Autor: Nukem Publikováno: 23.února 2003 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Zpracování hry Conan není žádným novátorským počinem. Oficiálně jde o akční hru viděnou z pohledu třetí osoby s prvky RPG a adventury. Mám-li zapátrat v paměti, tak první podobnou hrou, kterou jsem hrál, byla Die by the Sword z roku 1998. Vzpomínám si, že ovládání meče záleželo na pohybech myši, což ze hry dělalo skutečně tvrdý oříšek. A protože tehdy šlo o nový styl ovládání, ani letitá praxe z jiných 3D akčních her nikomu nepomohla. Naštěstí, snad z toho důvodu, že se má Conan brzy objevit i v několika konzolových variantách (Xbox, Gamecube, PS2), je ovládání postavy daleko snazší, i když ne zase tak úplně jednoduché jako tomu bylo např. v oddechové hře Enclave. Velmistr všech šermířů ![]() Komba jsou dále rozdělena podle síly účinku, a aby toho nebylo málo, každé kombo lze ještě dvakrát povýšit, tedy zvětšit jeho sílu. To lze učinit tak, že zvolenému kombu přiřadíte daný počet bodů, které získáváte za každého poraženého nepřítele. Na začátku hry máte k dispozici jenom pár základních úderů na první úrovni, se kterými si musíte chvíli vystačit, než „našetříte“ na skutečná komba. Navíc některá komba jsou podmíněna znalostí jiných, byť jen na základní úrovni. Musím vás ujistit, že vybírání není lehké. Většina komb je přiřazena k mečům, sekeru jsem ostatně použil jen málokdy. Především je to ale množství klávesových zkratek, které je nutné si pamatovat. Nejsilnější kombo je tvořeno pěti klávesami. Pětina výpadů postačí Nakonec si tedy zvolíte asi kolem deseti komb a i tak není jednoduché sledovat, zda mačkáte klávesy v ten pravý moment, neboť většinou nelze rychle za sebou naklikat všechny klávesy, ale je třeba chvíli počkat než hrdina provede předchozí výpad. Stisknuté klávesy se naštěstí zobrazují v levém dolním rohu obrazovky, takže máte přehled, zda si vedete dobře. Chvíle cviku ale stačí, abyste se se zbraní sžili. ![]() ![]() ![]() Odměnou vám budou mnohdy parádní výpady, při kterých se Conan rychle otáčí, máchá mečem kolem sebe, aby v závěru nepřítele bodl do srdce, nebo střídavě bodl do třísel, do hrudi a do hlavy. K tomu může přidat i nějaký ten kopanec, výskok a ránu mečem do hlavy, úder pěstí a odskok stranou, hromadné odstrčení skupiny dotěrných nepřátel vodorovně drženým mečem, nebo naopak přitažení nepřítele na špici meče. Nejdelší kombo pak sestává z několika úderů, vyzdvižení nepřítele nad hlavu a následné mrštění na zem. Kdyby ani to nestačilo, přišpendlí jej Conan rázným kolmým úderem meče k zemi. ![]() Důležité je blokování nepřátelských útoků. V této pozici se sice nedá pohybovat, ale pokud je nablízku nepřítel a vy provedete nějaký výpad, Conan se sám k nepříteli posune. Podobně pokud někoho zabije dřív, než dokončí zvolené kombo, zbývající výpady provede na dalším nepříteli poblíž. Abych nezapomněl, zkušenostní body lze utratit i na zvyšování koncentrace, síly, regenerace zdraví a výdržnosti, což je dobré učinit co nejdříve a na maximum. Bodů na komba bude vždycky dost. Útočnou sílu můžete nakonec podpořit i různými druhy zbraní - především dlouhé meče jsou velmi účinné, podobně pomohou i různé části výstroje, některé s magickými vlastnostmi. Těchto zbraní a předmětů je ale v porovnání s klasickým RPG velmi málo. Často jsou pak ukryty v truhlách, nebo na významných místech. Konečně klasické PC ovládání Ovládání pohybu je klasické, oproti staršímu demu umí Conan úkroky do stran. Natáčení směru běhu, jakož i pohledu, necháte patrně na myši. Pohled třetí osoby lze přepnout na pohled z vlastních očí, ale získáte tak jen omezený výhled, kde především to, co je nad Conanovou hlavou neuvidíte. Směr pohybu je naštěstí vztažen k postavě a ve většině případů sleduje kamera Conana zezadu Výjimkou jsou krátká území, kde Conana sledujete z delší vzdálenosti, třeba z boku nebo z větší výšky. Smysl těchto míst jsem nepochopil, jedině snad, že je tak ovládání postavy komplikovanější, což při boji s nepřítelem nebo při uhýbaní kyvadlům nepotěší. Druhým případem, kdy nevidíte Conanova záda, jsou omyly kamery. Pak se vám Conan z půli ztratí z obrazovky, nebo sledujete temeno jeho hlavy z dvaceticentimetrové vzdálenosti. ![]() ![]() ![]() Nepříjemné je také zasekávání se za předměty, které jsou viditelně o několik desítek centimetrů dál. Poslední nelogičností související s ovládáním, kterou jsem si poznamenal, je šplhání. Kromě žebříků zvládne Conan vyšplhat též po několika stěnách a vegetaci, ale sešplhat zpět už neumí. Pokud je třeba se vrátit, řeší se to seskokem a to někdy z takové výšky, která by Conana za jiných okolností zabila. Celkově ale jde jen o malý počet prohřešků, nemajících na hratelnost příliš významný vliv. Ukládání pozice s omezením ![]() Crom je na vaší straně Naštěstí situace kolem ukládání není až tak kritická, jak by se dalo z textu chápat. To především díky faktu, že zemřít můžete prakticky jen po nešťastném pádu. Pokud totiž padnete rukou nepřítele, dostanete od laskavého Croma příležitost si v nebeské aréně vybojovat své znovu vzkříšení. Pakliže zvítězíte, což obvykle není žádný velký problém, ocitnete se na místě porážky, navíc s určitým množstvím zdraví. ![]() Z podzemí až na vrcholky hor Doposud jsem hru hodnotil v souhrnu kladně. Uvidíme, zda mi chvalozpěv vydrží i nadále, budu-li hodnotit audiovizuální část hry. První pochvalu, kterou musím ke grafice pronést, je skutečnost, že autoři nezůstali jen u jednoho typu prostředí, ale přichystali nám naopak slušnou řadu odlišných lokací, jakož i slušné množství protivníků. Zpočátku to budou pusté zasněžené hory plné vlků a medvědů, pak cesta vede přes území mrtvých, dále vypleníte jeden klan duchů a kostlivců, navštívíte poklidné přístaviště, kde se můžete procházet a studovat veselé historie mnoha zdejších domů. ![]() ![]() ![]() Navštívíte džungli, kde vám budou cestu ztrpčovat domorodí válečníci a šamani, přerostlé kobylky a štíři a obživlá květena. V zemi jménem Stygia, velmi podobné Egyptu, prozkoumáte jednu pyramidu plnou mumií, v pevnosti na vrcholu mohutného skalního masivu potkáte krvelačné rytíře a pod sopkou na vás kromě proudů žhavé lávy čekají ohniví kostlivci. V detailech střídmé, ale celkově bohaté Na grafiku hry je třeba se dívat globálně. Můžete tak obdivovat rozvržení jednotlivých lokací, monumentální chrámy, podzemí sopky, rušné tržnice ve městě, nebo bujnou vegetaci džungle. Co do detailnosti grafika trochu ztrácí, viz spartánské vybavení prakticky všech interiérů, obzvláště v pevnostech. Jednoduché textury, které ale svůj účel plní, sem tam židle, několik sudů (některé sudy je možné rozsekat a občas tak získat nějaký ten lektvar), stoly s jídlem a všude se válející či visící kostlivci. No ale je středověk a pohybujeme se spíše mezi lůzou, že. Ovšem třeba takový záchod v knihovně oplývá mnoha detaily a nápadně ![]() S mírným odstupem je ale grafika hry slušná, oplývající mnoha světelnými efekty. Pěkné plameny, tekoucí či ze země prýštící láva, poloprůhlední duchové, dobře animované pohyby všech postav – obzvláště pěkní jsou vrávorající, jakoby podnapilí, kostlivci. Střídmost grafiky se odráží i na nižší náročnosti na hardware (P4-1.8, 512 MB, GF4Ti), kde jsem při rozlišení 1280×1024 a nejvyšším nastavení neměl problémy. Stejně tak nahrávání lokací bylo vždy otázkou několika málo sekund. Myslím, že hra Enclave vypadala podobně, ale nároky měla tehdy znatelně vyšší.
Filmová hudba Rovněž ozvučení Conana lze jen chválit. Na pozadí slyšíte monumentální chorály, doprovázené dechovými nástroji, někdy jde o dobové instrumentální skladby, jindy hraje třeba jen jeden nástroj. Výběr skladeb není malý, i když v dané lokaci se vždy opakuje jen jedna melodie. Ruchy okolí jsou rovněž uvěřitelné, ať už jde o hmyz, ptactvo, vlky, nebo o vrzání trámů, šustění listí, sesouvající se zeminu, či ruch tržnice. Rovněž dabing postav je dobrý s vyrovnanou kvalitou všech hlasů, byť jich není zase tolik. ![]() ![]() ![]() ![]() Dobrá akce s malou přichutí adventury a RPG Hře by třeba slušelo více hráčem ovlivnitelných dialogů, kde by Conan pátral po indiciích navádějících jej k cíli. Takto je celá adventurní část omezená jen na vyřešení několika velmi jednoduchých úkolů, kde tím nejsložitějším je zjistit pořadí čtyř spínačů. A protože k tomu máte nápovědu ve svitku a navíc lze stisknout vždy jen to správné tlačítko, ani tady se zákys nekoná. Zbytek úkolů spočívá v nalezení nějakého předmětu a umístění ho jinam. Z předchozího odstavce je patrné, že meritum hry leží v akční části, kdežto zbývajících dvou herních stylů, tedy RPG a adventury, se jen zlehka dotýká. Bojová část je díky automatickým, dobře vymyšleným a velmi pěkně animovaným pohybům také jednoduchá. Na nejnižší obtížnosti by hra zběhlejšímu hráči neměla dělat problémy a osobně mě její dokončení nezabralo více než 10 hodin. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty... Související články: Dojmy z dema (2/2004), Rozhovor (1/2004), Novinkové články, Enclave recenze (3/2003), Blade of Darkness recenze (3/2001) |
Nukem | |
autorovi je 30 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |