Gangland CZ - recenze
6/10
zdroj: Archiv

Gangland CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

4. 6. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Představte si Mafii, zvedněte úhel pohledu kamery do ptačí perspektivy, přidejte špetku strategických a RPG prvků, změňte ovládání a inteligenci parťáků z gangu na dementní a máte obrázek o hře Gangland v češtině.

Autor: David Ducháček
Publikováno: 4.června 2004
Verze hry: česká/finální/s patchem 1.3
Doba recenzování: 1 týden


Zvětšit zdroj: Archiv V úvodních fázích nové akční strategie Gangland z mafiánského prostředí fungujete jako poměrně zručný poslíček - zabiják. Likvidujete nepohodlné osoby, vydíráte obchodníky, aby se přidali k vašemu cechu, snažíte se oslnit prostitutky a jiné zvířectvo a v neposlední řadě se snažíte přežít, což je místy docela těžké. Později přebíráte stále větší množství podniků pod svá křídla, využíváte vozidel k pohodlné likvidaci lidí na ulicích a připravujete se na postup do nejvyšších mafiánských kruhů. Celé běsnění má necelých třicet úrovní, přičemž polovinu z nich tvoří méně náročné úkoly a zbytek komplexnější mise. Meziúrovňové výplně se skládají z časově omezených misí, po jejichž splnění můžete získat bonusy.

 Prolínání žánrů
Gangland měl být originální zejména díky častému střídání žánrů. A je fakt že, přechod z klasické střílečky do stealth režimu ala Commandos, zanedlouho vystřídaný strategickými plány či RPG prvky, není vůbec špatný. Je třeba zdůraznit, že Gangland není žádná samotářská akční záležitost. Bez kvalitního týmu těch nejdrsnějších bijců totiž nemůže žádný gang fungovat. Na výběr je slušná řádka odpudivců od klasických střelců vybavených samopaly tommygun, sniperů, až po podivnosti typu Big Momma (velká tlustá a extrémně líná dáma s brokovnicí). Některé jednotky vám budou na nějakou dobu přiděleny, jiné si lze pronajmout.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Vše závisí na tom, jak rychle získáváte přísun peněz a jak si počínáte proti nepřátelům. Těmi je město doslova procpané, narozdíl od chybějícího provozu na silnici. Na druhou stranu je hra poměrně realistická, jelikož přepadnout vás může opravdu kdokoliv a většinou na místech, kde byste to čekali nejméně. Přestřelky probíhající v reálném čase (s patchem je lze pauzovat) jsou značně nerealistické a stupidní. Protivníci vydrží spoustu výstřelů z bezprostřední blízkosti a utlouct je pěstmi je takřka nemožné. Alespoň, že granáty fungují tak, jak mají.

 Ovládání + AI = zásadní problémy
Zvětšit zdroj: Archiv Ovládání hry je i po několikátém patchi (nyní je aktuální 1.3) velmi problematické. Stále není možné například posouvat mapu klávesnicí, horké klávesy nelze nijak nastavit a postavy si poměrně často žijí vlastním životem. Ovládání spočívající téměř výhradně na myšítku sice může vypadat zajímavě, ale jeho flexibilita je bohužel velmi nízká. Nezbude vám tedy nic jiného, než si zvyknout na neortodoxní „not-friendly“ přístup ze strany výrobce a podivně rozvržené klávesy si zkusit zapamatovat.

Mnohem větším problémem, který příliš neřeší ani patche, je umělá inteligence – stěžeň hratelnosti celého projektu. Nebudu rozebírat (vysokou) obtížnost hry jako takové, míru náročnosti určují tři obtížnostní stupně. Problémem je spíš chování postav. Jakmile se pohybujete gangsterskou džunglí o samotě, občas hlavního hrdinu popadne berserk a začne vyhlazovat vše živé. Tým může tvořit až pět kolohnátů (včetně vás) a věřte nebo ne, příchod do poklidného mafiánského doupěte v téhle sestavě znamená slušné potíže. Parťáky pochopitelně můžete v reálném čase ovládat a přikazovat jim, co mají dělat, jenže v praxi to vypadá přesně obráceně a zvrhává se to ve zběsilou klikanici. Jejich chování lze označit za velmi hloupé – často střílejí nejen do policistů (kterým se to ani trochu nezamlouvá), ale i do civilistů.

