C&C: Renegade - recenze
7/10

C&C: Renegade - recenze

5. 3. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Asi každý hráč real-time strategií Command & Conquer snil o možnosti přepnout se do pohledu z očí nějaké jednotky na bojišti a právě to je obsahem první 3D akce z dílny Westwoodu - Renegade.

Autor: ACE
Publikováno: 5.března 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Společnost Westwood v roce 1995 doživotně poznamenala většinu tehdy aktivních hráčů svou vynikající real-time strategií (RTS) Command & Conquer. V tomto projektu zakomponovali všechny zkušenosti z vývoje „matky“ všech RTS her - Dune II. - do nového a originálního prostředí.

Původní Command & Conquer byl natolik vydařenou záležitostí, že se dočkal několika přímých (Tiberian Sun) i nepřímých (Red Alert) pokračování. Vždy se jednalo o RTS - vylepšoval se sice engine, grafika a inteligence jednotek, ale koncept zůstával vždy zachován. Hráči byli natolik sžití s celým tímto světem, že jim to ani nevadilo. Ale někde, ve skrytu duše snili, jak by to bylo báječné, mít možnost přepnout se do pohledu z nějaké jednotky a moci tak přímo ovlivnit dění na bojišti. A dnes, v roce 2002, společnost Westwood tyto sny přivedla do reality díky hře Command & Conquer: Renegade. Podařilo se jí to ale tak, jak jsme si přáli?

Věčná válka GDI a NOD
V alternativní současnosti se planeta Země ocitá v roji meteoritů, z nichž několik dopadá na zem u italské řeky Tiber. Díky těmto meteoritům se po zemi začne šířit nová vysoce toxická surovina zvaná Tiberium, která je však také ohromným zdrojem minerálů. V tuto neklidnou dobu se objevuje teroristická organizace Brotherhood of Nod, která se snaží převzít kontrolu nad těžbou Tiberia a tím pádem i o celkovou nadvládu na zemi. Na vyrovnání této situace vzniká z popudu OSN organizace Global Defense Initiative (GDI), která má s těmito teroristy bojovat a navrátit celosvětovou stabilitu.

Ocitáte se v roli jedné z nejsilnějších jednotek z původního C&C, speciálně vycvičeného komanda GDI, schopného drasticky zvrátit situaci na bojišti. Jmenujete se Nick „Havoc“ Parker a jste typickým příkladem toho největšího kladného drsňáka - nemáte rádi týmovou práci, příkazy shora přímo nesnášíte, vaším jediným zájmem je splnit misi a zachránit lidské životy za každou cenu. Při komunikaci se svými kolegy si občas neodpustíte cynickou hlášku, z nichž některé jsou dobře známé i z původního C&C - "time to rock’n’roll" :-)

Součástí důverně známého světa C&C
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fakt, že se pohybujete ve světě Command & Conquer, nelze přehlédnout. Už od prvních momentů hry jsou okolo vás ostatní vojáci nebo inženýři opravující vozidla a vypadají přesně tak, jak byste čekali. Vaši vojáci v militaristickém stylu ala U.S. Army se žlutými znaky, vojáci NOD pak v lehce futuristických uniformách v kombinaci červené a černé. Kolem každé jednotky, která se dostane do středu vašeho zorného pole, se navíc objeví známý zelený rámeček včetně grafického znázornění množství života, stejně tak jako ve strategii - zajímavé zpestření.

Při pohledu na první budovy nepřátelské základny se neobráníte úsměvu ve stylu „tohle znám, tady jsem už byl“. A když se poprvé ocitnete před dveřmi nepřátelských kasáren Hand of Nod, půjdete dovnitř se zatajeným dechem. Je k tomu také důvod - spousta budov má hned několik podzemních pater a například v kasárnách narazíte na takové zajímavosti, jako je posilovna nebo umývárna.

Zpracování grafiky a videosekvencí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přechody mezi venkovním prostředím a interiéry staveb jsou plynulé, bez jakéhokoliv načítání - budova je prostě součástí okolního prostředí. Toto je však vykompenzováno relativně nízkým množstvím detailů v budovách - interiéry jsou tak vcelku nudné a žádné grafické orgie se nekonají. Celkovému vzhledu místností ani moc nepomáhají nepříliš povedené světelné efekty napodobující efekty z GeForce 3, například točící se větrák, který na zem vrhá animovaný stín. Nicméně venkovní prostory jsou provedené kvalitně, používají pěkné textury a také budovy zvenčí vypadají dobře.

Mezi jednotlivými misemi (celkem jich je jedenáct a vystačí Vám na takových 10-15 hodin hraní) je vám příběh vyprávěn předrenderovanými animacemi. Tyto animace však používají modely s nízkým počtem polygonů - tolik filmových efektů však neobsahují, proč tedy autoři tyto animace nevytvořili také v herním enginu? Přechod mezi hrou ve vysokém rozlišení a animacemi v nízkém je až příliš markantní.

Lineární mise
Mise jsou vcelku různorodé, zpravidla máte za úkol něco zničit nebo někoho zachránit. Kromě primárních cílů dostáváte v průběhu hraní i sekundární a minoritní úkoly, které není nutné splnit k úspěšnému ukončení mise, ale je vhodné je dokončit - za splnění získáváte nové zbraně, bonusy ke zdraví či štítům nebo nová vozidla. Nové úkoly se objevují vcelku logicky v průběhu mise, po interakci s NPC postavami a nebo jako příkazy „shora“. Celou hru se tak pořád něco děje, stále máte pocit, že jste pouze jedna z mnoha jednotek na ohromném bojišti a vaše akce jsou ve své podstatě řízeny někým jiným. To bohužel znamená také určité omezení v bádání herního světa - vše je až příliš striktně naskriptováno a různých alternativ řešení příchozích problémů příliš není.

Strojový park
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vozidla jsou důležitou součástí C&C Renegade a silně prospívají hratelnosti. Dalo by se říct, že bez vozidel by se jednalo pouze o podprůměrnou střílečku. Ale naštěstí se zde postupem času dostanete k prakticky veškerému strojovému parku, který z C&C znáte - od nejslabší NOD buggy přes plamenometné tanky až po nepřátelské vrtulníky Apache či legendární Mamooth, u kterých si dokonce můžete vybrat, jestli budete střílet rakety nebo klasické projektily. Vozidla můžete získat například z dodávky vrtulníkem ze vzduchu nebo dokonce zajmout opuštěnou nepřátelskou jednotku. Jejich ovládání je velice intuitivní (řízení na klávesnici a zaměřování myší), takže není problém jet například s tankem jedním směrem a střílet jinam. Samozřejmě je i zde implementován náhradní způsob likvidace nepřátelských vojáků - stačí ho prostě přejet, za což budete odměněni autentickým výkřikem.

I tady se ovšem najde pár chybiček - při nastoupení do vozidla se hra automaticky přepne do třetího pohledu, žádný výhled z kabiny auta se tedy nekoná. Bohužel takový Mamooth tank je natolik veliký, že vám zabere polovinu obrazovky a moc krajiny v tom zbytku nevidíte. Vozidla toho vydrží opravdu hodně, nicméně když vámi ovládaná jednotka ukončí díky nepřátelské palbě mohutným výbuchem svůj život, vy z ní najednou zázračným způsobem vypadnete, aniž byste na sobě měli škrábnutí. Myslím si, že zajímavější by bylo nutit hráče k tomu, aby neustále sledoval energii tanku a v případě nebezpečí ho urychleně opustil.

Zbraně a nepřátelé
Když už se nenacházíte v žádném vozidle, máte na výběr z velkého množství zbraní. Kromě standardního arzenálu známého ze všech first-person stříleček, který obsahuje sniperku, raketomet, granátomet nebo rotační kulomet tu je i pár originálních zbraní, jako rozmetač tiberia (který v C&C měli Chemical Warriors) a osobní Ion cannon. Zbraně jsou pěkně vymodelovány, nicméně jejich účinek je značně rozdílný a některé jsou de facto nepoužitelné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nepřátelé na sobě mají několik různě odolných míst zásahu, což v praxi znamená, že pokud nebudete střílet po hlavě, do každé jednotky musíte vyprázdnit skoro celý zásobník, alespoň co se základních zbraní týká. Naštěstí se jednotky po zásahu začnou svíjet bolestí, takže jsou další zásahy jednodušší. Jinak je ale Renegade zcela oproštěn od násilných výjevů, krev z vojáků neteče proudem a pokud nepřítel zemře, jeho tělo pouze zmizí a občas po něm zůstane nějaký ten power-up. To bohužel příliš neprospívá celkovému dojmu z „reálné“ bitvy.

