Star Wars: Republic Commando - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Star Wars: Republic Commando - dojmy

3. 2. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Poprvé od dob legendárních Dark Forces se objevila first-person střílečka na motivy Hvězdných válek s vynikající atmosférou a navíc s možností týmové spolupráce. Vyzkoušeli jsme PC i Xboxové demo a zde jsou dojmy.

Autor: Lukáš Codr
Publikováno: 3.února 2005
Verze hry: demo pro PC i Xbox
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Někdy má člověk pocit, že jsou filmoví režiséři a scénáristi sadisté, kteří pod záminkou „uměleckého záměru“ s gustem připraví diváka o tu nejlepší zábavu. Vezměte si třeba britské katastrofické filmy z poslední doby. V jednom snímku spálí draci celý svět na uhel, ale páni filmaři celou událost přešli jenom několika novinovými titulky. Nebo ten s tou celosvětovou epidemií, kdy se hlavní hrdina pro jistotu probudí, až když je po všem. A co teprve na druhé straně oceánu: pán si točí šestidílnou ságu, ale druhý díl skončí těsně na začátku první pořádné války a třetí podle všeho začne až na jejím konci. Skvělé, vynikající – co takhle ještě natočit historii dvacátého století a vynechat druhou světovou? Ušetří se peníze za triky a bude víc místa na srdceryvné scény, kdy mladý jezdec F1 Tomi Salo vyznává lásku švédské princezně Sheile v lesíku na Hockenheimringu.

 Více píce Republice
Dobře, ironii stranou. Faktem je, že z Clone Wars toho na filmovém plátně moc neuvidíte, ale LucasArts se tuhle drobnou vadu na kráse Hvězdných válek snaží odčinit střílečkou Star Wars: Republic Commando. Nebudete však hrát za jen tak ledajakého naklonovaného Jango-Fetto-pěšáka, ale stanete se velitelem speciálního komanda. Přesněji řečeno vojákem RC 01/138 z jednotky Delta, elitního útvaru určeného pro ty nejnáročnější mise. A jestli se vám nelíbí krásné identifikační číslo nebo volací znak Delta 38, můžete si říkat třeba Boss.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Do akce s vámi půjdou další tři vojáci s identickou genetickou výbavou, ale odlišnými specializacemi. Představíme si je hezky popořadě. Takže první na řadě je Delta 07, neboli Sev. Seva poznáte podle červeného pancéřování a také vyniká tím, že umí skvěle střílet. V celé galaxii nenajdete lepšího snipera než je on. Potom tu máme zelenou Deltu 40, Fixera. Fixer sice také skvěle střílí, ale jeho hlavní specializací jsou počítače a terminály. Přesněji řečeno, jejich ničení, hackování, obcházení bezpečnostních systémů a podobné hi-tech legrácky.

A to nejlepší na konec – Delta 62, neboli Scorch. Scorch má kromě smyslu pro humor slabost pro všechno, co vybuchuje. Zkrátka demoliční expert se šibeničním humorem a žlutým pancířem. Ty barvy samozřejmě zmiňujeme záměrně – vojáci vypadají na první pohled stejně a jinak než podle barev byste je v zápalu boje těžko rozlišovali.

 Kupředu, zpátky ani krok
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Republic Commando by se dalo nejlépe charakterizovat slovy „lineární týmová first-person akce“. Typický level totiž vypadá asi takhle – atraktivní začátek, průchod chodbou nebo lesním průsekem, přestřelka, místo pro volitelnou speciální akci, místo pro povinnou speciální akci, nahrávání, přestřelka, oživení, další speciální akce, další přestřelka a zase nahrávání. Potom nějaká překvapivá animačka, nahrávání, přepnutí na noční vidění, setřásání sond přisátých na hlavu, ještě jedna speciální akce, obsazení kabiny s kanónem a další oživení.

A co že jsou ty tajemné speciální akce? Inu, další prvek moderního game designu, se kterým se budete setkávat ve hrách čím dál častěji. Představte si, že se přiblížíte k šikovně postavené bedně. Vedle ní je silueta snipera a když stisknete akční tlačítko, přiběhne Sev, stoupne si na místo siluety a začne odstřelovat. Nebo třeba přijdete k terminálu a máte na výběr – buďto se k němu postavíte sami a budete ho deset sekund akčním tlačítkem hackovat (asi jako když se defusuje bomba v Counter-Strike), nebo si stoupnete trochu dál a tím samým akčním tlačítek zavoláte Fixera.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Existují samozřejmě i skupinové speciální akce – třeba odstřelování dveří a obsazení místnosti (vybavte si Rainbow Six 3 s postavičkami z Hvězdných válek). Na jednu stranu jsou speciální akce fajn věc a hodně zlepšují atmosféru, ale jedno tlačítko je na jejich efektivní ovládání dost málo.

 Klon žil, klon žije, klon bude žít
Další originální věc nastane ve chvíli, kdy vám spadne energie na nulu. Obraz se rozmázne, postavička upadne na zem, ale ještě pořád vás mohou kolegové z jednotky oživit a vrátit zpět do boje. Ve speciální menu si vyberete, jestli mají plnit stávající rozkaz (např. vyčistit místnost od nepřátel), nebo jestli mají všeho nechat a i za cenu vlastního života naběhnout a začít vás oživovat. Podobně samozřejmě umírají-neumírají i oni, takže když na ikonkách v levém dolním rohu uvidíte, že některý z kolegů padl, je vhodné se vrátit a oživit ho (nebo tam pomocí akčního tlačítka poslat jiného vojáka). Originální a překvapivě hratelná vlastnost...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když už přišla řeč na umírání, stojí za to pídit se po její příčině. Tou jsou v naprosté většině případů zbraně a tady stojí za to zmínit multifunkční útočnou pušku DC-17. Na začátku hry se bude chovat jako obyčejná rychlopalná flinta (režim Kalašnikov), ale když najdete příslušný balíček, můžete z ní udělat skvělou sniperku (režim Dragunov) a dokonce i supervýkonný granátomet (režim Abrams).

