Bourne Conspiracy - recenze

Bourne Conspiracy - recenze

11. 6. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Lamač kostí Jason Bourne alias agent bez minulosti se po letech dočkal herního zpracování, které staví na pěstních soubojích s vynikající choreografií.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 11.června 2008
Verze: prodávaná/anglická/X360

Úplně na začátku byl bestseller Roberta Ludluma z roku 1980 The Bourne Identity, podle kterého v roce 1988 vznikl televizní film s Richardem Chamberlainem. Pak už v relativně krátkém sledu následovaly tři filmy, excelentní „one man show“ Matta Damona v roli Jasona Bournea o nepohodlném špionovi, který musí být zlikvidován. Drsný, staromódně střižený akční thriller se trefil do vkusu diváků zejména syrovou brutalitou kontaktních soubojů, která nám dala zapomenout na romantické podání Jamese Bonda.

Agent bez minulosti
Přestože to v úvodu není patrné, hra se inspirovala prvním dílem filmové trilogie, respektive jeho knižní předlohou. Děj hry totiž začíná pár dnů před vlastním filmem, čili si projdete událostmi, které vedly k pádu Jasona Bourneho do vody a k následnému vylovení rybářskou lodí. Už vám svítá? Ano, tady teprve začíná film a od tohoto okamžiky se nitky herní verze a té filmové neustále proplétají.

oficiální obrázky

V jedenácti misích navštívíte Paříž, Curych, Vilnius a Marseille a chybět nebudou mnohé momenty, které jste již viděli na plátnech kin. Jedním příkladem za všechny může být adrenalinový útěk z americké ambasády ve švýcarském Curychu nebo třeba automobilová honička v Paříži, která byla součástí nedávného dema. Je jen škoda, že samotný Matt Damon se téhle akce neúčastní, protože herec se na hře nechtěl podílet.

Lidská zbraň
Hlavního hrdinu pozorujete kamerou umístěnou za jeho zády a vaše náplň by se dala rozdělit na dvě hlavní oblasti. Tou první jsou kontaktní souboje, druhá pak zahrnuje přestřelky s možností krytí. Originalitu tady nehledejte, ale to neznamená, že hra není zábavná. Kvalitní zpracování a adrenalinové momenty tu rozhodně jsou a to častěji, než jsem čekal.

Pěstní bitky patří k tomu lepšímu, co jsem v poslední době viděl. Zejména vynikající choreografie spolu s bezchybnými animacemi dodávají hře šťávu, ačkoliv po nějaké době zjistíte, že se všechno jen opakuje. Dokola kombinujete výhradně dvě tlačítka pro slabší a tvrdé údery. Jejich úspěšné provedení pak nabíjí tři políčka adrenalin ukazatele, který indikuje možnost použití speciálního „fatality“ úderu. Tento úder je mnohdy velmi brutální a využívá k likvidaci protivníka okolní prostředí.

Překvapilo mě, jak pružně hra reaguje v různých situacích a jen málokdy se stane, že uvidíte stejnou animaci dvakrát. Právě díky této efektní závěrečné likvidaci vás pěstní bitky asi hned tak neomrzí a to zejména poté, kdy zjistíte, že se je hra snaží ještě okořenit minihrou s kontextovými tlačítky. V těchto situacích pošlete k zemi i dva nebo tři protivníky současně a připadáte si opravdu jako lidská zbraň.

Pouťová střelnice
Na rozdíl od výborných akčních bitek jsou střelecké úseky poměrně suchopárné, alespoň zpočátku, kdy si budete muset zvyknout na ne zcela optimální zaměřování. Jason disponuje pouze dvěma zbraněmi, jejichž výběr je trochu chudší. Nějaká pistole, samopal, karabina, brokovnice a tím výčet končí, pokud nepočítáme ostřelovačskou pušku ve dvou krátkých minihrách. Je také škoda, že si pohled při míření nemůžete ani trochu zvětšit, zvláště když je levý trigger klasicky využit pro vykukování zpoza překážky.

I v této hře se totiž můžete krýt za nejrůznějšími objekty, což přináší svá pozitiva i negativa. Plusem je jednoznačně větší taktičnost hry a také zničitelnost prostředí. Spousta objektů ke krytí se tříští a to vás přinutí měnit pozici. Mínusů je bohužel o něco více. Signalizace možného zákrytu je udělána ikonou, která vyjíždí z rohu obrazovky a která je totožná i pro zbraně nebo nejrůznější akce. Jak procházíte levelem, neustále vnímáte blikající ikonu, která si vyžaduje vaši pozornost, pokud nechcete něco přehlédnout. To není moc optimální řešení.

