Evil Twin - recenze
9/10

Evil Twin - recenze

17. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Představte si svět té nejhlubší fantazie a snů, které vás přenesou na vzdálená tajemná místa. Svět plný barev, světla a temnoty zároveň, kterému vládnou zlé síly. Vítejte v akční adventuře Evil Twin.

Autor: Ladis
Publikováno: 17.listopadu 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Představte si svět té nejhlubší fantazie, snů, které vás přenesou na nekonečně vzdálená tajemná místa, nabývajíc nejnepochopitelnějších podob, skrývající překvapení, prapodivné obyvatele bizardního vzezření, představte si svět plný barev, světla a temnoty zároveň, kterému vládnou zlé síly, proti kterým musíte bojovat. Vítejte v neuvěřitelném světě hry Evil Twin.

To, co si pro nás připravila vynikající herní společnost In Utero pod ochranným pláštěm UbiSoftu, nemá na poli PC her jen tak obdoby. Kdybych měl hru Evil Twin k něčemu přirovnat, tak snad jedině ke hrám typu Rayman či American McGee's Alice. Jakkoliv se Evil Twin těmto hrám na první pohled lehce podobá, po proniknutí do jeho nitra zjistíte, že jde o projekt zcela výjimečný, originální a uchvacující zároveň, ve své kategorii nemající zhola žádnou konkurenci. Ale nepředbíhejme.

Nepovedené narozeniny
Celý neuvěřitelný příběh začíná v jednom starém sirotčinci, situovaném v jakémsi chátrajícím zámku, oploceném rezavějícími ploty a neprodyšně od okolí řetězem uzamčenými vraty, která se již na první pohled zrovna často neotevírají.

Cyprien, náš malý, čerstvě osmiletý hrdina, slaví v tomto sirotčinci své narozeniny, které jsou mu však jen smutkem a bolestí, když kdysi, v den narozenin, ztratil své rodiče. Jakkoliv mu jeho kamarádi připravili na tamní poměry bombastickou oslavu, Cyprien je již od rána zcela do sebe uzavřen, zachmuřen, přemýšlejíc o světě, o sobě, o nespravedlnosti, o osudu. Ani gratulace a dárky svých přátel ho nedokáží přimět alespoň na moment se odtrhnout od svých chmurných myšlenek a užít si oslavu. Naopak, malý Cyprien zcela podlehne svým emocím, rozzuří se a v naakumulovaném vzteku cestou do svého pokoje proklíná vše, co může. Ani jeho plyšový medvídek Lenny, který je jediný, kdo rozumí jeho zraněné dětské duši, mu již nedokáže pomoci. Aniž si to Cyprien uvědomuje, začíná se něco podivného dít. Elektrické výboje jsou přehlušovány tajemnými zvuky, které se ozývají ze vzdálených koutů sirotčince a během pár chvil dochází k pohlcení všech Cyprienových kamarádů, jeho samotného i medvídka Lennyho tajemnou silou, která je teleportuje do světa dětských snů, do světa známého jako Undabed...

Tento snový svět Undabed je tvořen obrovským nekonečným temným mořem, ve kterém se vyskytuje osm ostrovů, které čekají jen a jen na vás. Vše, co se ve světě Undabed nalézá, je odrazem představ, očekávání, ale i strachu a hrůzy, která je dětská duše schopna vyplodit. Undabed je svět, ve kterém vládne zlá a temná síla, ztělesněná samotným Lorenem Daithem, Pánem všeho zla.

