Deadly Dozen: Pacific Theater - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Deadly Dozen: Pacific Theater - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 1. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jak název napovídá, druhý díl taktické akce Deadly Dozen vás tentokrát zavede do Tichomoří, kde budete bojovat proti Japoncům a přesvědčíte se, že i nízkorozpočtová hra může být poměrně kvalitní.

Autor: Leon
Publikováno: 10.ledna 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi už všichni víte, že pro nízkorozpočtové hry se vžilo označení „budgetové“. Stejně tak asi máte s nějakou takovou hrou zkušenost. S největší pravděpodobností ne moc kladnou, což je často i můj případ. Když si třeba vzpomenu na budgetovku Sniper: Path of Vengeance, ještě teď mi běhá mráz po zádech z její „kvality“. Na druhou stranu se i mezi budgetovkami najdou hry, které se mohou poměřovat i s hrami, jejichž rozpočet (a kolikrát i cena) je několikanásobný. Vedle Serious Sama byla takovým klasickým případem i hra Deadly Dozen od Nfusion Interactive, ve které jste si mohli zahrát za vojáky ve druhé světové válce. Vzhledem k tomu, že hra nabízela docela solidní zábavu, neváhal jsem a mrkl se na zoubek i jejímu následovníku.

 Výlet do Tichomoří
Jak již název napovídá, Deadly Dozen: Pacific Theater vás tentokrát zavede do Tichomoří, kde budete bojovat proti Japoncům. Příznivci tohoto velmi specifické bojiště, zvláště pokud jsou odkojeni skvělými knihami od Jiřího Hubáčka, si tak mohou mnout ruce. Hra začíná v době ústupu z Filipín, ale přesně jak ve skutečnosti slíbil generál MacArthur, sem se později i vrátíte. Mezitím vás ale čeká dost misí v nehostinných džunglích tichomořských ostrovů, podíváte se ale i na sněhem zaváté Aleutské ostrovy u Aljašky. Náplně misí jsou docela zajímavé, i když po čase se víceméně začnou opakovat. Globálně vzato jde vždy o infiltraci někam, osvobození zajatců, zničení něčeho, zabití někoho, nalezení či vyfocení čehosi atd.

Na začátku každé mise si můžete vybrat členy vašeho týmu. Na výběr máte 12 vojáků (odtud Deadly Dozen), kteří se liší svými schopnostmi a dovednostmi. Někdo je specialista na výbušniny, jiný je jistý při střelbě se sniperkou, další se umí nepozorovaně někam infiltrovat apod. Můžete si vybrat až 4 vojáky na misi, ale v některých případech, zvláště tehdy, kdy je důležité být neprozrazen, je lepší se na misi vydat klidně i jen s jedním specialistou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vybrané vojáky je pak ještě třeba patřičně vyzbrojit a vybavit tak, abyste byli schopni úspěšně dokončit misi. Když třeba víte (ze zadání mise), že budete na letišti vyhazovat japonská Zera do vzduchu, je dobré pobrat více výbušnin. Pokud na to zapomenete, budete je muset hledat někde v misi, což už vás do určité míry odvádí od hlavního úkolu. Těch máte mimochodem hned několik - vedle hlavních jsou to většinou i nějaké vedlejší. Pro úplnost jen dodám, že není nutné, aby misi přežili všichni vaši vojáci pro misi vybraní.

 Variabilní postup misemi
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mapy jsou docela rozlehlé, ale uzpůsobené tak, že nehrozí zabloudění či přílišné vzdálení od důležitých míst. Není tak možné například obejít džunglí celý tábor a napadnout ho z druhé strany - musíte projít daným směrem až k táboru a teprve pak si dělejte, co chcete. Volnost pohybu je tak omezena, ale dá se na to zvyknout. Ostatně vždy existuje více či méně způsobů, jak projít. Uvedu příklad. Musíte postupovat údolím nějaké říčky až k mostu, který máte vyhodit do vzduchu. Místo, abyste vedli celý tým údolím, je lepší tým rozdělit napůl a zatímco jedna dvojice bude postupovat po levém úbočím, druhá po pravém. Tím se budou vzájemně krýt před odstřelovači a jinými nástrahami.

