Autor: ABE Publikováno: 22.května 2001 |
zdroj:
tisková zpráva
Trainwreck Studios (divize společnosti 2015) o sobě poprvé dali vědět multiplayerovou FPS hrou Laser Arena, která běžela na velmi modifikovaném Quake 1 enginu. Nyní, když jsou 2015 zaneprázdněni prací na Medal of Honor: Allied Assault pro Electronic Arts, Trainwreck Studios vytvořili další first-person akci CIA Operative. Tato hra je opět budgetová (tzn. za poloviční cenu běžných her - 20 USD), opět běží na Quake 1 enginu, ale oproti Laser Areně je více orientována na hard-core hrače FPS.
Absence příběhu Po přečtení několika výše uvedených vět by možná někoho mohlo napadnout, že CIA Operative je docela dobrá hra, bohužel opak je pravdou. Jako největší nedostatek, který je však patrný už z podtitulu hry, bych označil absenci skoro jakéhokoliv příběhu. Hrajete za nějakého bezejmenného vojáka (nebo agenta… co já vím), který plní různé speciální mise po celém světě. Hned navážeme druhým nedostatkem, který jsem bohužel ke konci začal považovat spíš za plus, a kterým je zoufale nízký počet misí. Těch je totiž pouze 6. Sice se každá odehrává v jiném prostředí (podzemní dráha, drogová laboratoř, raketová základna, casino, vojenská základna a nějaké město v Iráku), ale všechny mají v podstatě nulovou hratelnost.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Když jsem začal hrát první misi, kde musíte na začátku pomocí odstřelovačky zabít nějakého bose jménem Enrico, hra se mi docela líbila. Bohužel po pár minutách mé nadšení pomalu vyprchalo. Po zabití onoho bose se přesunete do městského metra, které je velmi podobné metru ze hry Soldier of Fortune. Podobné je však jen na první pohled, skoro žádné ze zavřených dveří není možné otevřít, takže se v levelu nemůžete ztratit. Prostě jen běžíte stále dopředu a občas zabijete stráž, která vám stojí v cestě.
Tupí nepřátelé A pomalu se dostáváme k dalšímu nedostatku a tím je umělá inteligence nepřátel. V době, kdy se všechny FPS hry snaží překonat Half-Life, by mě ani ve snu nenapadlo, že je někdo schopen udělat umělou inteligenci (spíš umělou neinteligenci) tak strašně. Vaši nepřátelé mají totiž inteligenci asi na úrovni kojence. Nejenže proti nim klidně můžete běžet, střílet po nich a oni na vás jen koukají, ale občas se k vám otočí i zády. Jindy na vás začnou zase střílet hned, jak vás spatří, ale po chvilce záhadně přestanou a jen koukají, jak do nich sypete olovo.
Stejný nebo možná ještě větší problém, ale mají s mířením. Celou hru jsem dohrál asi za 1-2 hodiny na normální obtížnost a ani jednou jsem nezemřel. Vaši protivníci by totiž se svojí muškou netrefili ani stodolu, natož pak vás. Většinou jen zběsile střílejí vaším směrem, ale jen mizivé procento kulek se trefí do vás. Ještě hloupější nepřátelé se proti vám postaví v bonusovém módu s názvem Bigfoot, který se zpřístupní po dohrání všech šesti misí. V tomto módu na vás totiž místo nepřátelských vojáků útočí podivné přerostlé opice, které nemají sice žádné zbraně, ale pokud se k vám dostanou příliš blízko, zaútočí svými pěstmi.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Zbraňový arzenál Arzenál je v tomto případě asi moc silné slovo, protože za celou hru budete mít k dispozici pouze 3 (slovy tři) zbraně - pistoli, samopal a ostřelovací pušku. Zbraně máte ve většině misí všechny hned od začátku a jediné, co si můžete z padlých nepřátel sbírat jsou náboje. Účinnost jednotlivých zbraní je velmi rozdílná. Základní pistolka je skoro k ničemu, pokud se s ní netrefíte do hlavy, samopalem zase skoro nic netrefíte, protože má obrovský rozptyl kulek a sniperkou zabijete cokoliv na jednu ránu, ale zase do ní nemáte tolik nábojů. Občas se také stane, že nepřítele jen jakoby prostřelíte skrz, ale nijak mu neublížíte. Tuto vadu považuji za jednu z nejzávažnějších na celé hře, protože pokud někoho střelíte sniperkou přímo do hlavy a on se na vás dál jen vesele usmívá, je to krajině podivné…
Pokud si myslíte, že kromě zbraní budete mít k dispozici ještě nějaké vybavení, jako je třeba alespoň baterka nebo granáty, velice se mýlíte. Jediné předměty, na které ve hře narazíte a které můžete použít, jsou lékárnička a osobní brnění. Vzhledem s vaší skoro-nesmrtelnosti jsou však zbytečné.
"Powered by Quake 1 engine" :) Větší nedostatky máme pomalu za sebou a můžeme přejít ke grafickému zpracování, které na rozdíl od zbytku hry není tak tragické. Na grafice sice je vidět, že je to Quake 1 engine, ale na to, jak je starý, vypadá poměrně pěkně. Všechno je sice takové trochu hranaté, ale dívat se na to dá. Interiéry trochu připomínají Half-Life, ale bohužel nejsou tak rozlehlé a k cíli vede pouze jedna cesta.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Za celou hru jsem objevil jen několik málo zpestření. Jedno z toho mála je asi desetisekundová jízda na korbě náklaďáku v závěru třetí mise. Další třeba přeskakování laserových paprsků a poslední, které stojí za zmínku, je závěr poslední mise, kdy musíte na úplném konci čekat 2 minuty na vrtulník, který vás odveze do bezpečí, mezitím se všude objevují nepřátelé. Slovo všude nemyslím úplně doslova, protože nepřátelé se objevují stále na stejných místech a navíc i ve stejných intervalech. Občas se dokonce zjeví i přímo před vašima očima. Po vypršení dvouminutového odpočítávání se ozve zvuk přilétajícího vrtulníku, který bohužel nespatříte, protože tam žádný není. Jediné, co uslyšíte, je jeho zvuk a potom už vás čeká pouze hláška o úspěšném dokončení mise… žádná závěrečná animace, prostě nic :(
Zvuková stránka hry bohužel opět zapadá do slabého průměru. Jednotlivé zbraně od sebe sice podle zvuku rozeznáte, ale jinak to žádná sláva není. Ostatní zvuky také nestojí za řeč a hudbu se během hrají snad ani nevyskytuje nebo jsem ji alespoň nezaznamenal.
|