CONAN - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

CONAN - recenze

23. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Stejně jako film s Arnoldem Schwarzeneggerem, i tato third-person akce vás provede dobrodružstvím bájného barbarského hrdiny, který vládne silou ocele a magie. Jak hra od Cauldronu obstála v první světové recenzi?

Autor: Nukem
Publikováno: 23.února 2003
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 3 dny


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dnes už pro nás není žádným překvapením, když se hra z domácí produkce stane celosvětovým trhákem. Avšak nejen čeští herní producenti se rovnají svým zahraničním kolegům. Důkazem toho je nová hra Conan od slovenské společnosti Cauldron, která si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Její jednoduchý název dává jasně tušit o čem, resp. o kom, hra je. Začátkem ledna jsme vám dali k dispozici demo, podle něhož také vznikly i první dojmy. Ovšem je třeba říci, že tato betaverze dema pocházela z vývojové verze hry, takže nám sice poskytlo rámcovou představu o stylu hry, ale v detailech poněkud zkreslenou a zavádějící. Od té doby finální verze hry doznala ještě mnoha změn, samozřejmě jen k lepšímu.

 Ve jménu pomsty
Stejně jako ve filmové podobě Conana, i zde je příběh tohoto bájného barbarského hrdiny vyprávěn chraplavým hlasem letitého kronikáře, jehož epická řeč vás provede mnoha zeměmi, jimž vládne síla ocele a magie. Navštívíte chrámy, které ukrývají poklady nesmírné ceny, nebo magické předměty neuvěřitelné síly. Jenže stát se bohatým či mocným není pro jednotlivce ani pro skupinu vůbec snadné, neboť poklady stráží stovky děsivých živých i mrtvých přízraků, takže daleko snazší je přijít o život. Jenomže Conana netáhnou ani truhlice plné zlata, ani magické artefakty, nýbrž prostá chuť pomsty.

Všechno to začalo v den, kdy se Conan rozhodl navštívit svoji rodnou vesnici Grannach. Avšak namísto vřelého strýcova přijetí, nachází vesnici vypálenou a vyvražděnou. Od posledního žijícího obyvatele (snad strýce) se dozvídá, co se přihodilo. Do vsi přijel poutník ze severu, který s sebou vezl posvátný předmět – magické zrcadlo. Záhy dorazila skupina ozbrojených mužů pátrajících po poutníkovi. Když jim ho vesničané odmítli vydat, všechny do jednoho povraždili a zrcadlo odvezli. Nad hrobem svého strýce Conan přísahá pomstu, byť by měla i jeho samotného stát život.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Klasika v novém kabátu
Zpracování hry Conan není žádným novátorským počinem. Oficiálně jde o akční hru viděnou z pohledu třetí osoby s prvky RPG a adventury. Mám-li zapátrat v paměti, tak první podobnou hrou, kterou jsem hrál, byla Die by the Sword z roku 1998. Vzpomínám si, že ovládání meče záleželo na pohybech myši, což ze hry dělalo skutečně tvrdý oříšek. A protože tehdy šlo o nový styl ovládání, ani letitá praxe z jiných 3D akčních her nikomu nepomohla. Naštěstí, snad z toho důvodu, že se má Conan brzy objevit i v několika konzolových variantách (Xbox, Gamecube, PS2), je ovládání postavy daleko snazší, i když ne zase tak úplně jednoduché jako tomu bylo např. v oddechové hře Enclave.

