Autor: Leon Publikováno: 11.května 2001 |
Ve stínu série Need for Speed
zdroj:
tisková zpráva
Není mnoho závodních her, které by se popularitou mohly poměřovat se sérií Need for Speed (NFS). Pro jistotu bych měl upřesnit, že mám na mysli jen hry pro PC, protože pro Playstation existuje podobný fenomén ve formě Gran Turisma. Jenže jeho konverze na PC se patrně nikdy nedočkáme, a protože příští díl NFS (Motor City Online) bude čistě jen pro online hraní přes internet, vzniká tu najednou prostor pro konkurenci. Jednou z prvních firem, která by tuto mezeru na trhu chtěla zaplnit, je Rage a její závodní hra eRacer.
Hned teď ale musím upřesnit, že eRacer není určen jen pro klasické singleplayer hraní. Právě naopak - jeho největší přednosti jsou upřeny k multiplayer hře přes britský server NetGames. Jedinou podstatnější změnou je však to, že místo soupeřů řízených umělou inteligencí máte proti sobě skutečné hráče a hra pak získává trochu jiný rozměr. Asi se ale shodneme v tom, že pro podobnou zábavu musí samotná hra nabízet dostatečný prostor a podmínky. Tak se pojďme podívat, co nám nabízí eRacer.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Podivný systém odměn a startovného Na první pohled jsou to tři základní módy (Championship, Arcade, Time Trial), hraní přes internet (Online) a přes síť (LAN). Sami vidíte, že nabídka je dost chudá a při pohledu na samotné módy je to ještě horší. Time Trial zná jistě dobře každý jezdec závodních her - jízda pouze proti času, kdy si navíc můžete zobrazit ghost car. Při módu Arcade si zvolíte trať, auto a další věci a vyjedete k jedinému závodu proti sedmi protivníkům. Championship pak tvoří nosnou část hry, kdy na začátku dostanete určitou sumu peněz. Z těch pak platíte startovné a opravu omláceného vozu a jediný příjem máte z prize money, neboli z výher za dobré umístění.
Už v tomto ohledu je hra dost nedomyšlená, protože za startovné a opravy jsem často dal více, než jsem vyhrál za první místo, a moje konto se tak celkem pravidelně ztenčovalo. Aby autoři udrželi hráče trochu více ve hře, znepřístupnili zpočátku většinu aut a tratí ve hře. Ty se postupně odkrývají tak, jak vyhráváte jednotlivé závody. Jde opět o klasické schéma závodních her, bohužel i tady mám jednu výhradu. Auta a tratě jsou zpočátku tak nezáživné, že si nejsem zcela jistý, zda to každý hráč překousne a trpělivě si bude čekat na lepší (o něco málo) auta a další (také žádná sláva) tratě.
Bez reálných značek aut
zdroj:
tisková zpráva
Když už jsem nakousl téma aut, tak je třeba ho i dokousnout. Ve hře se vám postupně odkryje 8 aut, které se výrazně liší výkonově a asi nemusím zdůrazňovat, že nejlepší vás čekají až na konci. Ani jeden z vozů nepředstavuje reálnou značku auta, což přičítám náročným licenčním podmínkám, které si Rage (na rozdíl třeba od EA) nemůže dovolit. Každé auto je však alespoň velmi podobné nějakému konkrétnímu typu nadupaného GT vozu.
Trochu nezvyklé je pro nás umístění volantu na pravou stranu aut, ale musíme vzít v potaz, že Rage je britská firma a tam se jezdí vlevo. Ono je to ostatně stejně celkem jedno, protože pohled z vnitřku auta je pro jízdu naprosto nepoužitelný. Jednak vůbec nepoznáte, co vlastně auto v ten okamžik dělá, a pohled přes přední sklo vypadá jako pohled přes brýle proti slunci - ztmavuje. Další pohled je známý „přední nárazník“, který také není nic extra, a tak jediným použitelným pohledem při jízdě je ten zpoza auta. Když opomenu přehrávání replaye (tam je to jen o málo lepší), pak jinou kameru nemáte k dispozici! To je rozhodně škoda, protože hodně hráčů se při jízdě často jen baví přepínáním kamer a různými pohledy na nadupaný a krásně vypadající vůz.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Jízdní vlastnosti vozidel Docela mě překvapili samotné jízdní vlastnosti aut. Ne, že by šlo o něco ultra realistického, ale z pohledu arkádovitějšího pojetí jízdy je to model naprosto vyhovující. Dobře je třeba poznat, že auta nemají ABS - při brždění pak nemůžete zatáčet. Reakce na použití ruční brzdy je celkem přesná, chování aut na skocích vypadá také poměrně věrně a i přechod auta do smyku se pohybuje v oblasti blízké realitě. Dost zjednodušený je ovšem fyzikální model nárazu na překážku a zcela tragický je model poškození vozu.
zdroj:
tisková zpráva
Abych byl přesnější - on není prakticky žádný. Vlevo na obrazovce se vám sice zobrazuje míra poškození vozu v procentech, ale dlouho to nemá na jízdní vlastnosti žádný vliv a i na autě si sotva všimnete prohnuté karosérie. Od 50 procent výš už to poznat docela jde, protože se vám například nahne zadní křídlo, ale auto stále šlape jako hodinky. Hraniční metou je pak poškození ze 2/3 (66%), kdy zničehonic začne vynechávat motor a začnou z něho lítat saze (pravděpodobně je to ale kouř). Ano, skutečně to vypadá jako saze - kouř si představuji trochu jinak. Auta tak zcela ztratí najednou výkon a jste nahraní. Jiného poškození se bát nemusíte - nic jiného neupadne ani se nepoškodí. Čelní srážka v rychlosti přes 200 km/h do betonové zdi se projeví maximálně 10 procenty poškození, auto se odrazí a jede v pohodě dál. Bleh.