Cesta do hlubin dětské duše
Historie říše snů Undabed sahá až do období, kdy se přes celou zemi převalila temná přívalová vlna, smetoucí téměř vše z povrchu, zanechávajíc za sebou jen zkázu a pohromu. Většina původních obyvatel Undabed zemřela, přežili jen ti vyvolení, kteří byli posléze svědky vzniknutí mohutné a téměř nekonečně vysoké věže temna, na jejíž vrcholu sídlí Pán temnot, ovládající celý Undabed, trýznící a sužující jeho obyvatele, na které poslal armádu svých vojáků. Právě do tohoto světa jste vy, jakožto Cyprien, vaši čtyři kamarádi a medvídek Lenny vrženi, ponecháni napospas temným silám, jímž zcela jistě nejde o vaše dobro.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celá hra Evil Twin je jakousi psychoanalýzou dětské duše, její dvou rovin - dobré a zlé. Bohužel vaši kamarádi byli nejen pohlceni a uvězněny kdesi ve světě Undabed, ale rovněž přeměněny do své nejhorší podoby, odrážející jejich nejhorší stránku osobnosti. Bude již jen na vás, zda překonáte nástrahy světa Undabed, jež na vás číhají krok za krokem, či zda dokážete pomoci přeživším obyvatelům a osvobodíte kamarády i medvídka Lennyho ze spárů zla a temnoty. Pomocí by vám měl být nejen hodný a užitečný slon Wilbur, který se nalézá kdesi mezi dvěma světy reality a snů, objasňující vám podstatu Undabedu, ale i vaše horší stránka osobnosti, vaše superego, které z vás dokáže na několik okamžiků vytvořit SuperCypa, neboli neuvěřitelně silného a téměř nesmrtelného Cypriena.

Z jakého pohledu?
Hra je částěčně jakousi směsicí her Rayman a American McGee's Alice. Z první jmenované si převzal ovládání a systém kamery, z druhé zase atmosféru - nutno ovšem podotknout, že zde dotaženou téměř k dokonalosti. Pokud jste někdy četli dílo Dickense či bratří Grimmů, jistě poznáte, čím byla tato hra inspirována.

Evil Twin je 3D akční adventurou, ve které budete řešit plno puzzlů, ale i akčních sekcí, které dají pořádně zabrat vaší klávesnici či gamepadu. Zajímavě je vyřešen systém kamery - při ovládání svého hrdiny si můžete vybrat buď pohled třetí osoby, tj. za Cyprienem v mírném nadhledu, či přímo 1st person pohled z jeho očí. Mezi těmito dvěma systémy pohledu si můžete libovolně přepínat. Pravdou je, že 95 procent času využijete pohledu třetí osoby, ovšem některé části hry (typicky boj s obřím jedovatým stromem) vyžadují přepnutí do pohledu z vlastních očí, kdy mnohem přesněji budete ovládat prak, kterým budete vrhat své slingshoty.

Už zase skáču přes kaluže
Hra je původně koncipovaná pro konzole, z čehož vyplývá i její celková náplň - celou dobu budete někde běhat, skákat, překonávat všemožné překážky, šplhat, objevovat skryté předměty a bojovat proti všemu možnému i nemožnému, prostě klasický konzolový styl.

Běhání a především skákání si opravdu užijete plnou měrou, například v jednom z levelů je potřeba najít obří mouchu pro hladovou pavoučici, ovšem než onu mouchu naleznete, budete se muset dostat přes množství listů a spadlých kmenů stromů, plovoucích po jakési tmavé řece. Už ono přeskakování z listu na list a překonávání mnoha značných výškových rozdílů je samo o sobě velmi obtížné, jakýkoliv špatný pohyb znamená utopení v řece a postup znovu od začátku levelu. Vše ještě stěžují obří žáby, plivající na vás kuličky pochybné substance, které vás spolehlivě odhodí z bezpečí do smrtonosné řeky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již jsem se zmínil o možnosti přepnout se na SuperCypa, ovšem pouze v případě dostatku SuperCyp energie, kterou sbíráte v podobě jakýchsi masek. SuperCyp energie po přepnutí na SuperCypa však velmi rychle ubývá, proto je nanejvýše důležité jednat rychle a přepínat se pouze když je to opravdu zapotřebí. V podobě SuperCypa budete moci mnohem dále skákat, budete o poznání rychlejší, téměř nesmrtelní, ale hlavně budete schopni i kratších letů vzduchem, které vám mnohdy umožní další postup ve hře.

