Battle Realms - recenze
9/10

Battle Realms - recenze

24. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Není zrovna mnoho her, které by se odehrávaly v japonském prostředí. Nová real-time strategie Battle Realms je jednou z nich a rozhodně nedělá Dálnému východu ostudu.

Autor: Ondřej Malý
Publikováno: 24.listopadu 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Prostředí Dálného východu je vedle první světové války jedno z mála, kam se herní vývojáři zrovna mnohokrát nepouštějí - oproti sci-fi realtimovkám, kterých jsou mraky, vyšla v poslední době pouze dosti špatná hra Three Kingdoms: Fate of the Dragon, kterou bych rozhodně nikomu nedoporučil. I po vzpomínkách na tuhle průměrnou věc jsem k Battle Realms přistupoval trošku obezřetněji. Varovat mne ale mělo už logo firem Liquid Entertainment a Crave na obalu, tedy varovat v dobrém smyslu - před tím, že následující dny a noci rozhodně nestrávím pilnou prací, ale spíše soustavným hraním.

A přesně to se také stalo. Battle Realms totiž přináší do notně zatuchlého žánru realtimových strategií alespoň trochu čerstvého vzduchu a několika nových bezvadných nápadů.

Za klan Draka nebo Hada?
Příběh je velmi jednoduchý - po sedmi letech exilu se hlavní hrdina Kenji vrací do vlasti, kterou najde zmítanou válkou - a tu musí v čele svého klanu s pomocí dalších hrdinů ukončit. O výběr klanu jde hned v první misi - setkáte se v ní s nájezdníky, kteří se snaží zlikvidovat obyvatele jakési vesničky. Začnete-li bránit nebohé nevinné zemědělce, přidáte se k vznešenému klanu Draka, jehož cílem je dobro pro všechny obyvatele země. A pokud budete pro radost pindíky rozsekávat, vaše cesta povede ke klanu Hada, jehož cílem je dobro, ehm... pro klan Hada. Není to ale poslední volba, kterou musíte učinit. V každé kampani na vás čeká třináct misí a v některých momentech si můžete vybrat území, na nějž budete útočit - podobně jako například ve staré dobré Dune 2, ale s mnohem větší důležitostí. Řešíte tak například, jestli do území obsazeného nepřítelem půjdete přímo nebo oklikou či kterého z nepřátelských klanů zlikvidujete nejdřív.

Mise jsou poměrně standardní a autoři nic moc nového nevymysleli. Prakticky v každé musíte od prvního domečku vybudovat vesnici, natěžit určité množství surovin, které představují nekonečné zásoby rýže a vody (zaplať bůh, nemusíte se o to aspoň starat), vyrobit za neustálého odrážení nepřátelských útoků svou armádu a s tou se poté vydat zničit všechny nepřátelské stavby. Jste tedy postaveni před klasický realtimově strategický úkol.

Velmi zvláštně je na mapě řešen "fog of war" - na začátku mise vidíte celou mapu zamlženou a dohlédnete pouze tam, kde máte jednotky - což je na jednu stranu fajn, protože například vidíte, kde je kopec z nějž je možné bombardovat nic netušícího nepřítele, na druhou stranu to budete jistě proklínat ke konci mise, kdy obvykle zbude kdesi na mapě jedna zastrčená chajda a vy samozřejmě nevíte, které části mapy jste navštívili a které ne. Krucinál, kdy už konečně napadne tvůrce her zahrnout do modelu i taktické vítězství, a nikoli jen totální zničení nepřítele?

Perfektní jednotky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Battle Realms exceluje ale především ve variabilitě jednotek. Pochopitelně vzhledem ke "středověké" nátuře hry nepotkáte žádné tanky ani bojové stroje a všechny bitvy se tak odehrávají pouze za účasti pěchoty, ale při tvorbě svých armád (či spíš miniarmád, většinou jste omezeni tak na 25-30 jednotek) si užijete kombinování až běda. Své poddané posíláte na bojový výcvik do tří základních budov, které jsou pro každou stranu pochopitelně úplně jiné. Tak například hrajete-li za zlého Kenjiho, neboli klan Hada, vyrábíte pěšáky s mečem, pěšáky s kuší a mušketýry. Ona variabilita spočívá v tom, že jednotky můžete postupně protlačit všemi třemi budovami a vytvořit tak úplně další vojáky s naprosto odlišnými úkoly.

Tak například pěšák s mečem vycvičený v budově pro trénování mušketýrů vám dá dohromady Raidera, jednotku, která je schopna podpálit nepřátelské budovy nebo třeba kus lesa, naopak vytrénování mušketýra v budově pro trénování pěšáků s kuší z něj udělá bezvadného kanonýra. Bojovník vycvičený ve všech budovách se stane v případě klanu Hada roninem, u klanu Draka je z něj samuraj a tak dále. Dokonce můžete vyrobit obětováním čtyř roninů nekromanta, který automaticky dělá z mrtvých zombie. Po mapě pobíhají i divocí koně, které dělníci přivádějí do stájí - koní je ale omezený počet a použijete je proto většinou pro Kenjiho a jeho kolegy - hrdiny, spíše než pro obyčejné jednotky. Samo o sobě to stačí na opravdu velkou pochvalu, ale Liquid Entertainment šel v nápadech ještě dál - všem jednotkám můžete navíc "přikoupit" i nejrůznější bojové vybavení v dalších dvou budovách, a to nemluvím ještě o různých upgradech, které si kupujete za bodíky yin/yan, získané likvidováním nepřátel!

Bojová taktika
Výcvik jednoho vojáka se tak může pěkně protáhnout, ale nakonec se vám to zatraceně vyplatí. Tak třeba obyčejný bojovník si může koupit skleněný meč, se kterým jedním máchnutím okamžitě zabije nepřítele - ale zároveň se sám trochu zraní. A levný a relativně slabý mušketýr je po vybavení sniperským dalekohledem jednou z nejlepších jednotek ve hře (ponecháme samozřejmě stranou fakt, že v reálu má mušketa efektivní dostřel asi sto metrů, takže dalekohled je opravdu zbytečný). Mušketýr se pak totiž zastaví a je nepohyblivý (takže je i lépe ovladatelný :-), jeho střely nesou dál a jsou ničivější - a linie (či spíše chumel) takových deseti patnácti takto vybavených mušketýrů si dokáže poradit takřka se vším, co na vás počítač vytáhne.

Tím ale nechci nabádat k taktice osvědčené z jiných realtimovek, tedy výrobě těch nejsilnějších či prostě nejvýhodnějších jednotek, ostatně v Battle Realms nic takového jako ideální jednotka prostě neexistuje. Navíc pro každou stranu - dvě v kampani i další dvě pro "skirmish" a multiplayer, používáte naprosto odlišnou strategii (například pro klan Lotusu neexistují takovéto "upgradovací" budovy, upgrade provádějí další speciální jednotky).

Jen měsíc by stačil...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Battle Realms měly zůstat ještě tak měsíc v pohodlných útrobách firmy Liquid, kde by dozrály až k naprosté dokonalosti. Bohužel, vývojáři zřejmě onen měsíc neměli k dispozici, na něco pozapomněli, a to se samozřejmě odráží i na výsledném hodnocení. Důvodů, proč Battle Realms nedostane více bodů, je hned několik. Tím nejzávažnějším je zřejmě nedostatečná kontrola vašich jednotek v boji. Dá se jim sice nastavit velmi jednoduše základní typ chování - tedy ideálně nevrhat se bezhlavě do útoku, ale zůstat na místě a počkat si, ale z neznámých důvodů se toto nastavení po pár příkazech jaksi samo vypne a vaše hrdinné vojsko se tak najednou klidně ztratí v útrobách nepřátelské základny, kde jej s klidem rozsekáno obrannými věžemi, místo toho, abyste jej pod svou plnou kontrolou používali k jemnému a postupnému ohlodávání nepřítele.

Průšvih je i absence formací, díky níž se vám nepodaří vhodně ochránit slabší střílející jednotky šermíři či kopiníky - či seřadit třeba mušketýry či kanonýry do linie, ve které maximálně využijí svou palebnou sílu. Souboje jsou dost chaotické a občas nemáte nad svými vojáky kontrolu, což opravdu hodně naštve. Formace po několika příjemných zkušenostech z Ground Control či Theocracy považuji za stejně důležité jako nastavování agresivity jednotek - měl by to být prostě standard, asi jako ukládání pozice uprostřed mise. Mimochodem, článek na Gamespotu přesně o tomto problému mi mluví z duše.

Pevná kamera - třikrát sláva!
2D realtimové strategie přežívají jen v podobě derivátů Age of Empires II či Command & Conqueru, jinak se všichni vývojáři vrhli na 3D - které ostatně vypadá lépe, nicméně je v podobě, v jaké ho předvádějí skoro všechny hry, z hlediska ovládání pro tento žánr nevhodné. Ovládání jednotek a ovládání kamery se dá stíhat jen s největším vypětím - ostatně kvůli tomu Microsoft dokonce vyrobil speciální ovladač pro strategie - v mnoha strategiích je zbytečné a hráči stejně zůstanou u jednoho pevného pohledu kamery po celou hru. Jako jedněm z mála toto autorům Battle Realms došlo a snad poprvé v historii 3D realtimových strategií se setkáváme se starou dobrou pevnou kamerou. Jediné, co mi chybí, je možnost si ještě trochu odzoomovat, protože při větších bitvách se všechny jednotky nevejdou na jednu obrazovku - ale to je ve srovnání s tak neuvěřitelným pokrokem jako je nehybná kamera, opravdu jen maličké rýpnutí :-)

Grafické zpracování Battle Realms je perfektní, zvláště co se animací týče. Jednotky do sebe nesekají jenom jedním primitivním pohybem, ale v japonském stylu dělají salta, otočky, speciální seky a podobně, prostě bitva v Battle Realms vypadá mnohem lépe, než souboj mechanických panáků, jehož jsme svědky ve většině ostatních realtimovek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Potěší i drobnosti, jako například poplašení ptáci při průchodu vojáků lesem (což je i taktická záležitost, protože víte, odkud nepřítel přijde!) či krev odkapávající z ostří mečů jednotek, které již okusily, jak chutná boj. Snad jen mizení mrtvol trochu zamrzí, i když jatka, kterých jste v Battle Realms svědky, by ke konci mise nevydýchala asi ani GeForce 3. Plus dostává hra i za ozvučení - hudební doprovod i namluvení jednotek. Zvláště pokud budete hrát v multiplayeru za klan Lotusu, šiřiteli nemocí, smrti a temna vůbec, budete příjemně překvapeni záhrobně znějícími hláškami svých vojáků...

Stáhněte si: Patch (2 MB), Videa (2 MB), Trailery (3 MB)

Ondřej Malý

Battle Realms nejen dobře vypadá, ale dobře se i hraje. Pokud se povznesete nad nedostatky v ovládání, máte před sebou jednu z nejlepších realtimových strategií poslední doby, která rozhodně stojí za to, abyste jí věnovali chvíli (pár dní :-)) času.