Tragický design tratí To vše bych byl schopen u arkádově pojaté závodní hry překousnout, kdyby hra nabízela dostatek zábavy. Jenže i její zbytky se vytrácí díky naprosto tragickému designu tratí. Pokud jsem je dobře spočítal, pak jich je ve hře celkem 14, což vypadá jako docela slušné číslo, ovšem při detailnějším pohledu jsem rychle změnil názor.
Tak za prvé - podivné lokace. Nechápu, proč nejsou ve hře normální tratě v podobě klasických silnic, jako je tomu třeba právě u NFS. Ostatně posuďte sami z lokací některých tratí - městské centrum s obchodem, chemická továrna, několik skladů, letadlová loď, kamenolom, parkoviště na střeše a dokonce dětská autodráha! I nad to bych se byl schopen nakonec přenést, kdyby (za druhé) byly tratě pěkně navržené a vytyčené. Většina tratí je velice krátkých a zatáček je na nich příliš, navíc naprostá většina jich je do pravého úhlu. Pokud nepočítám uměle vytvořené skokánky, tak jich je hodně i placatých nebo v podobě nakloněné roviny.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Další zásadní problém (za třetí) vidím v tom, že tratě jsou strašně úzké. Ať se na mě autoři nezlobí, ale co je to k sakru za závodní trať, že jí musím projíždět krokem, abych se na ní vůbec vešel? Co je mi pak platné, že mám nadupané auto, se kterým bych si rád užil pořádných smyků a kvílení pneumatik, když je trať (nebo zatáčka) tak úzká, že se do ní sotva vejdu, natož abych jí projel smykem? Jasně, ještě existuje varianta projetí tak, že jednoduše nebudu brát ohledy na poškození auta, vletím tam, buch, od něčeho se odrazím a jedu dál. Možná takový styl někoho baví, ale mě ne. Navíc pokud před zatáčkou v dobré víře přibrzdíte, můžete celkem s jistotou očekávat, že někdo zezadu přilítne a našije to do vás. Tím jsem se dostal k umělé inteligenci, která docela ujde. Jak jsem již řekl, ostatní na vás příliš ohledy neberou, ale na druhou stranu vyhrávat není vůbec jednoduché, i když máte nejlepší auto.
Tentokrát bez extáze z grafiky
zdroj:
tisková zpráva
Rage je firma, o které se ví, že si velice zakládá na grafickém ztvárnění svých her. Na první pohled je to vidět i na eRaceru, ovšem na druhý pohled to už žádný odvaz není. Příznivý první dojem vytváří dobře zpracované textury, ale sami si brzy asi všimnete, že grafický engine maximálně šetří polygony. Okolí tratě se tak sestává většinou jen z otexturovaných kvádrů. Vůbec okolní prostředí je hrozně chudé - nikde se nic neděje, vše je statické a nezáživné. Naopak některé věci autoři zase přehnali - ať už oslnění sluncem, nebo odlesk vodní plochy, který vypadá naprosto nerealisticky. Navíc na jedné trati (kamenolom) je jistý náznak brodu, ale při projetí té říčky ani nezčeříte vodu. Zvuk motoru mi na druhou stranu přišel pěkně syrový a ani k doprovodné hudbě nemám větší výhrady.
eRacer je ale především určen pro multiplayer. Tam můžete svádět tuhé souboje s kamarády, čímž se hra stává o něco málo atraktivnější. Pokud navíc máte mobil podporující WAP, pak ho můžete využít pro zjišťování výsledků apod. Otázkou však je, jestli někdo bude eRacer po internetu vůbec hrát. Všechny výhrady, které jsem dosud uvedl, totiž přetrvávají i u multiplayeru. Sice je možno přidávat do hry nové tratě a tím eliminovat největší problém hry, ale tím negativa nekončí. Zkrátka a jasně - nevidím důvod hrát eRacera po inetu, když už teď je k dispozici spousta kvalitních závodních her a k nim se brzy přidá i tolik očekávaná Motor City Online.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Pokud jste recenzi dočetli celou až sem, asi vás nepřekvapí, že vám e-Racer nedoporučím. Není také proč. Hra je prakticky bez jakéhokoliv nového nápadu, s minimálními možnostmi hry, s naprosto tragickými tratěmi, průměrnou grafikou a stejně tak průměrnými jízdními vlastnostmi. To si radši za ty peníze kupte několik starších dílů NFS za minimální ceny.
|