Autor: Pavel Oreški Publikováno: 18.července 2005 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ten umí to a ten zas ono Velitelem, jak na vesmírné stanici, tak celého týmu, je Dr. Reed Richard neboli Pan Fantastický (Mr. Fantastic). Tomu příroda nadělila výjimečné počítačové nadání a vesmírný oblak mu pak z těla udělal gumu. Dokáže se prosmýknout úzkými otvory, natahovat přes půl místnosti a vyrazit zuby na pět metrů. Ben Grimm, uměleckým pseudonymem Věc (The Thing), byl zářením postižen nejvíce a tak jeho vizáž nejméně připomíná člověka. Jde v podstatě o chodící skálu, je extrémně silný a odolný. Sue Storm, Neviditelná žena (Invisible Woman), jak název napovídá, lehce splyne s okolím a je doslova nabitá energií. Dokáže ostatní ochránit energetickým polem nebo naopak výbojem nepřátele dost pocuchat a jako bonus je umí i zmrazit. Posledním do party je Johny Storm, který se zove Lidská pochodeň (Human Torch), rozumí si s ohněm a má levitační schopnosti. Přestože je každý naprosto odlišný a v boji používá jiné údery, komba a speciální útoky, v praxi mezi nimi není takový rozdíl, jak by se na první pohled zdálo. Kamenný Ben sice vydrží více a dá prudší ránu než Sue, ale v boji to skoro nepoznáte. Je téměř jedno, koho právě ovládáte, protože jejich schopnosti ovlivňují pouze vizuální stránku likvidace nepřátel. Najde se ale pár výjimek. Třeba zmíněné zmražení od Invisible Woman nebo rány na dálku, které dokáže rozdávat Mr. Fantastic, se útokům jiných hrdinů nepodobají. Ale jinak zkrátka pouze bojujete s jinou postavičkou se stejným finálním efektem. Je to škoda, protože třeba Human Torch zapálí nepřítele, ale jde jen o grafický, nikoliv herní efekt, tj. nepřítel sice hoří, ale zdraví mu neubývá. S tím se ztrácí celý superhrdinský efekt. Ve výsledku různé postavičky měníte jenom proto, že té aktuální nepříjemně klesá zdraví, nikoliv proto, že by v dané situaci bylo lepší použít schopnosti jeho kolegy. Neohrožení Autoři z Beenox Studios (Tony Hawk, Shrek 2, Madagascar) se to sice snaží kompenzovat nutnou kooperací k likvidaci některých bossů nebo řešení logických problémů, ale udělali to opět polovičatě. Plně interaktivní mlátičku v těchto situacích nahrazují přitroublé mačkací pasáže. Popišme si to na zmíněné záchraně hasičů. Po scéně se pohybují všichni čtyři hrdinové. Nejprve se u padajícího auta objeví žlutý symbol kameňáka Bena, který když si na značku stoupne a zmáčkne určené tlačítko, spustí mini-hru, v níž je potřeba mačkat jiné tlačítko, aby splnil svoji povinnost, tj. chytil auto. Další na řadě je Sue, která pro změnu ke splnění úkolu musí stisknout klávesy dvě. Tento proces se opakuje a když na správné místo postavíte všechny čtyři, je vyhráno. Chápete? Ne že by Ben svou silou auto podržel, Sue vytvořila štít proti dotírajícím nepřátelům a ohnivý Johny by přetavil zapříčené zábradlí přímo při hře, ale vše se odehraje, po odmačkání požadovaných kláves, v in-game animaci. Tím značně trpí atmosféra, která vás namísto do pozice superhrdiny s výjimečnými schopnosti tlačí k pocitu, že jste idiot, který jen dovede zmáčknout správnou klávesu desetkrát za sebou. A to je málo. Jako loutky Ovládání je další věc, která vám dokončení hry neusnadní. Jak už je zvykem, několik prvních minut slouží pro představení ovládání. Bohužel, díky konverzi z konzole se v tutoriálech namísto namapovaných kláves ukazují jakési symboly, které mají danou akci reprezentovat. Tím absolutně neplní onu seznamovací funkci, nýbrž situaci ještě více zamotávají. Musíte si tedy pamatovat, že zkřížené meče symbolizují klávesu A, štít reprezentuje B a tak dále. Další pohroma čeká hned za rohem a je jí ovládání kamery. Na joypadu s analogovými páčkami to asi funguje dobře, ale PC hráč by potřeboval tři ruce, aby hru dokázal dostatečně ovládnout. Jednou čtveřicí kláves ovládáte pohyb postaviček, druhá čtveřice je rezervovaná pro údery a kamerou pohybujete myší. To ale není vše. V některých částech kameru natáčet lze, v