jaře stoupat. Podobné čachry se dějí s většinou zboží, které můžete vyrábět. Pro úplnost uvedu, že pravděpodobně nejstabilnější je prodej potravin. Toto je obrovské plus hry, které ji hodně přidává na realitě. Bohužel ji však i z části zabijí, a to proto, že výrobu v továrnách nelze dopředu naprogramovat. Tím myslím to, že továrně nemohu zadat, jaké množství výrobku má v které roční období vyrobit. A tak, abyste využili veškerý potenciál továrny a nepřicházeli zbytečně o výdělky, musíte neustále výrobu kontrolovat. Chtě nechtě se tím dostáváme opět k podobné situaci jako v jedničce. Prostě si postavíme několik málo továren a o ty se budeme starat. Nebo postavíme spoustu továren, ale už se nebudeme stíhat starat o to, jaká je poptávka a zdali ji náležitě uspokojíme nebo jestli již trh zahlcujeme. Toto je bohužel snad jediná oblast, kde IG 2 trpí a která ho dělí od titulu Tycoon století. Vlivy na poptávku po zboží Vlivů na prodej a produkci zboží je v IG 2 celá řada. Začít můžeme třeba počasím. Pokud se očekávají horké sluncem prosycené dny, stoupne poptávka po opalovacích krémech, ale zároveň budou mít sucha neblahý vliv na vaší úrodu obilí nebo jiné plodiny, jenž sluníčko příliš nemusí. Stejně tak jsou-li hlášeny studené a deštivé dny, vaše plodiny krásně porostou, ale vaši zákazníci budou chtít deštníky a pláštěnky. Kuriózní bylo, když jakýsi fotbalový tým vyhrál světový pohár. Náhle přišla zpráva, že se dočasně zvýší poptávka po fotbalových balónech, bohužel však klesne poptávka po baseballových pálkách. To mě pobavilo a zároveň nadchlo. Další vliv na prodej zboží má i celkový stav ekonomiky v zemi. Pokud ekonomika stagnuje, vaše příjmy se zvyšovat nebudou a v důsledku zmenšeného zájmu lidí utrácet se výdělky i sníží. Naopak, bude-li ekonomika v dobré kondici a bude růst, je velká pravděpodobnost, že se bude dařit i vám. To, jak si právě vedete, můžete sledovat na početném množství grafů, kde najdete jak svůj měsíční obrat, tak i výdělky jednotlivých obchodů a mnoho dalších, pro chod vaší firmy důležitých údajů. Doprava... ... je v IG 2 skutečně až na druhém místě. Vzhledem k systému skladování, který jsem vysvětloval výše, je v některých případech i nepotřebná, ale je nezbytná při dopravě na delší vzdálenosti. K tomu nám slouží na 50 aut, vlaků, lodí a letadel. Samozřejmé je, že všechny nemáte hned od začátku, ale že s plynoucími léty se vyvíjí stále nové a nové typy prostředků, jejichž uvedení je doprovázeno příjemnou animačkou, stejně tak, jako jejich případné zničení. Doprava sice není tak kvalitně ztvárněná jako v Transport Tycoon a pouhé dva výjezdy na každé straně až pětikolejového nádraží vás občas budou dohánět k nepříčetnosti, protože se vlaky navzájem zdržují. Ale i tak plní doprava v IG2í svou funkci dobře a není potřeba jí jakkoli hanět nebo se o ní déle rozepisovat. Umělá inteligence a multiplayer AI se týká hlavně vašich protivníků. Těch máte na výběr deset a každý má své specifické vlastnosti i slabosti. Ten nejlehčí protivník se pomalu rozjíždí a pokud se jen trochu snažíte, máte za několik málo let možnost jeho firmu koupit. Ti nejtežší protivníci se naopak nedají, rychle se rozrůstají a prosperují. Hodně zaleží na vašich správných rozhodnutích o tom, kde, jak a co stavět. I zde se hra hodně blíží skutečnosti. Pokud vás přestanou bavit počítačoví protivníci, můžete vyzkoušet své schopnosti proti živým oponentům, jak po internetu, tak i po lokální síti. Tuto možnost jsem však bohužel neměl možnost vyzkoušet, avšak předpokládám, že jediná změna, jež nastane je ta, že proti vám může stát protivník v podobě chlápka na druhém konci světa, se stejnými nebo ještě lepšími schopnostmi než vy. Pak bude hra pochopitelně mnohem zajímavější, ale také mnohem zdlouhavější. Vizuální hostina Grafika, je něco, kde IG 2 skutečně exceluje. Zapomeňte na jakýkoliv jiný tycoon, IG2 je lepší. Příboj bortící se o břeh, auta prohánějící se ve městech a dokreslující tak život, který městům v podobných hrách kromě Sim City 3000 tolik chyběl. Kochat se budete i mraky plujícími po obloze a spoustou dalších nepatrných vychytávek. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Ke grafice mám však také několik výhrad. Tak zaprvé: nelze otáčet kamerou, což je jednak velká škoda, a také je to občas dost na obtíž. Za druhé: už by se někdo mohl pokusit i v isometrickém pohledu ztvárnit pohyb letadel reálně. A za třetí: předpověď počasí sice říká, že bude pršet, leč ve hře nikdy nespadne ani kapka. Více se snad grafice vytknout nedá, možná až na brázdu a pohyb lodí, jež se také otáčejí na místě stejně jako letadla a brázda zůstává ve stejném směru ještě několik vteřin po otočení lodi. Avšak ani to vizuální stránku hry nijak zvlášť nehyzdí, vždyť se stačí podívat na obrázky okolo. Závěrem I přesto, že má IG 2 několik nepopiratelných chyb, má své obrovské kouzlo a dokáže člověka na dlouhé hodiny přisát k monitoru. Jsem velmi rád, že se autoři poučili z většiny svých chyb v jedničce a druhý díl zmákli téměř na výbornou. Říkám téměř, protože je stále ještě co zlepšovat. Ne mnoho, možná by vše vyřešil jeden či dva patche. A možná mé výhrady zlepší až další díl, který se možná v budoucnu objeví. Každopádně už nyní se Industry Giant II může hrdě postavit po bok Transport Tycoonu a jemu podobných budovatelských strategií. Stáhněte si: Demo (43 MB), Trailer (7,5 MB), Trailer #2 (17 MB), Intro (10 MB) Související články: Novinky, Trains & Trucks Tycoon recenze (4/2002) |
Mad Max připravil: jd |