Autor: Rodier Publikováno: 28.ledna 2010 | Verze: veřejná beta/PC/ang. Doba recenzování: prosinec-leden |
![]() ![]() ![]() Nastavení designu postavy je rozděleno na hlavu, tělo a uniformu. Výběr je opravdu detailní a Cryptic si dal záležet. Například tetování či jizvy nejsou na obličej posazeny staticky jako v jiných hrách, ale lze je libovolně po obličeji posouvat, rotovat či měnit jejich velikost. Nastavení těla není ničím výjimečné, jde hlavně o výšku a délku či svalovou mohutnost postavy. Poslední krok je uniforma. Na výběr je několik typů včetně modelu z Deep Space Nine. Uniforma se skládá ze dvou hlavních dílů a několika podčástí, které lze různě barvit. Stejně detailně lze editovat i vlastní důstojníky. Herní začátky Cryptic neumějí Již v City of Heroes/Villains, natož v Champions Online byl nudný dlouhý tutoriál, jenž nešel přeskočit. Bohužel stejně je to i u STO. Kohokoliv mimo HC fandy Star Treku jsem se zeptal, potvrdil mi, že začátek je vážně hrozný. Navíc ve vás zanechá pachuť toho, že podobně hrozné budou i ostatní pozemní mise. Tak to naštěstí není. Po zvládnutí začátku se však rychle dostáváte do vesmírné části tutoriálu a tam již začíná ta pravá zábava. ![]() ![]() ![]() Nejprve musíte zvládnout zničit Borgské kostky, jež nemají funkční zbraně, a poté i ty, které jsou plně funkční a rozhodně se jen tak nedají. Pokud máte rádi simulace a vždy jste toužili po tom, si vyzkoušet řídit nějakou loď, STO je skutečně tím nejlepším, co kdy na PC bylo. Lodě se chovají setrvačně, zbraně mají vlastní dostřel, úhel pod kterým jsou schopny pálit, fungují jen na určitý typ (štít či tělo lodi) a boj je zde opravdu komplexní. Přesto, že jde o systém "zaměř cíl kliknutím či tabulátorem", musíte zde být aktivní a snažit se. Nezaměřujete zde "zaměřovačem" ale celou vaší lodí, protože prostě vaše zbraně střílí jen v určitém úhlu, nepřítel to ví a snaží se toho využít. Vy tedy musíte dělat různé manévry, snažit se lodí otáčet tak, aby zbraně viděly svůj cíl. Na druhou stranu jsou zde také štíty. Pokud je máte poškozené, znamená to rychlou smrt, tedy jestli nepoužijete určitý příkaz (důstojník na můstku může jednou za čas štíty obnovovat), nebo sami neurčíte převést proud do části štítu, aby se rychle obnovil. Pokud však jde o velký boj, ani to nestačí a vám nezbývá než udělat manévr a vystavit palbě jiné části štítů, které jsou ještě funkční. Zkrátka boj je zde skutečně adrenalinový a je hodně o taktice a manévrech. Navíc si uvědomte, že bojujete v prostoru, tudíž nepřátelé jsou nejen před a za, ale i pod a nad vámi. Vaše posádka, vaše zázemí Ihned po skončení tutoriálu získáte prvního důstojníka. Vybrat si můžete opět, zda půjde o taktika, inženýra či vědce. V popisku vidíte, co onen konkrétní důstojník umí, a věřte mi, že se vám v boji budou hodně hodit. Někteří umí doplňovat štíty, další umí různé manévry, jiní třeba vylepší zbraně na určitou dobu, atd. Ze začátku můžete mít maximálně 3 důstojníky na lodi. Ty lze časem povyšovat a učit novým skillům. Vzhledově jsou plně modifikovatelní stejně jako vaše hlavní postava. Chodí s vámi na pozemní mise a tak je také můžete vybavovat zbraněmi a ukládat je do jejich inventářů. V pozemních misích jim lze nastavovat různé chování. ![]() ![]() ![]() Mise o zkoumání světa, kam se člověk ještě nedostal Co se mi na hře opravdu líbí, je struktura sdílení misí podobná sytému public questů z Warhammer Online. Tedy pokud přilétnete do určitého vesmírného systému, ve kterém něco probíhá, automaticky vás to přiřadí do některého z otevřených týmů a nasdílí vám to aktuální quest. Po jehož skončení prostě oznámíte vedení, že jste se zúčastnili a odměna vás nemine. Pokud již někdo v systému plní misi, kterou máte, zaktualizuje se vám při příjezdu do systému stav, takže vám ostatní hráči dost často ušetří čas. Stejně tak pokud chcete pomoci kamarádovi v týmu s úrovní, prostě zaletíte do systému a ona mise se vám automaticky nasdílí. Nejsou zde žádné nesmyslnosti typu "nesplněna předchozí mise", jak známe z jiných MMORPG. Konečně někdo vymyslel systém, který odměňuje hráče za pomáhání ostatním. Pravdou ale je, že existuje několik výjimek, kdy jde o příběhové mise, které lze udělat jen jednou. To však neznamená, že se do onoho místa nemůžete podívat vícekrát. Můžete - když půjdete pomoci někomu v týmu, kdo onu misi má. ![]() ![]() ![]() Ekonomika velí: šmelte v rámci Federace! Na co si budete chvilku zvykat, je zcela určitě ekonomický systém hry. Pokud zde člověk chce něco vydělat na lepší loď nebo vybavení, musí se umět ohánět a ne jen slepě plnit mise nebo zabíjet co se objeví. Nejdříve je zapotřebí si uvědomit, že podle filmů a seriálů v dobách Federace nebyli žádné peníze. Proto Federace finančně neodměňovala své důstojníky a oni měli vše, co potřebovali zdarma. MMORPG založená na takovém systému by však byla příliš jednoduchá a tak Cryptic do hry peníze zavedl. Dle mne však polovičatým způsobem, neboť na jednu stranu Vám Federace nic neplatí, ale na druhou stranu po Vás chce peníze za veškeré vybavení a důstojníky. To je podle mne dost zvláštní a trekkies rozhodně nepotěší, stejně jako nutnost vylepšovat si loď odpadem z nepřátel. Pokud se ale na tento systém koukám jako hráč MMORPG, jsem rád. Jsem rád, že je zde tento neobvyklý systém, ve kterém nezískávám peníze téměř automaticky, nýbrž jen když se opravdu snažím. V jiných MMORPG si prostě vyděláte obyčejným hraním, tedy zabíjením čehokoliv co se hýbe a plněním všech úkolů. Zde však nikoliv. Musíte se opravdu snažit, neboť loot padá jen z lodí vyšších hodností (warship) a ty nejsou tak lehce zničitelné. Ještě bych se měl zmínit o artefaktech z anomálií. Všude po vesmíru jsou anomálie, které můžete skenovat a získávat tak z nich různé komponenty, načež ty poté v docích měnit u NPC za různá vylepšení. Stejně tak lze skenovat i asteroidy a díky tomu získat kousky horniny, jež budou pravděpodobně určené k výrobě. Asteroidy se zajímavou horninou se však nachází zejména blízko těžebních stanic, na které neustále pořádají hon různí nepřátelé. ![]() ![]() ![]() Ještě bych se měl zmínit o artefaktech z anomálií. Ano, všude po vesmíru jsou anomálie, které můžete skenovat a získávat tak z nich různé komponenty, načež ty poté v docích měnit u NPC za různá vylepšení. Stejně tak lze skenovat i asteroidy a díky tomu získat kousky horniny, jež budou pravděpodobně určené k výrobě. Asteroidy se zajímavou horninou se však nachází zejména blízko těžebních stanic, na které neustále pořádají hon různí nepřátelé. Klingony, tz přece každý zná Pokud si uděláte postavičku za Federaci a vyženete ji na šestý level, odemkne se vám možnost vytvořit si Klingona či jiné rasy, které jdou proti Federaci (např. Orionce, Nausikánce). Jde o rasy určené zejména na PvP. S Klingonem můžete buď letět do některého z PvP sektorů, jež jsou podobné Battlegroundům z WoW (režimy Capture and Hold, Defend, apod.), v nichž se řežou Klingoni mezi sebou. Do takovýchto BG lze vstupovat jak ručním záletem přes mapu sektoru, tak prostým kliknutím na značku u minimapy, kde uvidíte co se hraje, kde je kolik hráčů a můžete se rovnou přidat do hry, či do fronty na hru. Obdobně probíhá boj s Federací. V plné verzi by měly být i rozsáhlé sektory plné zajímavých asteroidů a dalších PvE cílů, ve kterých však lze očekávat PvP útok maskovaných Klingonů. Zkrátka PvE hráče do sektoru dostane vidina bohaté odměny, PvP hráče vidina lehké oběti. Závěrečné dojmy STO mne rozhodně překvapil. Líbí se mi zajímavý a poměrně adrenalinový styl boje, který člověka nenechá usnout, stejně jako mix misí ve vesmíru a na Zemi. Navíc většina PvE obsahu je opravdu vázána nějakým zajímavým příběhem, takže pokud již máte dost otrockých questů podle vzoru „dones 5 prasečích ocásků na polívku“, STO je hrou pro vás. Pokud máte rádi vesmírné hry a alespoň trošku se vám líbil některý ze Star Treků, hlaste se u Admirála Quinna v Sol Earth Dock. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Na druhou stranu, jsou zde určité pochybnosti o délce trvání zábavy. Sami vývojáři přiznali, že obsah pro max. level ještě nemají plně domyšlený a ani po stránce PvP a ostatních aktivit to není nijak světlé. Podle interview na TenTonHammer.com by obsah pro max. levely měl být zaměřen na „raidování“, které bude probíhat ve smyslu obléhání silných nepřátelských lodí a jejich početného doprovodu. Druhá část by měla směřovat na možnost přepravit svůj tým na palubu oné lodi a vyříkat si to s posádkou „face to face“. To zní sice skvěle, ale zároveň bylo oznámeno, že tyto raidy budou jen pro pět lidí a to většinu hráčů zklamalo. Všichni čekají mega bitvy, které se sice konají již teď, ale jen v několika málo sekcích. O „šmelení“, tedy nějakém craftingu a více druzích obchodů se také nic moc neví, ale pokud se něco nevymyslí, byla by to škoda. Dosavadní Badge of Exploration za denní mise + získávání vzorků z asteroidů a anomálií, jež lze vyměnit u DVOU NPC, nejsou žádný odvaz. PvP je ve stavu podobném World of Warcraft. Máte možnost vstoupit do PvP fronty a poté se objevíte v PvP instanci, kde bojují jednotky Feds/Klingonů proti Klingonům. Ano čtete dobře, i Klingoni mohou bojovat proti sobě. Za tyto boje existují odměny, za které půjde získat výbavu. Prostě klasika. Jenže hráči chtějí spíše open PvP, tak jak bylo slibováno dříve - tedy určité prostory bohaté na nerosty, anomálie a questy, ve kterých budou moci maskovaná plavidla Klingonů (a jejich aliančních ras) napadat nic netušící federační lodě. Prostě klasické venkovní PvP třeba právě ve stylu WoW.
|
Rodier | |
autorovi je 29 let, herní novinařině se věnuje přes 5 let a jeho největší zálibou je svět online her, nyní vede herní server elmoreden.net a internetovou galerii MMO screenshotů www.mmosite.cz |