jiných ne. To působí takový zmatek, že jsem si říkal, zda by nebylo lepší nechat vybírat úhly hru samotnou. Ale odpověď je opět negativní, protože pak už nevidíte vůbec nic. Sparing partneři S nepřáteli je to jako se superhrdinskými vlastnostmi. Vypadají sice různě, ale obecně platí, že jsou všichni stejně odolní a útočí na vás v podstatě taktéž stejně. Rozdělit se dají na dva druhy: střelce a bijce. Grafickým ztvárněním se posunují od pouličních problémářů přes mumie, roboty, přerostlé pavouky, zmutované rostliny a včely až po energetické bytosti neznámého původu. Jako správná hrdinská skupina nemydlíte jednoho padoucha, ale rovnou třeba deset. Není to až takový problém, protože na vás stejně útočí maximálně dva a ostatní se kolem bezcílně motají. Komba a vývoj Za každý splněný úkol nebo zabitého padoucha získáte finanční obnos, který po nastřádání určité částky vyměníte za nové kombo nebo vylepšení. Je vhodné nezlepšovat jenom jednu oblíbenou postavičku a na ostatní se vykašlat, protože určité levely procházíte jen s jediným hrdinou a pak by se vám podobná strategie nemusela vyplatit. Komba většinou zasáhnou více protivníku najednou. Trochu vás sice omezuje mana, která se jejich používáním spotřebovává. Na druhou stranu se samovolně doplňuje a zároveň ji lze jednorázově načerpat pomocí modře světélkujících kuliček. Nedostatek zdraví a many se dá jednoduše vyřešit přepínáním mezi postavami, protože ty, které právě neovládáte, téměř nikdy neztratí zdraví a ačkoliv vidíte, jak používají komba, tak po jejich zvolení mají vždy ukazatel many na maximum. Na každou úroveň máte tři životy, po jejich vyčerpání musíte začít znovu. Džungle i vesmírná stanice Celkem různorodé jsou lokace, ale žádnou originalitu v jejich umístění a designu nečekejte – město, džungle, tajná laboratoř, vesmírná stanice, muzeum… Překvapilo, že na konzolovou předělávku je ve hře poměrně dost interaktivní prostředí. Nejenom ze zabitých nepřátel, ale i z květináčů, beden nebo jiných předmětů získáte zdraví a manu. Předměty můžete rovněž zvedat a mlátit s nimi nepřátele. Opět si musím postesknout, protože i s Benem seberete jen ty menší, přestože má podle filmu sílu na to popadnout auto a hodit ho protivníkům na hlavu. Jistě by to bylo velmi efektivní, ale takovou možnost nám autoři hry bohužel nedali. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů K postupu slouží rovněž zmíněné mezi-hry, kdy třeba shodíte obrovskou sochu, abyste po ní mohli potom přejít nebo se probouráváte do počítačových terminálů, točíte různými kolečky, mačkáte tlačítka a rozbíjíte energetické zdroje. Vždy se vám na daném místě objeví značka s barvou hrdiny, který je schopen akci provést a po jeho nástupu se spustí klikací mezihra, v případě Reeda logický rychlík. Neurazí, ale ani neohromí Vizuální zpracování si prohlédnete na obrázcích. Při větším počtu nepřátel (10+) se občas hra škubne, ale nejde o nějaké dlouhodobé zpomalení. Namluvení postav a dialogy jsou na dobré úrovni. Hlasy by měly být identické s filmem. Rozhovorů sice není moc a většinou se odehrávají ve filozofické rovině („Zabijeme je všechny ihned nebo postupně?“), ale u některých hlášek jsem se zasmál. Hudba je také inspirována tou filmovou, ale nijak zvlášť mne nezaujala. Ačkoliv jsem většinou jen vyjmenovával nedostatky, zvláště zpočátku je hra Fantastic Four hodně zábavná. Jenže po pár levelech zjistíte, že se vlastně vůbec nic nemění a hra upadá do stereotypu. Škoda, že jsem neměl při ruce někoho, s kým bych vyzkoušel kooperativní hru. Ale tak jako tak jde o průměrnou konzolovou chodičku-mlátičku s velkými problémy s kamerou, ovládáním a nudou. Na druhou stranu, na konzolích je podobných her přehršel, ale na PC jich je jako šafránu a tak příležitostný hráč nemá příliš na výběr. Stáhněte si: Trailer, Cheaty... Související články: Novinky, Vše o filmu na Tiscali nebo na Filmpubu |
Pavel Oreški | |
autorovi je 25 let, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem |