Autor: Agarwel Idiriz Publikováno: 15.října 2008 |
![]() ![]() ![]() Pokud navštívíte své město, můžete v něm potkat několik náhodných návštěvníků různých profesí, kteří přišli omrknout, jak se u vás žije. Pokud splňujete všechny jejich náročné požadavky, lze dotyčnému postavit domek, ve kterém začne provádět svou činnost. Od obstarávání jídla, přes výrobu zbraní a lektvarů až po prodej přebytečných předmětů případně rychlejší léčení obyvatel města. Téměř každou budovu lze několikrát upgradovat. Někdy je i možnost vybrat z více možností, jakým směrem a zda si například z bylinkáře vyvinete doktora nebo alchymistu. Spravování města je až příliš jednoduché. Budovy lze umístit pouze na předem definovaná místa. Jejich rozložení nemá na nic vliv a určitě nebudeme muset řešit jak zajistit kováři nejrychlejší přísun železa nebo zda lidé nemají spánek rušený hlukem. Abyste se stavbou vůbec mohli začít, potřebujete peníze. A ve většině případů i něco navíc. Ať zabezpečený uhelný důl, zdroj pitné vody nebo vlastnit některý z předmětů vyžadovaných pro konkrétní povolání. A tohle vše lze pořídit pouze výpravou do přilehlých lokací a poctivým lootováním. RPG prvky jsou poměrně jednoduché. Na začátku si zvolíte jedno z mnoha povolání, z nichž každé má určité klady vyvážené nějakým záporem. Například více zlata v lootu vyvážené slabším útokem. Nebo levnější stavbu budov za horší úvodní vybavení. Při samotné hře už pouze vylepšujete útok, obranu a zdraví. Sem tam s možností vybrat speciální bonusovou pasivní vlastnost. ![]() ![]() ![]() Ani souboje nepřetékají originalitou či propracovaností Pouze kliknete na protivníka a vaše postava začne automaticky útočit, což pouze prokládáte včasnou konzumací léčivých lektvarů. Žádná komba, časování úderů nebo několik typů úderů nečekejte. Na každou výpravu si k sobě můžete přibrat až tři společníky z řad občanů vaší vesničky. V obtížnějších lokacích se bez pomocníků neobejdete, ale rozhodování při náboru není jednoduché. Můžete vzít kováře, ale přijdete o pravidelný přísun lepšího vybavení. Můžete vzít bylinkáře, ale sklad se přestane plnit léčivými lektvary. Vemte obchodníka a jste odříznuti od pravidelného přísunu peněz. Nemluvě o riziku úmrtí každého z nich, které sníží vaši pověst. ![]() V některých pasážích se hra pokouší o náznak větší hloubky. Například možností nastavit chování každé postavy při přepadení vesnice. Ale po většinu času jsou pravidla jednoduchá. Proto překvapily obsáhlejší možnosti při spouštění nové hry. Krom obtížnosti, lze zvolit velikost mapy a popřepínat několik nastavení. Každou hru si tak můžete přizpůsobit momentálním choutkám. Nejkratší hry lze dohrát za dvě hodinky. Ty větší vezmou klidně pět až šest. ![]() ![]() ![]() Důkaz, že je Země placatá Herní doba se může zdát krátká. A autoři jsou si toho velmi dobře vědomi. Jejich záměrem bylo nabídnout zahrání několika kratších intenzivních her než jedné uměle protahované kampaně. Toho měl docílit náhodný editor map zajišťující pokaždé jiný herní zážitek. Ve výsledku ovšem vůbec nesplnil ani ty nejskromnější očekávání. Každá mapa je pouze dokonale rovný čtverec. Z libovolného bodu A se do libovolného bodu B dostanete bez problémů po zcela rovné přímce. Jen je občas nutno oběhnout strom či kámen. Mapy se tak liší pouze náhodným rozmístěním shluků nepřátel a míst, která je nutno zabrat. Ale osobně bych jako úplné minimum požadoval alespoň nějakou řeku s mostem, maličký podzemní dungeonek nebo plot který bude nutno oběhnout oklikou. Ještě horší je neinteraktivita prostředí. Jediné, co lze v celém zdejším světě dělat, je bušit do protivníků a otevírat truhly. Žádný quest, jednoduchý puzzle nebo páka k otevření tajné skrýše. Celé hraní se tak strhává v systematické vymlácení celé mapy. Ani ne tak z důvodu, že jde o cíl hry. Ale protože nic jiného dělat nelze. Když už jsem výše nadhodil spouštění nové hry, musím zdrbat zcela chybějící tutoriál nebo pořádný manuál. Po prvním spuštění jste vhozeni do ostré hry a improvizujte, jak umíte. Naštěstí je většina mechanismů a ovládání intuitivních a po deseti minutách experimentování budete hlavní mechanismy ovládat mistrovsky. Ale význam některých budov a povolání lze bohužel odhalit jen pokusným experimentováním. Kontextová nápověda a stručný online průvodce obsahuje skutečně jen ty nejzákladnější údaje. I když je tak zaručeno několik drobných překvapení, která by jinak vyspoileroval manuál, nadšen jsem tímto nebyl. ![]() ![]() ![]() Zpátky ani krok I přes causal nádech celé hry teď zřejmě potěším takzvané hardcore hráče. Ve hře nenaleznete tlačítka pro uložení nebo načtení pozice. Hra se ukládá průběžně sama, takže pokud potřebujete odejít, lze na hraní kdykoliv později navázat. Ale nelze hru uložit a v případě neúspěchu načíst o pět minut dříve. Každá chyba je zde permanentní, což dává hře určité kouzlo. A zatímco v běžných herních režimech znamená smrt pouze respawn ve městě, na hardcore obtížnost počítejte s jediným životem. První smrt znamená definitivní konec hry. A musím smeknout, že i ve chvíli kdy mi hra jednou spadla, tak jsem po znovuspuštění nepřišel ani o metr postupu hrou. Nevím jak přesně často probíhá automatické ukládání, ale je to určitě dostatečně. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Vzhledem k současné jednoduchosti hry se může Hinterland v budoucnu změnit. Ostatně první z obsahových updatů zdarma (viz tabulka) je již venku. Tyto updaty budou založeny na nápadech a přáních hráčů. Podobně jako například v případě nedávné re-edice Children of the Nile. Ale jak dlouho autorům nadšení vydrží a jak velké změny přinesou, to ukáže čas. Třeba se jejich novátorský přístup: "Dejme jim do začátku jenom kostru hry a zbytek jim doděláme na přání" ukáže jako bezva krok. Závěr Hinterland je zábavnou, ale velmi povrchní a jednotvárnou hrou. Schází příběh, rozmanitost generovaných lokací a bohatší možnosti soubojů. Přesto přináší chytlavou lootovací hack&slash rubačku na dlouhé zimní večery s neodpouštějícím save systémem. Jde o podobnou chytlavost jako u logických rychlíků typu Lumines. Obsah téměř žádný, ale přesto se hráč relativně baví. Stáhněte si: Trailer, Videa Související články: Průvodce hrou v češtině, Novinky... |
Agarwel Idiriz | |
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor |