| Autor: Martin Blatný Publikováno: 23.února 2005 | Verze hry: finální/česká Doba recenzování: 2 týdny |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
zdroj:
tisková zpráva
Ačkoli již v předchozích budovatelských strategiích byla patrná snaha o určitou míru individuality, CotN jde ještě o něco dál. Každý člověk má své jméno, svou rodinu, své ambice a především své potřeby. Pokud mu je město, kde žije, může uspokojit, je šťastný a spokojený. V opačném případě dává svou nespokojenost najevo různými způsoby – nejdříve jen remcá, pak chodí demonstrovat před palác a pokud se jeho situace nezlepší, může z města odejít a hledat štěstí jinde.
Základní komoditou v CotN je jídlo. V celé hře nenajdete peníze jako takové, tuto funkci zastává právě jídlo. Farmaření je proto prakticky nejdůležitějším prvkem hry. Část úrody spotřebují přímo rolníci, část je zdaněna a putuje do vládních sýpek, kde se z ní peče chléb pro státní zaměstnance. Ostatní pracovníci (řemeslníci, obchodníci, baviči atd.) získávají jídlo výměnou za své výrobky či služby. Jídlo je také důležitou komoditou při obchodu s okolními městy.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Neméně důležité jsou cihly. Téměř všechny stavby v CotN jsou postaveny z cihel, které se vyrábějí tvarováním natěženého jílu v papyrových formách a následným vypálením v malých pecích. Zedníci pak vyrobené cihly dopravují na stavbu a budují z nich obytné budovy, chrámy, nemocnice, sochy a cihlové hrobky (mastaby).
zdroj:
tisková zpráva
Potřebný je též papyrus, který kromě cihláře potřebují i kněží a písaři, navíc je cennou exportní surovinou. Občas se vám poštěstí těžit v okolí svého města čedič na sochy, žulu na pomníky či vápenec pro stavbu pyramid, většinou však musíte tyto suroviny draze dovážet. Zpestřením je pak těžba vzácných kovů, naopak kvalitní dřevo se v Egyptě prakticky vůbec nevyskytuje a cedr (pro výrobu lodí, válečných vozů a luxusního nábytku) je nutné dovážet až z dalekého Libanonu.
Velké změny v herním principu oproti předchůdcům
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Další odlišností je změněná funkce cest a okrasných prvků města. V předchůdcích byly cesty velmi důležité, neboť příslušní pracovníci se po nich pohybovali a zajišťovali tak „pokrytí“ svých služeb pro ostatní obyvatele. Cesty bylo nutné stavět s rozmyslem, šetřit křižovatkami a umisťovat na cesty blokovací místa (aby se pracovníci nepotulovali po celé mapě). Město se většinou skládalo z několika bloků, které měly zajištěny všechny potřebné služby. To vše v CotN odpadá. Pracovníci chodí tam, kam potřebují, jinak se zdržují doma nebo v práci či si jen tak klábosí se sousedy. Odpadá tak někdy frustrující zkoumání, proč nejsou obyvatelé některého obytného bloku zásobeni jídlem, zbožím či službami. Cesty tak plní jen funkci estetickou a plánovací. Obdobná situace je u okrasných prvků. Už od dob Caesara 3 musel hráč pečlivě plánovat obytné bloky, aby byly obklopeny zahradami, sochami a dalšími zkrášlovacími prvky a naopak byly pokud možno co nejdál od průmyslových budov a dalších staveb hyzdících okolí. Jinak se totiž obytné domy nerozvíjely nebo je nebylo vůbec možné postavit. V CotN jsou okrasné prvky pouze pro ozdobu. Konzervativní hráči asi nostalgicky zamáčknou slzu v oku, většina nových hráčů však přivítá, že už nebude muset odpočítávat „čtverečky“, kde už mohou průmyslovou budovu postavit, aby nezasahovala svým záporným vlivem na estetiku do obytné zóny. Na druhou stranu tak jsou veškeré okrasné prvky ve hře prakticky zbytečné a využijí je jen puntičkářští hráči, kteří si své město chtějí opravdu vyšperkovat.
