Autor: Frix Publikováno: 12.dubna 2005 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ze stealthu lehkého přecházíme postupně do těžkotonážního, který však vydrží jen chvilku a poté se hra více méně stává akční hrou s pevnými, leč nepříliš výraznými rysy stealth akce. Není třeba se plížit temnotou, protože tu nic takového ani nefunguje a strážný vás uvidí i na kilometr, ani si na sebe brát převleku mrtvých vojáků, spíš je nutné plánovat si pečlivě postup a nevlítnout vždycky po hlavě do nejbližší chodby. ![]() Cíl je stále stejný, avšak cesta k němu vede barvitějšími úrovněmi, kde nechybí minihry, více možností postupu nebo dokonce v jednu chvíli hraní za odlišnou postavu tajné agentky. Miniher není tolik, jako v Gorky Zero, ale přesto potěší. Například jízda na sněžném skútru by sice zasloužila o něco schopnější fyzikální engine, nicméně pobaví i tak. ![]() ![]() ![]() Na konci misí se dočkáte i zevrubné statistiky, která sečte všechny vyvolané alarmy, zabité nepřátele i civilisty, čas strávený hraním atd. Nápad dobrý, avšak ve výsledku k ničemu, protože vám skvělé výsledky neotevřou pražádné bonusy a tak je mnohdy snazší prostě vytáhnout samopal a kašlat na poplachy, než se patlat s tichým postupem. Ideálním protipólem je určitě Hitman, kde za dobré výsledky dostáváte bonusové zbraně. ![]() Kvalitnímu ovládání dominuje rychlost postavy, kde tvůrci vykradli nápad Splinter Cellu s kolečkem na myši. V Auroře jsou však rychlosti pouze tři a hlavně se jimi reguluje i postavení hrdiny. Skrčit se můžete jen na nejnižší rychlost, následuje chůze a poté již běh. Leckdy mi tak úzká škála přišla během hraní omezující. Dva kamerové pohledy jako by pro změnu vypadly z oka Metal Gear Solid – je možné Sullivana sledovat buď z ptačí perspektivy, což se hodí pro přehled o nejbližším okolí a střelbu od boku, jelikož je zapnuté automatické míření, nebo z pohledu třetí osoby, což se hodí pro zkoumání vzdálených míst a mířenou střelbu. S mířením souvisí vtipná skutečnost, kterou jsem postřehl až po chvíli hraní stráveném povětšinou zoufalým nadáváním nad nevyváženou obtížností. Aurora je stejně jako kdysi Soldier of Fortune hrou, kde je vyklánění zpoza rohů povýšeno s trochou nadsázky na základní herní princip. ![]() ![]() ![]() Inteligence nepřátel je skutečně hmatatelně umělá, většinou se jedná o hluché snipery, kteří vás jsou schopni spatřit i za rohem a v pohodě vám vystřelí z pár set metrů pistolí mozek z hlavy. Sice si s nimi jde někdy hrát na kočku a myš a spoléhat, že je například přilákáte ke sloupu a následně oběhnete, v přímé konfrontaci je to však bez šance. Nebo vlastně není – stačí se vyklonit, počkat, až se zaměřovací kříž pomalu smrskne do přijatelné velikosti a nepříteli vyprášit kožich. Touhle metodou se dá překonat ve hře prakticky jakákoliv přestřelka, stačí si jen najít místo, odkud se chcete vyklonit. ![]() Rambo stylu celkem účinně brání chronický nedostatek munice a lékárniček, což činí z prohledávání mrtvých opravdovou nutnost. Příjemnou vlastností je tak indikátor headshotu, kdy začne zaměřovač blikat. Pro šetření s náboji ideální, vedle těl totiž naleznete munici a pomůcky jedině v neoznačených kontejnerech během mise, ať už to jsou skříňky nebo bedny. Občas je jejich hledání zbytečně zdlouhavé, stačilo dál hráči třeba odlišnou texturou najevo, kam má zamířit. Pomůcky a různé vychytávky v Auroře nehrají tak velkou roli, jako třeba ve Splinter Cellu, a po většinu času o nich ani nebudete vědět. Jejich používání však dovede v pravou chvíli hodně usnadnit postup obtížnou pasáží – například lze odlákat celou partu vojáků na jedno místo nastražením