To samozřejmě předpokládá přepínání se mezi hráči, což lze dělat jednoduše pomocí kláves F1 až F4. Jako hráč můžete dávat základní rozkazy (bohužel nikdy to není opačně) ostatním vojákům, kteří se je snaží plnit. Úmyslně říkám snaží, protože jejich umělá inteligence není úplně dokonalá. Co se týče dodržování formace, tam to takový problém není, protože vás dobře následují i kryjí. Problémem se to stává u budov, plotů a dalších větších překážek. Tam se kolikrát stane, že se někdo z nich zasekne a neví kudy dál. V takovém případě nezbývá nic jiného, než se do něj přepnout a sám ho vyvést tam, kam chcete. Tento problém přetrvává už od původní hry, ale co bychom taky od budgetovky mohli chtít, že?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Sniperku s sebou
Na druhou stranu vás (i sebe) dobře kryjí střelbou, což je v této hře poměrně dost důležité. Nepřátelé mají totiž tu schopnost vidět vás na samé hranici viditelnosti, takže kolikrát se nestačíte divit, odkud ta smrtící kulka vylétla. Naštěstí stejnou schopnost mají i vaši vojáci, takže někdy jen přihlížíte přestřelce, aniž byste tušili, odkud a kam kulky létají. Na styl tohoto boje je třeba si zvyknout a patřičně se na něj vyzbrojit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Víc než v kterékoliv jiné hře se vám tak budou hodit sniperky a rozhodně neprohloupíte, pokud jí každého vašeho vojáka vybavíte, ať už by to měla být zbraň primární nebo sekundární. Bojů na krátkou vzdálenost je opravdu málo, často jen při vstupu do těch několika málo budov, které ve hře jsou. To vše ale dělá hru poměrně obtížnou a pokud si nastavíte alespoň střední obtížnost a realistické účinky munice na vlastní zdraví, budete možná více mrtví než živí. Hlavně to má ale velký vliv na samotnou hratelnost, protože nemůžete jen tak běhat po mapě a kosit vše jako v Doomovi. Naopak, je třeba postupovat rozvážně, krýt se a vyhledávat nepřítele dříve, než se to podaří jemu. To vše dělá z Deadly Dozen 2 velmi slušnou taktickou hru.

 Používání vozidel
Doposud jsem víceméně opomíjel nedostatky hry, což ale neznamená, že by nebyly. Naopak, je jich více, ale musíme stále brát v úvahu, že jde o budgetovku a od té nemůžeme chtít kdovíjaké zázraky. Ostatně většina chyb pramení právě z tohoto faktu. Tak třeba interakce s okolním prostředím je velmi malá. Kromě otvírání dveří a možnosti sebrání několika málo předmětů vám už toho mnoho dovoleno není. Vlastně ano, můžete nastupovat a jezdit s vozidly, včetně tanků. Toho už jsme se dočkali i v původní hře a změn se v tomto směru také mnoho nekoná. Vozidla jsou celkem primitivně namodelována i otexturovaná a i jejich použití není většinou k dobru věci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

O umělé inteligenci vašich spolubojovníků jsem se již zmiňoval, takže jen doplním několik málo postřehů k AI u protivníků. Ta je, jednoduše řečeno, celkem primitivní. Pokud vás vidí, střílí po vás, pokud se schováte, běží nejbližší možnou cestou k vám. Horší ale je, že když po nich sami střílíte a oni vás nevidí, neudělají většinou vůbec nic. Komické je to zvlášť u hlídek na věžích za situace, když po nich střílíte ze samé hranice viditelnosti. Stojí a čumí, dokud se netrefíte.

 Grafika a animace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně amatérsky je také provedeno rozpohybování modelů postav. Když vidíte vojáka běžet (mimochodem, ještě jsem neuvedl, že se můžete přepínat mezi first person a third person pohledem), tak si nemůžete být jisti, zda vidíte trojskokanku Šárku Kašpárkovou při rozběhu, nebo už při skoku. Opravdu to vypadá tak, že vojáci nenosí kanady, ale mají na nohou péra (pubertální jedinci nechť si to nahradí pružinami).

Ale dost hledání sebemenších chyb. Naopak je třeba pochválit (v mezích budgetovky) grafiku. Džungle opravdu vypadá jako džungle, navíc se vše pohybuje ve větru. Během hraní tak opravdu leckdy zapomenete, že hrajete „lacinou“ hru. Takže ať se to nemusí zdát, po vizuální stránce hra rozhodně netrpí (globálně vzato) a znovu tak předčí dost jiných, o mnoho dražších her. Také po zvukové stránce to ujde, i když hlášek není mnoho a Japonci pokřikují jakousi lámanou angličtinou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Multiplayer
Další zajímavou stránkou hry je multiplayer, který toho nabízí docela dost. Kromě obligátních módů Deathmatch a CTF jsou to i mise, kdy jeden tým hraje za Japonce a snaží se překazit splněné úkolu americkému týmu. Většinou jde o totožné mise ze singleplayeru, což ale není na škodu, možná právě naopak. Pokud vám ani toto nebude stačit, můžete hrát ještě kooperativně ve 4 lidech. To je vždy velice zajímavé a odpade tím mimochodem i problém s ovládáním ostatních členů v týmu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na závěr musím konstatovat, že Deadly Dozen: Pacific Theater není vůbec špatná hra a zařazení mezi budgetovky si z hlediska kvality zaslouží jen v několika směrech. Překvapí naopak velmi slušnou hratelností i zajímavým námětem. Máme zde tak další důkaz, že i za málo peněz může být (docela) dost muziky…

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty
Související články: Deadly Dozen recenze (11/2001), Novinky

 
Leon
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Velmi slušná, takticky laděná akce zasazená do tichomořských bojů proti Japoncům. Cenou sice spadá mezi levnější budgetové tituly, ale kvalitou se vyrovná leckteré jiné, mnohem dražší hře.

Nejnovější články