Autor: Warlock Publikováno: 18. března 2010 | Verze hry: PC/hratelná/anglická Doba hraní: 1 týden |
![]() ![]() ![]() obrázky vytípané přímo z hraní Za centrum vašeho království se dá opět označit hlavní skladiště, přestože jeho význam s rozrůstajícím počtem zabraných teritorií postupně klesá. Zvyšuje se totiž počet budov a rozšiřuje se propletenec obchodních cest a jednotlivá území musí být víceméně nezávislá na základních surovinách. Skladišti ve významnosti notně konkuruje váš hrad, který dokonce můžete vylepšovat o další věže, vlajky, balkóny a podobné drobnosti. Tyto zlepšováky však příliš vliv na hru nemají a hrad je brán jako symbol vaší moci. Spíše než vaše umělecké kvality oceňuje hra schopnosti obhospodařovat celou vaši zem. Jak už bývá v sérii Settlers zvykem, hru začínáte stavbou dřevorubce, pily a kameníka. A právě už zde narazíte na první novinku, a tou jsou jakési základní typové budovy, k nimž můžete jako moduly přidávat až tři další přístavky. Postavíte tak například základní důlní část, kterou se rozhodnete později rozšířit o důl na zlato, rudu či kameny. Obdobně tato filozofie platí pro dřevorubce, pilu a lesníka či farmáře, mlýn a vepřín. Přístavky se týkají i obytných budov nutných pro zvýšení populačního limitu. Ty poskytují přístřeší pro prakticky všechna ostatní povolání, jako je kovář, zlatník, sládek, řezník a několik dalších. Veledůležitou surovinou je opět jídlo, které tentokrát určuje, kolik výrobků ze základních surovin zhotovíte. Do každého z obytných domů totiž můžete dodávat obyčejné jídlo tvořené rybami či chlebem, lepší žvanec v podobě vepřové kýty nebo přísun potravin úplně vynecháte. Lépe živený dělník může vyrobit z jedné základní sestavy surovin až dvojnásobné či trojnásobné množství výrobků. Jinými slovy například z jednoho kusu zlata místo jedné mince získáte zlatky rovnou dvě. ![]() ![]() ![]() Rozšíření řetězců surovin Sedmí Settleři jsou tak nejenom o schopnosti na sebe správně navázat jednotlivé suroviny do různých řetězců, ale více se hraje i na jednoduché kupecké počty. Potřebujete jídlo spíše pro vytváření nových vojáků, věnujete jisté přebytky dělníkům nebo raději se vrhnete na výzkum? Vše je ve vašich rukou. Tam, kde ve druhém dílu Settlers vedla více méně jedna úzká cesta k vítězství, v tomto pokračování se větví hned do několika různých směrů, o nichž bude ještě řeč. Osobně jsem si na tyto změny nemohl zpočátku vůbec zvyknout a hned od prvního spuštění hry jsem se cítil trochu nesvůj. Mnou oblíbený druhý díl se v sedmém pokračování totiž odráží prakticky pouze v přítomnosti cestiček a daleko složitějším ekonomickém modelu, což svým způsobem nebylo vůbec na škodu a po pár odehraných misích jsem novinkám přišel na chuť. Uvědomil jsem si totiž tu velkou rozmanitost celé hry, která se tentokrát rozšířila až do obludných rozměrů. Komu automaticky při těchto slovech vystane na mysli velká složitost, toho musím obratem ujistit, že přepočítávat různé statistiky s kalkulačkou v ruce není nutné. Alespoň v mém případě šlo všechno velmi hladce a sledovat odhadem pětadvacet různých surovin a jejich návaznosti nebylo až tak velkým oříškem. Daleko těžší bylo řešit plynulost dodávání materiálu na potřebná místa. Oproti druhému dílu totiž nebyli na cestičkách dělníci, kteří by suroviny nosili do příslušných obydlí. Až na drobné výjimky si od nynějška dopravovali vše potřebné samotní dělníci přímo ze skladišť a v tu dobu samozřejmě jejich práce stála. Musel jsem tak vždy vystavět několik skladišť blízko určitým výrobním centrům jednoho výsledného produktu. Ten však mohl být třeba potřebný na opačné straně mapy. Zkrátka podobných paradoxů