signalizátoru, který začne po chvíli nahlas pípat. Vedle toho je zde také rajský plyn a výbušniny, všechno v několika variacích, jako například odpalované z dálky, časované, nášlapné, statické/valivé atd. Také nábojů pro pistoli je vícero, vedle těch běžných jsou v nabídce i dva tišší typy. ![]() ![]() ![]() Zbytečné chyby Důležitou pomůckou je i minimapa, která usnadní plánování cesty a ukáže i nejbližší nepřátele v okolí. Hodí se v souvislosti s kamerami, které nejdou vypnout jinak, než z počítačového terminálu. Poněkud nelogicky bývají tyto terminály často až za kamerou, tudíž trochu postrádají smysl. Hacking je řešen asi nejhorší možnou cestou, bez hráčovy aktivní účasti, kdy musíte prostě 10 vteřin sedět a čekat, než doběhne stavový řádek do konce. Splinter Cell nebo Second Sight řeší tuto výzvu o mnoho lépe. Nechybí naštěstí různé e-maily a dokumenty, které můžete podle chuti pročítat a dozvědět se tak trochu víc o pozadí příběhu Aurora Watching. ![]() Pěkné, ale problematická grafika Prapodivná optimalizace je k vidění také v grafice, kterou pohání nejnovější generace enginu RenderWare, známého hlavně z her Rockstar Games (GTA, Manhunt). Po většinu času působí vzhled hry příjemně, nechybí pixel shadery 1.1 a třeba obličeje postavy s realistickou mimikou skutečně stojí za vidění. V ostrém kontrastu proti tomu stojí speciální efekty a stíny s vysokým rozlišením – přestože vliv na vzhled hry mají obě složky spíše menší, neskutečným způsobem dovedou zpomalit hru až na úroveň zhruba 1 obrázku za vteřinu, kdy i na vyvolání menu čekáte pár sekund. Testoval jsem hru na dvou prakticky shodných strojích, které se lišily objemem paměti (512 MB a 1 GB) a grafickou kartou (GF-FX 5900XT a GF 6600GT) a tento problém se vyskytl v obou případech. Podle zpomalené reakce hry tipuji problém s pamětí, těžko však soudit. Každopádně to svědčí o nedokonalém betatestu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Kdopak to mluví? Zvuky jsou na tom o poznání lépe, hlavně hudba má šmrnc a střelba také nezní špatně. Zastavím se v té souvislosti u lokalizace, Aurora totiž u nás vyšla kompletně v češtině dříve než anglická verze v zahraničí. Dabing má kolísavou kvalitu a přesto, že jsem naprosto nikde nemohl nalézt soupisku herců, Sullivana nejspíš opět dabuje Pavel Rimský a odvedl dobrou práci. Další postavy bych musel rozebírat jednotlivě, některé jsou v pořádku, jiné znějí znuděně nebo naopak příliš melodramaticky. Nechybí občasný kiks, například agentka Amber, za kterou i chvíli hrajete, má jméno s počeštěnou výslovností, což vedle „Koula Salivena“ trochu bije do očí. Manuál je v pořádku, snad jen by si distributor Hypermax mohl dát pozor, co dává na krabici – o „steal akci“ slyším opravdu prvně. To jsou však jen drobné výtky oproti celkově kvalitní lokalizaci hry. ![]() Poláci se mohou snažit sebevíc, třeba začnou i mluvit česky, ale na velká esa z Japonska a USA prostě nemají. Sam Fisher i Solid Snake strčí Cole Sullivana v pohodě do kapsy a doba vydání je načasovaná skutečně nešťastně – Chaos Theory bych v obchodě před Aurora Watching volil i se zavřenýma očima. Možná přijde ta pravá chvíle hry až za nějaký čas, až trochu zlevní nebo nastane herní sucho. Stáhněte si: Polské hratelné demo, Trailer... Související články: Novinky, Gorky Zero recenze |
Frix | |
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games, Level a Playmobil, po třech letech ve Finsku se vrátil do ČR, kde studuje Angloamerican College v Praze; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a hry Warrena Spectora, vedle hraní patří mezi jeho hobby lezení po skalách, bowling a cestování |