Autor: Bergy Publikováno: 18.listopadu 2002 |
![]() ![]() ![]() Úderem 60té vteřiny se hra opět zastavila a začal další tah. Jednotky, které nestihly splnit vaše rozkazy během jednoho kola (například pokud jste zadali přesun přes půl mapy) si své úkoly pamatují a v dalších real-time částech hry se je pokoušejí splnit. V případě, že jste zvolili špatnou strategii, mohli jste nyní přehodnotit svá rozhodnutí a změnit rozkazy, či jinak reagovat na změny, které se mezitím odehrály. Mám tím na mysli, že pokud vaše postupující jednotky třeba odhalily na svých křídlech nepřítele, je lepší zastavit vlastní postup a protivníka raději zlikvidovat, než mu vystavit svá nekrytá záda. Nová bojiště ![]() Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin (dále už jen CM2BB) je oficiálním pokračováním prvního dílů, které vás zavede z bojiště západní Evropy na východní frontu. Atraktivnější je i zobrazované období (první díl umožňoval hru v časovém pásmu jen od spojeneckého vylodění v Normandii do konce války), protože první mise začínají už v roce 1941 (vpádem Němců na ruské území) a končí v roce 1945 bojem o ulice Berlína. Kromě Němců a Rusů můžete ovládat i jednotky dalších válčících stran. Jedná se například o Poláky, Finy, Italy, Maďary či Rumuny. Drtivá většina scénářů se ale pochopitelně věnuje hlavně německo-ruským bitvám. Podobné mise jako minule Po instalaci, která zabere okolo 1 GB místa na disku, na vás vykoukne dost povědomé menu (změněný je v postatě jen motiv pozadí). Bohužel i výběr misí a operací je prakticky totožný s předchozím dílem. Hned v úvodu je tedy jasné, že autoři se nenamáhali s nějakými rozsáhlejšími inovacemi, což je možná trochu škoda, protože menu i výběry jsou hrozně strohé. ![]() ![]() ![]() Po spuštění libovolného scénáře narazíte na vylepšený panel s ovládacími tlačítky. Ten asi jako jediný doznal viditelných změn. Když nyní budete chtít uložit hru nebo se podívat na přehled klávesových zkratek, stačí kliknout na patřičnou volbu. Je zde i malinká mapa východní Evropy, která ukazuje hráči, v jaké oblasti se daná bitva odehrává. Škoda jen absence nějaké minimapky scénáře, rozhodně by ulehčila celkový přehled - takhle musí hráč vždy pořádně odzoomovat pohled, aby docílil požadovaného maximálního nadhledu. ![]() Drobná vylepšení Největší změnou oproti prvnímu dílu je změna prostředí a s tím i spousta nových jednotek a zbraní. Platí to především pro ruskou stranu, jejíž přítomnost minule chyběla. Těšit se tak můžete z krásných 3D modelů různých tanků a obrněných vozidel. S novými jednotkami úzce souvisí i jejich grafické zpracování. Samotné modely jsou potaženy detailnějšími texturami a pohyb motorizovaných jednotek je docela reálný. Horší to už je s pěchotou, pohyby jsou stále velmi nepřirozené a působí celkově strašně kostrbatě. ![]() Na hru má celkem velký vliv i proměnlivé počasí a fakt, jestli se bitva odehrává za denního světla, šera nebo tmy. Může být jasno, mlha, že by se dala krájet, deštivo a pokud hrajete zrovna zimní scénář, padá i sníh. Na hlavním panelu také naleznete informaci o aktuální teplotě na bojišti, což sice někdo může považovat za nepodstatný detail, ale jak to tak vypadá, vše má v této hře nějaký význam. Čím větší je teplo nebo čím větší je mráz, tím se zvyšuje procentuální pravděpodobnost, že dojde k selhání zbraní. Pochopitelně to není žádné pravidlo, ale stát se to prostě může a častěji k domu dochází v extrémech. ![]() ![]() ![]() Rozhodně ale nemohu pochválit ztvárnění výbuchů, kouře a výšlehu palných zbraní. Po této stránce se od prvního dílu nezměnilo vůbec nic. Všechny tyto efekty jsou zde prezentovány pouhými bitmapovými texturami, což je vzhledem k tomu, že se píše rok 2002 skoro až neuvěřitelné. Jediné, co je pořád skvělé, je zobrazení trasírek. I z velkého nadhledu tedy jasně vidíte, které jednotky střílí nebo naopak odkud přichází nepřátelská palba. ![]() Zvuková kulisa je opět naprosto dokonalá. Každá zbraň má svůj osobitý zvuk a celkově jsou tyto efekty zvládnuté na jedničku - nevzpomínám si, že bych v nějaké jiné hře slyšel lepší. Nejedná se jen o výbuchy a výstřely, patří sem i zvuky motorizovaných jednotek jako jsou obrněná vozidla či tanky. Zapomenout nesmím ani na zděšené výkřiky zoufalých vojáků mající smrt na jazyku apod. Dlouhodobá hratelnost Obrovskou výhodou je (opět stejně jako v CM1), že pokud dohrajete všechny scénáře z menu, můžete si v editoru vytvořit nové. Pokud jste líní, nic se neděje. Právě vám je určen generátor misí, který udělá všechnu práci za vás. Díky editoru se ale již brzo na internetu objeví spousty nových map ke stažení, takže i CM2BB budete moci hrát prakticky do nekonečna. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Jelikož se přeci jen jedná z větší části o tahovou strategii, je zde již tradičně řešen multiplayer jak přes síť, tak jako PBEM (play by e-mail). Síťovou hru snad netřeba vysvětlovat, ale PBEM bych připomenout určitě mohl. Funguje to tak, že jeden hráč odehraje svůj tah na lokálním počítači (ani nemusí mít jakékoli připojení na internet) a ve chvíli, kdy má přijít na řadu soupeř, uloží se daná pozice do souboru. Tento soubor se posléze pošle mailem (případně se donese na disketě k počítači, který má připojení k síti) soupeři a ten stejným způsobem v dalším kole odpoví i vám. Chápu, že někomu se může zdát trochu divné hrát jeden velký scénář třeba 3 - 4 týdny, ale věřte, že své kouzlo to pro válečné stratégy má. ![]() Stáhněte si: Demo (61 MB) Související články: Combat Mission: Beyond Overlord recenze (7/2000), Novinky |
Bergy připravil: jd |