Párkrát se mi také stalo, že se postava přilepila k překážce naprosto nelogicky a to tak, že se dívala na opačnou stranu, do zdi. S těmito problémy se však dá docela sžít, dokonce i s diferenční chybou zaměřovače, kterým sice míříte na cíl, ale střílíte přitom do zdi. Dokud prostě zaměřovač nezčervená, nestřílejte, je to zhola zbytečné.

Instinkt zabijáka
V roli Jasona jste vybaveni ještě speciálním instinktem, kterým si zmapujete nejbližší okolí. Na mapě se vám vykreslí nepřátelé, úkoly ke splnění a také směr dalšího postupu. Je to určitá pomůcka, která slouží k rychlejší orientaci, jakkoli ve striktně lineárním tunelu nelze zabloudit. Osobně mě trochu štvala chudá pohybová škála agenta, který není schopen vylézt ani na nepatrný schod, na nějaké skoky nebo šplhání také zapomeňte (pokud nebudeme počítat integrované animace na několika málo místech).

Rozporuplné reakce vyvolala automobilová honička v ulicích Paříže, která byla součástí demoverze a která pravděpodobně odradila spoustu koupěchtivých hráčů. Naštěstí vás mohu informovat, že je to asi nejslabší část hry a ten zbytek je minimálně o úroveň výš. Pravdou je, že jízda Mini Cooperem je po fyzikální stránce docela srandovní a vůbec celý level působí strašně umělým dojmem kvůli přehnanému skriptu.

Určitou dramatičnost a kouzlo však ani této misi upřít nelze a když si ji zopakujete, možná jí přijdete na chuť včetně miniher s kontextovými tlačítky. Těch je sice trochu více, než by se slušelo, ale jakmile jejich výskyt akceptujete a naučíte se rozpoznat signální zvuk, nebudou vám činit žádné potíže. Designéři také inteligentně přizpůsobili rozložení ukládacích checkpointů, takže na žádná zákysová místa nenarazíte.

Technický standard
Hra používá notoricky známý Unreal Engine 3.0 a tvůrci se zařadili mezi těch několik málo vývojářských studií, které tento nástroj ovládly a dokázaly z něj vymáčknout hezkou hru. The Bourne Conspiracy se po grafické stránce skutečně povedl. Nenabízí sice nějaké úchvatné efekty, ale textury, modely a dokonce i destrukce objektů lze hodnotit téměř v superlativech. Skvělá byla přestřelka v univerzitní knihovně, kde vzduchem létaly kusy knih a dřevěných polic. V porovnání s běžnou konkurencí je míra destrukce značná a to si zaslouží velkou pochvalu. Framerate je přitom konstantně plynulý, alespoň na Xboxu 360, jejíž plnou verzi jsem testoval.

Trochu rozporuplně na mě působil použitý rozsah FOV (field of view) u kamery, který zejména u přestřelek působil klaustrofobicky, jako bych měl klapky na očích. Po nějaké době jsem si na nezvyklé nastavení zvyknul, ale i to přispělo svou měrou k horšímu vnímání střeleckých pasáží. Nadšení nevzbudí ani umělá inteligence nepřátel, která sice nedělá vyložené kiksy, někdy vás dokonce dokáže obklíčit, ale většinou je poměrně statická.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Výjimka potvrzující pravidlo
Hry podle filmové předlohy jsou obvykle pořádným fiaskem. Podle mého názoru však The Bourne Conspiracy patří mezi nemnoho výjimek, které se tomuto trendu vymykají. Autorům se podařilo postavit dynamickou akci podepřenou atraktivním příběhem, u které si ani na okamžik nevydechnete. Výborným bojovým scénám sekundují o něco slabší střelecké pasáže, ale jako celek mi hra přišla kupodivu zábavná.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je sice pravda, že po dvou hodinách již nic nového nespatříte, snad jen mimo poněkud rozporuplné automobilové honičky v Paříži, ale během osmi hodin hraní se prostě nestihnete začít nudit. Naopak je docela dobře možné, že si celou hru s chutí zopakujete, ať už s úmyslem získat zbývající achievementy nebo vyzkoušet nové zbraně, které se odemknou po dohrání kampaně.

Tiscali demo video 1, na další se podívejte v tomto článku

Stáhněte si: Demo z Xbox Live Marketplace nebo PlayStation Network, Trailery, Videa...