jsem si zažil více než dost a celá starost o ekonomiku je o úroveň výše v porovnání s předchozími díly. ![]() ![]() ![]() Košatý technologický strom Další z veledůležitých součástí Settlerů je výzkum a s tím související rozrůstání technologického stromu. K těmto účelům potřebujete postavit kostel a do něj dostat několik mnichů. Na jejich „vytrénování“ paradoxně nutný kus žvance a tuplák piva. Technologický propletenec obsahuje více než dvacet různých vynálezů, které se týkají jak ekonomické stránky, tak i vojenské. Kupříkladu se jedná o zrychlení těžby, zvýšení rychlosti přesunu vaší armády, výzkum střelného prachu a mnohé další. Trochu stranou od výše zmíněného stojí body prestiže, které slouží k povyšování úrovně vašeho království a dají se s trochou nadsázky přirovnat k jednotlivým věkům v Age of Empires. Body prestiže získáváte například za budování staveb sloužících pro potěchu oka a pět takovýchto bodů můžete proměnit ve zpevnění vašich cest, schopnost kácet lesy, aniž by se o tuto činnost musel starat dřevorubec, či postavit další exempláře budovy, kde sídlí stavební dělníci. Do té doby si musíte vystačit pouze s jednou takovou stavbou, což samozřejmě brzdí rozvoj vašeho království. Při hraní mě mile překvapilo, že studio Blue Byte slevilo ze svých militantních choutek, protože přeci jenom Settleři byli vždy spíše tou mírumilovnější strategií v porovnání s konkurencí. Armádu tak tvořily pouze čtyři jednotky ve složení kopiník, mušketýr, jezdec a kanón, načež tito dohromady ctili známý princip kámen, nůžky, papír. Tyto jednotky se automaticky shromažďovaly okolo generála, který je vedl do boje a byl jakousi klíčovou postavou rozšiřování mého území. ![]() ![]() ![]() Celá mapa byla rozdělena do mnoha neutrálních sektorů, které bylo nejprve potřeba dobít, abych se dostal k dalším zdrojům surovin, začal dýchat svému protivníkovi více na krk či získal další stavební prostor, kterého bylo na některých mapách nedostatek. Byl jsem moc rád, že jednotky neovládám přímo, ale pouze označím dané území a o vše ostatní se již postaral počítač. Toto automatické chování samozřejmě platilo pro všechny obyvatele mého království. Více cest k vítězství Autoři do hry rovněž zakomponovali několik různých cest k vítězství na skirmish mapách. Takových podmínek k vítězství (victory conditions) je zhruba dvacet a zahrnují vojenské cíle, jisté ekonomické ukazatele, výzkum, ale i získání určitého množství surovin. Pokud splníte šest nebo více podmínek (přesný počet se odvíjí podle počátečního nastavení mapy), začnou se odpočítávat tři minuty, během nichž má soupeř čas zareagovat a třeba zaútočit na vaše království. S touto novinkou se otevírá prostor i vyloženým pacifistům, kteří mají raději především ekonomickou převahu než tu vojenskou, a jedná se rozhodně o dobrý nápad. Celé hraní opět doprovázela velmi pohodová atmosféra, a pokud jsem zrovna horlivě neupravoval obchodní cesty, užíval jsem si pohodu a klid. Velkou měrou k tomu samozřejmě přispěla nádherná grafická stránka a možnost velkého oddálení kamery od země. Nesmím ani zapomenout na výtečně členěný terén, nekonečné horizonty a neuvěřitelně barvitou krajinu. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Tentokráte si autoři neodpustili různé legrácky při animacích postav a nebáli se i jistých karikatur povolání, což jsem samozřejmě uvítal. Naopak mi vadila absence urychlování času a pár dalších statistik, na něž jsem byl zvyklý z předchozích dílů. Dobré vyhlídky ![]() Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Novinky, Recenze předešlých dílů série Settlers |
Warlock | |
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |