zdroj:
tisková zpráva
Město Pacific City je ve značných potížích. Moc gangů je příliš velká na to, aby ji zvládla ruka zákona, strážci pořádku se museli dokonce stáhnout a vybudovat si jakousi Pevnost - ostrovní základnu, z níž pravidelně vyjíždějí do akce za účelem alespoň narušovat činnost podsvětí. Do akce s rysy Grand Theft Auta a aby také ne, když ji má na svědomí Real Time Worlds, studio, které před pár lety založil David Jones, tvůrce původního GTA (toho v 2D podobě). Crackdown na první pohled vyhlíží jako přesná kopie GTA, byť v o poznání lepším grafickém hávu, který má díky kresleným proporcím nezaměnitelný styl a šmrnc. Připomínám, že zde představený Crackdown je exkluzivní titul pro konzoli Xbox 360, který se v těchto dnech objevuje na našem trhu dokonce v české verzi.
Pacific City je přitom poměrně rozlehlá a detailně vymodelovaná metropole rozdělená ještě na několik ostrovů propojených vzájemně mosty. Různorodé městské scenérie a čtvrtě nabízejí propracovanou síť silnic s povětšinou způsobně projíždějícími auty, a pěších zón pro neustále korzující chodce, kteří tady ovšem slouží jenom jako takové křoví, snažící se eventuálně uskočit z cesty troubícím řidičům. V Pacific City rozhodně potěší skvělá viditelnost, byť vzdálený horizont už moc krásy pochopitelně nepobral, absence loadingu, mimořádná interakce a celkový dojem fungujícího světa. I když na rovinu, tenhle dojem není ve finále ani zdaleka takový, jako v případě GTA: San Andreas, a to hned z několika podstatných důvodů.
Je to GTA nebo to není GTA? Jakkoliv je váš pohyb tímhle světem zcela svobodný, máte oproti GTA velice omezené možnosti, co tady vlastně podniknout. Teď mluvím o herní náplni! Která se hloupě vymezuje ponejvíce na akci, na střílení se s neuvěřitelně početnými zástupy nepřátel, přičemž k tomuto hlavnímu chodu dostanete jen jeden skutečně zásadní a dlužno podotknout, že mimořádně chutný zákusek.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Oživení poněkud stereotypní koncepce spočívá v plošinovkovitém hledání a sbírání skrytých ikon, k čemuž vede cesta jak vystřižená z komiksu, neboť dovednosti ústředního protagonisty se v průběhu hraní vylepšují, pročež ke konci dosahují statusu superhrdiny schopného mimo jiné přeskakovat mezi střechami budov. Uvedené v sobě skrývá dosud nepoznané kouzlo volnosti, které spolu s neuvěřitelnou herní interakcí zasluhuje velkou pochvalu, alébrž jde o bez nadsázky famózní záležitost.
zdroj:
tisková zpráva
Ale to jsem se nechal značně unést okamžikem, jsme teprve na začátku hraní a ona slabší ruka zákona si trochu pohrála se steroidy, čehož důsledkem je vznik speciálního, geneticky upraveného policisty budoucnosti, tedy vás, který se okamžitě vydává na lov zločinců, tří ve hře představených gangů ovládajících různé části města. Jejich aktivitu umenšujete skrze likvidaci jednotlivých bossů, tady za přispění nabytých informací a zbraní ve vašem držení, nemluvě o speciálních schopnostech. Auta se pochopitelně dají využít pro rychlý přesun z místa na místo, k čemuž jinak poslouží speciální teleporty, kde lze doplnit munici a nebo vyměnit zbraně.
Komiksovým hrdinou snadno a rychle Ve hře má váš hrdina pět speciálních vlastností. Na prvním místě je to vlastní pohyb, jenž bude stále rychlejší, budete dokonce moci skákat do větších výšek a nebo překonávat větší vzdálenosti. Neskutečně efektní a současně efektivní, přičemž tato dispozice ponejvíce narůstá sběrem speciálních ikon nebo skrze sólo závody mezi checkpointy.
Na druhém místě jsou řidičské schopnosti, zaručující lepší manévrovatelnost s auty, jež se zlepšují brutálním přejížděním zlosynů, skrze další, k tomu vymezené závody mezi checkpointy a nebo kaskadérskými kousky na k tomu vymezených místech. Sluší se zmínit, že ve hře potkáte jenom auta (a málokdy zaparkovaná, v drtivé většině jedoucí, nebo stojící na křižovatkách, ovšem nastoupit není nikdy problém:o) a to různých typů a velikostí, přičemž jízdní model je hodně povedený!
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Každé vozítko se řídí trochu jinak a model postupné deformace a destrukce lze zhodnotit také hodně pozitivně. Vedle řekněme konvenčních aut pro stopnutí na ulicích máte v ústředí policejní agentury, oné Pevnosti, připraveny tři hodně speciální prototypy, jejichž vzhled, funkce a možnosti se vylepšují právě na základě navyšování skóre u řidičských schopností. Ještě takovou noticku. Při jízdě v autě hraje hudba, je tady spousta licencovaných songů, které si můžete sólo poslechnout v menu, ale dle mého není moc oč stát.
Další užitečnou vlastností je schopnost zacházet s výbušninami, přičemž likvidací nepřátel právě skrze různé granáty vám tato vlastnost narůstá do proporcí, kdy granáty mají větší účinnost a akční rádius. Tyto lze využít nejenom proti živým oponentům, ale také pro vyhazování bran a zátarasů do vzduchu, potažmo aut s jejich posádkou.
zdroj:
tisková zpráva
Následuje síla, jejíž parametry opět zlepšujete na základě likvidace nepřátel fyzickými útoky tváří v tvář, pročež pak budete nejenom odolnější (zaregistrujete výrazný nárůst hodnoty života), ale také zvládnete třeba jedním kopem vymazat vybraného soka z obrazu a nebo zvedat hodně těžká, několikatunová břemena, jako jsou auta či kontajnery. A těmito házet do řad nepřátel. Moc pěkné!
Na posledním místě je schopnost zacházet se střelnými zbraněmi, která např. umenšuje čas trvání, než se vám podaří manuálně locknout vybraného soka, a která se zlepšuje opětovně likvidací nepřátel tímto konkrétním způsobem. Zbraní je ve hře sice přehršel, nicméně většina nemá příliš valného upotřebení a je možná škoda, že váš zlepšující se status v téhle oblasti nevede k možnosti jejich modifikace, jako je tomu u vozového parku. Ale v zásadě to nijak zvlášť nevadí.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Průběh akce Ve svém držení můžete mít pouze dvě zbraně naráz, plus něco granátů. Ovšem není problém v případě potřeby doplnit, resp. obměnit zbrojní arzenál po padlých. Mimochodem, s nepřítelem se lze vypořádat i za pomoci rychlého ataku na blízko, kde je vyjma výpadu pažbou držené zbraně k vidění ještě celý jeden kop. Bojování tváří v tvář není tak úplně precizní jako se střelnou zbraní, poněvadž ve víru mnoha nepřátelských tváří funících vám za krk ztrácíte trochu přehled, což má na svědomí fakt, že autoři při konkursu šetřili na postu hlavního kameramana.
Není tady nic ze současných standardů, mezi něž zahrnuji okamžité vycentrování pohledu na dění a nebo rozhlížení se z vlastních očí, takže si zdejší third-person perspektivu (počítaje v to i jízdu v autě) skrze pravý analog neustále manuálně štelujete a korigujete. Pravda, po nějaké době tuhle práci dostanete plně do ruky, ale i poté bude platit, že hraní sluší spíše otevřenější prostředí. Pokud se ocitnete v chodbách, občas v interiérech a vůbec stísněnějším prostředí, ve kterém se spolu s vámi vykytuje ještě větší počet oponentů, máte velký problém - s přehledem a orientací.
zdroj:
tisková zpráva
Problém nicméně může nastat i tehdy, když se dostanete do obklíčení, což je díky otravné generaci nepřátel dosti častý jev, jehož můžete negovat jen rychlým pohybem po herní ploše a nebo využitím eventuality krytí se za objekty a zdmi či ve výklencích, tady také v kombinaci s přikrčením. O postavení nepřátel více napovídá mapa v rohu obrazovky, ale ani ta nic nezmění na skutečnosti, že to je místy nehorázně hektické a smrt může přijít ještě rychleji, než se stihnete nadechnout pro ono sousloví "než bys řekl švec".
Zbraňová výbava Krytí se za objekty má několik nesporných výhod, tedy pakliže objekt nejde zničit či se v blízkém okolí zrovna nenachází něco prudce výbušného. Prudce výbušná může být ještě pozornost soupeře, majícího ve vlastnictví raketomet či granátomet, takže stačí opravdu málo, abyste ztratili původní glanc. Navzdory postupně navyšujícímu se parametru zdraví, kterýžto ukazatel se, jste-li v klidu, může po čase dobít na maximální možnou míru. Ovšem najít klidné zákoutí bývá občas docela fuška, takže potěší, že si fušku lze ulehčit skrze kooperativní online režim (nebo propojení dvou konzolí), kdy může v akci výrazně vypomoci kamarád.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Jelikož platí, že na hrubý pytel se dává hrubá záplata, budete údery oplácet stejnou, resp. s ještě větší silou různých střelných zbraní, s různou průrazností, kadencí a množstvím munice. Při tomhle válčení také využijete několik naprosto skvělých nápadů, mezi nimiž je na prvním místě efektivní locknutí vybraného soupeře (byť je přepínání mezi více cíly v obraze trochu problematické), kterémuž lze poté uštědřit ultimátní headshot, vystřelit zbraň z rukou a nebo krátkou salvou na nohy jej poslat ihned k zemi, k níž ho následně krvavě přidupnete svou těžkou a patrně těžce kovanou botkou. Systém zásahových míst na těle soupeřů je intuitivně navržen, přičemž přesnost každého zásahu je odvislá od zbraně ve vašem držení a vzdálenosti od cíle.
zdroj:
tisková zpráva
S odstřelovačkou se vám locknutí nepřítele hlídkujícího o několik ulic dál podaří mnohem rychleji než se strojní puškou, která je však díky své síle a vysokokapacitnímu zásobníku zase neocenitelným pomocníkem pro rychlé vypořádání se s ozbrojenou přesilou na kratší distanc. Uvedené může být případ bossů a jejich početné ochranky, jež vydrží výrazně více, než jejich pouliční nohsledi. A řadoví pěšáci, skrze které se snažíte prostřílet ke každému hlavounovi. Těch má každý gang povícero, takže vypotřebujete opravdu hodně munice na to, aby ulice mohly dýchat klidněji a svobodněji.
Alternativní cesty k vybranému cíli Během poflakování skrze Pacific City zkoušíte štěstí v pravidelných pouličních půtkách s gangstery a prohledáváte různá zákoutí kvůli sběru speciálních ikon, které vám navyšují vaše schopnosti. V určitý moment se pak ozve ústředí, jež vám pošle informace o některém z bossů, o místě jeho pobytu a způsobu jeho likvidace. Zejména způsob, jak na věc půjdete, je dosti důležitý a nabízí několik příjemných eventualit. Samozřejmě, vždy se k němu můžete natvrdo prostřílet a probít skrze hlavní bránu, či hlavní přístupovou cestu. Ale ruku v ruce s povědomím, že tady bude odpor nejsilnější, je tohle práce skutečně jen pro otrlé. Tím spíše, jak stoupá obtížnost a s pozdějšími hodinami se akce stává lehce únavnou a monotónní.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Naštěstí k většině bossů vedou i alternativní cestičky takříkajíc zadními vrátky, kdy se třebas dá vyšplhat a vyskákat po skaliskách a vyjma několika málo tváří tu střetnete už jenom vámi hledanou osobu, bosse, takže si výrazně ušetříte čas a nervy. Pohříchu i samotné setkání s bossem je značně stereotypní představení, kde platí jednoduché pravidlo, že do jeho těla musíte vystřílet zdaleka nejvíce munice. Bossové, tím méně jejich lidé v daném gangu, neoplývají zrovna závratnou inteligencí, spíše čekejte hladovou smečku, která vám často půjde tvrdě po stopě a těží z početní převahy.
