Autor: mindwarp.cz Publikováno: 20.října 2009 |
Stavbu města začínáte vždy položením silnice, která musí vést z okraje mapy, kvůli spojení s okolím, aby do vašeho města mohli přijíždět noví obyvatelé a firmy. Následně je třeba někam umístit radnici. A dále je již vše jen na vás. Defaultně vám hra odemyká budovy postupně tak, abyste příliš brzy nestavěli pokročilé věžáky a na provoz drahé instituce. Přes hlavní menu je ale kdykoliv možné odemknout veškeré dostupné budovy. Jenže ono postupné odemykání budov hrou má velmi dobře propracovanou logiku a hodně vám to pomůže v balancování ekonomiky. Doporučuji to nechat vypnuté a odemknout Expert mode jen, když si chcete udělat radost nějakou jednotlivou pokročilou stavbou. Nejvíc se mi na budování v Cities XL líbilo pokládání silnic. Ty můžete totiž vinout zcela libovolně, kreslit jak se vám zlíbí, včetně zakroucených mostů a tunelů. Jen je tedy nutné dávat pozor na příliš ostré úhly křižovatek, nebo příliš prudké stoupání, ale to je jako v reálu. Silnic a dálnic je mnoho druhů, včetně gigantických dálničních nájezdů. Ze začátku ovšem budete stavět menší dvouproudé silničky nebo prašné cesty, jenž ale přestanou postupem času kapacitou stačit vzrůstajícímu provozu. Můžete to řešit jejich zbouráním, ale rozumnější je využít možnost pustit provoz na silnici v obou pruzích jen jedním směrem. Regulace dopravy je ve hře hodně důležitá a vaše město může na špatnou infrastrukturu v pozdějších fázích velmi nemile doplatit a zcela zkolabovat. Budovy jsou roztříděny do kategorií podle jejich zaměření a je jich velké množství. Základem všeho jsou obytné domy a zaměstnání. Obyvatel jsou čtyři skupiny roztříděné podle míry jejich kvalifikace, dle které pak nastoupí do práce v patřičné kategorii podniku, jenž musíte samozřejmě také postavit. Základních obytných a pracovních budov jsou pak tři kategorie, rozdělené podle kapacity. Tak třeba u nekvalifikovaných dělníků jsou to rodinné domky, činžáky a mrakodrapy. Po kliknutí na kteroukoli stojící budovu vidíte cestu, kudy sem jezdí zaměstnanci do nebo z práce. Vidíte tak, jak daleko to má do fachy dělník, policajt i šéf nějaké megakorporace. Při přestavbách silnic mají tak tito nebožáci co dělat, aby si našli jinou cestu, což opět dost zavání realitou. Stejně jako v City Life, lze i zde zamknout kameru na kterékoli auto či dokonce chodce a sledovat jeho cestu z jeho pohledu. To je opravdu nejlepší způsob, jak se ve 3D pokochat svým městem. Jinak většina podniků potřebuje vodu, ropu, elektřinu a další suroviny, které můžete těžit nebo nakupovat. Ale obojí je dost drahé. Musíte tak stále balancovat se svým cashflow a stavět tyto budovy až tehdy, když na ně máte dostatek peněz v rozpočtu, aby vám ho nevysály. Variabilita konstrukcí je obrovská a každý si jistě vyhraje. Nejlepší je, že ono stavění je tak přirozené a jednoduché. Zřízení celé obří čtvrti je otázkou pár kliknutí myši, stejně tak tvorba klikatých silniček. Vězte ale, že důležitější, než co kde postavíte, je dopředu si rozmyslet, proč to stavíte a jaký to bude mít vliv na obyvatele. Uspokojování potřeb města Sledování potřeb vašich obyvatel je klíčové pro váš úspěch. K tomu slouží mnoho interaktivních ukazatelů a statistik. Je potřeba šikovné sledovat nejvýdělečnější či naopak na financování nejdražší podniky a podle toho se zařídit. Vaši obyvatelé vyžadují ke spokojenosti na provoz drahé podniky jako nemocnice, školy, policii atd. a vy tak musíte nějak najít prostředky ve vašem rozpočtu, jinak bude zle. Jediné, co lze přímo regulovat, jsou daně. A to ve dvou globálních kategoriích – obyvatelé a firmy. Zvýšením daní si můžete pomoci v případě finanční tísně, mizerného cashflow a jejich snížením zase docílíte toho, že obyvatelům budou méně vadit maličkosti jako třeba to, že mají v hlavě úplně vymyto kvůli absenci škol. Ať tak či tak, zvýšení daní se lidem určitě líbit nebude, znáte to sami z reálu. Je tu i panel s detailními statistikami města a jeho obyvatel s demografickými údaji, mírou spokojenosti občanů, cenou práce a tak podobně. Vedle se nachází panel zdrojů, kde je vypsáno, co vaše město produkuje, nebo co mu naopak schází. Hodně důležitý je hlavně panel s osmerem informačních tlačítek – reprezentují čtyři různé skupiny obyvatel (nekvalifikovaní dělníci, kvalifikovaní, exekutiva a elita) a další jsou základní skupiny obchodu (továrny, kanceláře, hotely a obchody). Po kliknutí na kterékoli z těchto tlačítek vám přiletí zprávy o stavu toho kterého odvětví s aktuálními výsledky a tipy, co kde napravit či koupit. Tyhle zprávy jsou šikovné, ale někdy skutečnost malují černější, než skutečně je. Tak je lepší prostě jen u těchto ikon sledovat procentuelní spokojenost, či zkrátka barvu ikonky. Na pravé straně obrazovky pak máte ještě nabídku mnoha filtrů, které barevně zvýrazní požadovanou kategorii, jako je třeba znečištění, pokrytí službami, výskyt nerostných zdrojů a tak dále. Po kliknutí třeba na znečištění tak vidíte červenohnědou mlhu, která značí, kde se znečištění vyskytuje. Tyto filtry se zapínají i automaticky po kliknutí na libovolnou budovu a jsou velmi užitečné. Klíčem ke správnému rozvoji města je tedy sledování všech uvedených ukazatelů, respektive balancování ekonomiky a držení jejích ukazatelů na kladné úrovni. Pokud budete stavět bez rozmyslu jako magoři, rychle půjdete do červených čísel. Poslední záchranou je možnost vzít si půjčku, ale tu jen třikrát, ve třech sumách, a pak už máte smůlu. Online režim a obchodování Jakmile spustíte Planet Offer, tedy on-line hru, zvolíte si nejprve ze čtyř regionů lišících se podle jazyků – USA, Anglie, Francie nebo Německo. Já hrál v USA a Anglii. Pak už se vám naskytne pohled na vámi zvolenou planetu, kde uvidíte tisíce měst. Každá planeta má 10 tisíc pozic pro stavbu města, ale některé lukrativní mapy jsou už bohužel zcela obsazené. Při výběru místa pro vaše budoucí město (lze založit celkem 5 měst a kterékoli lze kdykoli vymazat) si lze vybrat klima, nerostné bohatství či zkrátka zvolíte ze čtyř úrovní obtížnosti. Posléze vám hra odfiltruje dostupné volné lokality, kde je na výběr mezi více jak dvaceti druhy, jako jsou hory, kaňony, pláže, vnitrozemí, náhorní planiny, pouště a mnohé další. Když máte své město, které něco produkuje, či alespoň generuje peníze, můžete začít obchodovat. Na trhu vidíte jednotlivé komodity a dokonce dynamickou křivku vývoje cen, podle které je radno se řídit. Obchodovatelné komodity jsou směnitelné za kredity, nebo i za jiné komodity. Obchody můžete sledovat a uzavírat i mimo hru, přes váš účet na webu. V planetárním módu jsou dále přístupné veškeré statistiky o planetě a městech, jako je například celková populace planety, nebo dostatkové či naopak nedostatkové komodity. Vy si tak můžete před založením města dopředu naplánovat, na jaké odvětví se zaměříte. Je zde i žebříček nejlepších a nejhodnotnějších měst, který je velmi motivující. Lze se také zcela volně procházet se svým avatarem ve kterémkoli cizím městě. Jeho pohyb řídíte kliknutím na místo, kam se chcete přemístit. Dostupné jsou i různé emoce, jako radost, smutek, tanec, nebo můžete třeba spadnout na zem a dělat mrtvého. Avataři se mohou ve městech libovolně potkávat a chatovat spolu, ale nic víc. Chatovat můžete samozřejmě kdykoliv v on-line módu, na to je tam vestavěný klient. Planetární mód je tedy zejména o obchodování. Možnost navštěvovat cizí města je výborná. Nakonec je třeba dodat, že na každé planetě sídlí obří společnost OmniCorp v čele s vydřiduchem Donem Madalffem. OmniCorp je počítačem řízený hráč, sloužící pro stav nouze. Kupuje i prodává cokoliv, jenže za hodně nevýhodné ceny. Je