Umělá inteligence na úrovni Serious Sama
Na druhou stranu si nepřátelští vojáci nic jiného než totální anihilaci nezaslouží. Jsou totiž bohužel obdařeni pravděpodobně nejhorší umělou inteligencí poslední doby. Vyskytují se zde prakticky jenom dva základní skripty. První z nich je sniper - nepřátelský voják vyzbrojený libovolnou zbraní, stojí na místě a čeká až vás uvidí, pak zahájí palbu, dokud ho nezlikvidujete. Velice často se stává že se schováte za zeď nebo vlezete do jiné místnosti, ale nepřítel po vás stále střílí rakety, které bezmocně explodují o zeď. Byl jsem svědkem několika nádherných sebevražedných výstřelů raketometem přímo do zdi hned vedle nepřítele.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S druhým skriptem se setkáte častěji - nepřítel pochoduje z bodu A do bodu B a v momentě, když vás spatří, vyběhne směrem k vám a střílí. Nic víc, nic míň. Několikrát se mi dokonce stalo, že nepřítel za mnou proběhl skrz mého vojáka přede mě, což byla jeho jistá smrt. Jediným pozitivem nepřátelských vojáků je jejich schopnost lézt po žebříku, ale to už je detail - mnohem horší je fakt, když sniperkou zabijete z dálky jednoho vojáka, jeho kolega stojící vedle něj ani nehne brvou. Takovéto momenty nebyly snad ani v Serious Samovi :-)

Přivolávání posil a funkce radaru
Neinteligence nepřátel je dost vyvážena účinností jejich zbraní. Stačí jeden vydařený zásah sniperkou nebo raketou a je jedno, kolik jste měli štítů - máte na kahánku. Často se stane, že jste z ničeho nic mrtví a ani nevíte proč. V některých momentech hry je potřeba jako sekundární úkol zlikvidovat nepřátelského velitele. Tito velitelé jsou vybaveni vysílačkami a neustále přivolávají nové a nové posily, dokud je neeliminujete. Bohužel jsou občas tak dobře zašití, že vás bude stát dost úsilí je vypátrat a nové posily vás přivedou k šílenství. Jedinou výhodou je, že noví vojáci přilétají transportním vrtulníkem Chinook, který sestřelíte jednou ránou z raketometu.

Co se týká vašeho herního interface, kromě indikátoru zdraví, štítů a munice máte k dispozici i radar, na kterém vidíte nepřátele ve svém blízkém okolí. Pokud se přiblížíte k komunikačnímu středisku, čeká vás dočasné zatemnění radaru, takže máte alespoň motivaci pro jeho zničení. Dále máte na obrazovce stále přítomné ukazatele primárního, sekundárního i minoritních cílů a jejich vzdálenost, což vám ale například uvnitř budov nebo ve městech příliš nepomůže - ukazatel zobrazuje pouze vzdušnou vzdálenost a směr, nikoliv cestu k cíli.

Příjemný počítačový hlásek EVA
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvuková stránka Renegade je relativně vydařená, muzika hrající na pozadí přesně odpovídá stylu nastolenému v původním C&C. Zpravidla to je rychlé energické tuc-tuc, které se ani po delší době nezačne příliš opakovat a nenudí. Zvukové efekty jsou standardní, často narazíte na zvuk, který jste slyšeli už ve strategii, což vám určitě udělá radost. Potěšující je i věčné žvatlání počítače EVA (Electronic Video Agent), do jehož lehce nakřáplého ženského hlasu se spousta hráčů doslova zamilovala.

A výsledný verdikt? Bohužel musím konstatovat, že mě Command & Conquer: Renegade celkem zklamal. Možná jsem od tohoto titulu čekal až příliš, možná že druhý díl bude lepší. Musíme si uvědomit, že se jedná o první first-person střílečku společnosti Westwood. Na celkovém konceptu misí je vidět, že si s Renegadem dali hodně práce, avšak nemají dost zkušenosti jako například tvůrci Medal of Honor, kteří dříve vytvořili datadisk pro Wages of SiN. Nicméně pokud nejste až tak zkušeným a rozmazleným hráčem tohoto druhu her, bude pro vás Renegade ohromná zábava, která vás u počítače udrží po dlouhou dobu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva P.S. Možná jste si všimli, že jsme se nezmínili o multiplayeru pro víc hráčů. To už je ale zcela jiná kapitola, o které jsme psali nedávno v prvních dojmech a o které bude také pojednávat naše speciální recenze, kde zohledníme i vrtulníkový přídavek neboli tzv. flying-vehicles addon (info).

Stáhněte si: Demo (90 MB), Patch (5 MB), Šest videoukázek

ACE

Vcelku vydařený pokus o vdechnutí 3D života do série Command & Conquer s několika originálními nápady, bohužel s nepříliš vydařenou AI a dalšími chybkami, které z Renegade dělají horší hru, než mohla teoreticky být.