World of Warcraft: Burning Crusade dojmy
zdroj: Archiv
Dojmy z hraní

World of Warcraft: Burning Crusade dojmy

11. 11. 2006 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

V kostce by se dalo říci: „maximální úroveň postavy zvednuta na 70, dvě nové rasy a nový kontinent“. Pokud se ale skalní fanoušek zaměří na detaily, objeví mraky důležitých změn, které z datadisku dělají úplně jinou hru.

Autor: Wotan
Publikováno: 11.listopadu 2006
Verze hry: neveřejná beta/PC
Doba testování: 1 týden


Obrázek zdroj: Archiv Technicky, stroze řečeno, je Burning Crusade datadisk k masivní online hře World of Warcraft. V kostce by se dalo říci: „maximální úroveň postavy zvednuta na 70, dvě nové rasy, přibyl nový kontinent“. Pokud se ale člověk zaměří na detaily a začne do toho „šťourat“, objeví obrovský počet úprav a mraky nových věcí. Právě to z této expanze děla úplně jinou hru. Nejen tím, co přibude, ale také tím, co se změní. Nějakou podivnou shodou šťastných náhod u mě nedávno přistál klíč, otevírající hraní v uzavřené betaverzi The Burning Crusade, a tak jsem.. příští den přišel pozdě do práce (ale paladinka byla už level 10 :)

 Trochu toho pozadí
V Blizzardu si dávají velmi záležet na tom „lore“, na tom, aby každá hra měla své místo v historii jejich virtuálního vesmíru, aby každá hra nebyla jen tupá mlátička, aby měla svůj příběh na pozadí. World of Warcraft je vlastně pokračováním třech předešlých dílů strategické hry Warcraft a expanze nás jen posouvá dále.

Kdysi, dávno již tomu, dostali orkové ve své rodné zemi pěkně na kokos, ale pár se jich stačilo zachránit tím, že prošli temným portálem do Azerothu. Po několika neúspěšných pokusech o vymlácení Azerothu ze strany (samozřejmě) ošklivých sil Zla se karta drobně obrací. Jsou to dvě občas spřátelené, občas znepřátelené frakce, Aliance a Horda, které se pokoušejí o průchod portálem v Blasted Lands zpět, do původní domoviny orků, Outlandu. Ten mezitím doznal pár drobných změn, například byl roztrhán na kusy obrovským výbuchem. Ehm. Nicméně ošklivákům to nejde pod fousy, a tak se pokouší portál dobýt. Uvidíte sami, až se poprvé v Outlandech ocitnete (nekoukejte na žádná videa z průchodu portálem. Připravíte se o jedinečný zážitek).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Nové rasy – alianční horda a horďácká aliance
Kde se vzaly, tu se vzaly, ejhle, objevily se dvě nové rasy. Bloodelfové, mající příbytky na sever od Eastern plaguelands, a Draenei, přebývající na ostrovech pod Darnassusem. Řekl bych, že podle toho, jak tyto rasy vypadají, jak vypadá jejich domovina, jsme svědkem takové male lsti ze strany vývojářů. Nemůžu si pomoci, ale mě sedí bloodelf spíše k Alianci a Draenei spíše k hordě. Možná se nás Blizzard snaží dotlačit do momentu, kdy se horďákům začnou líbit křehké elfské bytosti a stanou se tak „lidskými“. A naopak aliančníci si budou levlovat postavičky „gumových vojáčků“ draenei, patričně oslyzlých a tlustých. A stanou se tak horďáky.

Je to takové propašování horďáckého aspektu do Aliance a naopak aliančního aspektu do Hordy. Mě osobně se to líbí a vám se to bude líbit také. Jinak co se týče rasových schopností, bloodelfové to umí s magií (vysávání many, možnost umlčení kasterů na 2 sekundy), draenei zase s krví (možnost healu spolubojovníka a posilování útoku grupy).

S expanzí skončí dlouholeté hádky na téma paladin versus šaman. Horda dostane u bloodelfů paladina, Aliance dostane u draenei šamana. Je to určitě dobře, protože jsou každý den slyšet od hordy nadávky na „bubliny“ a u aliance zase na totemy. Hra tím bude dobře vyvážená i z hlediska raidování. Můj názor je ten, že toto mělo být už od začátku WoW a že vyčlenění jednoho povolání jen pro jednu frakci byla designérská chyba. Už je napravena.

 Nejen 10 úrovní navíc
Říci suše „posunuli maximální úroveň na 70“ by byla velká chyba. 10 úrovní navíc je také 10 talentových bodů navíc. Mohlo se prostě těchto 10 bodů nechat, jak jsou a lidé si mohli přidat body tam, kde jim teď v talentových stromech scházely. Ale to ne, stromy jsou předělané, a přibyly zajímavé nové dovednosti. To radikálně mění styl hry a bude na dlouhou dobu zábavou pro všechny hráče. Zase se budou hledat optimální „buildy“ (sestavení talentů).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jedno se však zdá být jisté – o nějakém vyváženém rozdělení mezi více stromů (stromy jsou celkem tři) nemůže být ani řeč. Člověk si prostě bude muset vybrat jeden ze stromů, a tomu obětovat maximum bodů. Jinak bude takový neslaný-nemastný, slabý. Hezky je to vidět u warlocků (jsem warlock, tak jsem to hodně zkoumal). Tam musíte dát 41 bodů do jednoho ze stromů, nebo prostě nestojíte za nic a můžete se jít klouzat. Aby to nebylo tak fádní, přibylo pár velmi zajímavých kouzel a dovedností. Prostě žůžo.

Crafting – šperkař boduje, sběratelství na postupu, specializace...
Řemeslná výroba také dozná nemalých změn. Přibudou dvě nové úrovně – Master a Grandmaster. Master do 375, Grandmaster (pravděpodobně, protože grandmastera first aid jsem zatím nenašel) do 450. To není všechno. S tím souvisí logicky – nové horniny, nové kytičky, nové recepty. A .. možnost zvolit si specializaci. Tailor si může zvolit specializaci, při které bude moci udělat dva moonclothy naráz, nebo alchymista bude moci udělat dvakrát tolik lahviček.

Obecně je to tak, že daná specializace znamená „umím být dvakrát učinnější“. Teď šperkařství, jewelcrafting. A sockety z Diabla. Šperkař umí vyrábět prstýnky, náušničky, korunky, co je libo. Umí také dělat speciální sošky, které například přidávají partě hp. Umí ale hlavně veledůležitou věc – soustružit drahokamy do formy, která lze pak vložit do socketu. A je to venku – s expanzí se objeví socketovatelná výbava, tak jako to bylo v Diablu. Budete mít vestu se třemi sockety, kam si můžete nasázet drahokamy co zvyšují útočnout sílu. A další hezký herní prvek je na světě. A spotřební materiál taktéž...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Málem jsem zapomněl na dvě důležité věci. Šperkař potřebuje k výrobě drahokamy. Malachitem začínaje, Diamanty a Golden Draenite konče. Získá je jednoduše – použije dovednost „Prospektor“ na pět kusů horniny, a jako výsledek vypadne drahokam a nějaký ten odpad (a hornina zmizí). Věci jako arcane crystal se budou moci dále získávat při kopání, ale šperkař je dokáže získávat jako na běžícím páse, jen mu dodat těch několik tun horniny na prospektování.

Zvětšit zdroj: Archiv Tou druhou věcí je možnost sbírat z mrtvol. Neděste se, jednoduše skolíte například nějakého stromáka, a za odměnu budete moci z jeho těla (neptejte se ale odkud) vytáhnout pár kytiček. Nebo z kameňáka par šutrů. Kauza esence. Někdo přijde, farmí dvě hodiny, a padne jedna. Pak na to samé místo přijde někdo jiný, a padnou mu tři za pět minut. V expanzi to je jinak. Padají tam dost často, ale takové miniesence. Složením deseti miniesencí získáte takzvaný „primal“, další v řadě „elemental, esence“. Človeku to tak nějak nepřijde, a přitom mu „ty esence“ padají pořád. Opět si škrtám jednu prudu klasického WoWka.

Outlandy – něco zcela nového
Na tomto novém kontinentu je celkem sedm nových zón (pokud připočítáme po dvou strartovních zónách za bloodelfy a draenei, máme jich celkem jedenáct, a to ještě Blizzard oznámil, že otevře další zóny po startu expanze). Tyto zóny, jejich grafika, hudba... jsou prostě nádherné. Je to úplně jiný svět než starý Azeroth a mě osobně šíleně přilnul k srdci. Nicméně dost bylo úžasu, zpět do reality.

Outlandy jsou zcela bez servítek určeny pro vyspělé hráče na šedesáté úrovni, vybavené patrřicnou výzbrojí a výstrojí. S polozelenou postavou se tam tak maximálně běžte na chvilku kouknout, a pokud vás napadne dělat tam questy (úkoly), tak jedině ve skupině. Co se týče tamních instancí, tam už je potřeba mít na sobě docela dost epických věcí (aspoň tier1 set), nebo být dostatečně napakován z Outlandů. Jinak si tam ani neškrtnete. A to mluvím prosím pěkně o úplně nejjednodušší instanci.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

World PvP - budete muset
Zatím každá zóna, kde jsem poletoval, měla svojí World PvP objektivu. Tu se obsazují důležité posty jako v Eastern plaguelands, tu se bojuje o hřbitov, a tu zas o město. Výsledkem je většinou klasický bonus do útoku pro všechny hráče vítězné frakce v zóně. Poslední jmenované probíhá tak, že obránci brání město, na které útoči útočníci. Jednoduché. Obránci jsou představování patnácti NPC stážemi, útočníci jsou hráči. Město je dobyto, když padne všech patnáct stráží. Jenže.. Útočnící mají k dispozici čtyři bombardovací posty, kde si jeden prostě nasedne na lítáka, nafasuje batoh bomb a už jede, už lítá nad městem a rozsévá smrt.

Obránci se mohou bránit tak, že udělají výpad ze města a daný bombardovací post obsadí, čímž ho vyřadí z činnosti. Co někoho potěší, a někoho naopak ne, je fakt, že za toto vaše válešné snažení budete patřičně odměňováni. Za každého zabitého nepřítele při těchto půtkách dostanete zvláštní minci, no a za tyto mince si pak můžete ve vaší základně pořídit moc pěknou výbavičku.

Gladiátoři, nástup!
PvP jako takové dostane také nový náboj. Honor systém, jak ho nyní známe, umře. Bude nahrazen mincemi, tak jak jsem psal v předešlém odstavci. Možná, že honor zůstane, ale jen jako platidlom za které si pořídíte plus minus ok věci. Ta opravdová šťáva vás ale teprve čeká. Aréna! To je nová modla pro totální PVPčkaře, pro ty, jejichž touha po zabíjení není nikdy ukojena. Systém arén bude vlastně systém gladiátorských týmů.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Systém se svým žebříčkem (bude pro obě frakce společný - konečně), a se svými total brutál odměnami, které si ve kvalitě nezadají s věcmi, které budou padat v těch nejlepších instancích. Tento systém bude klouzavý, tedy s časem bude vaše pozice v žebříčku klesat (tak nyní funguje honor systém). Týmy mohou být ze dvou, tří, nebo pěti hráčů. Pravidla jsou jednoduchá: vytvořit tým, naběhnout do arény (v tom momentě přijdete o všechny buffy), krátký čas na nabuffování, a hurá do sebe! Vyhrává ten, kdo zůstane naživu.. Hezké lákadlo pro lidi, které stávající PvP už nebavilo, nebo už ranku High Warlord dosáhli.
Zvětšit zdroj: Archiv
Reputace – hezké zlepšení
V outlandech, ale i v úvodní lokaci bloodelfů jsem narazil na zajímavý herní prvek – reputaci s tamním klanem, s tamním městem. Jednoduše přijdete k tamnímu šéfovi skladu a on vám řekne: „tady máme móóc pěkný mečíček, ale to víš, nejprve musíš mít s námi aspoň honored reputaci“. A jak se získává reputace? No? Ne, zabíjením moc ne. A když ano, tak jen do určité úrovně. Hlavně budete reputaci získávat plněním úkolů. Což mi připadně jako dobře udělaná podpora pro lidi, kteří mají questy rádi, dokonce si i čtou, o co v těch questech jde.

A negrindí jako hloupí farmáři tím, že bohapustě zabíjejí všechno, co jim přijde pod ruku, jen aby už měli další úrověň hotovou. Neplatí pro mágy. Známý, který má také přístup do bety, se tímto farmením hravě vyšplhal až na úroveň 67. Hloupý zbrojnoš...

Instance a dungeon sety – pouze pro otrlé jedince
Zde přichází další gigantická změna oproti klasickému WoWku – maximální počet lidí do instance v datadisku je 25! Guildy s menším počtem hráčů tak dostanou šanci sáhnout si až na vrchol toho, co hra nabízí, a to je sakra dobře. Sice zůstanou Molten Core, BWL a spol., ale s těmito instancemi se nic dělat nebude, stejně jako se vším „starým“. Zůstanou nastaveny tak, aby byly vzrůšo pro hráče na úrovni 60, ale sedmdesátky z těchto instancí prostě udělají jatka. Jenže to se ani nestane, protože úroveň zelených věcí, které padají v Outlandech, hravě přeskočí věci z Molten Core, a v pohodě se vyrovná věcem z BWL nebo AQ. Myslím, že hráči na tyto staré instance velmi brzo zapomenou.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Hlavním slovem, které se v expanzi skloňuje, je „umožnění zábavy v instancích pokud možno všem“. Díky tomu bude drtivá většina instancí v expanzi určena pro 5 a 10 hráčů, a tuším že ty největší instance, tj. pro 25 lidí, jsou tam zatím „jenom“ dvě. Ovšem nové instance nebudou jen v Outlandech, máme tu nový dungeon v Deadwind Pass, pak například Caverns of Time se skvělým příběhem... Každý dungeon bude mít křídla. Ne že by létal, ale bude rozdělen. Přijdete před vchod, a budete si moci zvolit křídlo, do kterého půjdete. Křídla jsou dělena podle úrovně příšerek, které se v daném křídle vyskytují. Něco jako Dire Maul. Navíc si jako sedmdesátka budete moci vybrat, zda chcete normální obtížnost, nebo elitní.

Jedna věc byla pokusně nahozena v Ahn Qiraji a Zul Gurub, zdokonalena v Naxxramas, ale do konce je dovedena až v datadisku. Je to systém sbírání takzvaných „dungeon setů“. Takový dungeon set není nic jiného než kolekce předmětů, výbavy, která je specifická pro vaše povolání, a s rostoucím počtem kusů ze setu, které máte na sobě, přibývají také další bonusy – setové bonusy.

V expanzi přibude tier4 set, lidově zvaný „outlanďák“. Ale – nebudete muset jako blázni neustále chodit instance, jako tomu bylo v Molten Core. K získání setové věci budete potřebovat jenom token určitého typu (navíc jeden token daného typu použije například zloděj na rukavice, mág na nárameníky, a druid na nohavice – jako v Zul Gurub). Pak přijdete k NPC osobě, a ten vám za tento token a případně za nějaký peněžní obnos nebo další serepetičky kus setu vyrobí. Krásné, konec čekání na to, až „už konečně z toho Magmadara po půl roce padnou moje kalhoty“. Navíc si prý budete moci vybrat i specializaci daného kusu setu. Druid si tedy bude moci vybrat, jestli chce balance, resto, nebo feral kus. Doufejme jen, že si bude moci příště s dalším tokenem v ruce říci o feral kus, když ho např. balance přestane bavit.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Vybavení – pro někoho zklamání, pro jiného pecka
Již jsem nakousl ony zelené věci se staty jako 30 staminy nebo 25 intelekt. Bohužel, je to tak. Hodně, hodně lidí bude moc a moc plakat, až zjistí, že za jednoduchý quest dostane hůl, která ma 33 staminy, 22 intelektu a 80 ke spellům (opět mluvím o počátečních lokacích Outlandů, určených pro hráče na úrovni 60 až 62). Už jsem také viděl na jednom šamanovi úrovně 67 obouruční věcičku co měla +53 staminy a +40 síly. Ono vůbec se staminou a brutálními staty se u věcí v Outlandech roztrhl pytel. Ale není se čemu divit – srovnejte si výbavu pro úroveň 50 s tím, co nyní nosíte. Budete plakat, to si pište. Ale jen do té doby, než se ve vašich pařátech objeví první „modrá věc“ z Outlandu. Pak si slzy rychle setřete a začnete shánět drahokamy, abyste naplnili její sockety.

Nový mount
To nejlepší nakonec? Nový dopravní prostředek by měl být schopen i letu, měl by mít rychlost 150%, a naučení se jeho ovládání by mělo stát pět tisíc zlatých. Více zatím nevím, tak daleko jsem se v době psaní ještě nedostal. Do některých instancí, lépe řečeno do některých křídel některých instancí, se budete moci dostat jenom tak, že použijete právě tohoto létajícího mounta.

Zvětšit zdroj: Archiv Pro mě jako WoWkaře tělem u duší představuje expanze The Burning Crusade úplně novou hru. Navíc hru, která bude velkou zábavou nejen pro guildy o více jak sto lidech, ale také pro malé skupinky kamarádů. Hru, kde jsou na nejmenší možnou míru potlačeny všechny „prudy“ klasické WoWky (dropy v instancích například, esence) a uděláno vše pro to, abyste se královsky bavili. Kdybych měl hodnotit už nyní, bylo by to u mě jasných deset z deseti.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: World of Warcraft recenze, Novinky...


 
Wotan
editor: jd

 
 

Nejnovější články