 Velmistr všech šermířů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste hráli posledního Prince z Persie, pak víte, že pomocí kombinací několika kláves jste mohli vyčarovat pár pěkných bojových výpadů. Conan jde v tomto smyslu ještě mnohem dál. Základem jeho šermířského umění je pět klávesových zkratek – čtyři klávesy pro výpad a jedna pro obranu. Můžete pochopitelně využít i myš s tím, že hra rozpozná i boční tlačítka. Jenže to je jen začátek, neboť pravá síla hry pramení v bojových kombech, tedy v posloupnostech několika různých výpadů, která můžete danými kombinacemi kláves vytvořit. Přehled všech padesáti (!) komb je ukryt pod klávesou F3. Každé kombo je prakticky jedinečné, má svoji sílu a navíc je svázáno s určitou zbraní. Takže to, co dokážete s krátkým mečem, nemusí jít s dlouhým, který je třeba držet obouruč. Několik komb pak svedete pouze se sekerou nebo palcátem.

Komba jsou dále rozdělena podle síly účinku, a aby toho nebylo málo, každé kombo lze ještě dvakrát povýšit, tedy zvětšit jeho sílu. To lze učinit tak, že zvolenému kombu přiřadíte daný počet bodů, které získáváte za každého poraženého nepřítele. Na začátku hry máte k dispozici jenom pár základních úderů na první úrovni, se kterými si musíte chvíli vystačit, než „našetříte“ na skutečná komba. Navíc některá komba jsou podmíněna znalostí jiných, byť jen na základní úrovni. Musím vás ujistit, že vybírání není lehké. Většina komb je přiřazena k mečům, sekeru jsem ostatně použil jen málokdy. Především je to ale množství klávesových zkratek, které je nutné si pamatovat. Nejsilnější kombo je tvořeno pěti klávesami.

 Pětina výpadů postačí
Nakonec si tedy zvolíte asi kolem deseti komb a i tak není jednoduché sledovat, zda mačkáte klávesy v ten pravý moment, neboť většinou nelze rychle za sebou naklikat všechny klávesy, ale je třeba chvíli počkat než hrdina provede předchozí výpad. Stisknuté klávesy se naštěstí zobrazují v levém dolním rohu obrazovky, takže máte přehled, zda si vedete dobře. Chvíle cviku ale stačí, abyste se se zbraní sžili.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Odměnou vám budou mnohdy parádní výpady, při kterých se Conan rychle otáčí, máchá mečem kolem sebe, aby v závěru nepřítele bodl do srdce, nebo střídavě bodl do třísel, do hrudi a do hlavy. K tomu může přidat i nějaký ten kopanec, výskok a ránu mečem do hlavy, úder pěstí a odskok stranou, hromadné odstrčení skupiny dotěrných nepřátel vodorovně drženým mečem, nebo naopak přitažení nepřítele na špici meče. Nejdelší kombo pak sestává z několika úderů, vyzdvižení nepřítele nad hlavu a následné mrštění na zem. Kdyby ani to nestačilo, přišpendlí jej Conan rázným kolmým úderem meče k zemi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Zkušenostmi ke zdraví
Důležité je blokování nepřátelských útoků. V této pozici se sice nedá pohybovat, ale pokud je nablízku nepřítel a vy provedete nějaký výpad, Conan se sám k nepříteli posune. Podobně pokud někoho zabije dřív, než dokončí zvolené kombo, zbývající výpady provede na dalším nepříteli poblíž. Abych nezapomněl, zkušenostní body lze utratit i na zvyšování koncentrace, síly, regenerace zdraví a výdržnosti, což je dobré učinit co nejdříve a na maximum. Bodů na komba bude vždycky dost. Útočnou sílu můžete nakonec podpořit i různými druhy zbraní - především dlouhé meče jsou velmi účinné, podobně pomohou i různé části výstroje, některé s magickými vlastnostmi. Těchto zbraní a předmětů je ale v porovnání s klasickým RPG velmi málo. Často jsou pak ukryty v truhlách, nebo na významných místech.

