XIII - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

XIII - první dojmy

14. 8. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Nadějná hra XIII svou inovativní kreslenou grafikou připomíná komiksový film a přináší svěží vítr do žánru first-person stříleček. Jak na nás zapůsobilo demo s misemi na pláži a ve vojenské základně?

Autor: David Ducháček
Publikováno: 14.srpna 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste si dříve stáhli ukázková videa z netradiční kreslené first-person akce XIII, předpokládám, že vám nemohla uniknout minulý týden vypuštěná demoverze. Přesto bych se s vámi rád podělil o své dojmy z tohoto potenciálního hitu. Demo nabízí dvě singleplayerové úrovně, přičemž první dohrajete za pár minut a druhou s menšími obtížemi zhruba za půlhodinku. Zdá se vám to na ukázku ze hry příliš málo? Kdepak. Myslím, že tvůrčí záměr „vtáhnout a navnadit“ zafungoval dokonale. Mimochodem dva ukázkové levely v demu zdaleka nejsou kompletní, jde o pouhé výřezy ze třinácti úrovní, stejně jako například v loňském demu Splinter Cell taktéž od UbiSoftu.

 První mise na pláži
Jelikož mám rád slunečné počasí, pustil jsem se nejprve do mise na pláži. Vašemu krvelačnému vpádu do hry předchází působivé komiksové intro. Sympatická příslušnice pobřežní hlídky vás nalezla ve velmi nereprezentativním stavu. Vůbec si nepamatujete, kdo jste, ani jak jste se do té zpropadené budky dostali. Nemáte u sebe žádné doklady, pouze jakési klíče. Milá slečna se vás ptá (marně), jestli si na něco pamatujete a zda nemáte něco společného s bankou ve Winslow. Možná ano a třeba taky ne. Bohužel vaše zachránkyně záhy padne pod přívalem kulek a grafických popisků „ta ta ta“ dříve, než ji stačíte něco říct.

Po probuzení vás nečeká zrovna příjemný pohled - dívat se po ránu místo do zrcadla na tratoliště krve, to vážně není povzbuzující. Ale co se dá dělat, když už jste jí nemohli pomoci, tak ji alespoň oberete o vrhací nůž. V házení se můžete procvičit téměř ihned, ukázkový cíl se vybavuje za dveřmi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Smrt v několika fázích
Tím se dostáváme k první lahůdce hry - smrt je v XIII ukázkově rozfázovaná do několika rámečků jako v komiksovém sešitku, kdy na každém z nich vidíte jinou fázi. Z dostupných videoukázek (viz linky níže) je zřetelné, že v plné verzi bude těchto situací mnohem víc a nebudou zdaleka jen statické - plocha se rozdělí na několik samostatně animovaných okének, přičemž v každém budeme sledovat něco jiného. Ale vraťme se zpátky k první misi (Beach), která se vyjma chvilkového blbnutí v chatce vlastně celá odehrává na pláži. Po důkladném prozkoumání chatky zjistíte, že krom nábojů a revolveru vlastně nic zajímavého nenabízí. Následuje likvidační fáze mini-gangu poblíž mola. Ze vzduchu se vás chvíli bude snažit zlikvidovat vrtulník, po chvíli to však vzdá a odletí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nezbývá než představit nejzajímavější a bohužel zároveň nejkratší fázi celého dema. Až dosud jste se pohybovali mimo epicentrum dění - průzkum několika prázdných chatrčí za občasné likvidace pěšáků vás moc nenažhavil. Už z první budovy jste si jistě všimnuli dřevěného mola, které na jedné straně ústí do moře, jenže kam vás zavede opačný směr? Do jámy lvové? Nikoliv. Dostanete se do mini-doků.

Cestu vám zpříjemní pár sebevražedných střelců trochu naivně číhajících na skalních útesech. Pokud se správně trefíte (a to je velmi pravděpodobné), vrahounek bude doslova teleportován k vašim nohám. Možná by tvůrci mohli pády trochu doladit, resp. znormalizovat. Lety jsou sice působivé, ale nepříliš realistické. Po průzkumu dalších částí mini-přístavu tato vcelku krátká mise končí. Abych byl přesný - konec nastává v momentě, kdy najdete klíče a chystáte se nastoupit do auta.

 Druhá mise ve vojenské základně
Zatím byste si mohli myslet, že XIII bude další z řady rutinních FPS. Kdepak. O tom by vás měla přesvědčit druhá hratelná mise ve vojenské základně. Úvod mise trochu připomíná Half-Life. Plížíte se neznámou chodbou, na jejímž konci překvapivě nečíhá smrtelné nebezpečí, ale zrezlá železná mříž. Hladce ji rozbijete pěstí a pokračujete dále.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po chvíli se dostanete do velké místnosti - zřejmě kancelář nějakého hlavouna. Na zemi leží odložená mrtvola, která ani po důrazném pokárání nereagovala. Zvláštní. Jediné dveře vedoucí z místnosti jsou prvním smrtelně nebezpečným cílem. Nikoliv dveře samotné, ale to, co se skrývá za nimi. XIII se (konečně) mění ve stealth akci - kuší elegantně sundáte prvního i druhého vojáka. Třetí už si vás všimne, takže jej zlikvidujete třeba kulometem.

 Což takhle... střepem do oka?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Prostředí vojenské budovy nabízí krapet rozmanitější prostředí než písčité pláže. V této misi můžete vedle konvenčních zbraní využít některé speciální pomůcky, o jejichž existenci jste ještě před chvíli ani nevěděli. První je hák s navíjecím (asi ocelovým) lanem - prostě se na vhodném místě uchytíte (možnosti jsou značně omezené) a stiskem tlačítka se buď spustíte nebo vytáhnete. Je celkem dobré, že se můžete jednou rukou držet lana a současně odhazovat granáty. Šperhák už se stal klasickou pomůckou v každé jen trochu slibné stealth akci. Použití je stejně snadné jako v případě háku, takže ho ani nebudu popisovat. Posledním povolaným prostředkem je „kreditka“. Bez ní byste se do privátních kanceláří a laboratoří nedostali.

Možností, jak inhumovat nepřítele, je v XIII opravdu spousta. Zbraní je tak akorát a díky ochotě designéru/programátorů a kdoví koho ještě se v každé úrovni nabízí dostatečný počet „vyhlazovacích předmětů“ - skleněné střepy, židle, láhev atd. Až jsem se divil, jak mocným smrtícím artefaktem může být obyčejná dubová židle z Tesca. Hned první ranou jsem sundal ozbrojeného a na první pohled trénovaného svalovce. Židle sice budila dojem nezničitelnosti, ovšem rozpadla se několik vteřin po svalovcově skonu.

Zatímco židlí sejmete nebožáka ihned, střepem to tak snadné není - pokud ovšem netrefíte oční bulvu. Úder prázdnou lahví je také velmi účinný - doma to však radši nezkoušejte. Líbí se mi, že autoři zvolili realistický přístup. To znamená, že střepy skla musíte použit ihned. Nemůžete si je nastrkat do kapes a později je použít, musíte si najít v pravý okamžik jiný střep :) Stejné je to i s ostatními předměty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zbraně a umělá inteligence
Během obou misí v demu posbíráte jen pár kousků zbraní. Pominu-li ty speciální, o nichž už jsem se zmiňoval výše, tu najdete 44 revolver (hodně přesný), 9mm pistol (na nic), granáty, kuši (efektivní zbraň, protože je velmi tichá), brokovnici a assult pušku. Nebojte se, v plné verzi XIII toho přibude mnohem více - například ostřelovací puška, harpuna, bazooka, minigun, SMG, kalašnikov a další a další výzbroj.

Umělá inteligence se pohybuje na hranici slušného standardu. Jakmile vás protivník spatří, snaží se krýt, dělá kotouly a schovává se za krabice či stěny. Žádné Serious Samovské rozběhnutí plus střelba za běhu se nekoná a snad ani nebude. Z některých reakcí sice bylo znát použití klasických skriptů - jakmile vejde do bodu A, spustí se akce XY, ale tomu se takřka nedá vyhnout.

 Inovativní grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hodnocení grafické stránky XIII nebude tak snadné. Použití licencovaného Unreal engine je zárukou stability a řekněme jisté technologické vyspělosti. Stačí se podívat třeba na nedávno vydaný Devastation. XIII ovšem kombinuje zajímavou „cel-shadovanou“ grafiku s klasickými texturami a objekty. Inovátorskou technikou jsou zobrazeny všechny postavy, interaktivní prvky a pochopitelně i in-game animace (ty ale budou ještě zvlášť upravovány dalšími technikami). Výsledek trochu připomíná akční hru v prostředí Broken Swordu.

Na první pohled jednoduchý engine má oproti připravovanému Doomovi 3 nebo Half-Life 2 jednou velkou výhodu a to velmi nízké hardwarové nároky. Bohatě si vystačíte s GeForce1/2 a nějakým řekněme 1 GHz procesorem. To jsou, jak sami uznáte směšné nároky ve srovnání s konkurencí na současném trhu. Záleží také na nápaditosti úrovní v plné verzi. Zatímco první mise nabízela jen jedno prostředí (otevřené prostranství), ve druhém jste jich vystřídali mnohem víc- úzké větrací šachty, vojenské sklady nebo laboratoř.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 David Duchovny v hlavní roli
Nedávno se objevila velmi zajímavá informace, která už je oficiálně potvrzena. Herec David Duchovny známý hlavně ze seriálu Akta X bude dabovat hlavní postavu XIII. Konečně se tedy tvůrci rozhoupali a angažovali profesionála z branže, navíc bývalého „agenta“ :) Z dema bohužel nelze moc dobře posoudit, jak Davidův hlas do hry zapadne (v demu řekne asi pět slov), ale myslím, že po všech rádoby drsňácích to bude příjemná změna. Angažování Duchovnyho je dobrý marketingový tah, o tom není pochyb. Slavná jména poutají pozornost a nedivil bych se, kdyby si hru koupili i hráči, které akční tituly jinak moc Zvětšit zdroj: tisková zpráva nezajímají.

První dojmy z XIII jsou tedy rozhodně pozitivní, ale až v plné verzi na podzim zjistíme, jak budou úkoly komplexní, mise nápadité a jestli nás komiksové vychytávky nezačnou nudit. Doufám, že ne, protože by to byla velká škoda.

Stáhněte si: Demo, E3 trailer, Gameplay videa, Objects videa, Gameplay videa #2

Související články: Novinky

David Ducháček
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora)

 
 
David Ducháček

Nejnovější články