Autor: ABE Publikováno: 10.června 2002 |
Příběh hry se odvíjí od vaší porážky Sarafan Lordem. V celkem 11 levelech musíte zjistit, kdo je tato tajemná postava a jak je možné, že ovládá umění, které jí umožňuje zabíjet upíry. Narozdíl od hry Soul Reaver 2 (dále už jen SR2) jsou jednotlivé levely odděleny nepopulární "loadovací" obrazovkou, což trochu nechápu, protože je to podle mě krok zpět. Jak je ve hrách Legacy of Kain zvykem, děj je opět velmi zajímavý a neustále vás nutí jít dopředu a odhalovat po kouskách skvělý příběh. Bohužel z předchozích her si Blood Omen nevzal jen příběh, ale také jeho možná až přílišnou linearitu. Chápu, že to ke hře přitáhne velký počet hráčů, kteří chtějí jít stále jen dopředu bez nějakého bloudění, ale situace kdy jdete po rušné ulici, všude jsou kupy dveří, ale jen JEDNY jediné jdou otevřít, mi připadá už trochu moc. Temný středověk Vaše dobrodružství začíná ve městě Meridian, které se dost změnilo od dob, kdy jste se pokoušeli o jeho dobytí. Ve městě vládnou pevnou rukou Sarafanští rytíři, kteří pochytali nebo vyhnali většinu upírů kromě několika, kteří se schovávají. Objevili také zvláštní energii, která slouží jednak jako elektřina a kromě toho lze s její pomocí vyrábět bariéry, které jsou pro upíry neprostupné. Na první pohled mě prostředí, ve kterém se hra odehrává, uchvátilo. Meridian je město temného technického středověku, na ulici vedle sebe klidně potkáte zvláštní parní stroj a vedle něj obyčejný kočár. Budovy vypadají temně a ponuře, ale bohužel zde není tolik monumentálních a úchvatných staveb jako v Soul Reaveru 2 (ačkoliv taková přehrada zde vypadá opravdu pěkně). Ozvučení sice v ničem výrazně neexceluje, ale spíše jen dokresluje atmosféru, kterou vyvolává grafické ztvárnění hry. Když už jsme nakousnuli grafické zpracování, pojďme se na něj podívat trochu blíže. Použit byl trochu vylepšený engine ze Soul Reaveru 2 a proto hra vizuálně stále působí moc pěkně. Zvláště různé speciální efekty vypadají hodně dobře a výrazně prosvětlují jinak temné prostředí hry. Engine si sebou však přinesl i jeden drobný neduh a tím jsou in-game animace, které posouvají příběh vpřed. Ačkoliv jsou velmi kvalitní, opět nejdou nijak přeskočit, což mě docela mrzí, protože mě nebaví dívat se na desítky vteřin dlouhou animaci několikrát dokola. Navíc v nich nejde zapnout titulky, takže méně zdatní angličtináři budou mít možná trochu problémy s překládáním dialogů. Systém ukládání pozic Trochu diskutabilní je však ovládání. Pokud hrajete základní verzi hry (v1.00) je ovládání a zvláště pak chování kamery místy velmi podivné. Většinu těchto chyb odstraňuje patch na verzi 1.01, který vřele doporučuji nainstalovat. Autoři vydali ještě patch na verzi 1.02, ale řekl bych, že v něm je chování kamery o trošku horší než ve verzi 1.01.. K dalším hodně diskutovaným tématům patří ukládání hry. To se autorům podařilo, podle mě, doladit skoro k dokonalosti. Narozdíl od SR2 můžete v BO2 ukládat kdekoliv chcete, ale po načtení pozice se objevíte na posledním navštíveném "savepointu". Ty jsou rozmístěny po cestě, kterou se ubíráte a v každém levelu jich je několik. Vždy po splnění nějakého náročnějšího úkolu následuje tento savepoint, takže se nemusíte bát, že budete muset neustále opakovat stejné úkoly, jako tomu bylo v SR2. Bohužel se i zde vyskytuje nešvar z SR2 - po načtení pozice vám zmizí zbraň, ačkoliv jste ji při ukládání měli (proboha proč?). Kromě toho tvůrci hry uvádějí, že uložené pozice z předchozích verzí ve verzi 1.02 nefungují, což není tak úplně pravda, protože mě fungovaly bezproblémově. Jak chutná krev? Jelikož je Kain upír, platí pro něj jednak určité upírské přednosti, ale také několik méně záviděníhodných věcí. Tou první je, že se nesmí dostat do styku s vodou, protože ta ho zabíjí. S tím je spojeno mnoho logických úkolů, které na své cestě plníte. Trošku mě překvapilo, že narozdíl od SR2 je zde misí mnohem více, ale nejsou tak rozsáhlé a také jsou mnohem jednodušší - většinou jen posunujete bedny nebo aktivujete spínače. Za celou hru jsem se ani jednou nikde výrazně dlouho nezaseknul, což rozhodně neplatí o hraní SR2, kde jsem se často zasekl i na několik hodin. Celkově bych dobu na úspěšné dohrání tipnul okolo 20 hodin čistého herního času, ale dost to záleží na tom, jak úspěšní budete v soubojích s nepřáteli. Druhou nemilou vlastností je neustálá nutnost pít krev. Kainovi totiž pomalu ubývá životní energie a proto ji musí doplňovat vysáváním krve z padlých nepřátel nebo zabitých měšťanů (poté, co Kain dokončí vysávání krve, vždy si naprosto skvěle utře rukou ústa :) Nutno podotknout, že čím silnějšího nepřítele zabijete, tím více krve z něj získáte. A jelikož mrtvá těla nemizí, jeví se velmi zajímavě možnost nechat si nějaké mrtvoly na "pozdější použití". Kaina ovládáte z pohledu třetí osoby, což sebou přináší jak klady, tak i zápory. Ke kladům patří jednoznačně rozhled i do stran, který díky tomu máte. Zpracování soubojů je ještě lepší než v SR2 - při nich musíte držet "akční" klávesu a díky ní se automaticky zaměřujete na nejbližšího protivníka. Samozřejmostí je i možnost krytí se. To má dva významy - jednak se kryjete před soupeřovými útoky, ale také se vám při krytí dobíjí energie na speciální útoky. Speciální upírské schopnosti O odstavec výše jsem nakousl průběh bojů a speciální útoky, které dokáže Kain používat. Jelikož jsou boje v BO2 velmi časté a v pozdější fázi hry i poměrně tuhé (bohužel AI protivníků nestojí občas za moc, protože občas klidně jen koukají, jak těsně vedle nich padne mrtvý spolubojovník a nijak nereagují), má Kain k dispozici, kromě svých pařátů i zbraně, které sebere a několik speciálních schopností. Zbraní se ve hře vyskytuje, ačkoliv to zpočátku tak nevypadá, poměrně hodně. Do rukou dostanete všelijaké meče, sekery, palcáty a několik dalších kousků. Novinkou je jejich opotřebovávání, které vyústí v úplné zničení dané zbraně. Mnohem důležitější než zbraně jsou však speciální schopnosti, které se Kain postupně učí. Je jich celkem sedm a dají se rozdělit do dvou skupin - na útočné a na ty, které vám přidají nějakou zvláštní schopnost. Na začátku hry však Kain ovládá pouze dvě schopnosti - neviditelnost v mlze nebo páře (díky té můžete VELMI efektivně zabíjet nepřátele jednou ranou zezadu) a jednu bojovou schopnost, která zvětšuje sílu vašich útoků. Zbylých pět se musíte postupně naučit. Ačkoliv slovo naučit není asi to úplně pravé, protože novou schopnost získáte vždy poté, co zabijete nějakého jiného silného upíra (bossové na koncích některých levelů). Postupně se tedy ještě naučíte ovládat telekinezi, která vám umožňuje na dálku přepínat některé spínače. Další užitečnou schopností je možnost provádět skoky do dálky - něco jako v Matrixu, když Neo přeskakoval z jednoho domu na druhý. Poslední nebojovou schopností je umění ovládat cizí mysl. Díky tomu Kain dokáže ovládat mysl všech obyčejných měšťanů nebo pomocníků v továrnách. Často je to nezbytné, protože potřebuje stisknout tlačítko, ke kterému by jste se jinak vůbec nedostali. Kromě toho se Kain naučí ovládat ještě dvě bojové schopnosti - berserk na chvíli zvětší četnost a sílu vašich úderů, navíc je použití této schopnosti zakončeno efektivním zpomaleným záběrem ala Max Payne. Poslední bojovou schopností je umění vyvolávat ničivý oheň, který okamžitě zabije jakéhokoli nepřítele. PC verze hry Legacy of Kain: Blood Omen 2 se od pátku prodává v obchodech distribuční sítě JRC. Stáhněte si: Trailer (3 MB), Trailer #2 (6 MB), Patch (3 MB), Cheaty, Screenshoty Související články: Soul Reaver 2 recenze (12/2001), Novinky |
ABE připravil: jd |