Jak na ně?
Již jsem se zmínil o množství nepřátel, s kterými budete mít ve hře co do činění. Pro boj s nimi budete využívat především slingshotu - energetické koule. V roli SuperCypa však bude síla tohoto "megaballu" mnohem vyšší, krom toho budete schopni šlehat kolem sebe velmi účinný, ovšem rychle SuperCyp energii spotřebovávající stream energetické plazmy, který spolehlivě zničí vše, čeho se dotkne.

Již bude záležet jen na vás, čemu dáte přednost - firebally jsou sice účinné, ale trvá pár vteřin, než Cyprien naakumuluje dostatek energie pro jejich vypuštění a během této doby je velmi zranitelný. Oproti tomu stream plazmu dokáže aktivovat téměř okamžitě, ovšem za cenu rapidního úbytku SuperCyp energie. Pokud se tato energie zcela vyčerpá, přemění se SuperCyp zpět na našeho milého a hodného Cypriena se vším, co s tím souvisí - zranitelnost, pomalost a menší výkonnost. Krom masek, které přidávají SuperCyp energii budete mít možnost během hry sbírat i plno dalších předmětů, z nichž některé jsou klíčové pro postup ve hře, jiné vám umožní "sejvnout" si hru či doplní vitalitu nebo životy.

• Úchvatný design levelů
Design hry je jedním slovem výjimečný. Moc rád bych si někdy pohovořil s designéry této hry, kteří očividně oplývají vyjímečnou představivostí, kreativitou a množstvím nápadů. Jak jinak si vysvětlit ony nádherné a úchvatné scenérie, které na vás čekají - prostředí, která si nevymyslíte jinak, než ve snu, jsou zcela mimo naši běžnou představivost. Mrkněte na obrázky okolo této recenze a jistě mi dáte za pravdu. Hra je plně 3D, to znamená, že budete překonávat početné výškové rozdíly, skákat na ostrůvky v propastech apod. Žádná jiná počítačová hra mě svým designem neuchvátila natolik, jako právě Evil Twin.

Celá hra obsahuje osm ostrovů, čítajících celkem 66 bizardních sublevelů, mezi nimiž doslova proplouváte pomocí jakýchsi teleportních bran. I v rámci jednoho ostrova jsou jednotlivé sublevely velmi odlišné, co se grafiky i designu týče. Například na druhém ostrově, kde budete zachraňovat Vincenta ze spárů jedovatého stromu, si užijete i úrovně vytvořené pouze ve 2D rozměru, velmi připomínající starý dobrý Abuse. Zajímavé je, že onen obří jedovatý strom se vyskytuje ve všech sublevelech ostrova, v každém sublevelu se budete pohybovat v blízkosti nějaké jeho části, ať již se jedná o kořeny, kmen či korunu. Víte, je téměř nemožné popsat onu atmosféru, jež vás zcela pohltí - musíte si tuto hru zahrát sami, abyste poznali, jak je vše kompaktní, dokonale promyšlené a přitom tak báječně hratelné.

• Grafika a zvuky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ruku v ruce s dokonalým designem jde i grafika - neuvěřitelně detailní textury, špičkově vymodelované prostředí i jednotlivé charaktery, obrovská paleta použitých barev, nádherná hra světla a stínu, mistrovské využití potenciálu, jež charakter hry nabízí, to vše dává vzniknout něčemu, co se v PC hrách jen tak nevidí.

Zvuky a hudba již jen dokreslují onu neskutečnou, snovou atmosféru Evil Twin. Hudba, jež vás hrou doprovází, je natolik kvalitní, že se nechá poslouchat i sama o sobě, čemuž napomáhá fakt, že je ve hře uložena v podobě MP3 souborů (ukázka - 200kb). Hudba dokonale dokreslí prostředí, ve kterém se zrovna nacházíte. Dokáže vás jak nádherně snově ukolébat, tak i pořádně nažhavit v akčních sekvencích, kterých si rovněž užijete, především v boji s konečnými bossy v rámci levelů.

