Betty Bad - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Betty Bad - recenze

Datum vydání:
20. ledna 2002
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 2. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Paul Steed, talentovaný tvůrce postav v Quake III Areně, se po vyhazovu z id Softu pustil do práce na budgetové akci Betty Bad, která je zvláštní nejen tím, že se hraje v okně internetového prohlížeče.

Autor: Ladis
Publikováno: 27.února 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není všechno zlato, co se třpytí, aneb i mistr tesař se někdy utne. Tak nějak bych charakterizoval mé první dojmy z nového titulu firmy WildTangent, ze hry Betty Bad. Ačkoliv se snaží vzbudit dojem vynikající 3D akční arkády s důrazem kladeným na nostalgické vzpomínky vynikající hratelnosti titulů žánrem podobných let osmdesátých, je jedním z předních aspirantů na největší propadák roku 2002. Copak nám to kazí? Co je tím nejslabším článkem? Pojďme se nyní tedy na Betty Bad podívat poněkud podrobněji.

 Hra v okně Internet Exploreru
Nebýt ochranné ruky grafika a animátora Paula Steeda, který byl z id Software vyhozen před necelými dvěmi lety (info), nad celým projektem Betty Bad, neštěkl by po titulu podobného ražení ani pes. Vše je postavené na technologii využívající Java aplety - ano, hra opravdu běží v okně Internet Exploreru s možností přepnutí na full-screen, což způsobuje relativně vysoké HW nároky. To sice omlouvá budgetová cena, ale vzhledem ke kvalitám hry přiliš vysoká cena 20 dolarů - to vše jsou jakkoliv drsné, ovšem reálné atributy projektu Paula Steeda.

Jestli si rádi zahrajete v roli něžnějšího pohlaví, jistě oceníte fyzioanatomických kvalit blondýnky jménem Elizabeth Badowski (alias Betty Bad), za kterou budete mít možnost hrát. Naše Betty si takhle jednou večer přivedla do svého bytu jakéhosi kamaráda a už si plánovala velmi příjemně strávený večer, když tu jí na počítač přišla urgentní zpráva. Tedy nejdříve došlo k záhadnému obecnému porušení ochrany v ještě záhadnějším modulu, výsledkem čehož byla neobyčejně záhadná modrá obrazovka, čehož se Betty mírně zalekla, pak ale restartovala systém a po desetiminutové defragmentaci konečně byla schopna si přečíst obsah oné zprávy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jednalo se o povolávací rozkaz na "očistu" jakési těžební základny Asgard, nacházejíc se na asteroidu pochybné lokace. Ona "očista" spočívala v eliminaci krvelačných vetřelců, kteří napadli šachty základny a nedobře si porozuměli s tamními pracovníky, po jejichž ostatcích budete pátrat.

 Bez ovládání na myši
Příběh je sice řekněme poněkud jednodušší, ovšem i z toho mála by šla jistě vytořit kvalitní adrenalinová řežba. Z tohoto potenciálu však hra Betty Bad nevytěžila, bohužel, zhola nic. Místo hordy alienů, překážek + puzzlů všeho druhu a kvalitní umělé inteligence vám hra nabízí jen pár tupých jedinců vetřelecké komunity, mizernou hratelnost spočívající v uhýbání a anihilaci pár zřejmě omylem k vám zabloudivších jedinců, na kteroužto vám bude stačit jediná klávesa, neboť celá hra se ovládá jen na klávesnici, případně na joysticku bez možnosti použití myši.

Tudíž o nějakém zaměřování či nedej bože možnosti volného pohledu na scénu nemůže být ani řeči. Automatické zaměřování je opravdu silným mínusem této již tak pochybně koncipované hry. Jakkoliv je titul tvořen jakožto 3D hra, ve skutečnosti se budete spíše cítit jako byste byli ve dvourozměrném prostředí.

 Chudý design tunelů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celá tato hra je posazena do designově velmi děravého kabátu. Všech devět levelů, které plná verze hry nabízí, se odehrává v prostředí důlních šachet - zde realizovaných v podobě kolem osy otáčejících se tubusů, které na sebe v jednotlivých levelech navazují. Jednotlivé části tubusů jsou od sebe samozřejmě graficky odlišeny - tu je červená, tu zase modrá textura mající připomínat kov.

Hned první level se odehrává uvnitř jednoho z tubusů, kdy máte za úkol eliminovat nebezpečné vetřelce, zajistit informace a zbraně od mrtvých pracovníků, které cestou potkáte a překonat pár primitivnách a nudných překážek. Jednou z nich jsou otáčející se ostří, které musíte v zájmu vašeho života přeskočit, či střílení do vzdáleného terče, čímž dojde k posunutí tubusu a možnosti pokračovat v cestě a nakonec proniknutí skrze střílející ochranné veže. Cestou zničíte pár jakýchsi alienských pavouků a obřích brouků, plivajících po vás jedovatý zelený sliz.

 Dobíjení energie
K jejich eliminaci využijete svoji zbraň Unigun, která umožňuje použití více druhů střel - nejdříve pouze v podobě spíše lechtajícího blasteru a granátometu, později i jako znatelně účinější raketomet a dalších pár chuťovek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Unigun je nabíjen společným zdrojem energie, která se střílením velmi rychle vypotřebovává a jediným řešením jejího dobití je buď sesbírání energetických koulí, které zůstanou na místě zabitého vetřelce, či počkání, až se zdroj pomalu sám dobije - což však není příliš praktické. Často se však stane, že jste s energií "na nule" a pak nezbývá, než spoléhat na sílu svých končetin.

 Nohy na ramena
Časem zjistíte, že mnohdy je, spíše než zběsilé lechtání okolních potvor svým blasterem, lepší utíkat, co vám nohy stačí. Ano - i tato strategie je možná a dost dobře použitelná. Design tunelu je špatný, chybí jakékoliv interaktivní prvky, jako například možnost rozhodnout se, jakou cestu pro postup zvolíme - vše je předem určené, do očí bije stereotypní linearita úrovně.

Zřejmě z důvodu prodloužení již tak krátké herní doby autoři dovolili použít funkci save jen po každém úspěšně dokončeném levelu, přičemž každý z nich nezabere více, jak deset minut hraní, což již stojí nad hráčovým zamyšlením o poměru cena/výkon této hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ani se mi nechce věřit tomu, že Paul Steed, jinak velmi schopný člověk, stojící za geniálními postavami v Quake III Arena, může být schopen vytvořit něco, co by se při dobré vůli dalo zdarma přikládat ke každé krabičce koupených cédéček jakožto bonus.

Stáhněte si: Demo (17 MB)

 
Ladis
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Hra Betty Bad ve mně zanechala opravdu špatný dojem, pramenící z nízké hratelnosti (krátká herní doba, nudný design tunelů), špatné umělé inteligenci, podivného ovládání a nic na tom nezmění ani vcelku ucházející grafika a slušné ozvučení. Pokud vezmeme v potaz i cenu 20$, za kterou je dnes možno pořídit např. Serious Sam 2 či Quake 3 Arena, není důvod, proč se tímto titulem dále zabývat.

Nejnovější články