záhodno s ním obchodovat jen, když není zbytí. A je to právě OmniCorp, který jako jediný umožňuje obchodovat i v off-line hře pro jednoho hráče. zdroj: Archiv Cities XL - TISCALI video 1 Blueprinty a GEMy V online hře se vyskytují speciální megastavby, které můžete postavit pomocí blueprintů, tedy technických výkresů. K těm nejlepším se lze dostat většinou jen loterií, kterou tvůrci pravidelně pořádají. Můžete tam získat běžnější, nebo také velmi cenné a raritní blueprinty, které proslaví vaše město po celé planetě. Socha Svobody nebo kolos rhódský jsou určitě stavby, které upoutají pozornost. Blueprinty můžete také obdržet i od kamaráda darem a nebo je koupit za patřičně vysokou cenu. Trvanlivost výkresů je ale velmi omezená a když nějaký dorazí na váš webový účet, musíte ho buď rychle přijmout a postavit, nebo poslat někam dál. Umístění megastavby je zdarma, ale výstavba, která probíhá na etapy, již nikoliv. Odměnou jsou ale potom lepší příjmy, spokojenost občanů a vyšší prestiž vašeho města. Zanedlouho se ve hře objeví systém GEM, což jsou rozšiřující moduly. V nich nejde o budování celého města, ale zhostíte se například role správce lyžařského areálu ve vašem městě. Zde budete projektovat sjezdovky, zajišťovat horskou službu a tak dále. Místo simulace stavby metropole tak půjde spíš o tycoon. GEM v době psaní recenze ještě nebyl dostupný ani jeden, ale první má být právě lyžařský areál, po němž bude nejspíš následovat plážové středisko. Časem jich přibude mnohem víc. GEMy budou zpoplatněny 5-10 EUR, přičemž předplatitelé online verze budou tuším mít ještě nějakou slevu. Ve hře jsou již teď všude u silnic rozmístěny billboardy, kde bude moci být reklama právě na vaše rekreační středisko. Technická stránka, chyby Vše je graficky i jinak zase o něco dál, než v případě tři roky starého City Life. V dnešní době jde rozhodně o špičku ve svém žánru. Na to, jak obrovské město můžete postavit, je vše velice detailní a moc hezké i při velkém přiblížení. Skoro veškeré objekty mají dynamické nasvícení, což dodává hře na realističnosti a při aktivování plynulé změny denní doby je skutečně na co koukat.. Hra je relativně dost náročná na výkon, což celkem pochopitelně záleží na velikosti města. Zdálo se mi ale, že škálování detailů funguje výborně, protože i s obrovskými městy o milionech obyvatel jsem neměl moc problémy. Akorát trvá, než se to všechno zpočátku načte do paměti, ale pak už to jede poměrně v pohodě. Alespoň tedy na mé nijak zázračné sestavě s GeForce 9600GT 512MB, C2D E6600 a 6GB RAM jela hra na nejvyšší detaily (dokonce s maximálním vyhlazováním) v 1280x1024 velmi slušně. Horší je, že CitiesXL neumí pořádně využít vícejádrové procesory. Podle mých informací od jednoho z vývojářů umí využít 1,2-1,8 z výkonu dvoujádra. Spíš si ale myslím, že dovede aktuálně využít pouze jedno jádro (podle mého měření to tak je). I přesto se mi náročnost oproti současným obdobně graficky nádherným budovatelským hrám, jako třeba Tropico 3 nebo Anno 1404, zdála nižší. Co se týče zvuků a hudby, je obojí výborné. Slyšíte ruch velkoměsta a různé další doprovodné zvuky. S růstem města jeho ruch navíc vzrůstá a tím i hlasitost dopravy, skvělé. Hudba je velmi příjemná a je v podobném stylu, jako byla ve všech dílech SimCity, tedy klidné melodické linky, jemné bicí, prostě pohodička. Je skutečně velmi kvalitní jak muzikálně, tak zvukově, nemám k ní jedinou výtku. Aktuální verze hry obsahuje chyby, jenž se týkají především herního interface, který působí lehce zavšiveně. Některé položky v menu jsou nepřístupné, prostě jsou tam ikony, které nefungují. Ale je jich jen pár, jmenovitě nefungují zatím autobusové zastávky a funkce seznamu přátel v chatu. U té je alespoň nápis „Coming soon“. Jenže právě absence autobusové a železniční dopravy je nedostatek, kvůli kterému