• Omezené možnosti ukládání pozice
Hra má i přes své kvality samozřejmě nějaké ty nedostatky, z nichž některé souvisí s herní platformou, pro jakou byla původně koncipována. Nemožnost uložení pozice v libovolný moment hry je věcí velmi nepříjemnou, alespoň co se týče her na PC. Při překonávání nástrah levelů si jen sem tam můžeme svoji pozici dočasně uschovat - pomocí jakýchsi "savepointů". Ovšem není to plnohodnotný save, po ukončení hry a jejím následném spuštění se dostaneme znovu na začátek levelu, což zamrzí. Rovněž plnohodnotný "save" je zde možno použít jen zřídkakdy - víceméně jen pro postup na další ostrov, v rámci jednoho ostrova jen omezeně. Samotná funkce "save" je vtipně vyřešena - sbíráním jakýchsi kamer dostanete možnost hru uložit - v podobě fotografie, kterou vám sloník Wilbur vytvoří.

Problematické je ovládání - ovšem jen pokud nemáte doma gamepad, který opravdu vřele doporučuji. Hra se sice dá hrát i na klávesnici, ale není to "ono". Již fakt, že hra má problémy detekovat více, jak dvě stisknuté klávesy, přičemž mnohdy je potřeba aktivovat tři najednou, mluví sám za sebe. Nicméně i na klávesnici se hrát dá (narozdíl od dřívější betaverze, kterou jsme měli na preview), což jistě nemálo z nás potěší.

• Problematická kamera
Dalším nedostatkem, jež však mnohdy nabývá zavažnější formy je fakt, že jakkoliv je systém kamery proveden automaticky s možností manuální regulace, ne vždy je možné onu manuální regulaci nastavit. To by se dalo ještě pochopit, neboť v některých levelech autoři schválně předpokládají nemožnost pořádného rozhlédnutí se okolo a nastaví kameru "natvrdo", ovšem problém je, že mnohdy ona kamera nezabírá to, co by měla a vy místo sebe a okolí vidíte jen jakousi sklálu, svou existenci před níž jen mlhavě tušíte. Pak je těžké někam skákat či se jen pohnout...

Co mě opravdu velmi rozesmálo je fakt, že osmiletého Cypriena namluvil jakýsi odhadem asi třicetiletý chlapík, hlasem ne nepodobným silné kocovině. Docela úsměvné. Ostatní charaktery jsou naopak namluveny velmi kvalitně, s patřičnou dávkou intonace. Posledním mínusem jinak dokonalé hry jsou občasné bugy, se kterými se však setkáváme snad v každé počítačové hře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hratelnost je opravdu výjimečná - jediné, co by se dalo vytknout, je až přehnaně vysoká obtížnost hry. Až budete v jednom z levelů hledat mouchu pro hladovou pavoučici, jistě mi dáte zapravdu. Já, když asi po tisící jsem začínal tento level znovu a znovu, jsem dokonce v návalu zuřivosti poničil svoji klávesnici ;-) To se mi už několik let u PC hry nestalo. Samotná hra je velmi dlouhá, rozhodně vám zabere mnoho a mnoho dní, než ji dohrajete. Určitě se nejdená o žádnou desetihodinovou akci ala Heavy Metal FAKK 2.

Stáhněte si: Demo (153 MB), Trailer (6 MB)

Ladis

Evil Twin je bezesporu jednou z nejlepších her na PC, které letos vznikly. Je opravdu odlišná od současné většiny her, které na svých monitorech můžeme spatřit. Mistrovsky odvedená práce designérů hry, stejně tak jako grafiků a zvukařů, dává možnost proniknout do světa snů a fantazie, kde se dobro střetává se zlem, kde nic není jen černobílé, kde vše má svou světlou, ale i tmavou, odvrácenou tvář. Pokud si chcete opravdu kvalitně zahrát, vyzkoušejte tajemný svět Undabed hry Evil Twin, budete stoprocentně nadšeni tím, co pro vás mistři v In Utero připravili.