 Konečně klasické PC ovládání
Ovládání pohybu je klasické, oproti staršímu demu umí Conan úkroky do stran. Natáčení směru běhu, jakož i pohledu, necháte patrně na myši. Pohled třetí osoby lze přepnout na pohled z vlastních očí, ale získáte tak jen omezený výhled, kde především to, co je nad Conanovou hlavou neuvidíte. Směr pohybu je naštěstí vztažen k postavě a ve většině případů sleduje kamera Conana zezadu

Výjimkou jsou krátká území, kde Conana sledujete z delší vzdálenosti, třeba z boku nebo z větší výšky. Smysl těchto míst jsem nepochopil, jedině snad, že je tak ovládání postavy komplikovanější, což při boji s nepřítelem nebo při uhýbaní kyvadlům nepotěší. Druhým případem, kdy nevidíte Conanova záda, jsou omyly kamery. Pak se vám Conan z půli ztratí z obrazovky, nebo sledujete temeno jeho hlavy z dvaceticentimetrové vzdálenosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nepříjemné je také zasekávání se za předměty, které jsou viditelně o několik desítek centimetrů dál. Poslední nelogičností související s ovládáním, kterou jsem si poznamenal, je šplhání. Kromě žebříků zvládne Conan vyšplhat též po několika stěnách a vegetaci, ale sešplhat zpět už neumí. Pokud je třeba se vrátit, řeší se to seskokem a to někdy z takové výšky, která by Conana za jiných okolností zabila. Celkově ale jde jen o malý počet prohřešků, nemajících na hratelnost příliš významný vliv.

 Ukládání pozice s omezením
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Protože se stále častěji setkáváme s omezenými možnostmi ukládání hry, nikoho asi neudiví, že ani v Conanovi nemáme zcela svobodnou volbu, i když, jak tvrdí autoři, je prý svobodnější než v jiných hrách. Princip spočívá v posvátných kamenech. Máte-li alespoň jeden, lze hru kdykoliv a kdekoliv uložit. Zní to dobře, jen kdyby maximální počet kamenů, které s sebou můžete vzít, nebyl omezen na čtyři. To pochopitelně vede k šetření si kamenů na důležitější místa (po těžší bitvě, po průchodu nějakou složitější lokací atp.) a riskovat tak opakování. Kamenů je k nalezení nepříliš velké množství, některé jsou ihned viditelné, jiné vypadnou z nepřítele, další jsou ukryty třeba ve slepých uličkách. Bohužel tu není ani autosave na začátku lokace, takže pokud chcete hru ukončit a nemáte kameny, musíte pokračovat dál, dokud nějaký nenajdete, nebo příště hrát od poslední uložené pozice.

 Crom je na vaší straně
Naštěstí situace kolem ukládání není až tak kritická, jak by se dalo z textu chápat. To především díky faktu, že zemřít můžete prakticky jen po nešťastném pádu. Pokud totiž padnete rukou nepřítele, dostanete od laskavého Croma příležitost si v nebeské aréně vybojovat své znovu vzkříšení. Pakliže zvítězíte, což obvykle není žádný velký problém, ocitnete se na místě porážky, navíc s určitým množstvím zdraví.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K ozdravování jinak slouží dva typy lektvarů, kterých je ve hře celkem dostatek. S sebou si pak můžete brát maximálně pět malých a jeden velký. Pro úplnost je třeba dodat, že zdraví se doplňuje časem samo, ovšem rychlostí natolik nízkou, že se nevyplatí čekat. To už je pak lepší nechat se zabít a po vyhrané aréně se vrátit na zem s větší zásobou zdraví. No ale pokud se potřebujete vysprchovat, udělat si večeři nebo dojít na nákup, až se vrátíte, možná bude mít Conan zdraví na maximu :)