nemůže mnoho hardcore hráčů přijít CitiesXL na jméno. Argumentují tím, že v SimCity 4 tohle bylo. Osobně mi to tolik nevadilo a bohatě jsem si vystačil s už tak velmi propracovanými možnostmi. Navíc se přesně neví, v jakém provedení bude autobusová a posléze vlaková doprava spuštěna. Nějaké chyby se dotkly i systému on-line obchodu, jenž se bohužel chvíli po začátku prodeje hry zcela zhroutil. Autoři ale pilně pracovali na nápravě a v době vydání této recenze by již vše mělo být zcela v pořádku. Přesto se nelze zbavit dojmu, že CitiesXL možná vyšlo poněkud předčasně a neobsahuje úplně vše, co bylo deklarováno. Každým dnem se ale situace zlepšuje, kadence updatů je vysoká a myslím, že nebude dlouho trvat a vše bude dotaženo ke všeobecné spokojenosti. Úplně každému se ale tato hra stejně asi nikdy nezavděčí. Mnoho lidí zde nadává i na věci zcela mimo mísu jen proto, že nemůžou zkousnout placený multiplayer. Pokud se ale vývojáři budou řídit hlasem většiny hráčů, bude placený multiplayer zcela nedocenitelný. Závěr Hrál jsem CitiesXL týden non-stop a úplně mě to pohltilo. Hodně se mi líbily možnosti obchodování a možnosti svobodně si zvolit zaměření měst. Je libo být největší skládkou celé planety? Není problém. Vábně to město vypadat nebude, ale peníze přeci nesmrdí. Nebo chcete mít městečko zaměřené na cestovní ruch, plné vilek, políček a hotýlků? Opět, žádný problém. Zatím jsem si postavil dvě města, každé na jiné planetě. Což je, myslím, chyba, mohl jsem mít silnější obchodní postavení, kdybych je dal na jednu. Jenže na té, kde jsem začal, už prostě nebylo pro mnou požadovaný typ terénu volné místo. V mém prvním městě jsem začal rozvíjet své megalomanské choutky z dob SimCity a udělal z něj sice ne tak velkou, ale velmi rozlehlou a zajímavou metropoli. Situoval jsem centrum s elitou, radnicí a těmi pro mě nejhezčími budovami na ostrov uprostřed jezera a v okolním terénu nechal bydlet pracující lid, nedaleko od továren. No co, já jsem přeci starosta, tak kde byste chtěli v takovém městě žít? Jenže jsem začal stavět na začátku přímo na tom malém ostrůvku a tak jsem tam (z pozdějšího pohledu) nelogicky dal i těžký průmysl. Aktuálně to město přebudovávám a díky tomu mi klesl počet obyvatel z více než 150 tisíc téměř na polovinu. další obrázky v galerii Cities XL je čerstvá hra, není dokonalá a hodně toho má ještě přibýt. Pro někoho to budou maličkosti, pro někoho zásadní věci. Sám si počkám, až přibude hromadná doprava a GEMy a potom se případně rozhodnu, zda půjdu do placeného multiplayeru. Kdo intenzivně nehrál plnou verzi placeného multiplayeru, asi zcela nepochopí jeho kouzlo, které spočívá v obchodování. I bez něj jsem se ale v sólovém módu bezvadně bavil, stavěl a na obchod se prostě vykašlal, ač jsem měl možnost obchodovat s počítačem. Ekonomické mechanismy jsou velmi reálné a je třeba neustále vše balancovat, stavět s rozmyslem a právě to je v Cities XL meritem věci - mít zdravou ekonomiku. Cena limitované edice hry, kterou jsem testoval, je 49,99 EUR (nebo stejně v USD pro Američany), což není úplně málo. K této edici dostanete jako bonus dva běžnější blueprinty, deset bonusových map, A3 plakát a tři pohlednice. Normální edice je o 9,99 EUR levnější a tyto bonusy neobsahuje. Bohužel je zatím hra nabízena pouze v digitální distribuci a pokud chcete fyzický nosič, je nutné si jej objednat poštou. Měsíční předplatné multiplayeru činí 7,99 EUR, výhodnější je ale nabídka 15,99 EUR za tři měsíce. Myslím, že ty čtyři stovky za čtvrtroční neomezený přístup jsou příznivá cena. zdroj: Archiv Cities XL - TISCALI video 2 Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa... Související články: Novinky, City Life recenze, SimCity Societies recenze, SimCity 4 recenze |
mindwarp.cz | |
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni |