American Conquest: Fight Back recenze

9. 10. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Původní real-time strategie American Conquest se vyznačovala pěknou 2D grafikou, ohromným počtem jednotek na mapě a bohužel i nízkou inteligencí protivníků. V čem je lepší pokračování Fight Back?

Autor: Firebird
Publikováno: 9.října 2003
Verze hry: finální/prodávaná
Doba recenzování: 1,5 týdne

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ukrajinská firma GSC Game World zhruba před půl rokem vydala výbornou strategii American Conquest (recenze), jejichž námětem, jak už název napovídá, byly americké dějiny. Nyní si pro nás hráče připravili přídavek s názvem American Conquest: Fight Back (dále už jen FB). Původní hra se vyznačovala pěknou 2D grafikou, ohromným počtem jednotek na mapě, spoustou misí, skvělou hratelností a bohužel i nízkou inteligencí počítačem řízených protivníků. Co dokáže nabídnout samostatně spustitelné pokračování Fight Back, když si American Conquest samo nastavilo laťku poměrně vysoko? S chutí do toho.

Nové kampaně a mapy
Abych řekl pravdu, na tento počin, který není datadiskem ani plnohodnotným pokračováním, jsem se opravdu těšil. Poněvadž jak původní American Conquest, tak i předchozí hry ze série Cossacks od GSC GameWorld jsem si velmi oblíbil. FB přináší hned osm nových kampaní a dohromady mají 26 misí, které se opět odehrávají nejen na území dnešní Severní Ameriky. V nich si hráč na vlastní kůži vyzkouší třeba vedení Cortézovy expedice za bájným pokladem Aztéků nebo ruskou expanzi.

Počet kampaní je sice na takový rádoby datadisk úctyhodný, ale má to dvě vady na kráse. Tou první je skutečnost, že valná většina map obsažených v taženích je bojová. Prostě a jednoduše hráč dostane mnoho jednotek a úkolem je porazit druhou stranu. Je potom úplně jedno, za koho hrajete, protože v tu chvíli je na obrazovce tolik jednotek, že se ani nedá stíhat pozorovat, který vojáček zrovna kam běží či co zrovna dělá. A dalším minusem je, že každá kampaň čítá okolo čtyř map, což není zrovna mnoho, i když asi existují hráči, kteří právě toto uvítají, o tom nepochybuji.

Na druhou stranu musím uznat skvělý design misí, protože nacpat tam všechny ty jednotky, to muselo být opravdu něco. Schválně jsem si zkusil jednu mapu udělat. Nejenže to zabere obrovské množství času, ale vytvořit nějakou obrovskou a megalomanskou, kde je potřeba vyvážit poměr soupeřících stran, to není žádná legrace. Náplně misí nenabízí nic převratného, například někam někoho transportovat, něco obsadit, vycvičit určitý počet vojáků, dosáhnout určitého místa na mapě, či prostě porazit nepřátele. Celkově se jedná ovšem o velmi dobré kampaně, u kterých se budete dobře bavit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Komu by nestačily kampaně, má možnost zahrát si některou z jedenácti single misí (z nichž jedna představuje tutorial), nebo použít automatický generátor náhodných map. A až dohrajete i všechny tyto mise a náhodně generované vás přestanou bavit, umožňuje FB ještě variantu „bojiště“. To představuje ohromnou armádu na každé straně a záleží jen a jen na taktice hráče, jak boj skončí. Je to zábavné zlepšení a vězte, že systém „vlítnout tam se vším, co mám“ se nevyplácí. Až vás přestanou bavit i tyto mise, vytvoříte si možná vlastní v přiloženém a mírně vylepšeném editoru. Celkově bych mapy a kampaně zhodnotil jako povedené - některé jsou sice slabší, jiné zase výjimečně dobré, ale tak už to chodí.

Pět dalších národů
Fight Back přináší celkově pět nových národů. Jsou jimi Němci, Rusové, Nizozemci a Portugalci, kteří představují nové národy kolonistů a objevovatelů. Mezi původní obyvatele krajů, kam míří jejich kroky, přibyl pouze národ Haidů. Celkový počet všech národů ve hře, které jsou nyní dostupné, je sedmnáct, což je již úctyhodné číslo. Ano, je sice pravda, že indiánské kmeny jsou si v jednotkách i budovách více než podobné, ale každý má své vlastní osobité kouzlo. Stejně tak ostatní neindiánské a nekočovné národy.

Mně osobně se nejvíc líbí boj indiánů na kánoi s velkou nepřátelskou lodí. Dalo by se říci, že je to ohromná nevyváženost stran, protože svým dělem sestřelí takovou indiánskou loďku na dvě střely. Ale skutečnost je jiná - indiáni jsou velmi rychlí a dokáží ujet z dostřelu. Jejich lodě se svižněji vyrábí, a když jich je více, dokáží sestřelit i fregatu.

Hra nabízí velké množství jednotek, kterých je celkově kolem padesáti. Jsou to ale bojovníci národů představených právě ve Fight Back, kteří jsou počítáni jako noví, ač se podobají těm ostatním. Stejně tak je tomu i s budovami, které jsou u každé civilizace stejného významu, ale jiného vzhledu. Snad jen Haidové mají totem, který válečníkům v jeho blízkosti zvyšuje morálku.