 Z podzemí až na vrcholky hor
Doposud jsem hru hodnotil v souhrnu kladně. Uvidíme, zda mi chvalozpěv vydrží i nadále, budu-li hodnotit audiovizuální část hry. První pochvalu, kterou musím ke grafice pronést, je skutečnost, že autoři nezůstali jen u jednoho typu prostředí, ale přichystali nám naopak slušnou řadu odlišných lokací, jakož i slušné množství protivníků. Zpočátku to budou pusté zasněžené hory plné vlků a medvědů, pak cesta vede přes území mrtvých, dále vypleníte jeden klan duchů a kostlivců, navštívíte poklidné přístaviště, kde se můžete procházet a studovat veselé historie mnoha zdejších domů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Navštívíte džungli, kde vám budou cestu ztrpčovat domorodí válečníci a šamani, přerostlé kobylky a štíři a obživlá květena. V zemi jménem Stygia, velmi podobné Egyptu, prozkoumáte jednu pyramidu plnou mumií, v pevnosti na vrcholu mohutného skalního masivu potkáte krvelačné rytíře a pod sopkou na vás kromě proudů žhavé lávy čekají ohniví kostlivci.

 V detailech střídmé, ale celkově bohaté
Na grafiku hry je třeba se dívat globálně. Můžete tak obdivovat rozvržení jednotlivých lokací, monumentální chrámy, podzemí sopky, rušné tržnice ve městě, nebo bujnou vegetaci džungle. Co do detailnosti grafika trochu ztrácí, viz spartánské vybavení prakticky všech interiérů, obzvláště v pevnostech. Jednoduché textury, které ale svůj účel plní, sem tam židle, několik sudů (některé sudy je možné rozsekat a občas tak získat nějaký ten lektvar), stoly s jídlem a všude se válející či visící kostlivci. No ale je středověk a pohybujeme se spíše mezi lůzou, že. Ovšem třeba takový záchod v knihovně oplývá mnoha detaily a nápadně Zvětšit zdroj: tisková zpráva připomíná veřejná WC :-)

S mírným odstupem je ale grafika hry slušná, oplývající mnoha světelnými efekty. Pěkné plameny, tekoucí či ze země prýštící láva, poloprůhlední duchové, dobře animované pohyby všech postav – obzvláště pěkní jsou vrávorající, jakoby podnapilí, kostlivci. Střídmost grafiky se odráží i na nižší náročnosti na hardware (P4-1.8, 512 MB, GF4Ti), kde jsem při rozlišení 1280×1024 a nejvyšším nastavení neměl problémy. Stejně tak nahrávání lokací bylo vždy otázkou několika málo sekund. Myslím, že hra Enclave vypadala podobně, ale nároky měla tehdy znatelně vyšší.

HLAVU NEZTRATÍTE - ÚVAHA
Zvláštní rámeček si zaslouží zamyšlení se nad systémem odsekávání údů, který se ke všeobecnému zklamání fanoušků Blade of Darkness do Conana nakonec nedostal (info). Osobně příliš nechápu, proč jsou upadlé končetiny a lítající cáry masa tak atraktivním prvkem, který by snad měl ovlivnit koupi produktu. Obecně se mluví o realističnosti, ale pokud by měla být hra spravedlivá, tak i soupeři by měli mít možnost Conanovi nějakou tu část těla utnout. Potom ale nevím, jaký by byl další postup. Běhal nebo skákal by Conan s jednou rukou či nohou tak dlouho, dokud by jej někdo z lítosti nedorazil? Nebo by tu byl kouzelný lektvar s živou vodou, která by upadlou končetinu k tělu zase připojila? A čím by Conan na sebe nalil živou vodu, když by mu uťali obě ruce a on své nepřátele ještě před tím ukopal k smrti?

Ve hře Die by the Sword tento systém byl a hrdina prostě pobíhal po lokaci i třeba bez rukou, vydán na pospas nepříteli. Jenže tam se dala hra uložit kdykoliv a po nešťastné ztrátě ruky či nohy zase nahrát. Tady bychom museli čekat na potupnou smrt a doufat, že nás Crom pošle zpátky na zem v kuse. Zkrátka porcování nepřátel mi v Conanovi vůbec nechybí a ani by mě nenapadlo jej ve hře vyžadovat. I když chápu, že někomu to možná přijde naprosto úžasné. Každý jsme holt nějaký. Někde se v televizi objeví odhalené ženské ňadro a půlka národa padá před obrazovkami do mdlob, načež tuto neřest řeší i prezident, ale vypichování očí, utínání končetin, vylézající vnitřnosti a jiné nechutnosti jsou atraktivní podívanou pro celou rodinu. Zkrátka jiný kraj, jiný mrav.