Obraz bojů díky tomu vypadá stále stejně - pravidelné útočné vlny se tříští o vaši hráz do té doby, co je hráz ustojí. K tomu si připočtěte automatickou generaci oponentů, která na některých místech evokuje zaseklou gramofonovou desku, takže se nejlepším řešením povětšinou jeví rychlost, s jakou dokážete dané místo překonat a postoupit dál. Resp. najít správnou cestu dál :)
zdroj:
tisková zpráva
Můj závěrečný protivník (chronologie vybíjení gangu je na vás) sídlící v mrakodrapu mne sice přinutil absolvovat hloupě nalajnovanou štreku skrze několik podlaží napěchovaných jeho lidmi, abych pak hrdinně padnul z oči v očí jeho elitní ochrance. Jenomže znaje cestu k vrcholu jsem ji napodruhé proskákal a proběhl jako vítr (ačkoliv mi kolem uší zněla symfonie složená ze střelby a stále se opakujících verbálních narážek gangsterů v jejich mateřštině) asi za minutu a pak už zbyla jen rutinní otázka, jak na věc. Jak naložiti s finálovým střetem, který zcela vystihuje celý Crackdown. Je to pěkné, při troše trpělivosti to celé zvládnete za pár dnů, ale tvůrci zde zůstali tak na půli cesty…
Příliš jednotvárné Nechci zastírat, že vás Crackdown dokáže vtáhnout. I když je stereotypní a s postupně stoupající obtížností i lehce frustrující, má své nepopiratelné kouzlo. K němu přispívá i nevídaný prvek a tím je lokalizace. Ačkoliv ve hře nesledujete žádný příběh (stačí základní osnova "jdi a zabij toho a toho gangstera"), a s nikým si tu nebudete moci popovídat, pravidelné informace z ústředí jsou česky namluveny, k čemuž bohatě postačil jeden hlas. Nechybí ani české titulky, což je bezesporu skvělý tah Microsoftu, za který si zaslouží poděkování. A třebaže se najdou určité mušky, většina z nich nepadá na vrub lokalizaci, ale hře jako takové, kupř. když komentář vztahující se k lokalitě, kterou právě projíždíte, už není dvakrát aktuální. Překlad je zkrátka prima a určitě je to vynikající přidaná hodnota.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry si můžete prohlédnout v galerii (thx TeamXbox)
Prima už není to, že v Crackdown zkrátka není moc co dalšího podniknout. Střílení se s gangstery není špatné, oproti GTA je přímo skvělé, ale je ho moc a čeho je moc, toho je prostě příliš. Bohužel, i když se vám akce začne přejídat a to tím spíše, že vás každou chvíli budou gangsteři otravovat i na ulicích, nebude zbytí. Jasně, mluvil jsem o závodění po vlastních a nebo v autech. Jenomže v tomhle počínání jste pořád sami, což může a bude za chvíli nudit. Pak je tu ještě speciální režim, kdy se na čas pokoušíte zlikvidovat vybraného bosse, tedy v co nejkratším čase proniknout jeho základnou přes jeho strážce a zabít jej, což můžete znovu podniknout ve dvou lidech. Jasně, ale jsme zase tam, kde jsme byli a od čehož jsme si chtěli odpočinout!
Crackdown je zcela příkladnou ukázkou hry, která podle mého názoru má nevyužitý potenciál. Když už tady máme ono závodění, proč nějakého z bossů nemohu třeba - namísto přestřelky - nahánět? Honit, pronásledovat? A je vcelku jedno, jestli autem či pěšky. Sice je hezké, že hra se ani po zdolání posledního bosse neuzavírá a můžete tu pokračovat takříkajíc neomezeně v krasojízdě, kterou si lze rámcově oživit povolením pouličních nepokojů, ale tady vás těžko něco překvapí.
Kouzlo nevídané svobody na závěr
zdroj:
tisková zpráva
Bylo by však fér přiznat, že si tu přeci jenom lze vyhodit z kopýtka. Již o tom v textu šla řeč, jedná se o využití mimořádných pohybových dispozic hlavního protagonisty, které mu umožňují vyšplhat na mrakodrap, přeskakovat ulice ve velkých výškách a vůbec se tvářit jako postava z nějakého komiksu, která si tady obhlíží svět. Svět, který má jednu zcela neuvěřitelnou vlastnost a tou je interaktivita. Nyní však mluvím o všelijakých převisech, parapetech, zdech a já nevím co ještě, čeho se při tomhle dobrodružství můžete zachytit, což vaše postava provede automaticky, s další eventualitou ručkování podél a odrážením se od stěn, což platí zejména v případě nerovných skalisek, pročež se dokážete dostat na ty nejneuvěřitelnější místa na mapě. A za tohle snažení budete často odměněni sběrem ikon vylepšujících dále vaše atributy. Možná to zní jako laciná plošinovkovitá vsuvka, ale věřte mi, že se vlastně jedná o hru ve hře, která vylepšuje celkové renomé.
Stáhněte si: Demo, Trailery, Videonahrávky z dema
Související články: Dojmy z dema, Novinky
|