Další podivností, která vás však spíše potěší, než rozesmutní, je velmi pochybná funkce policejních složek. Policie v městech funguje záhadným způsobem, jelikož ani větší masakr v úředních budovách nikoho příliš nevzrušuje. Pokud na vás nějaký zázrakem začne důstojník dorážet, po chvíli se váli v tratolišti vlastního protlaku. Navíc jeho smrt je pro jeho kolegy stejně významná jako pro vás stavba nového supermarketu na kraji města. Proč volat posily, vždyť by stejně brzy padly, že?

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Opravdovou nepříjemností je však zcela dementní systém ukládání. Hru nejde ukládat, kdy se hráči zlíbí, kdepak. Uložení pozice se provádí automaticky na tvůrci vybraných místech – checkpointech, což je značně frustrující, neboť sebemenší chyba znamená opakování části mise.

 Vizuálně žádné bomba
Bohužel ani po grafické stránce není Gangland žádná bomba. Pravda, hra je kompletně ve 3D a nabízí maličkosti od zoomu po všemožné natáčení plochy, jenže vizuálně mi přišel JEN průměrný. Po graficky velmi vyvedeném Chicagu 1930 jsem doufal v něco v podobném stylu, leč zbytečně.

Zvětšit zdroj: Archiv Zaujmout vás ale mohou přechody mezi tmavými a světlými místy na mapě nebo docela slušné animační fáze postav – při maximálním zoomu (který je však v reálu použitelný jen na několik vteřin) jsou krásně vidět rozdíly při nabíjení různých zbraní. Rovněž animace postav při smrtelných „pádech“ nemají chybu. Špatně nevypadají ani všemožné ohnivé efekty (detonace výbušnin a záblesky při střelbě). Bohužel nejde pořádně rozeznat vlastní postavy od nepřátel. To je pochopitelně spíš vina designérů (postavy jsou mnohdy úplně stejné, jen je jedna vaše a druhá protivníka) než grafiků.

Prostředí je narozdíl od konkurenčních záležitostí nepříjemně rozmazané a objekty jsou většinou nevzhledně hranaté. Drobnou náplastí budiž poměrně pestré interiéry. Co mě však doslova vyrazilo dech, byla hardwarová náročnost. Na mé konfiguraci (AMD 2700+, 1 GB RAM, GF4Ti), kde se (pravda, pouze dvourozměrné) Chicago pohybovalo rychlostí světla, Gangland místy připomíná Far Cry na nejvyšší detaily. Na vině bude pravděpodobně špatná optimalizace enginu, neboť ke kritickému zpomalení dochází jen v některých částech města a kupodivu nikoliv díky velkému počtu postav. Podivné, avšak velmi nepříjemné, a nepomohl tomu moc ani patch, který sliboval zlepšení.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
obrázky jsou z anglické verze hry, z té české se nám je nepodařilo vytípat

 Špetka pozitiv na závěr
Příjemný překvapením pro mne byl hudební doprovod Ganglandu. Melodie zdaleka neplní účel nějakých atmosférických doplňků. Jde o plnohodnotný hudební zážitek, který svou kvalitou převyšuje většinu soudobé počítačové tvorby. Hudba často mění styl, rytmus a žánr, přičemž přechody jsou nenucené a přesné. Výsledkem je velmi pěkný mix „maxiánských“ a soudobých symfonických pasáží místy doplněných jemným sborem. Ani zvukové efekty nejsou špatné.

Zvětšit zdroj: Archiv Potěšující pro některé z vás bude česká lokalizace textů (dabing by neměl smysl, neboť téměř veškerá komunikace je textová). Překlad je slušný a Ceneze se povedlo zachovat slangový charakter dialogů, nicméně místy objevíte i humorné překlady typu „špinavý policisté“ :) S tím se však jistě srovnáte. Horší je spíš to, že i když je česká verze hry hotova, kvůli potížím Cenegy se na domácí trh dostane až někdy v polovině června.

Stáhněte si: Dema, Patch, Trailery, Video, Cheaty...

Související články: Novinky, Chicago 1930 recenze

David Ducháček
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora)


 
 
David Ducháček

Verdikt:

Gangland by mohl být zábavnou hru, kdy měl propracovanější umělou inteligenci, rozumnější systém ukládání a o něco lepší zpracování. Nuda, frustrace a zmatek opravdu netvoří zábavný titul 21. století.

Nejnovější články