zdroj:
tisková zpráva
Další důležitou „surovinou“ jsou lidé. Na počátku jsou v oblasti pouze chýše vesnických obyvatel, ze kterých se rekrutují první obyvatelé budoucího sídla. Neočekávejte žádný velký přísun imigrantů, kteří se chtějí usadit ve vašem městě. Lidé se rodí, žijí a umírají, mohou však i odejít, když nebudou pod vaší vládou spokojení. Vyplatí se tak neustále sledovat nejen početní stav obyvatel, ale i jejich náladu, a v rámci možností plnit každé jejich přání. Věhlas nade vše Asi nejvíce kontroverzním herním prvkem v CotN je věhlas. Každý vládce se snaží, aby se jeho panování nesmazatelně zapsalo do dějin, aby byl uznáván nejen svými poddanými, ale i okolními státy, se kterými samozřejmě panují čilé obchodní i diplomatické vztahy (válčení nevyjímaje). Věhlas je dán číselným ukazatelem, který se samozřejmě v průběhu hry mění (většinou stoupá, ale může i klesat, pokud nepanujete dobře) a který zásadním způsobem ovlivňuje průběh hry. Na vašem věhlasu totiž závisí počet tzv. vzdělaných pracovníků, kteří jsou ochotní dát se do vašich služeb. Není potřeba zdůrazňovat, že tito pracovníci jsou pro zdárné panování naprosto klíčoví. Vždyť bez písařů, kteří poctivě zapisují (a hlavně zdaňují) každoroční úrodu, by nebylo dost chleba pro státní zaměstnance. Bez kněží by nefungovaly nejen chrámy a svatyně, ale ani školy, nemocnice a márnice. Bez dozorců by nebylo možné postavit ani ten nejmenší pomník, mastabu či pyramidu. A bez vojenských velitelů by se vaše říše nejen těžko ubránila nájezdům nepřátelských kmenů, ale ani by nebyla schopna zajistit vnitřní bezpečnost.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
S CotN se tak trochu vrací doba Caesara 3, kde byl také abstraktní číselný ukazatel (obliba u Caesara), který bylo nutné plnit. Zde naštěstí není většinou předepsaná hodnota, kterou musíte dosáhnout (pouze u některých scénářů), stejně jste však nuceni věhlas neustále zvyšovat, neboť bez vzdělaných pracovníků se prostě neobejdete. Navíc některá města s vámi začnou obchodovat až tehdy, když dosáhnete určitého věhlasu. Honba za „body“ se tak stává nedílnou součástí vašeho snažení, což působí v jinak přirozeném konceptu hry poněkud násilně. Velebení paláce a stavba monumentů
zdroj:
tisková zpráva
Věhlas se dá zvyšovat několika způsoby. Nejjednodušším je zvelebování vašeho paláce. Za určitý poplatek v jídle a cihlách si postavíte sýpku, zvěřinec či okrasnou zeď. Počet těchto vylepšení je však omezený a slouží pouze pro počáteční rozjezd. Věhlas se vám zvyšuje úspěchy při navazování obchodních kontaktů či ve vojenských taženích, propagandou (stavba pamětních desek připomínajících vaše úspěchy) či stavbou soch. Zásadním způsobem vám však věhlas zvýší teprve stavba monumentů. Začnete malými cihlovými mastabami pro šlechtice či členy vládnoucí rodiny, každý správný faraón však musí být pohřben v pyramidě. Těch je k dispozici hned šest velikostí, přičemž na ty větší budete potřebovat nejen obrovské množství kamene, ale i dostatek místa, nasazení velkého počtu dělníků a především spoustu času. Ačkoli se většinu herní doby budete pohybovat na mapě svého města, neméně důležitá je mapa světa. Tam vidíte objevená města a místa, se kterými můžete obchodovat, zakládat kolonie nebo válčit. Diplomacie není zdaleka tak propracovaná jako v jiných hrách, nicméně (stejně jako boje) není nosným prvkem CotN.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Obchod neslouží primárně pro zlepšení vašich financí, jak tomu obvykle v těchto hrách bývá, ale pro získání nedostatkových surovin. Na otevření obchodních cest, stejně tak jako na vybudování a následné udržování dolů na kámen, budete potřebovat nemalé množství jídla a cihel. Obchodovat pak budete většinou za jídlo, někdy budete potřebovat také papyrus, zbraně či drahé kameny. Obchodování je však většinou jedinou možností, jak klíčové suroviny získat, někdy vám také přináší potřebný věhlas či je nutné pro splnění podmínek daného scénáře. Výraznou změnou, kterou jsem zatím nezmínil a která je patrná i z přiložených obrázků, je přechod do 3D zpracování. Budovatelské strategie jsou jedním ze žánrů, které tomuto (někdy módnímu, někdy technologicky nutnému) přechodu zatím víceméně odolávaly. Je to vcelku pochopitelné, neboť klasické 2D zpracování je stále nejpřehlednější a pro účely tohoto žánru zatím bylo postačující.
zdroj:
tisková zpráva
CotN se odvážně pustil na tenký led 3D zpracování a nutno říci, že se mu to opravdu povedlo. Hra vypadá graficky naprosto úžasně, budovy jsou detailně vykresleny a postavy skvěle animovány. Při pohledu z větší výšky a z ptačí perspektivy se město změní v mraveniště hemžící se desítkami či stovkami lidiček, pachtícími se za svou prací, naopak při větším přiblížení můžete sledovat jednotlivé postavy či budovy detailně. Základní pohled odpovídá původnímu izometrickému pohledu a je vhodný pro většinu času, nicméně při řešení problémů s transportem surovin je možné přiblížit si pohled a sledovat příslušného pracovníka nebo budovu.
Uživatelské rozhraní
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Malou mušku na ovládání bych přece jen zmínil – je to občasná pracnost zjištění rozsahu konkrétního problému. Jeden příklad za všechny: lze vcelku snadno zjistit, že obyvatelé jsou nespokojeni s náboženskými službami. Na první pohled vidí hráč počet postavených a počet funkčních svatyní a chrámů a seznam bohů, kterým jsou zasvěceny. Na jedno kliknutí se označí všechny budovy, jejichž obyvatelé jsou s náboženskými službami nespokojeni.
zdroj:
tisková zpráva
Kteří bohové ale městu chybí, zjistí hráč až postupným klikáním na jednotlivé budovy. A teprve sledováním daného jedince zjistí, proč je nespokojen, i když je chrám pro daného boha postaven (chrám je příliš daleko, pracovník má málo času a do chrámu nestihne zajít nebo se do chrámu dostane, ale malý počet knězů nestíhá obhospodařovat všechny chrámy ve městě atd.). Trochu zde postrádám plošné zobrazení budov, kde se vyskytují jakékoli problémy (nespokojenost se zásobováním či službami, nedostatek pracovníků či materiálu, bezpečnost atd.).
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Co je české, to je hezké
zdroj:
tisková zpráva
U nás se CotN koncem tohoto týdne začne prodávat v české lokalizaci od firmy CD Projekt. Přeloženy jsou všechny texty ve hře (tj. texty rozhraní, zprávy, názvy povolání, surovin atd.) včetně velmi bohaté nápovědy, která je nezvykle kvalitní a je vítanou pomůckou pro začátečníky i pokročilé hráče. Součástí nápovědy jsou i rozsáhlé pasáže o historii Egypta a jednotlivých prvcích přítomných ve hře (náboženství, ekonomika, vzdělání, armáda atd.) Přeloženy jsou i oba manuály - ke hře a k editoru. Ve verzi s českými titulky je navíc již integrován patch 1.2, který v americké verzi hry opravoval některé chyby a nedostatky v chování obyvatel.Všichni, kdo si pořídí tuto hru z internetového obchodu Tiscali GameShop, dostanou k ní zdarma strategii Port Royale v češtině. Akční nabídka platí jen do rozebrání zásob. Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery... Související články: Novinky, Emperor: Rise of the Middle Kingdom recenze (9/2002), Phraraoh: Cleopatra recenze (8/2000), Zeus: Master of Olympus recenze (11/2000), Zeus: Poseidon recenze (7/2001) |
| Martin Blatný | |
| autorovi je 36 let, pracuje jako programátor-analytik, má v oblibě především logické hry a budovatelské strategie, ale nepohrdne výbornou hrou jakéhokoliv žánru |