Moje "geniální" armáda
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak už to tak bývá, v každé real-time strategii jsou nejdůležitější vojáci. Ale co dělat, když nepobrali mnoho potřebné inteligence? Autoři hry na ní přeci jen zapracovali, ale stále ještě je co vylepšovat. Představte si takovou malou osadu, několik vojáků a nepřítele na severu. Zrovna jsem hrál za mé oblíbené Aztéky, jako nepřátelé mi byli souzeni Španělé a na mapě vzdálení Francouzi, ti mi ale nedělali starosti. Prvních jmenovaných jsem se potřeboval nutně zbavit. Nashromáždil jsem proto několik vojáků (asi 300 :) a vyrazil směrem k nepříteli. Boj probíhal normálně, až do doby, kdy jsem si zděšeně všiml bílých teček pobíhajících po mapce. Trochu mě zklamalo, že tento jev z původního American Conquest, kdy se armáda z ničeho nic rozprchne do okolí a nikdo s nimi nehne, setrval i do pokračování. Dělaly to hlavně indiánské národy.

Další nepříjemností je útok s loděmi na protihráče, což se týká neindiánského národa na straně hráče. Nepřátelé nashromáždění na břehu čekali tak dlouho, než je mé loďstvo postřílelo. A do třetice - za jakýkoliv národ se mi stávalo, že při poslání vojáků do nějaké budovy se zasekli na jejím rohu. Nezbylo nic, než je nasměrovat jinam a nechat vejít zpět do budovy. Škoda, že na těchto nepříjemnostech autoři nezapracovali, vždyť už je pronásledují od dob Cossacks.

Z vojáků je i nadále možné tvořit formace, které zvyšují morálku. Seskupování armády pomocí CTRL+číslo je též samozřejmostí. Celkový počet jednotek pohybujících se po mapě může dosáhnout až neuvěřitelného čísla 16 000, to opravdu žádná jiná strategie nenabízí. Ještě malé upozornění, co se týče trénování vojáků - stejně jako v původní hře, i ve FB je třeba pro cvičení armády nejdříve poslat vesničana do vojenské budovy. Tam tento obyčejný rolníček vyfasuje kulovnici, uniformu, střelný prach a v plné polní se zařadí do vojenských formací, aby měl před sebou posledních deset sekund života, když dojde k boji :)

Ukázka náhodné mise
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak se hraje jedna taková docela obyčejná mise ve Fight Back? Jako příklad jsem si vybral náhodně generovanou mapu. Zadal jsem dva ostrovy, jeden pro mě a jeden pro nepřítele, já jsem si vybral Španěle a nepříteli Haidy. V poklidu jsem započal budování mé osady, kde je nejdůležitější mít opravdu mnoho vesničanů. Ze čtyř obydlí vycházeli vskutku svižně. Rychle jsem si zařídil přísun veškerých surovin, které se oproti původní hře nezměnily. Ještě mi zbývalo nachystat armádu, protože protivník chvíli po začátku posílal první průzkumnou rotu. Na obzoru plachta bílá a už tu bylo nepřátelské indiánské transportní plavidlo. Přirazilo ke břehu a vyřítila se první vlna nepřátel. Nečekejte pět vojáků, bylo jich asi sto. Ale mé obranné budovy s pomocí pár vojáků si s nimi hravě poradily.

Takhle se to postupně táhlo asi hodinu herního času, během kterého jsem vynalézal nové a nové zlepšováky a technologie. Poté jsem si řekl, že už je na čase podívat se, jak nepřítel hospodaří. Vyrazil jsem se dvěmi fregatami směrem k nepříteli. Jeho ostrov se postupně odkrýval a hemžilo se to indiány jako při národním povstání. Jakmile spatřili mé lodě, seběhl se nepočitatelný mrak nepřátel, ovšem nic se nedělo. Tak jsem nechal své fregaty střílet. To byste nevěřili, jak rychle může jedna loď během tří minut postřílet skoro tisícovku nepřátel. Škoda, že si nevytvořili žádný velký odpor. Jezdectvo a muži s puškami vylodění z transportu dodělali zbytek a protivník padl. V podstatě v každé druhé misi, kde je voda, stačí pár lodí. Kde nejsou, pořádně se zapotíte hlavně při větším počtu nepřátel.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Shrnutí
Na konec bych zmínil zvuky, na nichž není nic převratného, v podstatě jsou podobné jako v původním American Conquest, stejně jako hudba. Hardwarové nároky FB nejsou nikterak vysoké, podle autorů vystačíte s PII-450 MHz a 64 MB RAM. Já bych ale trochu přisadil. Pokud si zkusíte ve hře nastavit šest protivníků a počkáte, až budou mít všichni včetně vás populaci okolo 2000, počítač vám pravděpodobně zkolabuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fight Back ale jinak stojí za to, alespoň pro fanoušky American Conquest či předchozí série Cossacks. Na své si přijdou i milovníci mega bitev. Překážkou může být snad jedině příliš vysoká cena (899,- Kč). Hra u nás vyšla koncem září v anglické verzi s českým manuálem, ale jistě to nebude dlouho trvat a setkáme se opět s nějakou amatérskou lokalizací na internetu. Poslední informace se týká toho, že ke spuštění Fight Back nebudete potřebovat původní hru American Conquest, což opět zvyšuje možnost nákupu pro hráče, kteří ji nevlastní.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Čeština, Cheaty...

Související články: American Conquest recenze (4/2003), Novinky

Firebird
autorovi je 23 let, pracuje jako správce sítě ve větší firmě na Vysočině, specializuje se na strategie, dungeony a adventury (všechny články autora)

Firebird

Fight Back je výborné prodloužení výtečné strategie American Conquest, se kterým budou spokojeni hlavně skalní fanoušci hry. Ti bez problémů odpustí hře její neduhy a budou ji brát takovou, jaká je. Ostatní ať si odečtou tak 10%.