 Filmová hudba
Rovněž ozvučení Conana lze jen chválit. Na pozadí slyšíte monumentální chorály, doprovázené dechovými nástroji, někdy jde o dobové instrumentální skladby, jindy hraje třeba jen jeden nástroj. Výběr skladeb není malý, i když v dané lokaci se vždy opakuje jen jedna melodie. Ruchy okolí jsou rovněž uvěřitelné, ať už jde o hmyz, ptactvo, vlky, nebo o vrzání trámů, šustění listí, sesouvající se zeminu, či ruch tržnice. Rovněž dabing postav je dobrý s vyrovnanou kvalitou všech hlasů, byť jich není zase tolik.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

 Dobrá akce s malou přichutí adventury a RPG
Hře by třeba slušelo více hráčem ovlivnitelných dialogů, kde by Conan pátral po indiciích navádějících jej k cíli. Takto je celá adventurní část omezená jen na vyřešení několika velmi jednoduchých úkolů, kde tím nejsložitějším je zjistit pořadí čtyř spínačů. A protože k tomu máte nápovědu ve svitku a navíc lze stisknout vždy jen to správné tlačítko, ani tady se zákys nekoná. Zbytek úkolů spočívá v nalezení nějakého předmětu a umístění ho jinam.

Z předchozího odstavce je patrné, že meritum hry leží v akční části, kdežto zbývajících dvou herních stylů, tedy RPG a adventury, se jen zlehka dotýká. Bojová část je díky automatickým, dobře vymyšleným a velmi pěkně animovaným pohybům také jednoduchá. Na nejnižší obtížnosti by hra zběhlejšímu hráči neměla dělat problémy a osobně mě její dokončení nezabralo více než 10 hodin.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na nejvyšší obtížnosti počítejte s tužšími soupeři. Odhaduji, že je třeba dvoj až trojnásobný počet zásahů. Nepřátelé nejsou nijak úskoční ani vynalézaví. Obvykle čekají na svých místech, než se dostatečně přiblížíte a pak proti vám vyrazí. Jen zřídka utíkají pryč, občas na vás vyskočí z nějaké stěny, nebo díry v zemi. Vrcholem zákeřnosti jsou domorodci na skalách, kteří na vás budou házet kameny. Ani pastí tu není příliš mnoho, Lara Croft by to prošla po rukou :)

Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema (2/2004), Rozhovor (1/2004), Novinkové články, Enclave recenze (3/2003), Blade of Darkness recenze (3/2001)

Nukem
autorovi je 30 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)



 
 
Nukem

Verdikt:

Conan je nenáročnou, ale povedenou akční hrou. Zpestřena je jedním RPG prvkem (sbírání zkušeností a jejich následné využití při zlepšování šermířských dovedností) a prvky z adventur (sbírání předmětů a jejich použití jinde a asi dva „kvazilogické“ úkoly). Systém učení se novým bojovým prvkům je podobný systému nákupu nových zbraní a střeliva v Enclave. Čím více protivníků máte za sebou, tím lepší a efektnější výpady zvládáte. Grafický engine hry sice nepatří mezi ty nejdokonalejší, ale i tak poskytuje pěknou grafiku, za kterou se jeho vývojáři rozhodně stydět nemusí. Hrací doba na nízké obtížnosti není nejdelší, nepřátelé nejsou nejbystřejší, ani příběh neoplývá nějakými složitostmi, ale přesto má Conan potenciál býti kvalitní zábavou.

Nejnovější články