Samozřejmě můžete sbírat zbraně po mrtvých nepřátelích – najdete pestrý mix paprskometů ve stylu SMG, kuličkometů podobných brokovnicím a čas od času se vám do rukou dostane i nějaká lahůdka. Třeba energetická kuše nebo rychlopalný blaster. Jenom to střelivo si člověk musí hlídat – když dojde, zbývá jenom základní pistolka nebo boj na blízko s něčím, co vypadá jako nůž (režim rozzuřený Dežo).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


 Naši úderníci
Komu by nestačily střelné zbraně, může si vybrat hned ze čtveřice různých granátů. Klasické termální dokážou maximálně tak roztrhat nebo zapálit neopatrného protivníka. Mnohem zajímavější jsou sonické detonátory, které reagují na pohyb v jejich blízkosti a vybuchují s nádherným kulovým efektem. EC nálože vyžadují trochu přemýšlení. Co se stane, když hodíte EC granát v PC demu po zelených slizounech? Hádáte správně, nestane se skoro nic. Ale co se stane, když hodíte EC granát v Xboxovém demu po rozkládacích droidech? Vžžž, prsk, prásk, system shutdown. A co se stane, když hodíte flash tak nešikovně, že se podíváte do jeho výbuchu? Uvidíte blbě a rozmazaně, HODNĚ blbě a hodně rozmazaně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestli jste se vyděsili při čtení slova „lineární“, můžeme vás uklidnit. Ano, design většiny levelů by se dal s trochou nadsázky přirovnat k jednomu klikatému tunelu, kde nemůžete šlápnout vedle (a některé kolegy něco podobného dohnalo málem k šílenství, že Drebe), ale síla Republic Commando je hlavně v naskriptovaných situacích a v umělé inteligenci vojáků, něž v nějaké přehnané volnosti pohybu. Neustále totiž narážíte na něco zajímavého – ať už jde o obrovského kráčejícího robota v Xboxovém demu, nebo o přísavné droidy či přerostlé opičáky v PC demu, nebo o další milión věcí v PC preview verzi (kterou někteří hamounští kolegove nasyslili pro sebe, že Drebe).

 Polygony si rozvracet nedáme
Po grafické stránce přinese Republic Commando několik příjemných překvapení. Jde hlavně o speciální efekty, které vypadají naprosto démonicky – když se vám přisaje droid na hlavu a začne vám rozmazávat obraz, nebo když se omylem podíváte do flashbangu, pochopíte, o čem je řeč. Na vynikající úrovni jsou i animace postaviček a model zranění či poškození – nepřátele můžete trefovat do nádrží na zádech a bavit se tím, jak se omlátí o strop, nebo jim třeba malorážnými headshoty ustřelovat helmy (fyzikální engine se zde nezapře). Lepší představu o grafice si udělejte ze screenshotů všude okolo, na "starý" (ale notně vyšperkovaný) Unreal engine 2.0 vypadá opravdu skvěle.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva další vytípané obrázky z hraní jsme přidali do sekce screenshotů


Demoverzi Republic Commando jsme testovali na počítači s Athlonem XP 2800+ a GeForce 6600GT a běžela v rozlišení 1024x768 v plných detailech a zapnutém 2xFSAA naprosto plynule. Plynulost Xboxové verze se dá bez problémů srovnávat s Halo 2, zamrzí snad jenom delší nahrávací časy.

 Xboxáře hrůza jímá, za námi jde hrubá síla
Zatímco PC verze dema sklízí pozitivní reakce po celém světě, Xboxové demo přijali hráči velmi vlažně. Není divu – narozdíl od PC se hraje hodně špatně. Úplně chybí pořádná atmosféra, pocit z boje a díky nepřesnému míření i radost z používání různých zbraní. Xboxový level s droidy zkrátka nemá šťávu a navíc vypadá vizuálně mnohem hůř. Zapomeňte na nějaké nádherné speciální efekty z PC verze, tady je grafika subjektivně mnohem jednodušší a sušší. Jediné, co se dá pochválit, jsou animace robotů, kteří vám znepříjemňují život. Jestli si pamatujete, jak se ve filmu kutáleli a rozbalovali, tak přesně na to samé se můžete těšit i tady. Navíc odlišně reagují na zásahy do různých částí těla, takže vám nic nebrání ustřelovat jim ruce nebo nohy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přibližně za měsíc by se měla objevit ostrá verze Republic Commando a určitě byste si ji neměli nechat ujít. Nejde jenom o další mise a kompletní příběh, ale hlavně o online multiplayer v maximálně šestnácti lidech (nebo ve čtyřech v xboxovém splitscreenu). S takovým arzenálem zbraní a možností oživování padlých kolegů by mohl multiplayer v Republic Commando konkurovat i zavedeným online střílečkám. A pro nás konzolisty bude čekání na ostrou Xbox verzi spojené s napínavým očekáváním, jestli vývojáři nakonec doladí hratelnost alespoň na úroveň PC verze. S tímhle se totiž Halo 2 moc dobře konkurovat nedá...

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Soundtrack...

Související články: Novinky...



Lukáš Codr  
autorovi je 25 let, přispívá do časopisů OPS2 a Level; natáčí herní část LevelTV a konzolové díly GamePage; studuje posledním ročníkem vysokou školu, specializuje se na vojenské hry, závody a netradiční žánry na všech platformách  

 

 
 
 
Lukáš Codr

Nejnovější články